Jump to content

..:: RESULTAT Årets SoldF 2003 ::...


Kimster

Ska vi ha en motsvarande röstning nästa år  

150 members have voted

  1. 1. Ska vi ha en motsvarande röstning nästa år

    • Ja, det tycker jag
      129
    • Nej, det känns onödigt
      9
    • Jag är osäker
      7


Recommended Posts

  • Forumsledning

Dåså, efter en ganska trög start, så kom det in iaf ett 30tal röster (vissa muntliga) om Årets SoldF 2002-2003. En del av er, har tagit sig tid och talat om vad ni tyckte var "grädden" här på SoldF under de gångna året.

Detta är på inget sätt att smörja eller passa upp någon utan en helt vanlig synpunkt om vad man har gillat mest. Alltså ett sätt att säga tack till er alla som skriver. Jag hoppas detta uppmuntrar er till att fortsätta vilja vara en del av det SoldF vi är idag.

Långt ifrån alla har röstat, men man kan ändå gissa sig till vad majoriteten hade röstat på. Detta är en fingervisning till er andra nu om vad som är intressant och spännande att läsa om.

 

___________________________________________________________

 

Jag får börja presentera SoldF´s mest omtyckta debattör under 2002-2003 som totalt dominerade alla röster.

 

Med motiveringen, -På ett intelligent och ödmjukt sätt och med en stor inlevelseförmåga har han kunnat berätta om sin erfarenhet och kunskap så i stort sätt alla har kunnat förstå hans synpunkt och mening. Som en filékniv har han tyckt till och i vissa fall har det inte funnits mer att tillägga.

För mig har han visat stor respekt och kunskap på många områden och jag kan med glädje tilldela äran för år 2003´s bäste debattör

UNICORN

 

Med ex. på motiveringar från andra medlemmar:

"Alltid välskrivna och väl formulerade inlägg. Ofta skrivna med stor inlevelse och

referenser till verkligheten."

 

"...otroligt rörande inlägg ovan och dels för hans sätt att skriva, att han alltid står för vad han skriver och hans inlägg är genomtänkta."

 

"hans klarsynthet, hans väl underbyggda argument, det bra språket, hans humor/satir och detta parat med intressanta erfarenheter gör att hans inlägg oftast är läsvärda."

 

"...blandar otroligt kunnande med ironi och hjärta."

 

"...gjort inlägg efter inlägg som varit mycket välskrivna, innehållsrika och givande att läsa."

 

"...saklig och solid no-bullshit argumentation av högsta klass."

 

"...sin saklighet, humor och förmåga att bryta ner krångligheter så att det förefaller begripligt.."

 

Unicorn, jag hoppas du tar till dig denna "kritik" och fortsätter vara den du där och det du ger oss. Jag hoppas detta ger dig en liten hum om hur uppskattat det är när någon lägger upp saker på ett sånt sätt du gör. Ta inte allt för 'hårt', detta är blott ett forum, men du är med och gör detta forum till ett ställe som är värt att återbesöka. Grattis

 

_____________________________________________________

 

Årets Inlägg 2002-2003

 

02-03´bästa inlägg är kanske inte så oväntat;

Sällan har jag sett någonstans på internet där en text har berört så många så hårt och känslomässigt. Det är ingen överraskning att detta blev en solklar vinnare. Den kanske inte gör dig mer kunnigare på en sak, eller berätta nått revolutionerande, men den ger en stor innebörd och betydelse för vem man är och vad man representerar. Vad har hänt och vad händer egentligen med svenska styrkor ute på uppdrag långt hemifrån. Vad har de svenska soldater som varit där varit med om? Saker som man framförallt som civilist inte har den blekaste aning om kanske. Man ser det som visas på Nyheter och Tv, och lever i den svenska ganska isolerade världen.

Detta inlägg har dock öppnat, tror jag flera ögon och gett en innebörd får många om hur det kan vara, att som soldat under FN och den svenska flaggan, lösa uppgifter långt ifrån den trygga svenska vardagen.

 

Med motiveringen,

Unicorn skildrar denna berättelse på ett underbart och gripande sätt, och verkligen delar med sig av den upplevelse han och hans kamrater var med om på Balkan hösten 1993.

Då den visar upp så mycket känslor och saker som man här hemma kan identifiera sig med är den en klar vinnare. Den lämnar ingen oberörd.

Bästa Inlägg 2002-2003 - Stupni Do - av Unicorn

 

Medlemmars motiveringar:

"Gripande och intressant berättelse som man aldrig kommer glömma."

 

"...beskriver situationen på ett mycket bra sätt och delar med sig av sina intryck och känslor."

 

"...blev fullkomligt knockad av denna fruktansvärda händelse. Berättad på ett sätt som gav en ett par dagar till hälften stolt över att vara svensk, hälften skämmas över att vara människa!"

 

"...första gången någonsin som jag blivit tårögd av att läsa en text."

 

"...få saker som jag läst på detta forum som fått känslomässigt berörd..."

 

"Helt klart bland det bästa jag har läst."

 

"...skakande läsning och väldigt intressant med ögonvittnesskildringar. Jag kände kalla kårar när jag fick höra saker som definitivt inte stått i tidningar."

 

"...har berört mig mest, utan tvekan. Det är ytterst, ytterst sällan som jag, efter ha läst ett inlägg, sitter med ståpäls, tårade ögon och ett fånigt leende på läpparna..."

 

"...gripande berättelse som sliter med även de som aldrig upplevt krigets fasor."

 

"...aldrig haft så många känslor på en och samma gång: ilska, stolthet, förvåning, glädje och stolthet."

 

"...har nu fått en annan syn på min uniform och hur mycket respekt vissa individer som burit en likadan, är värda..."

 

"...fick mig att känna stolthet för att vara svensk och skämmas för att vara människa. Det är inte mycket som får mig att fälla en tår; det inlägget fick mig att fälla mer än en tår."

 

"...Det var någonting som grep tag och ruskade om. En historia som det kändes viktigt att den blev berättad."

 

____________________________________________________________

 

Årets Tråd 2002-2003

 

I stenhård kamp med "Vilse i Tältet" vann denna tråd med bara 2 röster mer.

Den har i släktskap med Årets Inlägg berättat om hur en del medlemmar fått vara med om; under minst sagt ogästvänliga villkor och miljöer. Den berättar på ett liknande sätt om hur vardagen utomlands i uniform kan vara. Här har vi fått läsa om flera personers historier och erfarenheter och kanske då fått ett större perspektiv, och samtidigt en ännu djupare förståelse för de risker man som soldat utomlands utsätter sig för. Mycket mer finns inte att tillägga om detta.

Bästa tråd 2002-2003 - Granatbeskjutning i Bosnien, eller "Livet som FN-soldat"

 

Medlemmars motiveringar och kommentarer:

"En tillsynes aldrig sinade ström av berättelser tagna ur verkligheten. tänkvärd läsning från flera av forumets yxor!"

 

"En tråd som även får den som inte varit med att bli rädd, ledsen och stolt..."

 

"Det är svårt att tänka sig in i hur de måste ha varit att vara medom all händelser, men man får i alla fall en liten inblick hur det se ut på utlandsmission. Man börjar tänka efter hur lyckligt lottad man egentligen är, det är mycket saker som man tar för givet som man kanske inte borde göra."

 

"...På sina ställen är texten klart osammanhängande och svårbegriplig för alla utom mig och efteråt var jag alldeles skakig och genomblöt av svett..."

 

_____________________________________________________

 

2002-2003 Resultat

Årets Debattör - Unicorn

Årets Inlägg - Stupni Do, 10 år sedan - Av Unicorn

Årets Tråd - Granatbeskjutning i Bosnien, eller "Livet som FN-soldat"

 

Jag vill inte nämna någon som 'vinnare' eller så egentligen, för det finns inga. Det vi har är 'saker' på forumet som är mycket uppskattade.

Jag förklarar allt avslutat från och med nu, och blickar framåt och hoppas på många fler givande skribenter och trådar, som vi sen kan ta fram 2005.

Detta har varit intressant bitvis, och man kan förstå lite vad som får folk att läsa och uppskatta saker. Jag lämnar dock dom synpunkterna till er själv.

Någon undrar om det finns nått pris ? Tja, förutom äran så kommer Unicorn att vara förevigad i forumets historia, samt så kommer han få gratis SoldFmärke etc. Så fort forumet får in sin 'medaljfunktion' så kommer det finnas vissa interna utmärkelser där att få också

Det kommer dyka upp en snyggare sida efterhand med årens resultat.

 

Frågor tankar funderingar ?

 

/ Kimster Ansvarig för SoldF kommitén och enväldig dommare med mutbara möjligheter :/

(ps sorry om jag kallade er tjockisar.. jag tycker inte det egentligen...*host* )

Link to comment
Share on other sites

Grattis Unicorn.

 

Du är väl värd utmärkelserna och du har min fulla respekt.

 

Jag vill också passa på att tacka alla som uppskattade den tråd jag startade och som sen rullade på som någonslags "debriefing-tråd" för oss gammelyxor.

 

Det var många känslor inblandade när jag skrev mitt inlägg så det känns trevligt att det var uppskattat.

 

The Swede :/

Link to comment
Share on other sites

Jag instämmer, det var rätt man och rätt inlägg som vann!

 

Unicorn, fortsätt som du gör, du har min fulla respekt!

 

Läste just unicorns inlägg igen, trots att jag visste vad jag skulle läsa sitter jag nu med en tår i ögonvrån.

Det värsta är att det inte är ett stycke ur en uppdiktad bok...

 

 

Kimster: bra iniativ och bra val.

Link to comment
Share on other sites

Ett stort GRATTIS till segrarna! :Malaj:

 

Tack för att ni låter oss som inte varit med få dela era upplevelser och känslor..

 

/ Skarpskytten

 

Ps: Tack oxå Kimster som fixade detta trevliga jox, man hittade nya trådar som man missat. Självklart vill jag se en röstning i december!

Link to comment
Share on other sites

Stort grattis till vinnarna!

 

Ett bra sätt att lyfta upp guldkorn till trådar.

 

Förslag till nästa år är att ha bästa tråd i respektive underforum och kanske bland dessa utnämna bästa tråd.

 

Kanske lite mycket Oscars-alla-ska-få-ett-pris-gala. Men när jag röstade på Vilse i tältet och Bjönstryparen tänkte jag faktiskt inte på Granatbeskjutningstråden eller Stupni Do men i efterhand så hade jag velat lägga min röst där, men tycker samtidigt fortfarande att de mindre allvarliga trådarna/inläggen är bra men det är så olika saker det handlar om så att det är svårt att jämföra... ni förstår kanske... en tråd eller ett inlägg kan vara bra i lite olika plan.

 

Nu blev det rörigt...

Link to comment
Share on other sites

Jag känner mig glad och hedrad av att så många satt värde på mina inlägg. SoldF Forum håller en mycket hög klass, och det har vi i första hand Er som offrar tid och energi som BlåGula att tacka för.

 

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen; att bedriva ledarskap via ett offentligt forum borde vara omöjligt, men ni utför detta svåra arbete kraftfullt, med hjärta och humor utan att tumma på Era personligheter.

 

Stort tack.

 

Ett stort tack även till alla Er färgstarka medlemmar som gör detta forum till en trevlig plats att besöka- ingen nämnd, ingen glömd. Vi är alla inte alltid av samma åsikt, men lyckas för det mesta ändå förstå och respektera varandras ståndpunkt.

 

Jag tycker omröstningen var ett mycket trevligt initiativ (särskilt som jag vann :)), och även om jag blev skrämd till att vara en feg och fet gris av att få så många röster hoppas jag detta blir ett återkommande evenemang.

 

Tack alla BlåGula och forummedlemmar för att Ni med små medel gör livet ytterligare en smula intressantare och lärorikare.

 

 

/Unicorn

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • Forumsledning

mhm... mm.. ok

...*traskar ner i källaren där alla kastade trådar värda att spara ligger bevarade snyggt och prydligt i sina isfack*

 

...Å å.. åR ... Året .. S...s...s..sO...so...sol...soldf där.. *plockar fram*

 

okej jag lägger den här då *nåla*

 

/ vaktmästarn

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...