Jump to content

Recommended Posts

Posted
vilken verkan har en bajonett mot mål som bär skyddsväst?

Utan tilläggsplattor går den igenom, iaf lär några klåpare till vpl provat ut detta med morakniv. Vad verkan är efter penetration av skyddsvästen har jag inte hört något om, men det gör säkert ont.

• Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Utan tilläggsplattor går den igenom, iaf lär några klåpare till vpl provat ut detta med morakniv. Vad verkan är efter penetration av skyddsvästen har jag inte hört något om, men det gör säkert ont.

Slåss du i krig med kniv...

Sikta på ljumskar och lår...

Där har din fi ingen skydsväst, och det finns mycket fint därinne att skära sönder...

Går att skära igenom Skyddsvästar, men varför chansa? Finns ingen Nr2!

Posted
Är bajonetten effektiv? Tveklöst JA!! Kolla i historieböckerna, den har använts flitigt i flera hundra år. Och den finns fortfarande kvar, om än i uppgraderad form.  Så sluta diskutera och låt dem som har den använda den...

Att gå i långa led mot varandra med spjut fungerade också i flera hundra år men det råkar vara så att det sker en viss utveckling också ibland!

Varför inte diskutera? Är det så att du inte är intresserad så bry dig inte om att läsa eller skriva i tråden istället för att bara lägga in en onödig bild.

Hmm jag trodde debatten handlade om vapen med tillhörande bajonett, inte om spjut.

Som sagt var, vad är det att diskutera?

Bajonetten tilldelas vissa förband att använda till allt ifrån att peta naglarna till att göra hål på den lede fi. Det är min bestämda åsikt att i området "Närstrid" så har det hänt tämligen lite. Dvs det är fortfarande hugg, stöt, sparka, slå, riv, bit, spotta osv. så mycket du bara orkar och kan. Behovet kvarstår eftersom det tydligen finns de soldater som fortfarande använder metoden.

Posted
strålande utb i bajonetthantering!

Du ska inte tolka det här som tio guds budord i bajonettstrid. Det här är vad jag har fått lära mig av en kompis som har som yrke att försöka lappa ihop folk som har kommit ivägen för en kniv eller liknande.

ingen som reagerar över att man behöver öva ordentligt med bajonett för att man skall klara av att använda den på rätt sätt?

Jo, några har påpekat det i tråden...

sedan finns ett argument till som för övrigt passar utmärkt in på bla scatterguns inlägg, om tillochmed hv och hela bankrånarsociteten utrustats med kroppsskydd borde vi inte förutsätta att våra presumtiva fiender oxå har det?

Du har en poäng där. Jag tror inte att bajonett-tekniken har utvecklats nämnvärt de senaste femtio åren, men jag kan ju ha missat något. En bajonett går inte igenom en skyddsväst som är något att ha.

Posted
En bajonett går inte igenom en skyddsväst som är något att ha.

Vårt kroppskydd är alldeles utmärkt.

Och jo, en bajonett penetrerar kroppskyddet hur lätt som helst.

Posted

En modern väst med keramikplattor är nog svår att göra hål i. Då finns ju som sagt ljumskar, hals etc kvar att förstöra.

Posted

Jag är av den meningen att det är bättre att ha och inte behöva, än att behöva och inte ha. I alla tider och i alla typer av krig/konflikter har det förekommit närstridsituationer. Från början var närstrid det enda sättet att kriga på. Sedan byggdes detta på med rustningar och långdistansvapen. Nu verkar vi ha gått varvet runt...? ;)

Posted

Hur i *@#%! bar ni er åt då!?

Posted

Hur i *@#%! bar ni er åt då!?

Nej, du ska inte prova. Men jo, knivar och bajonetter går att trycka igenom ett kroppsskydd90/94 såvida de inte har tilläggsplattor. De är helt enkelt inte gjorda för att skydda mot sådant.

Posted
Nej, du ska inte prova. Men jo, knivar och bajonetter går att trycka igenom ett kroppsskydd90/94 såvida de inte har tilläggsplattor. De är helt enkelt inte gjorda för att skydda mot sådant.

Har ingen väst att prova på just nu. :huh:

När jag låg inne så hade vi två exemplar av Skydsväst 90H (Helikoptervästen) i vakten, med keramikplattor och allt. Fruktansvärt tung!

Till den så hörde det två stycken "pungskyddsplattor" som var ganska tunna, 6-7mm så där. Har för mig att det var 64 lager kevlarväv i dem. Dessa plattor var det hur som hellst lögn i helvete att försöka trycka någon form av eggverktyg igenom. Med en vanlig morakniv kunde man komma igenom så mycket att ca 1mm av spetsen stack ut på andra sidan om man tog i ordentligt. Sedan var det tvärstopp.

Enligt faktasidan på en mycket eminent site som vi alla känner till så har kroppsskydd 90 bara 14 lager kevlarväv. Det kan ju förklara varför det går att skära igenom den. Konstigt att den ändå väger över tre kilo.

Posted

ingen vettig människa bedriver väl ändå "vanlig" strid iförd kroppskydd 94 med plattor i?

jag lever själv efter devisen "better to have and not need than to need and not have" MEN att ha en bajonett på ett vapen som nära nog 100% av alla på forumet tycker är långt som det är från början(både ak4o5) känns inte så smidigt. att sedan behöva pricka ljumskar hals eller handleder med det extra långa vapnet med eldavbrott känns även det som lite onödigt.

frågan är om det inte är bättre med utbildning i handgemäng med tillhygge (utan bajonett) eftersom sådan utbildning är användbar oavsett vad du håller i händerna som tex gevär, spade, sopkvast eller motsv.

att det går att hugga igenom en vanlig skyddsväst av "mjuk"infanterimodell är ingen hemlighet men även om det går så skyddar den en hel del. är bladet skadat så är det inte säkert att man når igenom alls och då har man bara en klubba i alla fall.

Posted
ingen vettig människa bedriver väl ändå "vanlig" strid iförd kroppskydd 94 med plattor i?

Jag vet inte hur en 94 är jmf med en amerikansk väst med keramik, men den amerikanska används varje dag, med plattor i, av vad jag skulle kalla hyfsat vettiga människor.

Posted

Allt handlar om vad för typ av strid man för. Men har man de uppgifter som jänkarna har i Irak nu så är man blåst om man inte stoppar in plattor.

Däremot skulle jag inte vilja ha en väst med plattor om jag sysslade med de saker jag fick lära i lumpen. (Inte kul att inässla med keramplattor etc)

Angående knivar och västar. I stort sett finns det två typer av trådar. De som klarar hög belastning och de som är slitstarka. En skottsäker väst skall fånga upp en kula som inte är vass. Därför så kan en kniv lättare komma igenom eftersom den skär. Därför får man använda sig av andra mtrl när man vill knivsäkra en väst.

Vilket inte är några problem eftersom västar bygger på lager.

Posted
Men varför lärs  pipstöt ut som det görs då? Eller kanske en bättre fråga - finns det någon som lärt sig att rotera vapnet innan bajonetten ska in i bröstkorgen?

Inte före men dock efter.

Posted

Jag vet inte hur en 94 är jmf med en amerikansk väst med keramik, men den amerikanska används varje dag, med plattor i, av vad jag skulle kalla hyfsat vettiga människor.

jag har ingen aning om hur de amerikanska soldaterna är utrustade till "vardags".

har vanligt mekskytte i us army keramiska plattor?

då bugar jag för det är ju sjukt tungt att anfalla iförd motsv 94med plattor.

de soldater jag sett med "tunga"västar i irak är de på fasta platser eller vid särskilda insatser.

man ser lika många med standardvästen och den knäpps väl mitt fram så till den finns väl ingen frontplatta?

Posted
Men varför lärs  pipstöt ut som det görs då? Eller kanske en bättre fråga - finns det någon som lärt sig att rotera vapnet innan bajonetten ska in i bröstkorgen?

OBS! detta är en allmän fråga.

Hur många här har någonsin haft en utbildning i stridsteknik med bajonett?

nu prater jag inte om att någon berättat hur man skall göra med den bajonett man inte har utan ordentliga övningar som syftar till att befästa färdighet i strid med bajonett.

Guest Triggerpuller
Posted (edited)

OT

@GC1

I stort sett all amerikansk militär personal har tilldelats eller kommer att tilldelas Interceptor Body Armor. I detta kroppsskydd bärs två keramiska plattor. Som man ser på på tv så är så gott som all personal i Irak utrustade med detta kroppsskydd. Västen i sig själv skyddar mot 9mm och med plattorna mot 7,62.

Plattorna bärs i stort sett jämt.

Företaget som tillverkar Interceptor:

Point Blank Body Armor Inc.

Info på Globalsecurity.com

Edit: Och jo jag har fått en HEL dags utbildning i parering, utfall, slagkombinationer etc med Ak 4 och bajonett.

Edited by Akktu Stakki
Posted
OBS! detta är en allmän fråga.

nu prater jag inte om att någon berättat hur man skall göra med den bajonett man inte har utan ordentliga övningar som syftar till att befästa färdighet i strid med bajonett.

Vi körde en dag innan högvakten med pipstötar, kolvslag etc. Med bajonetten på.

Posted

@ smocken och akktu stakki

bra för er ni kvalar då in i den försvinnade lilla delen av befolkningen som faktist har fått utbildning i hur man använder bajonetten i strid, ett något större antal personer har läst sig till hur man sticker eller skär ihjäl folk.

själv har jag bara några enklare krav maga varianter att ta till. har nämligen genomfört en mission med en plutonchef som tyckte att fys inte skall bedrivas på tjänstetid så han bytte alla fyspass mot bryt o slåss i stället.

helt rätt iofs.

Guest krp_caesar
Posted
Störst nytta av Ak4 bajonett har man, anser jag, som närstridskniv. Vi hade en del brott på fästknoppen när vi övade bajonettfäktning i lumpen.

Hyffsat bra parersrång, fästgrunkan på handtaget är alldeles utmärkt till att  attackera både muskler och skelett med.

Knoppen ger en stor kraft på en liten yta, det kan vara användbart om man bara har bajonetten till hands och inte vill skära i folk.

Vilket den för övrigt också är användbar till.

:blink:

:blink: Känns lite som "Murphys lag" över detta.... :lala:

Guest krp_caesar
Posted

Sen så ska man ju inte heller lägga västen på en bänk och trycka kniven igenom - då går den igenom även med plattorna....

*En klåfingrig vpl sa det till mig när jag gjorde lumpen*

Guest krp_caesar
Posted

Det enda jag har fått är en utbildning på hur man enklast lemlästar sin motståndare (i form av handgemäng).... :lala:

Posted (edited)

de soldater jag sett med "tunga"västar i irak är de på fasta platser eller vid särskilda insatser.

man ser lika många med standardvästen och den knäpps väl mitt fram så till den finns väl ingen frontplatta?

Ingen aning om vad armén gör, USMC har interceptorvästar med plattor, tom för oss flygledarjägare :lala: Den gamla västen tror jag fortfarande används av vissa arméförband.

Å andra sidan är det rätt "sjukt tungt" att ta en AK-kula i bröstet, ramla omkull, ruska sig, ställa sig upp och fortsätta med uppgiften! Irakierna trodde nog inte sina ögon. Det får soldaterna att våga en hel del mer, efter vad jag har läst nånstans. Det kan jag gå med på, om man litar på sin skyddsutrustning kan man nog i vissa fall våga sig på saker som egentligen ingen frisk människa borde försöka sig på.

Edited by Gerle
Posted

Ingen aning om vad armén gör, USMC har interceptorvästar med plattor, tom för oss flygledarjägare :lala: Den gamla västen tror jag fortfarande används av vissa arméförband.

Å andra sidan är det rätt "sjukt tungt" att ta en AK-kula i bröstet, ramla omkull, ruska sig, ställa sig upp och fortsätta med uppgiften! Irakierna trodde nog inte sina ögon. Det får soldaterna att våga en hel del mer, efter vad jag har läst nånstans. Det kan jag gå med på, om man litar på sin skyddsutrustning kan man nog i vissa fall våga sig på saker som egentligen ingen frisk människa borde försöka sig på.

Det har varit mycket debatt om interceptorvästarna och kritiska röster har höjts mot att inte all militär personal i Irak hade fått dessa tilldelade.

I den senaste artikeln jag läste om detta(för någon månad sedan) skulle samtliga ha fått sig den tilldelad ungefär nu.

Produktionen är planerad att fortsätta på nuvarande nivå tills samtliga stridande förband i övriga världen har blivit utrustade med den om jag har förstått saken rätt.

Det har varit stort sug efter den i Irak eftersom den har visat sig vital i den hotmiljö som råder, vissa med den gamla västen har lyckats få tag i plattor till den nya och tejpat fast dom på sin väst i ett försök att skydda sig.

Posted

Ang. Britternas bajonett-attack:

Det jag skulle vilja veta är hur mycket skador dom åsamkade med själva bajonetterna (kontra kulor och krut).

Kan det inte vara så att det var själva attacken som gjorde dagen, inte att dom hade bajonetterna på?

Kanske bajonetterna var för att dom i första hand skulle känna sig mer sporrade?

Nån som vet?

Posted

otvivelaktigt lär det svida till om man får en kula i bålen......

det jag funderade över var hur stridsvärdet påverkas i tex avsutten strid i ökenhetta med den typen av skyddsutrustning.

har dom tur så väger deras västar mindre än våran 94 med plattor....

• 2 months later...
Posted

Kan ju vara lite skillnad på bajonett och katana... men nog kommer jag alltid att göra som jag gjort i alla tider och vrida först - sen får situationen avgöra vad som 'käns' bäst B)