Jump to content

Recommended Posts

Posted

Någon får ta och förklara här tror jag.

Altså standard kängan man får ut både som värnpliktig och som hemvärn har plasthätta.

stålex kängan är ju "undantag" och därför finns DEN i mindre antal.

Eller är det bara jag och alla jag stött på som har standard kängorna och resten av försvaret har stålex?

• Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Otroligt mycket kompetens i forumet - mysigt! En detalj har dock glömts bort helt.

Kyla kommer underifrån. Det lär man sig snabbt när man har utbildning i sjukvård, är det kallt som fan kan det vara viktigare att lägga kläder under den skadade än över.

När du står som post i kalla skogen mitt i natten är det förjäkligt viktigt, inte bara att du håller dig rörlig, utan även att du står på rätt ställe. Ett typiskt bra postställe har en ruskigt fet hög granris under, för att skydda fötterna från markkylan. Det hjälper mycket mer än man tror att stå på granris.

Posted (edited)
Helt korrekt.

Flygvapnet och ingenjörförband har stålex. Resten springer runt med plasthätta.

App app app, nu fick jag vatten på mitt kuvert.

Vi kilade omkring i stålexkängor på reppluton, jag hade bara vintervarianten med dragkedja medan 90-mek hade den vanliga varianten, som ser ut som känga 90.

EDIT: Kom att tänka på en sak, versionen som jag innehade var inte speciellt bekväm, det var mkt bättre med en vanlig känga när det var kallt.

Edited by Salleballe
Posted
Flygvapnet och ingenjörförband har stålex. Resten springer runt med plasthätta

Även flottan har Stålex i Sjöstridskänga 93.

Vi kilade omkring i stålexkängor på reppluton, jag hade bara vintervarianten med dragkedja medan 90-mek hade den vanliga varianten, som ser ut som känga 90.

Vintervariant med dragkedja? Den har jag aldrig sett, kan du beskriva den ytterligare?

Posted

Även flottan har Stålex i Sjöstridskänga 93.

Vintervariant med dragkedja? Den har jag aldrig sett, kan du beskriva den ytterligare?

Förmodligen är det kompanimtrl och inget från centralförråd. Det är en känga modell skoterkänga, med gummi runt foten och läderskaft med röda sömmar. Ser ut ungefär som en graningekänga, och så står det Stålex på skaftet. Pälsfodrad inuti och rätt tunn sula.

Posted

Jag kan gå i god för Nokiagummistövlarna med löstagbar filtinnersko. De är helt suveräna vintertid, och då speciellt som man kan torka filtinnerskon vid en tältkamin. Man ska allmänt inte underskatta den enorma insats som en tältkamin kan göra för stridsvärdet på vintern. Det är mycket värt att kunna torka kläder och värma upp sig då och då. Tyvärr så är det lite tråkigt nuförtiden, då "alla" har värmekameror, men med god maskering kan det ibland vara värt att ta risken. Här är en länk som visar gummistövlarna med tillhörande filtinnersko:

http://www2.mil.fi/laitokset/talv/footwear2_en.dsp

Posted
Helt korrekt.

Halt och manöver! Vi hade vanliga standardkängan i huvudsak. Stålex användes bara om så var nödvändigt, t ex vid brobyggen o dyl.

Posted

Läs Ola Skinnarmos bok/artiklar... Han om någon vet hur man beter sig i kyla.

tillägg till de andras tips:

*rena kläder värmer mer än smutsiga*

Posted
Läs Ola Skinnarmos bok/artiklar... Han om någon vet hur man beter sig i kyla.

tillägg till de andras tips:

*rena kläder värmer mer än smutsiga*

"Bättre torr och lortig än våt och ren!"

Posted
Jag har lärt mig att man ska "frysa" när man kommer sig ut i luften för att sen när man börjar röra på sig blir man varm. Alltså man ska inte vara varm innan man börjar med någåt fysikst tex. skidmarch.

//Thompson

Klädseln ska vara anpassad för den kommande verksamheten... men man ska inte stå och frysa bara för att, frysandet har inget syfte. Så den smarte har en kåmarock överst när han väntar, och den anpassade klädseln under. Och ha stålexkängor för att frysa medan man väntar... det är bara dumt. Eller ja, stålex är mest bara dumt.

Posted
Helt korrekt.

Halt och manöver! Vi hade vanliga standardkängan i huvudsak. Stålex användes bara om så var nödvändigt, t ex vid brobyggen o dyl.

Det jag menade var att all personal fick ut Stålex, och användes exempelvis vid brobygge.

Jag som aldrig byggde någon bro behövde således inte Stålex-kängan. Använde den inte, men fick ut den ändå.

Posted
Kyla kommer underifrån. Det lär man sig snabbt när man har utbildning i sjukvård, är det kallt som fan kan det vara viktigare att lägga kläder under den skadade än över.

Mycket viktigt ja! Bra inlägg.

När jag läser det får det mig att tänka på en sjukvårdsövning vi hade (eller egentligen på alla sjukvårdsövningar vi hade när det var kallt).

Medverkande gjorde 10-månaderssjukvårdare och sjukvårdgruppernas 7,5-månaderssoldater. Vi var indelade i en markörgrupp och en omhändertagaregrupp, och växlade mellan markör/omhändertagare i två dygn.

Efter ett (vad vi tyckte då) väl genomfört massskademoment gick vi den obligatoriska gå-runt-området-och-plocka-upp-skräp-rundan. Döm om min förvåning när jag hittar en en 10-månaderssjukvårdarna lite sådär lagom undangömd bakom en container i snödräkt. Han simulerade en ryggskada/medvetslöshet och hade följdaktligen ingen möjlighet att dra till sig uppmärksamhet.

Han hade legat raklång på marken i 30-40 minuter och var enligt uppgift lite småfrusen men mest skadeglad av vårt misslyckade omhändertagande.

Sen har man ju själv fått ligga länge på snötäckt mark som skademarkör ett par gånger, och vet hur kyligt det blir.

Posted

Marzocchi: Vilket osökt för oss till granris-i-tält-principen. När det samlade granriset för ett tält20, utspritt innuti tältet, räcker strax under knäna, då är det lagom. :baskerPa: (För en längre förläggning alltså, annars blir det ju kalhygge vart man än går)

Mycket granris under sovplats, o-plats, postplats eller vad det nu än är är helt oslagbart. Och så är det mysigt stickigt. :D