ABP Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 expressen Nått säger mig att denna kille förtjäna det
Gorg Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 "Det var taskigt av fotografen. Jag är ingen sådan som har Nalle Puh-tröjor på mig!" Stackars liten. han som tyckte han hade så tuff tröja
Vildmannen Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Men om eleverna betalar för sitt skolfoto så är ju killen att betrakta som beställare. Då kan ju inte fotografen godtyckligt ändra i fotot utan medgivande. Fotografen har levererat en produkt som inte överenstämmer med beställarens önskemål. Läge för rättslig tvist? Vad har den avporträtterade för rättigheter gentemot en fotograf?
Vysotskij Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 På min tid var det helt frivilligt att köpa klassfoton och skolkatalog.
Gotcha Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 1. Bildbyrån har sina regler, fotografen borde klargjort dessa från början (kanske han gjorde?) 2. Om killen inte accepterade reglerna men ÄNDÅ kräver att få vara med får han ta konsekvenserna - anser jag! 3. Det är frivilligt att vara med på skolfotot och köpa katalogen, ingen har tvingat honom till någondera. Sådär spontant verkar killen vara lite kaxig och oförståndig, "jag är inte typen som har såna tröjor"...vafan JAG har Nalle Puh t-shirts, och hårdare än så blir det inte! Killen är ung, saknar insikt, förstånd och pannben. Skulle må bra av lite underbar tid i kronans tjänst! Personligen tyckte jag fotografen gjorde rätt - killen kommer själv asgarva åt detta om 10 år..!
Värjan Skämtar Intet Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 jag tycker fotografen verkar dum i huvudet. på min skola har vi en sådan lärare. Jag brukar gå runt i 5.11 byxor, kängor och t-shirt´s med tryck som "Swedish Sniper" och de amerikanska SoF tröjorna ex "Kill ém All" Under ett samtal med föräldrar fick jag en rejäl utskällning av läraren som påstod att jag ville utrota folkgrupper och annat konstigt. iaf sa mina tröjor det (ehh okej) Hon sa att tröjorna stämde inte överens med skolans politik(?) Som att skolor får ha politik!!! Skitarg är jag!! Men jag försöker iaf. hålla stilen upp med skjorta ist. Sammanfattning: Även skolan är drabbad av den allmänna förf*ttningen och allt som är estetiskt och funktionellt är FEL. /värjan
Tompa Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 När jag gick på högstadiet så var det en kille i min paralellklass som hade en t-shirt med en hasch planta på men när vi fick skolkatalogen senare så hade han bara en svart t-shirt utan tryck, så där hade fotografen redigerat bort den! Personligen tycker jag att det är bra att de gör såna saker när det har med droger att göra men den här killens tröja med "100% raggare" på borde väl inte vara nåt problem? // toMPa
Vildmannen Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Enligt artikeln framkom reglerna for fotandet i efterhand. Frågan är om en fotograf får göra ändringar i form av att godtyckligt ändra tröjmotiv på en porträttbild utan den avbildades medgivande?
dau Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 "Dessutom förklarade fotografen att han med sin Nalle Puh-kupp ville "ge Billie lite näsbränna" eftersom han uppfattade Billie som stöddig. Han är där för att fota folk, inte bedömma dom. Om tröjan innehöll ett buskap som inte passar in på ett skolfot - okej ta bort det...men lite onödigt av fotografen att dunka på en nalle-bild. Killen värkar ju också riktigt stora atitydsproblem som gör en sån stor sak av det hela... ( Är det någon mer än mig som skulle ha fyllt hans t-shirt med mordiska fallskärmsjägare och annat trevligt som förgyller vardagen ??? )
nsky_517 Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Nja, rätt men men fel tycker jag. kanske för mycket av fotografen att sätta dit en Nalle puh bild, hade vart bättre att bara retuschera med vit.
Gotcha Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 jag tycker fotografen verkar dum i huvudet. på min skola har vi en sådan lärare. Jag brukar gå runt i 5.11 byxor, kängor och t-shirt´s med tryck som "Swedish Sniper" och de amerikanska SoF tröjorna ex "Kill ém All" Visst, inget större fel på 5.11-brallor - personligen tycker jag de är för dyra för sin funktion, och så inte minst för en skolelev..!? Samtidigt kan man ju undra varför en skolelev bär en t-shirt med trycket "Swedish Sniper" (/motsv) när du inte ÄR svensk prick/skarpskytt? "SoF"-tröjorna är ju en egen klass för sig...som en billig c-rulle ungefär. (min åsikt) Lärarna har ju däremot fel när de pekar ut dig isf som "nazist" eller liknande, men de har å andra sidan kanske inte riktigt samma intresse som du själv när det gäller "SoF-slogans". (vad nu poängen med det är?) Ballt? Hur? I vilket syfte (annat än att bli utpekad som "den där militärgalningen"?)?
Fbj972 Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Vilket guldkorn! Coolingen måste lida nåt oerhört, nu när hans självkänsla fått sig en törn...
livgardist Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Humor Lovar att han får 100 ggr fler tjejer nu som gosig kille med nalle puh på tröjan än när han kör på sin raggarstil! ;)
Myran Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Helt klart rätt gjort av fotografen. iof tycker jag det
dxl Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 jag tycker fotografen verkar dum i huvudet. på min skola har vi en sådan lärare. Jag brukar gå runt i 5.11 byxor, kängor och t-shirt´s med tryck som "Swedish Sniper" och de amerikanska SoF tröjorna ex "Kill ém All" Under ett samtal med föräldrar fick jag en rejäl utskällning av läraren som påstod att jag ville utrota folkgrupper och annat konstigt. iaf sa mina tröjor det (ehh okej) Hon sa att tröjorna stämde inte överens med skolans politik(?) Som att skolor får ha politik!!! Skitarg är jag!! Men jag försöker iaf. hålla stilen upp med skjorta ist. Sammanfattning: Även skolan är drabbad av den allmänna förf*ttningen och allt som är estetiskt och funktionellt är FEL. /värjan Dom gånger jag ser ungdomar med likadana motiv som du beskriver så kan jag villigt erkänna att jag har fördomar som viskar mig att ungdomarna med dessa tröjor är små blöjnassar. Jag vet att det är fördomar från min sida, tyvär så är det få (det finns) människor som får mig att "släppa" mina fördomar.
Elfgren Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 vet en kille som inte fick vara med på skolfotto för han hade Sveriges riksvapen på tröjan
Forumsledning Kimster Posted November 18, 2003 Forumsledning Report Posted November 18, 2003 jag tycker fotografen verkar dum i huvudet. på min skola har vi en sådan lärare. Jag brukar gå runt i 5.11 byxor, kängor och t-shirt´s med tryck som "Swedish Sniper" och de amerikanska SoF tröjorna ex "Kill ém All" Visst, inget större fel på 5.11-brallor - personligen tycker jag de är för dyra för sin funktion, och så inte minst för en skolelev..!? Samtidigt kan man ju undra varför en skolelev bär en t-shirt med trycket "Swedish Sniper" (/motsv) när du inte ÄR svensk prick/skarpskytt? "SoF"-tröjorna är ju en egen klass för sig...som en billig c-rulle ungefär. (min åsikt) Lärarna har ju däremot fel när de pekar ut dig isf som "nazist" eller liknande, men de har å andra sidan kanske inte riktigt samma intresse som du själv när det gäller "SoF-slogans". (vad nu poängen med det är?) Ballt? Hur? I vilket syfte (annat än att bli utpekad som "den där militärgalningen"?)? Word Gotcha! Sen tycker jag det var helt "rätt" moraliskt att göra så. Hoppas det gick upp nått ljus för någon med vad "sunt förnuft" är.
