tunnan Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 Kära medlemmar. vinterutb stundar. nån vass soldat som har bra tips på hur man krigar bäst i vintermiljö? med tanke på hantering av föda. vatten, utrustning, och eget stridsvärde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 Om det är riktigt kallt under tio minus se till att skaffa en gammal fältflaska (0,7l) som du fäster i ett snöre och bär innanför snöblusen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 Kom på en till klassiker... Om du skall skidmarscha långt skippa fältjackan under snödräkten den blir bara varm och svettig, lägg den i ryggsäcken istället och jobba med fältskjorta och sen snöjackan... och glöm aldrig: SVETTAS MAN SÅ DÖR MAN! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 Mitt tips, ha (nästan) aldrig fältjackan under snöblusen. Den värmer inte ett smack. Som jag har upplevt det är det effektivare med fältskjorta under, går då snabbt och enkelt att förstärka upp under snöblusen med en skjorta modell 59 (eller vad det nu heter, som ser ut som en skjorta), en T-shirt eller en tröja 90 beroende på temperaturen. Enligt mina fem öre ett lite mer anpassningsbart alternativ, och skönare ;) /Toll - som förrförra veckan hade förläggningstjänst i -30 grader cirka. Bar fältskjorta - T-shirt - fältskjorta med krage - värmetröja - snöblus, samt hjälmunderlag, långkalsonger, fältbyxor, snöblusbyxor. Om jag INTE stod stilla höll jag en bra temperatur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stevooooo Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 (edited) Torra kläder och vatten är det viktigaste. Fältjackan ska man inte ens ha med sig ute i fält på vintern för det fungerar bara som ett kylskåp. (vet dock inte vad reglementet säjer för det var ett tag sen man låg inne). Mär man marcherar så är det bara t-shirt, M/90 (ribba polo med långa ärmar) och snöblus som gäller, sen när det blir rast/vila så ska koma rocken på som ligger överst i packninngen. Fryser du när du marcherar så ä rdet bara till att öka tempot så du får upp kroppsvärmen och dricka nåra klunkar varmt vatten. Att förhindra att vattnet ska kyla av så snabbt i termosen är att ta ett gammalt liggunderlag och klä in termosen i det, som ett fodral. Har säkert tusen bra och mindre bra tips men orkar inte skriva allt......... Ha stenkoll på det personliga utrustningen, tappar du nåt så kan det bli ett rent h**vete att hitta det eller ännu värre att vara utan det. Och pissa för gudsskull INTE i handskarna. Edited February 1, 2004 by stevooooo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 tänk på: att det är lätt att ta på sig för mycket kläder svett kan döda inte ta i metall med bara händer tänk på att se de så att handskar/vantar behåller värme, ett par kalla händer blir inte mycket bättre av att man sätter på ett par handskar. byt blöta kläder fort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt. Larsson Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 Och pissa för gudsskull INTE i handskarna. Har detta hänt under vinterövningar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Livhusaren Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 ÅK till Hemavan V13 och gör fria kriget eller överlevand vinter så kommer du i kontakt med dessa sakerna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tivaljör Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 Du förlorar mer vätska om det är kallt än varmt... Drick därför, typ, hela tiden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xteam Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 Läsa "Vintersoldat"?? (M7742-112112 vet inte om numret är aktuellt, men det finns på min upplaga ano '97) xteam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
panzerkampfwagen Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 FÖTTERNA! Fryser du om fötterna fryser du om resten. Fler par strumpor gör inte fötterna varmare. Stryper du blodtillförseln till fötterna blir de riktigt riktigt kalla, tills de svartnar o ramlar av. Försvarets vita ullsockor är hur bra som helst. Byt strumpor. Alla säger det, få gör det. Var smart. Var en av de som byter. Försök få tag i tidningspapper. Alternativt ta o packa ner ett par gamla blaskor i en tät påse. Tar ingen plats. Klipp sedan till "sulor" av tidningspapper som du lägger mellan kängan o inläggssulan. Pappret suger då upp nästan all fukt. Slängs sedan på kvällen. Gör faktiskt en märkbar skillnad. Räddade mina fötter i 30 minusgrader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stevooooo Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 Och pissa för gudsskull INTE i handskarna. Har detta hänt under vinterövningar? Inte för mig personligen men våra befäl varnade oss för att det kunde hända. Om jag inte minns helt fel så tror jag att det var en kille i min grupp som gjorde det. Hur man då lyckas pissa i hansken kan man då undra. Man hade en grön/vit överdragshandske på lovikavantarna som var fäst med en snara runt armen(mellen handleden och armbågen) som skull förhindra att man skulle tappa bort dom. Och som alla män vet så står man upp och pissar och med hansken fastsatt med ett snöre vid handleden dinglande ca 10 cm nedanför s*****n när man uträttade sina behov så var det lätt att pissa i hansken. Extra lätt var det om det var kolsvart ute, slut på vatten och man hade komat ihop innan man hade hunnit koka upp VA-maten. För att man inte ska pissa i hansken så är det bara till att klämma fast den mellan armen och kroppen OCH inte släppa förrän man är färdig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 ... ät inte den gula snön.. Goda råd med fukt/svett, själv svettas jag som en gris vid fysisk akivitet oavsett hur lite jag har på mig, det är förbannat jobbigt/tungt i stark kyla. Min snöblus stod av sig själv för att jag svettades ner den som sedan frös... Ha förstärkningsplagg lätt åtkomligt, ex komarock, på med den vid alla raster, även om du tycker att du är varm etc. gärna extra mössa som trycks på skallen, se till att du har en såpass stor komarock att du kan ha den ovanpå utr. och ändå knäppa den. Elda upp allt som är bomull, det kyler dig bara om det blir blött. Stäng till glipan i halsen med lämplig halsduk etc. Om du sätter dig ner, se till att isolera mot underlaget, gäller även om du står still under längre perioder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 ... ät inte den gula snön.. Hmm jag trodde det var: "ät ALLTID gul snö... det kan vara öl" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ÖverMÖP:en Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 Förvara alltid brännare och sprit nära kroppen, det är lättare att tända och det brinner bättre om de båda inte är iskalla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingbat/I19 Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 Kan starkt rekommendera Vintersoldat(Pdf). Bläddrade igenom den alldeles nyss och alla tips som än så länge dykt upp i den här tråden står där + mycket annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 oki mina fem öre. Take it or leave it... Ät bara varm mat, dvs inte pytt i panna direkt ur guldburken, det kostar mycket energi för kroppen att smälta den kalla maten. Blås inte i vantarna för att de ska bli varma, det blir de inte @Fu Dahlberg; Hmm jag trodde det var:"ät ALLTID gul snö... det kan vara öl" ROTFLMAO Kvällens höjdpunkt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 När vi endå är inne på att äta. Ät mat med mycket fibrer, om tarmarna jobbar så rör dom sig och allt som rör sig blir varmt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
panzerkampfwagen Posted February 1, 2004 Report Share Posted February 1, 2004 När vi endå är inne på att äta.Ät mat med mycket fibrer, om tarmarna jobbar så rör dom sig och allt som rör sig blir varmt. medan vi ändå är inne på ämnet: Ja, det är kallt ute. Ja, man får vita fläckar på röven, men gå inte i fällan att ge fan i att skita i skogen... Ivan och förstoppning är den svenske soldatens värste fiende. Samt Gudrun Schyman förstås :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 Undvik T-tröja i bomull! undvik att använda pälsmössan vid fysisk aktivitet, använd olles bror (eller hjälmunderlaget, sommarmössan istället) Ha pälsmössan i ena snödräktsfickan, så kan du snabbt byta huvudbonad! Vatten är det inte något problem med under vintern! det är bara att ta lite snö och koka upp det. Tänk på att dricka mycket!!!! du ska dricka ca 6-8 liter/dygn på vintern fuskar du med detta blir det kallt och jobbigt! tänk på att dricka varm dryck. Fyll termosen så ofta du kan, undvik att dricka urindrivande drycker. betänk att vintern är en underbar tid att vara ute! men du tillåts inte att göra lika många misstag som du kan göra på sommaren! Ett råd är att byta strumpor ofta!!!! ett tips är att ha ett par strumpor hängande på insidan av fältbyxorna (fästes i bältet) mellan fältbyxorna och långfillingarna. Finns mängder med tips, men de bästa enl mig är följande: 1, Använd mössa! 2, Byt sockar! 3, Drick mkt och varmt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 eftersom snö inte inehåller alla de mineraler som behövs så tillsätt gärna lite salt om du kokar snö. (sedan kan man ju undra om det fortfarande stämmer nu när industrin har spytt ut en massa skit i över 100 år.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 eftersom snö inte inehåller alla de mineraler som behövs så tillsätt gärna lite salt om du kokar snö. (sedan kan man ju undra om det fortfarande stämmer nu när industrin har spytt ut en massa skit i över 100 år.) Äsch, lite skit rensar magen Man kanske dock får avhålla sig från att välja snö som ser ohyfsat smutsig ut, eller som det gamla uttrycket lyder; Sunt Förnuft! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 När vi endå är inne på att äta.Ät mat med mycket fibrer, om tarmarna jobbar så rör dom sig och allt som rör sig blir varmt. medan vi ändå är inne på ämnet: Ja, det är kallt ute. Ja, man får vita fläckar på röven, men gå inte i fällan att ge fan i att skita i skogen... Ivan och förstoppning är den svenske soldatens värste fiende. Samt Gudrun Schyman förstås :P Tillägg: Varför skall man då tömma task & tarm. Ja för det första dör du om du inte gör det (tidsberoende) och för det andra fryser du mkt lättare om du går och håller dig vilket resulterar i att du dör (krävs massa energi att hålla sakerna varma inuti kroppen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fairfax Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 (edited) När du bytt strumpor, fäst de blöta på ryggsäcken då fryser svetten, slå dem sen i något hårt och vips du har ett par rena/torra strumpor. Vid halt trampa ner snön så du får ett hårt underlag och borsta bort snö från kängorna, då är du skyddad från markyla samt fukt. Edited February 2, 2004 by fairfax Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tivaljör Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 //Ja, man får vita fläckar på röven// Varför då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
panzerkampfwagen Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 //Ja, man får vita fläckar på röven// Varför då? Förfryser du röven blir det först vita fläckar. Första tecknet på köldskada. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tivaljör Posted February 2, 2004 Report Share Posted February 2, 2004 //Ja, man får vita fläckar på röven// Varför då? Förfryser du röven blir det först vita fläckar. Första tecknet på köldskada. Aha nu är jag med. Man kan väl krysta på lite.. Behöver ju inte stå där hela dan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tunnan Posted February 6, 2004 Author Report Share Posted February 6, 2004 härliga inlägg. värme, vatten verkar vara viktigast. nu har man lite mer å stå på, tackar och bugar, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 (edited) Tillägg:Varför skall man då tömma task & tarm. Ja för det första dör du om du inte gör det (tidsberoende) och för det andra fryser du mkt lättare om du går och håller dig vilket resulterar i att du dör (krävs massa energi att hålla sakerna varma inuti kroppen) Sedan KAN ju uttrycket komma sig av att man skall tömma TASK OCH TARM före strid, då en kula i magen med FULL urinblåsa eller magsäck tenderar att kunna bli RIKTIGT otrevligt... Edited February 6, 2004 by Razvedka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted February 6, 2004 Report Share Posted February 6, 2004 Det är bättre att frysa lite än att vara för varm (för varm -> svettas -> kallt som f-n) så anpassa klädseln efter vad du ska göra. M90 skjortan, vapenrock och snödräkt räcker till skidåkning i 30 minus. Ska du stå post på samma ställe ett tag, så trampa till snön så den blir packad, lägg ett tjockt lager granris att stå på och sen är det bara att mysa Lyssna på dina befäl de har (oftast =) en hel del klokt att säga... Var uppmärksam på dina kamrater, börjar nån få vita fläckar i ansiktet så är det fara å färde, värm hans/hennes kind med din hand, inte kamratens, häll i vederbörande varm dryck, bort ur vinden etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts