Mattsson Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Jag var inne på FMV:s hemsida och hittade den här anbudförfrågan: Thermal cap 07. Finns det någon här som har testat den eller sett den i verkligheten? Och är den tänkt som en ersättare eller ett komplement till den nuvarande pälsmössan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Intressant, den ska göras/har tillverkats i Blått, Grönt och Beige. Hoppas verkligen att den ska byta ut pälsmössan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Intressant, den ska göras/har tillverkats i Blått, Grönt och Beige. Hoppas verkligen att den ska byta ut pälsmössan. Vintermössa M/59 fanns även i "FN"-blått, inte snygg, rätt ful men liite cool... Är det den blå som avses eller flottans blå? Beige känns ypperligt trendigt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 OT kanske men vintermässan fanns i blått hos civilförsvaret också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest martin_67 Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 m59 vinter ful men varm... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Ser nästan ut som förstärkningsmössan Taiga tagit fram. Bild från FMV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 (edited) Va? Ska värnpliktiga inte längre utbildas i hur läge "Pluto/Beduin" (kärt barn har många namn) aldrig får användas? EDIT: frågan besvarades samtidigt som jag postade... Edited December 4, 2008 by Skalman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Mycket misstänkt att dom har tagit taiga's modell... Den ser "trevlig" ut. Men om man ser till M59 pälsmössan så har den många fördelar mot M0/7 Bland annat skyddar den hakan och kinder väldigt bra. Undra vilken skrivbordsgeneral som strax kommer bestämma att M59 pälsmössan skall gå till brännugnarna? Kanske densamme som skrotade halsduken? (vadå jag är väl inte bitter?) Utveckligen går inte direkt frammåt på de ytor som är fortfarande rätt öppna hos soldaten. Nämligen, hals, haka kinder. Kylan däremot den är lika jävlig om inte ännu farligare då vintrarna är blåsigare, snöfattigare och tempen är just sådära kallt så att det är lätt att missta sig om att det är så kallt som det egentligen är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Mycket misstänkt att dom har tagit taiga's modell...Den ser "trevlig" ut. Men om man ser till M59 pälsmössan så har den många fördelar mot M0/7 Bland annat skyddar den hakan och kinder väldigt bra. Undra vilken skrivbordsgeneral som strax kommer bestämma att M59 pälsmössan skall gå till brännugnarna? Kanske densamme som skrotade halsduken? (vadå jag är väl inte bitter?) Utveckligen går inte direkt frammåt på de ytor som är fortfarande rätt öppna hos soldaten. Nämligen, hals, haka kinder. Kylan däremot den är lika jävlig om inte ännu farligare då vintrarna är blåsigare, snöfattigare och tempen är just sådära kallt så att det är lätt att missta sig om att det är så kallt som det egentligen är. Finns det inte en "snömask" att använda vid riktigt kallt väder? Den ersätter iofs inte flärparna på m/59 mössan som faktist är riktigt bra. Jag vill påstå att just vintermössan är det bästa plagget i hela uniformsystemet, all annan utr finns i bättre varianter på civila marknaden men just mössan är svåslagen. Det går liksom inte att göra så mycket mer på den fronten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Utveckligen går inte direkt frammåt på de ytor som är fortfarande rätt öppna hos soldaten.Nämligen, hals, haka kinder. Kylan däremot den är lika jävlig om inte ännu farligare då vintrarna är blåsigare, snöfattigare och tempen är just sådära kallt så att det är lätt att missta sig om att det är så kallt som det egentligen är. Hjälmunderlaget kanske. Helt underbart att använda som halsduk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Hjälmunderlaget kanske.Helt underbart att använda som halsduk. Inte om man har en hals som en telefonstolpe = stypkänsla.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted December 4, 2008 Report Share Posted December 4, 2008 Finns det verkligen någon som helst anledning till att de införskaffar denna mössa. Vi har vi har först fältmössa som kan användas i allt från ca 5 grader uppåt. Sen har vi hjälmunderlaget som kan användas under grader av 5 grader till -20grader. Blir de kallare så har man ju alltid m59an. Förstår inte riktigt hur de har tänkt, dessutom inom dessa spartider. Vore ju i så fall mycket bättre att köpa in några m/90-camofärgade shemag så vi täcker upp både halsduk- och huvudfronten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted December 5, 2008 Report Share Posted December 5, 2008 Intressant, den ska göras/har tillverkats i Blått, Grönt och Beige. Hoppas verkligen att den ska byta ut pälsmössan. Vintermössa M/59 fanns även i "FN"-blått, inte snygg, rätt ful men liite cool... Är det den blå som avses eller flottans blå? Beige känns ypperligt trendigt.... Med största sannolikhet är det flottans blå som avses då numerären på beställningen är såpass stor. Jag kan se behovet av en ny vintermössa, en som är smidigare än den stora gamla m/59 dito. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ratten Posted December 5, 2008 Report Share Posted December 5, 2008 neeeej ska dom ersätta den gamla hederliga björn******!!! den där skyddar ju inte ens hakan! fixa in shemags istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 (edited) Någon som vet hur det har gått med denna? Enligt anbudsförfrågan var kravet på första leverans nu i september. Edited November 6, 2009 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magister R Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Finns det verkligen någon som helst anledning till att de införskaffar denna mössa. Vi har vi har först fältmössa som kan användas i allt från ca 5 grader uppåt. Sen har vi hjälmunderlaget som kan användas under grader av 5 grader till -20grader. Blir de kallare så har man ju alltid m59an. Förstår inte riktigt hur de har tänkt, dessutom inom dessa spartider. Vore ju i så fall mycket bättre att köpa in några m/90-camofärgade shemag så vi täcker upp både halsduk- och huvudfronten Jag är beredd att starta en kampgrupp i syfte att slåss för Vintermössa M/59, alias "Björn....."s fortlevnad! En skrivelse till FMW kanske? Vad tycker ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Lite bättre info på taigas variant http://www.coldskills.com/webbshop_csc/butik/prod39.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted November 6, 2009 Report Share Posted November 6, 2009 Finns det verkligen någon som helst anledning till att de införskaffar denna mössa. Vi har vi har först fältmössa som kan användas i allt från ca 5 grader uppåt. Sen har vi hjälmunderlaget som kan användas under grader av 5 grader till -20grader. Blir de kallare så har man ju alltid m59an. Förstår inte riktigt hur de har tänkt, dessutom inom dessa spartider. Vore ju i så fall mycket bättre att köpa in några m/90-camofärgade shemag så vi täcker upp både halsduk- och huvudfronten Jag är beredd att starta en kampgrupp i syfte att slåss för Vintermössa M/59, alias "Björn....."s fortlevnad! En skrivelse till FMW kanske? Vad tycker ni? Var skriver jag på? Jag har inte stor erfarenhet av den i karg vintermiljö uppe i norr, men jag finner att M/59 vintermössan väl fyller sin funktion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted November 7, 2009 Report Share Posted November 7, 2009 Den som försöker förhindra en införsel av ny vintermössa kommer att bli bannad från forumet och tvingas bära vintermössa m/59 i läge 3 hela året om resten av livet. Visst är 59:an varm men den är obruklig till annan tjänst än att stå still och se rakt fram. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted November 7, 2009 Report Share Posted November 7, 2009 Finns det verkligen någon som helst anledning till att de införskaffar denna mössa. Vi har vi har först fältmössa som kan användas i allt från ca 5 grader uppåt. Sen har vi hjälmunderlaget som kan användas under grader av 5 grader till -20grader. Blir de kallare så har man ju alltid m59an. Förstår inte riktigt hur de har tänkt, dessutom inom dessa spartider. Vore ju i så fall mycket bättre att köpa in några m/90-camofärgade shemag så vi täcker upp både halsduk- och huvudfronten Jag är beredd att starta en kampgrupp i syfte att slåss för Vintermössa M/59, alias "Björn....."s fortlevnad! En skrivelse till FMW kanske? Vad tycker ni? Var skriver jag på? Jag har inte stor erfarenhet av den i karg vintermiljö uppe i norr, men jag finner att M/59 vintermössan väl fyller sin funktion. Kan inte annat än att hålla med. Visst drar den åt sig lite fukt om snön är blöt men är den blöt så är det antagligen inte kallt ute. Dra över huvan från snödräkten för att öka maskering och skydda den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted November 7, 2009 Report Share Posted November 7, 2009 Ett problem är att den är dåligt anpassad för att på ett smidigt sätt medföras i den personliga utrustningen. Den hamnar som ett stort bylte i framfickan på snödräkten och om man inte har snödräkt är man hänvisad till att medföra den halvt uppstickandes ur benfickan, som på köpet totalt blockeras från åtkomst av annan däri förvarad mtrl. Den är helt enkelt för stor och sladdrig i förhållande till vad den ger, även om den förvisso ger mycket när det behövs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted November 7, 2009 Report Share Posted November 7, 2009 Att ha den i Värmejackans ficka är en vinnare. Kort rast: Slit ut värmejackan under topplocket / snööverdraget, ta på. Därefter applicera pälsmössa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalleTre Posted November 7, 2009 Report Share Posted November 7, 2009 Ett problem är att den är dåligt anpassad för att på ett smidigt sätt medföras i den personliga utrustningen. Den hamnar som ett stort bylte i framfickan på snödräkten och om man inte har snödräkt är man hänvisad till att medföra den halvt uppstickandes ur benfickan, som på köpet totalt blockeras från åtkomst av annan däri förvarad mtrl. Den är helt enkelt för stor och sladdrig i förhållande till vad den ger, även om den förvisso ger mycket när det behövs. Det stora byltet är ju klockrent som dämpning av vapnets ständiga slag mot kroppen när det dinglar i vapenremmen under rask vita blixten-åkning! Tvivlar på att den nya värmemössan kommer att tillgodose just den funktionen. Remember, våra uniformer fungerar ju som ett system... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magister R Posted November 7, 2009 Report Share Posted November 7, 2009 Att ha den i Värmejackans ficka är en vinnare. Kort rast: Slit ut värmejackan under topplocket / snööverdraget, ta på. Därefter applicera pälsmössa. Förvisso, MEN då är det svårare att dra upp den om du ser dig nödgad att å Norrlandsskyttevis ersätta hjälmen med vintermössa i samband med exempelvis nattspaning.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted November 7, 2009 Report Share Posted November 7, 2009 Att ha den i Värmejackans ficka är en vinnare. Kort rast: Slit ut värmejackan under topplocket / snööverdraget, ta på. Därefter applicera pälsmössa. Förvisso, MEN då är det svårare att dra upp den om du ser dig nödgad att å Norrlandsskyttevis ersätta hjälmen med vintermössa i samband med exempelvis nattspaning.... Hmm, antar att ha den i snödräktsjackan är bäst. Förstod aldrig problemet med det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shinobi Posted November 8, 2009 Report Share Posted November 8, 2009 Har aldrig ens använt saken, och kommer nog aldrig göra det heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magister R Posted November 8, 2009 Report Share Posted November 8, 2009 Har aldrig ens använt saken, och kommer nog aldrig göra det heller. Det är väl ett tecken på att Sverige idag, precis som 1925, tappar viktig vinter-kompetens..... Jag lovar dig, på femton Fältjägarmånader hinner man använda pälsmössans alla 4 lägen många gånger..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted November 8, 2009 Report Share Posted November 8, 2009 (edited) Tänkte bara flika in en liten egen erfarenhet. Den skiss som ligger till grund för den nya värmemössan liknar enligt mig mer Norges "värmemössa" än Taigas Förstärkningsmössa SF (den som coldskills saluför). Men är "Thermal cap 07" (Värmemössa 07) ens i närheten Förstärkningsmössa SF så lovar jag att ni kommer uppleva något som är en ypperlig produkt. Har själv nämligen en Förstärkningsmössa SF som används flitigt under toppfågeljakt. Mössan håller dig varm, drar inte åt sig fukt på samma sätt och torkar på bråkdelen av den tid som g:a värmemössan gör. Helt enkelt det är enormt mycket bättre produkt. Edited November 8, 2009 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magister R Posted November 8, 2009 Report Share Posted November 8, 2009 Tillåt mig uttrycka tvivel. Vilket mtrl är denna "prototyp" tillverkad av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted November 8, 2009 Report Share Posted November 8, 2009 Tillåt mig uttrycka tvivel. Vilket mtrl är denna "prototyp" tillverkad av? Yttertyg: 100% bomull 205 g/m2 Foder: Fleece 150 g/m2 Prototyp skulle jag inte kalla den då vi beställt: Värmemössa 07 blå 6000+2000 Värmemössa 07 grön 24000+10000 Värmemössa 07 beige 4000+2000 Utan vad som komma skall. Upphandlingen finns att läsa här om intresse finns. http://www.google.se/url?sa=t&source=w...AUucXm56tu5C10A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts