Vikström Posted January 30, 2004 Report Posted January 30, 2004 @9x19: vi tycker nog ganska lika. Quote
Zeb Posted January 30, 2004 Author Report Posted January 30, 2004 Tycker man att det är roligt att skjuta K-pist i volym på fritiden, och har ekonomisk och laglig möjlighet att göra det, varför inte? Jag och gissningsvis ett par hundra till på detta forum har skytte som fritidssysselsättning... och jag vågar nog påstå att de flesta gör det för att det är kul. Är det fel? @9x19: Jag kan bara hålla med dig. Ibland är det kul att skjuta med kvantitet istället för kvalitet Quote
KD803 Posted January 30, 2004 Report Posted January 30, 2004 Jag själv har börjat samla på lite äldre militaria och fick tag i ett gammalt 50 skottsmagsin till en Suomi antar jag. Det är inte ett trum magsin utan det påminner om ett M45´s 36 skott magsin förutom att det är bredare samt att det är inte samma magasin fästes punkt på dem att passa in i vapnet Så jag utgår att det är till en Suomi eller något liknade Det låter som ett magasin till kpist m/37-39, vilket ju är den finska Suomi m/31 licenstillverkad i Sverige. Passade även till kpist m/45 innan magasinsstyrningen nitades fast. Har det två fjädrar och två patronförare också? Quote
Blackadder Posted January 30, 2004 Report Posted January 30, 2004 inget problem att köpa en 45:a i usa, kolla här: http://www.gunsamerica.com/guns/976399928.htm /uno Quote
JTS Posted January 30, 2004 Report Posted January 30, 2004 Den kostar 5.900 dollars......... Igår var jag i ett centralt amförråd där 5000 st. förvarades i väntan på destruktion..... Det hade blivit en slant i USA det.... Quote
Inf Posted January 30, 2004 Report Posted January 30, 2004 ...om du fått föra in dem. Som det nu ligger till är det införselförbud till USA. Bl a pga detta är priserna på vissa typer av vapen höga eller mycket höga. Quote
Collector Posted January 30, 2004 Report Posted January 30, 2004 inget problem att köpa en 45:a i usa, kolla här: http://www.gunsamerica.com/guns/976399928.htm /uno Dyrt skrot......tillverkad på en amerikansk "låda" med fastsvetsat mekanismhus från en Port Said. Räknade ihop vad mina "class 3" skulle kosta i USA och se på fan.....jag är miljonär Collector Quote
404 Skenberg Posted January 31, 2004 Report Posted January 31, 2004 Jag skall kolla upp det BJE och jag återkommer med ett svar och förhoppningsvis med ett foto om jag lär mig hur man lägger ut det här Någon som kan tipsa mig om bra ställen att finna lite äldre militaria på? Quote
BlåGul -1 9x19 Posted January 31, 2004 BlåGul -1 Report Posted January 31, 2004 Har tagit bort ett par inlägg här... Jake/Inf: Fortsätt helst er diskussion i PM istället.. //blågul Quote
404 Skenberg Posted February 1, 2004 Report Posted February 1, 2004 Jag har kollat magasinet i fråga och upptäckt följande Det har två magsinfjädrar och två patronförare Hittade en Svensk krona instämplad på sidan samt att det stod Eskilstuna och en del annat har fått fram följande efter ha kollat in det instansade under en lupp ????SPOL Någon som vet vad det kan stå eller innebära? Quote
Knekt Posted February 2, 2004 Report Posted February 2, 2004 inget problem att köpa en 45:a i usa, kolla här: http://www.gunsamerica.com/guns/976399928.htm /uno Dyrt skrot......tillverkad på en amerikansk "låda" med fastsvetsat mekanismhus från en Port Said. Räknade ihop vad mina "class 3" skulle kosta i USA och se på fan.....jag är miljonär Collector Visst ser kolven lite skev ut, men hur fasen kunde du se allt annat? Nyfiken och imponerad! Quote
Glidarn Posted February 2, 2004 Report Posted February 2, 2004 En "riktig" Svensk m/45 går på minst ca. $15000 om man kan hitta en vill säga Faen! Kringgå det importförbudet så har vi snart räddat försvarsbudgeten! Inte dåligt med en Hvpluton beväpnad för sisådär 3,5 mille.... B) Quote
Sg Joker Posted February 3, 2004 Report Posted February 3, 2004 (edited) Varför har vi inte de här bajonetterna? http://gulfcoastarmory.com/shoots/5-27-01/wayne01.jpg Modifierat fäste eller? edit sorry... lite OT men jag var så inne i en av knivtrådarna... slut edit Edited February 9, 2004 by Sg Joker Quote
Ing Posted February 3, 2004 Report Posted February 3, 2004 Varför har vi inte de här bajonetterna? http://gulfcoastarmory.com/shoots/5-27-01/wayne01.jpg Modifierat fäste eller? Jaaaadu. Vad har det med den här tråden att göra? Det finns trådar om just bajonetter, om du är nyfiken. Quote
janjanson Posted February 8, 2004 Report Posted February 8, 2004 J-star; kanske den här bilden är vad du söker? MVH / Jan Quote
Lockwed Posted February 9, 2004 Report Posted February 9, 2004 Kanske också en lite OT fråga men jag undrar om inte någon skulle skulle kunna berätta vad kammar-amunitionen´som ställde till problem med m45, an var till för? Jag hittade en sådan patron häromdagen bland farfars gammla prylar och man får ju lätt intrycket av att det är en lösplugg, men det kan det ju inte vara med tanke på stålkulan. Quote
106 Posted February 9, 2004 Report Posted February 9, 2004 Kanske också en lite OT fråga men jag undrar om inte någon skulle skulle kunna berätta vad kammar-amunitionen´som ställde till problem med m45, an var till för? Det var för övning utan att behöva använda ett helt skjutfält. Man byggde upp landskap där man placerade ut små papptavlor, ungefär som vid en stridsskjutning på ett riktigt övningsfält. Max skjutavstånd var cirka 30 meter. Quote
Lt P Posted February 16, 2006 Report Posted February 16, 2006 Kanske också en lite OT fråga men jag undrar om inte någon skulle skulle kunna berätta vad kammar-amunitionen´som ställde till problem med m45, an var till för? Det var för övning utan att behöva använda ett helt skjutfält. Man byggde upp landskap där man placerade ut små papptavlor, ungefär som vid en stridsskjutning på ett riktigt övningsfält. Max skjutavstånd var cirka 30 meter. Jag vet inte hur länge man gjorde sådant, men på vår KBS -89 på Svea livgarde så sköt vi eldexercis med kammarammunition en dag för att drilla in kommandon i alla fall. Otroligt roligt! Banan med skyttegravar i betong låg bakom Sofieros filmskjutbana, har inte tänkt på om den är kvar faktiskt. /P Quote
Strv101 Posted February 16, 2006 Report Posted February 16, 2006 Lt P: Ingen av korthålls banorna på Gardet finns kvar. Det som finns kvar är kulfången mellan Stålboda A och B samt uppe vid Sofiero. Värnen har man fyllt med sand samt informerat alla att man inte får använda dem till någon typ av skytteverksamhet. Det som satte spiken i kistan för dessa ska enligt rycken vara, att det var någon smart person som sköt skarp Prj10 på dessa banor. Vet inte om det är sant. Men den troliga anledningen till att de har försvunnit kan vara att man har skrotat 22LR instickssystemet till Ak4. vilket jag tycker vad synd för det var kul att skjuta med det när man väl fick vapnen att fungera. Quote
SweSA Posted February 16, 2006 Report Posted February 16, 2006 (edited) Min deaktiverade M45 tar alla 3 typer av magasin. Kolla även min sida : http://hem.bredband.net/swesa/ Där hittar ni blant annat Husqvarna M37/39, samt Carl Gustaf M/37. Mvh SweSA Edited February 16, 2006 by SweSA Quote
tinhead Posted February 22, 2006 Report Posted February 22, 2006 (edited) Jag vet inte hur länge man gjorde sådant, men på vår KBS -89 på Svea livgarde så sköt vi eldexercis med kammarammunition en dag för att drilla in kommandon i alla fall. Otroligt roligt! Banan med skyttegravar i betong låg bakom Sofieros filmskjutbana, har inte tänkt på om den är kvar faktiskt. /P Vi fick göra det -93 Fasligt skojj att mata på mot minifigurer i plåt. Har för mig att YOff som höll i det påstog att ballistiken skulle vara rätt likt skarp amn på normalt avstånd. Och figurerna längst bort på kortbanan skulle motsvara avstånd på 200m. Edited February 22, 2006 by tinhead Quote
Sgt Nilsson Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 detta är OT men jag stötte på en utställning på en kpist M/45D med träkolv just då reflekterade jag inte nämvärt över detta men har sedan inte stött på denna model någonstans. jag har sökt lite och frågat folk men ingen verkar ha hört talas om den, eller var i organisationen den används. så finns det någon som vet något om den skulle jag vara tacksam. Quote
Recommended Posts