HVU Forces Posted January 28, 2004 Report Share Posted January 28, 2004 Hallå! Jag är på jakt efter en ollesbrosa men kan inte hitta en sådan någonstans! var nere på military shop i malmö men dom hade inga! har kollat på milcon och har mailat knivnet gaderoben och frågat om det är samma ollesbrosa dom har som försvarsmakten har/hade men har ej fått svar och milcon hade ej nån sådan! e det nån som vet nån annanstans i sverige eller på någon annan hemsida där man kan få tag på en sådan?? Tackar för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 28, 2004 Report Share Posted January 28, 2004 Varför Olles brorsa? Jag blev jätteglad när den försvann, den kliar ju bara, och nu verkar det vara efterfrågan på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ful Posted January 28, 2004 Report Share Posted January 28, 2004 kommandoräd-olle regerar ju Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WinterMute Posted January 28, 2004 Report Share Posted January 28, 2004 Undrade just också vad den tog vägen... Trodde att jag skulle få ut en när jag hämtade prylarna till HV (fick ju långkallingar anno 1960) - men icke... // WM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted January 29, 2004 Report Share Posted January 29, 2004 Varför olles bror, när det finns HJÄLMUNDERLAG 90? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted January 29, 2004 Report Share Posted January 29, 2004 Varför olles bror, när det finns HJÄLMUNDERLAG 90? Därför att Olles brorsa är mycket coolare, skönare och f-n så mycket fräckare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted January 29, 2004 Forumsledning Report Share Posted January 29, 2004 Olles brorsa är en klockren mössa främst till fys. Mkt skönare än att ha en uppvikt balaklava (hjälmunderlag 90) på huvudet som dessutom ser skitful ut med sin ullfrotté insida som uppvikt kant, ev en smal glipa av ansiktöppningen i pannan. Olles brorsa går ju dessutom att använda civilt utan att folk skall börja tro att nu är det nån ny bankkupp på G. Hjälmunderlaget är visserligen bra när man behöver en balaklava; vill se lite hemlig ut (som verkar mkt viktigt bland vissa HV) och inte orkar kamoflera sitt ansikte eller vill ha nåt lite värmande om kinderna. Hjälmunderlag 90 Ollesbrolla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Livhusaren Posted January 29, 2004 Report Share Posted January 29, 2004 *Henke Finns det inte två olika brosor..?? en tjockare och en tunnare.. Jag har två stycken hemma, men polaren köpte en och det var tjockare garn i hans.. //Livhusaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chaplain Posted January 29, 2004 Report Share Posted January 29, 2004 Hurra för Ollesbrorsa! Härligare mössa finns inte, underförutsättning att det är kallt. Yllet kliar en del annars. Hjälmunderlaget är inte alls det samma. Har själv ett litet lager. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 29, 2004 Report Share Posted January 29, 2004 *Henke Finns det inte två olika brosor..?? en tjockare och en tunnare.. Jag har två stycken hemma, men polaren köpte en och det var tjockare garn i hans.. //Livhusaren Den gamla "äkta" olles bror var grå och stickad lite tunnare men med oerhört "stickigt" garn. 92-93 ersattes den av en lite tjockare och grönaktig modell. Den gamla var tuffare men den nyare skönare, i mitt tycke. /Krooken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HVU Forces Posted January 29, 2004 Author Report Share Posted January 29, 2004 Hmmm Xit tackar för hjälpen men man vill ju ha den i grön färg så du vet inte om den finns nån annanstans fast i grön ? eller om dom kanske har en i grön ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henningsson Posted January 29, 2004 Report Share Posted January 29, 2004 man kan ju vika in halva balaklavan istället, det funkar utmärkt och du ser inte froten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xit Posted January 29, 2004 Report Share Posted January 29, 2004 (edited) @HVU Forces nope, du kan ju alltid prova att maila och fråga om dom har några gröna på lager, annars så vet jag inte vart man kan köpa dom. Prova med något lokalt överskottsbolag. -Edit - BTW - Är inte den på billingedalen grön? Ser så ut på bilden iaf Edited January 29, 2004 by Xit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Livhusaren Posted January 30, 2004 Report Share Posted January 30, 2004 *FK Krook* Det är TAGET! Tack för svaret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted January 30, 2004 Report Share Posted January 30, 2004 Olles Bror RIP!! Den kliar ju som en hel tunna klipulver!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jagarn Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 Olles bror ser ju så mycket coolare ut än hjälmunderlag 90, dock fungerar ju hjälmunderlaget bättre som nattmössa. Går det att få ut Olles bror? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted February 5, 2004 Report Share Posted February 5, 2004 Hjälmunderlaget ser inte lika bra ut som olles när man har det som mössa men det är mer flexibelt. Mössa, balaklava och halsduk i ett. Jag har alltid med mig två. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cosmo Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 Lyfter det här tråden lite snabbt! Är det någon som vet vart man kan köpa olles brosa? Har letat runt, men bara hittat en marinblå variant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted January 8, 2006 Report Share Posted January 8, 2006 Islandströjan som de säljer på mike&nikes militärlager är det möjligtvis Olles? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 (edited) Islandströjan som de säljer på mike&nikes militärlager är det möjligtvis Olles? Orginal Ollen var en motsvarande tröja med V-ringad öppning men i brunt superstickigt tyg och precis som med Olles bror verkar den senare ha moderniserats med en grön variant. [edit] GRBRGR någon? /b Edited January 9, 2006 by Blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 (edited) Islandströjan som de säljer på mike&nikes militärlager är det möjligtvis Olles? Orginal Ollen var en motsvarande tröja med V-ringad öppning men i brunt superstickigt tyg och precis som med Olles bror verkar den senare ha moderniserats med en gröv variant. [edit] GRBRGR någon? /b De tidiga varianterna var väl grbrgr med en bred blå rand på framsidan. Vete tusan varför randen var där. Edited January 9, 2006 by Lt P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evsim Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 Islandströjan är en tjock ylletröja (främst avsedd för jägare). Lång, stor och bylsig. Störtbra - jag använder fortfarande hellre den än tröja 90 när det är kallt. Olle (alltså Olles brorsas bror ) är närmast det som kallas ylletröja hos M&N. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted January 9, 2006 Report Share Posted January 9, 2006 Islandströjan som de säljer på mike&nikes militärlager är det möjligtvis Olles? Orginal Ollen var en motsvarande tröja med V-ringad öppning men i brunt superstickigt tyg och precis som med Olles bror verkar den senare ha moderniserats med en gröv variant. [edit] GRBRGR någon? /b De tidiga varianterna var väl grbrgr med en bred blå rand på framsidan. Vete tusan varför randen var där. Randen är där för att visa att det är Kronans tröja och ingen annans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evsim Posted February 28, 2006 Report Share Posted February 28, 2006 Varför heter det olle och olles brorsa? Jo: http://www.armemuseum.org/foremal/olle.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted February 28, 2006 Report Share Posted February 28, 2006 I Grenna nya tidning 23 september 1931 kunde man läsa om Major David Fabian Gustaf Adolf Ohlsson, död vid 86 års ålder. I dödsrunan står bl.a: "Under tjänstgöring som gymnastikkapten i Karlsborg 1886-88 lät Ohlsson, av omsorg om volontärerna under gymnastikövningarna, tillverka en modell till ylletröja, som några år därefter blev fastställd som modell inom armén och kallades för Olle vid persedelbesiktningarna, varav major Ohlsson fick namnet Ollarnas pappa." Ollarnas Pappa???????????????????????????????? Vete fan om jag skulle vilja bli kallad det! :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelD Posted January 31, 2007 Report Share Posted January 31, 2007 Någon som vet om Olles brorsa har ett M-nummer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted January 31, 2007 Report Share Posted January 31, 2007 Någon som vet om Olles brorsa har ett M-nummer? Olles brorsa kanske har ett personnummer? //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oak Posted January 31, 2007 Report Share Posted January 31, 2007 (edited) Någon som vet om Olles brorsa har ett M-nummer? Eftersom olles bror har utgått ur uniforms systemet sen ett fler tal år sen så har du nog inte så mycket nytta av att ha m-nummer.å dom flesta som jobbar på förrådet mts vet vad en olles bror är men dom är riktigt ovanliga nu. men om du absolut vill ha det så ska jag se om jag kan jaga tag i det i morgon. Men nu har det kommit två nya varianter av olles bror men dom är blå båda två en som är riktigt tjock å en lite tunnare dom verkar vara riktigt omtyckta så det är barar att hoppas att det kommer en grön variant Edited January 31, 2007 by oak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MikaelD Posted January 31, 2007 Report Share Posted January 31, 2007 Jag skulle uppskatta om du kan ordna fram det. Mvh MikaelD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted January 31, 2007 Report Share Posted January 31, 2007 Nu är det så här, ungdomar... att den "RIKTIGA" olles brorsa förtjänar man, den kan man inte köpa... capische? Köp er en yllemössa så länge... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts