Berkyboy Posted May 30, 2002 Report Share Posted May 30, 2002 Jag har fått höra om "olles brorsa" flera gånger utan att veta hur den ser ut. Är det nån som har en bra bild så jag får se vad det är alla pratar om?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 30, 2002 Report Share Posted May 30, 2002 Varsågod. Mössan på bilden är Olles brorsa. Anledningen till att den kallas så är att den gamla ylletröjan kallades Olle och detta är således Olles bror. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berkyboy Posted May 30, 2002 Author Report Share Posted May 30, 2002 Man tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted May 30, 2002 Report Share Posted May 30, 2002 ja det är ju onekligen den som kan ses i Repmånad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 30, 2002 Report Share Posted May 30, 2002 Figuren på bilden menar du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 30, 2002 Report Share Posted May 30, 2002 Får man inte ut den längre? Jag låg inne 00/01 och då fick vi ut den, använde hellre den än rånarluvan om man frös lite Vidare, ett litet "jägar-jägar" tips. Som alla vet så är det inte ovanligt att man har kartor, 1:a förband o.s.v. som ligger och skaver i knäskålen, låg lilla Olle i ena fickan och rånarluvan i andra. De ska förstås placeras så nära knävecken som möjligt i fickan. Fungerar bättre än inget. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 30, 2002 Report Share Posted May 30, 2002 Vidare, ett litet "jägar-jägar" tips. Som alla vet så är det inte ovanligt att man har kartor, 1:a förband o.s.v. som ligger och skaver i knäskålen, låg lilla Olle i ena fickan och rånarluvan i andra. De ska förstås placeras så nära knävecken som möjligt i fickan. Fungerar bättre än inget. EOD Kartor i benfickan? Hade inte du 90P? Då har man kartan i nedre fickan Ing. Soldaten på bilden tillhör ett topphemligt förband som är vassare än SSG. Det är därför hans ansikte och namnskylt är maskerade. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 30, 2002 Report Share Posted May 30, 2002 Tänker på de stackars sattarna som inte bor i Amröjs förlovade land (Ing2) och således inte har M/90P. Hade faktiskt kartorna i benfickan ändå, 50 000 dels plus en 10 000 dels, blir lite för mycket för ankelfickan tror jag. Körde kosa och pennor i ankelfickan istället EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 30, 2002 Report Share Posted May 30, 2002 Swede I nedre fickorna på 90P har man kaffe dvs nödprovianten! Kartan har du ju alltid uppe, pansar sover ju aldrig!! Som min lt sa " Efter tre dagar kan vi börja FUNDERA på att sova, men det är mer beroende på att om vi lever då har sverige vunnit kriget!" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 30, 2002 Report Share Posted May 30, 2002 VC_90 Förvisso, kartan fäster man med namnbricka på låret. Kaffepulver har man i en AKAN-låda framme hos föraren. Nog talat om kartor och kaffepulver. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted June 1, 2002 Report Share Posted June 1, 2002 Sedan beror det ju på vilken årgång av 90p man får ut. Undertecknad hade varianten med små vadfickor. Så små att man inte fick ned någonting av värde, inte ens en liten kåsa. Då kunde man lika gärna använt vanlig m/90 i vagnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts