Laurin E. Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 Kort minnesramsa! MTV är Bajs M = Mätt T = Torr V = Varm B = Bajsat (har du tömt tarmen håller du lättare värmen) Uppfyller du alla dessa saker mår du förmodligen bra så länge du inte har fysiska skador eller varit uppe i 3 dygn utan sömn ;) Quote
juice! Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 (edited) Kanske någon har sagt detta men men. Att smälta snö tar mycket energi om du ska värma i ditt egna kök, försök därför att smälta snön med varmvatten först för att sedan koka det. Detta sparar också tid. Edited February 6, 2004 by juice! Quote
Hundforarn Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 Se till att du har rätt utrustning med dig från början. Gör inte misstaget att tro på tv4:as väderleksrapporter och skippa någon viktig detalj i packningen. Det kan kosta dig mycket. Se sedan till att du har varmvatten i termosen varje morgon så att du börjar dagen med något varmt. Sedan när du känner att det börjar bli riktigt kallt koka upp något varmt och sött, värme + Energi. Rör på dig mycket och se till att isolera mot underlaget om du skall ligga still en längre tid eller så. Sedan så skall du läsa Vintersoldat boken från FM. Trimma även ditt jägarkök så det blir fullt ös när du väl skall sitta still o laga mat. Ett annat tips är att ta med dig en liten fickplunta med stråhrom i för de ensamma stunderna som förläggningspost, det tar udden av kylan. Glöm inte bort att utnyttja värmen från pipan när du skjutit den är perfekt att värma stela händer med. Sist men inte minst, det är inte fel att ligga nära sina kamrater när det är kallt, jag menar man är väl inte bög för att man suger av sin kompis ?! ;P <- sagt av befäl under GSU ;P Quote
D-G Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 Förvara alltid brännare och sprit nära kroppen, det är lättare att tända och det brinner bättre om de båda inte är iskalla. Hmm, jasså, detta har jag aldrig haft problem med... i alla fall, mina fem öre, förutom det som nämts * Ha alltid varmt vatten i en termos! * Undvik bomunderstället, vi fick ut underställ av ylle, som bekant värmer det även när det är fuktigt, om du tror/misstänker att du kommer få ut bomstället, investera i ett eget * stoppa kängorna mellan knävecken i sovsäcken så slipper du vakna upp med frusna kängor * Är du bunden till Vinterkänga 90? Jag föreslår Nokiastövlar med filtladder, går utmärkt att skida i när man vant sig, och helt klart bättre på att hålla värmen.. * Ta hand om handskarna, en förlorad handske är en förlorad hand, ha ett par som du har torra och kan värma dig med, ha ett par du kan använda till mer "arbetetsmässiga" förhållanden * Ha diciplin med förstärkningsplaggen, både av och på, att kunna anpassa klädsen är a och o * Om vädret är extremt, kolla varandra efter kylskador, regelbundet Quote
Legacy Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 Ett annat tips är att ta med dig en liten fickplunta med stråhrom i för de ensamma stunderna som förläggningspost, det tar udden av kylan. Jag hoppas att du skämtar? Quote
jed Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 (edited) Ett annat tips är att ta med dig en liten fickplunta med stråhrom i för de ensamma stunderna som förläggningspost, det tar udden av kylan. Skojar du med mig, eller är du dum på riktigt? Sprit är det sista du ska hälla i dig och om du dessutom handhar vapen (ev med skarp am) så skulle jag bli mycket upprörd om jag kom på dig med att dricka sprit! Glöm inte bort att utnyttja värmen från pipan när du skjutit den är perfekt att värma stela händer med. Det kan också bli en snabb färd till akuten med sönderbrända händer... En ksp skytt som jag känner tabbade sig och tog i pipan istället för handtaget, sjukskriven i tre veckor blev resultatet. Edit: pucktvåa... Marzocchi kanske kan redogöra för lite mer exakt varför det är en dålig ide att dricka sprit när det är kallt. Minns inte exakt, men tror att det är för att blodkärlen vidgar sig ochs släpper in mer (kallt) blod från armar/ben till bålen vilket medför att armar/ben känns varmare men bålen kyls ner. Klart obra och kan i extrema fall leda till döden. Edited February 6, 2004 by jed Quote
Lindeberg Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 (edited) Marzocchi kanske kan redogöra för lite mer exakt varför det är en dålig ide att dricka sprit när det är kallt.Minns inte exakt, men tror att det är för att blodkärlen vidgar sig ochs släpper in mer (kallt) blod från armar/ben till bålen vilket medför att armar/ben känns varmare men bålen kyls ner. Klart obra och kan i extrema fall leda till döden. Det är obra att se mig som medicinsk expertis, bara för att jag har ett rött kors i avataren (som för tillfället inte är på plats). Jag har ju visserligen läst mer än en termin på ssk-utbildningen, så lite grann om kroppen kan man ju, men inte allt. Dock tycker jag ditt resonemang verkar vettigt. Kan ju också vara så att alkoholen "bedövar" nerver och man känner sig varmare än vad man är, och då tar man av sig mössan, knäpper upp jacka osv tills man dör. edit: i normalfallet vid kyla så drar ju de perifera kärlen ihop sig, för att inte slösa varmt gött blod i armarna och benen när det som allra bäst behövs i bålen. Om de perifera blodkärlen vidgas (vid alkoholintag) så sätter man ju kroppens eget kylförsvarssystem lite ur spel. Edited February 6, 2004 by Marzocchi Quote
GA KA Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 (edited) Blir man träffad av en kula lågt i buken kommer såret att bli kontaminerat även om tarmen nyligen har blivit tömd. Urinet gör inte så mycket som bakterier från tarmen. pucktrea på kylskador Att värma sin händer på varma pipor är extremt dumt. Är man nedkyld i händerna är det lätt att bränna sig, pipan blir olika varm beroende på hur mycket man har skjutit och skulle man glömma handskar en gång efter att man har vant sig att värma händerna så kan det ledda till bränskador. Sist men inte minst: Har man skjutit så bör man hålla vapnet i fis riktning alt så att man lätt kan skjuta. Inte ligga och krama pipan i någon jävla ***hög. Hundforaren: Lärs dina tips ut på förbandet eller är det eget påhitt? Sist en liten varning till förband som kör fotogen kök i tälten. Senaste forskningen i Norge har visat att det inte är bra. Vill du veta mer skicka PM. Edited February 6, 2004 by GA KA Quote
Lindeberg Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 Lite köldtips från Backcountry First Aid, Buck Tilton. Prevention of Frostbite Avoid snug clothing thar restricts circulation, especially on the feet and hands. Be careful to protect your skin from wind and contact with metal and cold gasoline. Avoid alcohol and tobacco*. *Även nikotinet i tobak vidgar väl blodkärlen? Mina tips: Placera dig inte omedelbart till höger i 20-tältet (bredvid vedsäcken) bara för att det är schysst med plats just där. Är det neråt 20 grader kallt fryser du och ditt vatten i fältflaskan. Ha morgondagens (torra) kläder i sovsäcken så får de en skön temperatur när du ska ta på dig på morgonen. Vid upprättande av förläggning, skotta bort all snö från marken, och hiva in ett par kubik granris på golvet i tältet. Mysfaktorn blir hög och du blir inte lika blöt när du rullar av liggunderlaget. Gnid inte en köldskada/begynnande köldskada med snö. Jag vet, "varför i helvete skulle man göra det". Men, vi fick lära oss det på sjukvårdsutbildningen, och för flera år sedan hade man tydligen lärt ut detta (smiley-som-slår-huvudet-i-tegelvägg) För plutonsjukvårdare på KB5: Ha alltid plutonsambulansen på tomgång och full värme. Bra om/när någon bli skadad och fungerar bra som värmestuga åt frusna soldater. Koka alltid varm dryck och spara i ISO-kärl. Uppskattat av frusna brobyggare. Quote
FNYXA Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 *Även nikotinet i tobak vidgar väl blodkärlen? Nikotin drar samman blodkärlen dvs minskar blodcirkulationen o då främst perifiert dvs i händer o fötter Quote
Lindeberg Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 Återigen en smilie-som-slår-huvudet-i-tegelväggen D'oh Quote
