Jump to content

Recommended Posts

Posted
Tycker man att det är roligt att skjuta K-pist i volym på fritiden, och har ekonomisk och laglig möjlighet att göra det, varför inte? Jag och gissningsvis ett par hundra till på detta forum har skytte som fritidssysselsättning... och jag vågar nog påstå att de flesta gör det för att det är kul. Är det fel?

@9x19: Jag kan bara hålla med dig. Ibland är det kul att skjuta med kvantitet istället för kvalitet :uzi:)

Posted
Jag själv har börjat samla på lite äldre militaria och fick tag i ett gammalt 50 skottsmagsin till en Suomi antar jag.

Det är inte ett trum magsin utan det påminner om ett M45´s 36 skott magsin förutom att det är bredare samt att det är inte samma magasin fästes punkt på dem att passa in i vapnet

Så jag utgår att det är till en Suomi eller något liknade

Det låter som ett magasin till kpist m/37-39, vilket ju är den finska Suomi m/31 licenstillverkad i Sverige. Passade även till kpist m/45 innan magasinsstyrningen nitades fast.

Har det två fjädrar och två patronförare också?

Posted

Den kostar 5.900 dollars.........

Igår var jag i ett centralt amförråd där 5000 st. förvarades i väntan på destruktion..... Det hade blivit en slant i USA det....

Posted

...om du fått föra in dem. Som det nu ligger till är det införselförbud till USA. Bl a pga detta är priserna på vissa typer av vapen höga eller mycket höga.

Posted

Jag skall kolla upp det BJE och jag återkommer med ett svar och förhoppningsvis med ett foto om jag lär mig hur man lägger ut det här

Någon som kan tipsa mig om bra ställen att finna lite äldre militaria på?

• BlåGul -1
Posted

Har tagit bort ett par inlägg här...

Jake/Inf: Fortsätt helst er diskussion i PM istället..

//blågul

Posted

Jag har kollat magasinet i fråga och upptäckt följande

Det har två magsinfjädrar och två patronförare

Hittade en Svensk krona instämplad på sidan samt att det stod Eskilstuna och en del annat har fått fram följande efter ha kollat in det instansade under en lupp ????SPOL

Någon som vet vad det kan stå eller innebära?

Posted
inget problem att köpa en 45:a i usa, kolla här:

http://www.gunsamerica.com/guns/976399928.htm

/uno

Dyrt skrot......tillverkad på en amerikansk "låda" med fastsvetsat mekanismhus från en Port Said.

Räknade ihop vad mina "class 3" skulle kosta i USA och se på fan.....jag är miljonär :D

Collector

Visst ser kolven lite skev ut, men hur fasen kunde du se allt annat? Nyfiken och imponerad! :D

Posted
En "riktig" Svensk m/45 går på minst ca. $15000 om man kan hitta en vill säga

Faen! :blink: Kringgå det importförbudet så har vi snart räddat försvarsbudgeten! :bash:

Inte dåligt med en Hvpluton beväpnad för sisådär 3,5 mille.... B)

Posted

Kanske också en lite OT fråga men jag undrar om inte någon skulle skulle kunna berätta vad kammar-amunitionen´som ställde till problem med m45, an var till för?

Jag hittade en sådan patron häromdagen bland farfars gammla prylar och man får ju lätt intrycket av att det är en lösplugg, men det kan det ju inte vara med tanke på stålkulan.

Posted
Kanske också en lite OT fråga men jag undrar om inte någon skulle skulle kunna berätta vad kammar-amunitionen´som ställde till problem med m45, an var till för?

Det var för övning utan att behöva använda ett helt skjutfält.

Man byggde upp landskap där man placerade ut små papptavlor, ungefär som vid en stridsskjutning på ett riktigt övningsfält. Max skjutavstånd var cirka 30 meter.

• 2 years later...
Posted

Det var för övning utan att behöva använda ett helt skjutfält.

Man byggde upp landskap där man placerade ut små papptavlor, ungefär som vid en stridsskjutning på ett riktigt övningsfält. Max skjutavstånd var cirka 30 meter.

Jag vet inte hur länge man gjorde sådant, men på vår KBS -89 på Svea livgarde så sköt vi eldexercis med kammarammunition en dag för att drilla in kommandon i alla fall. Otroligt roligt! Banan med skyttegravar i betong låg bakom Sofieros filmskjutbana, har inte tänkt på om den är kvar faktiskt.

/P

Posted

Lt P:

Ingen av korthålls banorna på Gardet finns kvar. Det som finns kvar är kulfången mellan Stålboda A och B samt uppe vid Sofiero.

Värnen har man fyllt med sand samt informerat alla att man inte får använda dem till någon typ av skytteverksamhet.

Det som satte spiken i kistan för dessa ska enligt rycken vara, att det var någon smart person som sköt skarp Prj10 på dessa banor. :) Vet inte om det är sant. Men den troliga anledningen till att de har försvunnit kan vara att man har skrotat 22LR instickssystemet till Ak4. vilket jag tycker vad synd för det var kul att skjuta med det när man väl fick vapnen att fungera. :)

Posted (edited)
Jag vet inte hur länge man gjorde sådant, men på vår KBS -89 på Svea livgarde så sköt vi eldexercis med kammarammunition en dag för att drilla in kommandon i alla fall. Otroligt roligt! Banan med skyttegravar i betong låg bakom Sofieros filmskjutbana, har inte tänkt på om den är kvar faktiskt.

/P

Vi fick göra det -93 :D

Fasligt skojj att mata på mot minifigurer i plåt. :D

Har för mig att YOff som höll i det påstog att ballistiken skulle vara rätt likt skarp amn på normalt avstånd.

Och figurerna längst bort på kortbanan skulle motsvara avstånd på 200m. :clap:

Edited by tinhead
  • 3 weeks later...
Posted

detta är OT men jag stötte på en utställning på en kpist M/45D med träkolv just då reflekterade jag inte nämvärt över detta men har sedan inte stött på denna model någonstans. jag har sökt lite och frågat folk men ingen verkar ha hört talas om den, eller var i organisationen den används. så finns det någon som vet något om den skulle jag vara tacksam.