Mattsson Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 jag tycker fotografen verkar dum i huvudet. på min skola har vi en sådan lärare. Jag brukar gå runt i 5.11 byxor, kängor och t-shirt´s med tryck som "Swedish Sniper" och de amerikanska SoF tröjorna ex "Kill ém All" Visst, inget större fel på 5.11-brallor - personligen tycker jag de är för dyra för sin funktion, och så inte minst för en skolelev..!? Samtidigt kan man ju undra varför en skolelev bär en t-shirt med trycket "Swedish Sniper" (/motsv) när du inte ÄR svensk prick/skarpskytt? "SoF"-tröjorna är ju en egen klass för sig...som en billig c-rulle ungefär. (min åsikt) Lärarna har ju däremot fel när de pekar ut dig isf som "nazist" eller liknande, men de har å andra sidan kanske inte riktigt samma intresse som du själv när det gäller "SoF-slogans". (vad nu poängen med det är?) Ballt? Hur? I vilket syfte (annat än att bli utpekad som "den där militärgalningen"?)? Word Gotcha! Sen tycker jag det var helt "rätt" moraliskt att göra så. Hoppas det gick upp nått ljus för någon med vad "sunt förnuft" är. Faller mig i ledet bakom sökgururun. @Gotcha You go girl!
jed Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 jag tycker fotografen verkar dum i huvudet. på min skola har vi en sådan lärare. Jag brukar gå runt i 5.11 byxor, kängor och t-shirt´s med tryck som "Swedish Sniper" och de amerikanska SoF tröjorna ex "Kill ém All" Visst, inget större fel på 5.11-brallor - personligen tycker jag de är för dyra för sin funktion, och så inte minst för en skolelev..!? Samtidigt kan man ju undra varför en skolelev bär en t-shirt med trycket "Swedish Sniper" (/motsv) när du inte ÄR svensk prick/skarpskytt? "SoF"-tröjorna är ju en egen klass för sig...som en billig c-rulle ungefär. (min åsikt) Lärarna har ju däremot fel när de pekar ut dig isf som "nazist" eller liknande, men de har å andra sidan kanske inte riktigt samma intresse som du själv när det gäller "SoF-slogans". (vad nu poängen med det är?) Ballt? Hur? I vilket syfte (annat än att bli utpekad som "den där militärgalningen"?)? Word Gotcha! Sen tycker jag det var helt "rätt" moraliskt att göra så. Hoppas det gick upp nått ljus för någon med vad "sunt förnuft" är. Faller in i ledet och instämmer... vafan JAG har Nalle Puh t-shirts, och hårdare än så blir det inte! Va fan Gotacha, du går ju från klarhet till klarhet!
Gustav-TS Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Men om eleverna betalar för sitt skolfoto så är ju killen att betrakta som beställare. Då kan ju inte fotografen godtyckligt ändra i fotot utan medgivande. Fotografen har levererat en produkt som inte överenstämmer med beställarens önskemål. Läge för rättslig tvist? Vad har den avporträtterade för rättigheter gentemot en fotograf? Nja, alltså. Det är ju fotografen (foto-firman) som har uppehovsrätten till bilderna. De som är med på bilderna har igentligen inget skydd mot sådana här, förhållandevis löjliga grejor. uppehovsrättsinnehavaren äger bilden, och han bestämmer över den, kan man säga. Vad jag undrar är dock om fotografen har Disney's tillstånd att reproducera bilden på Nalle Puh i tryck sådär. Det är nämligen förbjudet... --- Hm, blev efterklok. Om man ska hårddra mitt resonemang så borde det nästa vara förbjudet att ta en bild på en snubbe som verkligen har en tröja med uppehovsrättsskyddat motiv, för sådana finns ju... Jaja, jag vet som sagt inte riktigt. Någon som har ett säkert svar?
CarlT Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Fotografen har handlat helt fel (enligt mig iaf)! Retuschera inte utan se till att dela ut papper med regler i förväg om de är så mesiga att de inte klarar av ett skolfoto med ett lite smått provocerande motiv. Och om han nu ska retuschera ska eleven få veta om det i förväg (kanske inte behövs enligt lag men har man en smula sunt förnuft och gott hjärta så frågar man iaf) Tycker tröjan borde ha fått vara vit om eleven inte vill ha Nalle Puh. Tror inte att det är lagligt att ta en bild på någon med tillstånd och sedan publicera en förvrängd bild. Nu kastar jag sten i glashus men den där fotografen är en stor idiot om han dömer folk så där.