Roary Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 Mer tips: Försök att få tag på ett par vinterkängor utan stålhätta. (ganska svårt i Flygvapnet, men "myta å' mörka" så går det) Fixa extra filtsulor till kängorna, det är mysigt att kunna byta till torra efter några dager. Tillse att eldposten kokar vatten och fyller allas termosar med, eller ännu bättre; fyll dem med var choklad. På vintern är det svårt att äta för mycket. Drick inte vätskan för varm, då detta är vätskedrivande, låt den svalna lite i kåsan. Borsta bort snö från kängorna så ofta du kan, annars blir de blöta. Tvätta/raka dig innan du går och lägger dig. Annars hinner inte kroppens fettlager återskapas och du kommer att frysa. Quote
Bamse Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 fyll dem med var choklad. I fältflaska och termos ska enbart vatten finnas. Choklad,blåbärssopppulver m m bärs lätt åtkomligt och blandas i kåsan. Kan komma tillfällen då du behöver rent vatten, samt så blir termosen inte så trevlig efter någon omgång med choklad och sedan nyponsoppa osv. Quote
jed Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 Det är obra att se mig som medicinsk expertis Taget! Men du har haft en del vettigt att komma förut Quote
Guest järv Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 Tillse att eldposten kokar vatten och fyller allas termosar med, eller ännu bättre; fyll dem med var choklad. Det där får jag opponera mig emot. I termosen använder man bara vatten. Quote
Adam Wilhelm Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 Sist en liten varning till förband som kör fotogen kök i tälten. Senaste forskningen i Norge har visat att det inte är bra. Vill du veta mer skicka PM. Koloxid i tältet, definitivt obra... Vad gäller termos och fältflaska: endast rent vatten. Annars kan det bli raka vägen till sjukan. Quote
Lindeberg Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 Det är obra att se mig som medicinsk expertis Taget! Men du har haft en del vettigt att komma förut Tackar ödmjukast Visst har man snappat upp en del, men det finns ett par på forumet som är vassare än vad jag är inom det medicinska området. Angående termosar med annat än vatten i. Högvakten, Drottningholm. Några dagar innan vi började använda termosarna (som var till för att förse posterna med varmdryck) så hade någon glömt att hälla ut den där goda chokladmjölken. Jag hällde ut den, i vasken. The Swede (Stf VC) gick förbi vasken och undrade på fullaste allvar vilken soldat som hade spytt. Med andra ord så är det inte läge att glömma en termos med choklad eller annat i. För att undvika det helt, använd bara vatten i termosen. Quote
Mojo Posted February 7, 2004 Report Posted February 7, 2004 (edited) Visst kan termosen lukta skunk och magsjuka uppstå, men dessutom blir det föga lustigt om någon lök med maten på flaskan tex skall tvätta såret på stridsparskamraten som skurit sig i fingret och tjock nyponsoppa hälls ut. Nån som har koll på vart Nokiastövlar saluförs? Jag blev kär i mina under lumpen och tänkte skaffa mig ett par. www.nokia.fi är ju inte direkt att rekommendera om man som jag vill titta på gummistövlar, jag har prövat. eeh. Edit: www.nokianfootwear.fi var adressen. Ser man på Edited February 7, 2004 by Mojo Quote
Lindeberg Posted February 7, 2004 Report Posted February 7, 2004 (edited) Stövel 90 finns att köpa på Söders Överskott i Växjö Vet inte om Stövel 90 = Nokiastöveln edit: länkfix Edited February 7, 2004 by Marzocchi Quote
Mojo Posted February 7, 2004 Report Posted February 7, 2004 Stövel 90 är av märket Nokia det stämmer. Men den jag syftar på är grön och har läppar för vita blixten. Saknar dessutom hätta. Lite bättre för skogsvht mao. Quote
Adam Wilhelm Posted February 7, 2004 Report Posted February 7, 2004 Är det modellen med filtlador du menar? Dessa stövlar är mycket varmare än Stövel 90. K4 tröttnade på kalla fötter och köpte in dessa för egna pengar någon gång under 80-talet. Finns säkert fler förband som har gjort detta. Quote
Mojo Posted February 7, 2004 Report Posted February 7, 2004 Ja det finns det eftersom jag har nyttjat mig av dem. Funderar på vilken modell det kan vara, Kaira? Någon som vet? Quote
dxl Posted February 7, 2004 Report Posted February 7, 2004 Mer tips: Försök att få tag på ett par vinterkängor utan stålhätta. (ganska svårt i Flygvapnet, men "myta å' mörka" så går det) Det är väl plasthätta i vinterkänga90? Och även i sommarkängan om jag inte minns helt fel. Det enda som hade stålhätta när jag låg inne var mekarna. Quote
106 Posted February 7, 2004 Report Posted February 7, 2004 Mer tips: Försök att få tag på ett par vinterkängor utan stålhätta. (ganska svårt i Flygvapnet, men "myta å' mörka" så går det) Det är väl plasthätta i vinterkänga90? Och även i sommarkängan om jag inte minns helt fel. Det enda som hade stålhätta när jag låg inne var mekarna. FV har stålhätta i marschkänga 90, vinterkänga 90 och gummistövel 90 för samtliga personalkategorier som tilldelas dessa. Detta skall vara för att skydda tårna på flygmekarna, att övriga riskerar att förfrysa sina tår verkar vara ointressant. Quote
Sir Vival Posted February 7, 2004 Report Posted February 7, 2004 Mer tips: Försök att få tag på ett par vinterkängor utan stålhätta. (ganska svårt i Flygvapnet, men "myta å' mörka" så går det) Det är väl plasthätta i vinterkänga90? Och även i sommarkängan om jag inte minns helt fel. Det enda som hade stålhätta när jag låg inne var mekarna. FV har stålhätta i marschkänga 90, vinterkänga 90 och gummistövel 90 för samtliga personalkategorier som tilldelas dessa. Detta skall vara för att skydda tårna på flygmekarna, att övriga riskerar att förfrysa sina tår verkar vara ointressant. Ja det är helt jäkla otroligt! När jag frågade sfd och friv om detta så var svaret: Fv-pers hanterar tung mtrl. Och så var det med det! Det tyngsta jag hanterat i Fv är ett Grg!!! Quote
dxl Posted February 7, 2004 Report Posted February 7, 2004 (edited) För våra mekar fick ut indendiska kängor men det var stålhätta på dom. Tills jag ser någon källa på motsattsen så måste jag nog tyvär säga att jag inte tror något annat en att det är plast. Särskillt som det om stövel90 står "tån försedd med förstärkning" Och det känns faktiskt inte som metall i kängorna heller. edit: "Tåhätta Kängan har en plasthätta som skyddar tårna mot lättare slag och tramp. Fördelen med plasthätta jämfört med stålhätta är att stålhätta kan ge allvarliga köldskador vintertid. En plasthätta skyddar dock inte fötterna mot slag och klämning lika bra som en stålhätta. Marschkänga 90 STH har en stålhätta och delas endast ut till viss personal som hanterar tung materiell som kan skada tårna. I övrigt är konstruktionen densamma som Marschkänga 90." källa Edited February 7, 2004 by dxl Quote
106 Posted February 7, 2004 Report Posted February 7, 2004 (edited) Roary skrev om flygvapnet (därav den fetmarkerade texten i citatet). FV har endast 90 STH, något annat finns i regel inte att få tag på (i FV alltså). Dessa kan lättast kännas igen på ett märke med texten Stålex högt upp på skaftet. edit: Armén har på sina håll det omvända problemet att vagnsbesättningar och mekar som behöver Stålexkängor inte kan få tag på dem. Edited February 8, 2004 by 106 Quote
Roary Posted February 8, 2004 Report Posted February 8, 2004 Dessutom har nu de mekaniserade trupperna i armén (osäker på pansar) nu tilldelats den underbara stålexkängan. Kängan med plasthätta finns på många ställen nu bara i begränsat antal och börjar i vissa garnisoner bli svår att få tag i... en gissning är att den ska tilldelas hemvärnet och vi andra ska få stålex för att minska skadorna... Quote
Thompson Posted February 8, 2004 Report Posted February 8, 2004 Jag har lärt mig att man ska "frysa" när man kommer sig ut i luften för att sen när man börjar röra på sig blir man varm. Alltså man ska inte vara varm innan man börjar med någåt fysikst tex. skidmarch. //Thompson Quote
bäfver Posted February 8, 2004 Report Posted February 8, 2004 så sant.. men det är lättare att hålla fötterna varma med plasthätta när man är post eller ligger på op. reglera värmen kan man böra bättre med andra plagg.. Quote
Recommended Posts