Jump to content

Olles brorsa?

HVU Forces

Recommended Posts

Hallå!

Jag är på jakt efter en ollesbrosa men kan inte hitta en sådan någonstans! var nere på military shop i malmö men dom hade inga!

har kollat på milcon och har mailat knivnet gaderoben och frågat om det är samma ollesbrosa dom har som försvarsmakten har/hade men har ej fått svar och milcon hade ej nån sådan!

e det nån som vet nån annanstans i sverige eller på någon annan hemsida där man kan få tag på en sådan??

Tackar för svar!

• Forumsledning

Olles brorsa är en klockren mössa främst till fys. Mkt skönare än att ha en uppvikt balaklava (hjälmunderlag 90) på huvudet som dessutom ser skitful ut med sin ullfrotté insida som uppvikt kant, ev en smal glipa av ansiktöppningen i pannan.

Olles brorsa går ju dessutom att använda civilt utan att folk skall börja tro att nu är det nån ny bankkupp på G. :clap:

Hjälmunderlaget är visserligen bra när man behöver en balaklava; vill se lite hemlig ut (som verkar mkt viktigt bland vissa HV) och inte orkar kamoflera sitt ansikte eller vill ha nåt lite värmande om kinderna. :baskerPa:

Hjälmunderlag 90

hjalmunderlag_mossa.jpg

Ollesbrolla

*Henke

Finns det inte två olika brosor..?? en tjockare och en tunnare..

Jag har två stycken hemma, men polaren köpte en och det var tjockare garn i hans.. :)

//Livhusaren

Den gamla "äkta" olles bror var grå och stickad lite tunnare men med oerhört "stickigt" garn. 92-93 ersattes den av en lite tjockare och grönaktig modell.

Den gamla var tuffare men den nyare skönare, i mitt tycke.

/Krooken

@HVU Forces nope, du kan ju alltid prova att maila och fråga om dom har några gröna på lager, annars så vet jag inte vart man kan köpa dom. Prova med något lokalt överskottsbolag.

-Edit -

BTW - Är inte den på billingedalen grön? Ser så ut på bilden iaf

Edited by Xit

• 1 year later...
Islandströjan som de säljer på mike&nikes militärlager är det möjligtvis Olles?

Orginal Ollen var en motsvarande tröja med V-ringad öppning men i brunt superstickigt tyg och precis som med Olles bror verkar den senare ha moderniserats med en grön variant.

[edit] GRBRGR någon?

/b

Edited by Blackadder

Orginal Ollen var en motsvarande tröja med V-ringad öppning men i brunt superstickigt tyg och precis som med Olles bror verkar den senare ha moderniserats med en gröv variant.

[edit] GRBRGR någon?

/b

De tidiga varianterna var väl grbrgr med en bred blå rand på framsidan. Vete tusan varför randen var där.

Edited by Lt P

Islandströjan är en tjock ylletröja (främst avsedd för jägare). Lång, stor och bylsig. Störtbra - jag använder fortfarande hellre den än tröja 90 när det är kallt.

Olle (alltså Olles brorsas bror :lol: ) är närmast det som kallas ylletröja hos M&N.

Orginal Ollen var en motsvarande tröja med V-ringad öppning men i brunt superstickigt tyg och precis som med Olles bror verkar den senare ha moderniserats med en gröv variant.

[edit] GRBRGR någon?

/b

De tidiga varianterna var väl grbrgr med en bred blå rand på framsidan. Vete tusan varför randen var där.

Randen är där för att visa att det är Kronans tröja och ingen annans.

• 1 month later...
I Grenna nya tidning 23 september 1931 kunde man läsa om Major David Fabian Gustaf Adolf Ohlsson, död vid 86 års ålder. I dödsrunan står bl.a: "Under tjänstgöring som gymnastikkapten i Karlsborg 1886-88 lät Ohlsson, av omsorg om volontärerna under gymnastikövningarna, tillverka en modell till ylletröja, som några år därefter blev fastställd som modell inom armén och kallades för Olle vid persedelbesiktningarna, varav major Ohlsson fick namnet Ollarnas pappa."

Ollarnas Pappa???????????????????????????????? Vete fan om jag skulle vilja bli kallad det! :P

• 11 months later...
Någon som vet om Olles brorsa har ett M-nummer?

Eftersom olles bror har utgått ur uniforms systemet sen ett fler tal år sen så har du nog inte så mycket nytta av att ha

m-nummer.å dom flesta som jobbar på förrådet mts vet vad en olles bror är men dom är riktigt ovanliga nu.

men om du absolut vill ha det så ska jag se om jag kan jaga tag i det i morgon.

Men nu har det kommit två nya varianter av olles bror men dom är blå båda två en som är riktigt tjock å en lite tunnare

dom verkar vara riktigt omtyckta så det är barar att hoppas att det kommer en grön variant

Edited by oak