Värjan Skämtar Intet Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Visst, inget större fel på 5.11-brallor - personligen tycker jag de är för dyra för sin funktion, och så inte minst för en skolelev..!? Samtidigt kan man ju undra varför en skolelev bär en t-shirt med trycket "Swedish Sniper" (/motsv) när du inte ÄR svensk prick/skarpskytt? "SoF"-tröjorna är ju en egen klass för sig...som en billig c-rulle ungefär. (min åsikt) Lärarna har ju däremot fel när de pekar ut dig isf som "nazist" eller liknande, men de har å andra sidan kanske inte riktigt samma intresse som du själv när det gäller "SoF-slogans". (vad nu poängen med det är?) 1. Byxorna är relativt billiga när man inte har utgifter utöver nöjen. 2. Snipertröja bär man för att göra reklam och framhäva sina intressen så att dagens ungdom (wee här ingår jag) lämnar dagens mode som är att försöka efterlikna knarkare. SoF tröjorna bär man för att de är coola (må de va barnsliga då) 3. Nä just d! Folk ska inte yttra sig innan de har fått bakgrundsinfo och då inte heller ändra på verkligheten som fotografen gjorde. /värjan
cjg Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 vet en kille som inte fick vara med på skolfotto för han hade Sveriges riksvapen på tröjan Det där låter väldigt konstigt...vad gjorde eleven åt det då?
RQT Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 På min gammla skola hammnade två afrikaner från innebandygymnasiet på en egen rad. Dom förstod nog inte varför. Men när Katalogen kom ut, så hade upphovsmännen/kvinnorna döpt deras rad till "Ap-raden" Det blev ganska bråk om det där. Det stod tom i lokaltidningen. Det hela slutade med att man fick ta tillbaka ALLA kataloger. Och dela ut nya. Vill också påpeka att det inte är någon liten skola. ;)
cjg Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 På min gammla skola hammnade två afrikaner från innebandygymnasiet på en egen rad. Dom förstod nog inte varför. Men när Katalogen kom ut, så hade upphovsmännen/kvinnorna döpt deras rad till "Ap-raden" Det blev ganska bråk om det där. Det stod tom i lokaltidningen. Det hela slutade med att man fick ta tillbaka ALLA kataloger. Och dela ut nya. Vill också påpeka att det inte är någon liten skola. ;) Öh, skulle jag varit i den sitsen så hade det ju lungt blivit polisanmält, hoppas det blev det. Hets mot folkgrupp borde det kunna klassas som.
Guest J-Star Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Jag tycker det var ok att fotografen redigerade. Men han skulle gjort tröjan neutral, typ bara tagit bort trycket och gjort tröjan helvit. Så'nt som att han vill ge killen en "näsbränna" skall han bara ge f-n i rent ut sagt. Den dagen vi utser fotografen till moral-domare må det vara hänt. Tills dess håller han fingrarna i styr. För övrigt tycker jag att grabb-halvan kan klippa sig och skaffa sig grepp om verkligheten. Att han blev så stött över Nalle Puh och att han inte vill bli sedd som "så'n" tyder på att han är osäker och håller fast vid sin image för att verka tuff. /J
RQT Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Jo, det blev polisanmält. Men vet inte hur det har gått. Eftersom jag flyttade hem igen. Tog studenten i våras. Och katalogen kom ut väääldigt sent. Man kanske skulle ta och "upplysa" sig lite.
Panzerfaust Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Helt rätt av fotografen Ibalnd tycker jag att man får ta till lite fula metoder när det kommer till såna saker... @Väraj skämtar intet Tycker din lärare agerar rätt angående trycket osv... Barn ska inte pyssla med sånt anser jag... Att kalla dig för nazist osv är fel... om du nu inte är det.
Raptor Posted November 18, 2003 Report Posted November 18, 2003 Som fotograf tycker jag man ska ge fan att redigera verkligheten. Alltså, jag tycker han gjorde fel. Vet fotografen om att t-shirt trycket inte är acceptabelt så ska eleven nekas att delta vid foto-tillfället. Givetvis ska eleverna upplysas om detta innan foto-tillfället. Sedan är det en het potatis om vad man ska tillåta på tröjor. Eftersom jag läst reglerna för detta forum kan jag inte gå in på det men vi kan säga som så att politiska symboler kan verka stötande för väldigt många. Personligen tycker jag inte att "Absolut hembränt, smaken man inte minns" är spritförhärligande, vilket var en anledning till att redigera trycket.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.