Jump to content

Automatkarbin 5 David


Sytare

Recommended Posts

  • Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

låter ju sinnessjukt om man inte kan inse att det finns förband som har större behov av kort vapen än ett gäng lottor, tror mer på att dessa kommer att få vanliga ak5'or tillslut. rimligtvis så borde ju ssk där det alltid är korta avstånd och trånga utrymmen som gäller vara prioroterat att få något som är kortare än ak5c, för andra förband underlättare det och gör det bekvämare men i SiB är det avgörande i många situationer hur långt och tungt vapen du har.

Link to comment
Share on other sites

Enligt uppgift är det beslutat att avtalspersonalen i hemvärnet skall tilldelas Ak5D.

Någon som hört något liknande?

 

Källa: Andra hand från en officer vid en av MD grupperna.

Enligt uppgift nu i helgen direkt från handläggaren vid utveckingssektionen vid RiksHvAvdelningen så är det inte beslutat än (vad han visste i alla fall). Dock har man lagt fram ett förlag till FM som innehåller olika alternativ till vilket vapen som skall ersätta k-pisten för avtalspersonalen. Konstanteras kan följande - AK4 är inte ändamålsenlig för avtalspersonalen av främst följande orsaker:

1) som MC-ordonnans torde det vara väldigt obra med ett sådant långt vapen på ryggen när man åker fram i skog och mark.

2) hundförare kan ha AK4 men det stör deras arbete med hunden

3) för den övervägande delen av den kvinnliga avtalspersonalen så är AK4 ett för långt vapen

4) för den övervägande delen av den kvinnliga avtalspersonalen så är AK4 ett för tungt vapen

 

Handläggaren ville inte uttala sig om vilka alternativ som förelåg .

Edited by Wilk
Link to comment
Share on other sites

1) som MC-ordonnans torde det vara väldigt obra med ett sådant långt vapen på ryggen när man åker fram i skog och mark.

Det håller jag med om till 110% om man inte får ut hölster att fästa på ramen på sin MC.

 

2) hundförare kan ha AK4 men det stör deras arbete med hunden

Jag kan väldigt lite om hundtjänst, så någon får gärna förklara hur det stör och varför ett kortare vapen inte stör.

Annars låter det mest som BS

 

3) för den övervägande delen av den kvinnliga avtalspersonalen så är AK4 ett för långt vapen

Jasså? Så då skaffar man nya vapen för att kvinnorna är korta?

Ska enbart kvinnlig avtalspersonal få korta vapen då eller?

Lämna in till tekniker och korta kolven istället.

 

4) för den övervägande delen av den kvinnliga avtalspersonalen så är AK4 ett för tungt vapen

Och där så fick jag lite mer och nya fördomar om avtalspersonalen.

Kanske dom inte ska ha något vapen alls då?

 

 

editering:

Jag tyckte AK5 var ett jävla härke att bära när jag först fick ut det, men jag vande mig.

När jag fick en AK4 i näven så tyckte jag det var tungt som ett as, men jag har vant mig vid det med.

Första gången sprang runt med GRG så var det ett härke från helvetet att bära.... det tycker jag fortfarande. B)

 

editering nummer två:

 

Om jag inte är helt ute och cyklar så var våra underhållsförband bland de sista som hade kvar AK4 utav GU förbanden.

(stadsskyttar borträknat)men stabsråttor och en hel del förare hade AK4 en bra bit in på 90 talet så det är inte omöjligt att sitta i en stab med AK4 som vissa verkar tro.

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

1) som MC-ordonnans torde det vara väldigt obra med ett sådant långt vapen på ryggen när man åker fram i skog och mark.

Det håller jag med om till 110% om man inte får ut hölster att fästa på ramen på sin MC.

 

2) hundförare kan ha AK4 men det stör deras arbete med hunden

Jag kan väldigt lite om hundtjänst, så någon får gärna förklara hur det stör och varför ett kortare vapen inte stör.

Annars låter det mest som BS

 

3) för den övervägande delen av den kvinnliga avtalspersonalen så är AK4 ett för långt vapen

Jasså? Så då skaffar man nya vapen för att kvinnorna är korta?

Ska enbart kvinnlig avtalspersonal få korta vapen då eller?

Lämna in till tekniker och korta kolven istället.

 

4) för den övervägande delen av den kvinnliga avtalspersonalen så är AK4 ett för tungt vapen

Och där så fick jag lite mer och nya fördomar om avtalspersonalen.

Kanske dom inte ska ha något vapen alls då?

 

 

editering:

Jag tyckte AK5 var ett jävla härke att bära när jag först fick ut det, men jag vande mig.

När jag fick en AK4 i näven så tyckte jag det var tungt som ett as, men jag har vant mig vid det med.

Första gången sprang runt med GRG så var det ett härke från helvetet att bära.... det tycker jag fortfarande. B)

 

editering nummer två:

 

Om jag inte är helt ute och cyklar så var våra underhållsförband bland de sista som hade kvar AK4 utav GU förbanden.

(stadsskyttar borträknat)men stabsråttor och en hel del förare hade AK4 en bra bit in på 90 talet så det är inte omöjligt att sitta i en stab med AK4 som vissa verkar tro.

 

Angående punkt ett - låter logiskt.

 

Punkt två - hundtjänst kunde t om krångla med en CF med infällt axelstöd. Mycket rattande med taggad hund och trasslig lina, mycket knästående jobb med ivrig hund precis framför och mitt uppe i allting. Hunden tycker inte alls det är roligt när Ak'n välter över och lilla voffsen är mycket nära ofrivilligt piphugg. Yoff på flygbassäk F4 hade lobbat för att hundförare skulle få ut ak5david, tyvärr vart det inget av med det som vanligt...

 

3&4 - när dom börjar BÄRA vapnet och sedan även ANVÄNDA det utan hot om det ena och andra (förlåt i förväg, drar alla över en kam här) så kanske en ak4 inte är helt dum ändå. Men inte än så länge... :Malaj:

 

Angående vikt. Ak5 var tung, man vande sig. Ak5CF var tyngre, man vande sig. Ak4B var framtung. Man vande sig. Femtiåttan är tyngre, men den är så rolig så det spelar ingen roll. Grg och ksp90b tillsammans aktar man sig för så länge som det går ;)

Link to comment
Share on other sites

2) hundförare kan ha AK4 men det stör deras arbete med hunden

Jag kan väldigt lite om hundtjänst, så någon får gärna förklara hur det stör och varför ett kortare vapen inte stör.

Annars låter det mest som BS

Oavsett om det är en AK4 eller Kpist man har så är den omöjligt att använda när man kör hund med ena näven. Som hundförare så har man valet att antingen släppa hunden för att kunna verka med sitt vapen eller kasta sig i skydd och hoppas att säkringsmannen som går bakom är med på noterna.

 

Hundförare ska ha enhandsvapen. Om det är en modern Glock eller en revolver från förrförra seklet spelar mindre roll.

Link to comment
Share on other sites

@eskil: Är du snabbare till skott med P88 (nödvärnsdrag med svag hand, hur går det till förresten..?) än vad du är med en AK på bröstet gevär?

Vad gör du när lede fi bär kroppsskydd, sätter du ett dubbelskott med din pistol i ansiktet på honom på ~40m? :baskerHV:

 

När man som hfö nödgas att använda sitt vapen, så släpper man givetvis kopplet och verkar.

Link to comment
Share on other sites

Hunden liv kan ju aldrig vara viktigare än ditt och dina kamraters. Hamnar du i en situation där du måste skjuta för att överleva så får du nog vackert göra det även om hunden skadas eller träffas.

Alltså glöm idén med endast en pistol, den är ett backupvapen och inget annat. Den är INTE tillräckligt bra för att ha som förstavapen.

Link to comment
Share on other sites

Hunden liv kan ju aldrig vara viktigare än ditt och dina kamraters. Hamnar du i en situation där du måste skjuta för att överleva så får du nog vackert göra det även om hunden skadas eller träffas.

Alltså glöm idén med endast en pistol, den är ett backupvapen och inget annat. Den är INTE tillräckligt bra för att ha som förstavapen.

 

Precis hunden är bara ett verktyg för att kunna lösa uppgiften .

Min hund fö har inga problem att jobba med hund och AK4b på bröstet gevär.

 

Förövrigt så kommer HV aldrig att få ut pistol/revolver .

Edited by SISU
Link to comment
Share on other sites

@eskil: Är du snabbare till skott med P88 (nödvärnsdrag med svag hand, hur går det till förresten..?) än vad du är med en AK på bröstet gevär?

Jag har aldrig provat, men jag skulle tro att jag är snabbare med en pistol. I synnerhet som jag alltid har haft AK/Kpist på ryggen gevär när jag har spårat. Annars råkar man lätt ut för det trassel som Toll beskrev. Jag kan också tänka mig att hålla hunden med vänster hand och pistolen klar i höger ifall det finns risk för sammanstöt.

 

När man som hfö nödgas att använda sitt vapen, så släpper man givetvis kopplet och verkar.

Som hundförare kan man ju inte ha lika hög eldberedskap med ett tvåhandsvapen som resten av gruppen. Därför är man med största sannolikhet tvåa i en duellsituation. Om man däremot är på förhand så har man ju annars valet att släppa hunden för att använda vapnet (varvid hunden oundvikligen hamnar i skottlinjen) eller att hålla hunden och låta resten av gruppen stå för eldinsatsen.

 

Hunden liv kan ju aldrig vara viktigare än ditt och dina kamraters. Hamnar du i en situation där du måste skjuta för att överleva så får du nog vackert göra det även om hunden skadas eller träffas.

Alltså glöm idén med endast en pistol, den är ett backupvapen och inget annat. Den är INTE tillräckligt bra för att ha som förstavapen.

Naturligtvis ska man som hundförare ha AK också. Jag beklagar ifall jag var otydlig på den punkten.

 

Men eftersom hundspårning går till som den gör så är risken stor att man hamnar i en duellsituation, dvs man följer ett spår och plötsligt så springer man in i fi bakifrån. I en sådan situation kan avståndet vara mycket kort och förloppet snabbt. Då föreställer jag mig att pistol är ett bättre vapen.

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Enligt mig funkar det klart tillfredställande att ALLTID ha på bröstet gevär även vid spårning och patrullering är värt det extra fipplet som händer ibland när det smäller hade alltid vänster hand på pistolgreppet + att vid spårning så har förhoppnings dina säkrare koll på terrängen framåt

intressant disskution!

 

dock är det ganska långt ifrån vars AK5D tog vägen

Link to comment
Share on other sites

intressant disskution! Dock är det ganska långt ifrån vars AK5D tog vägen

Sant. Jag har uttryckt min åsikt baserad på mina egna erfarenheter. När jag har fått spåra med en AK4 på bröstet kanske jag ändrar uppfattning. Vi får se.

Åter till AK5D.

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Enligt uppgift nu i helgen direkt från handläggaren vid utveckingssektionen vid RiksHvAvdelningen så är det inte beslutat än (vad han visste i alla fall). Dock har man lagt fram ett förlag till FM som innehåller olika alternativ till vilket vapen som skall ersätta k-pisten för avtalspersonalen. Konstanteras kan följande - AK4 är inte ändamålsenlig för avtalspersonalen av främst följande orsaker:

1) som MC-ordonnans torde det vara väldigt obra med ett sådant långt vapen på ryggen när man åker fram i skog och mark.

2) hundförare kan ha AK4 men det stör deras arbete med hunden

3) för den övervägande delen av den kvinnliga avtalspersonalen så är AK4 ett för långt vapen

4) för den övervägande delen av den kvinnliga avtalspersonalen så är AK4 ett för tungt vapen

 

Handläggaren ville inte uttala sig om vilka alternativ som förelåg .

 

Är det sant att man från RiksHvC ens överväger att beväpna om ett förband med ett vapen där man anser att ett vapen duger till nästan hela förbandet men att man pga genusbaserat intag till vissa befattningar fått ett så ogynsamt rekryteringsunderlag att man måste införskaffa ett annat vapensystem till dem?

 

vad händer med korta och/eller klena killar i "vanliga Hv" skall de också få kvittera ut ett nytt vapen som är kortare/lättare.

 

sinnessjukt

 

@Eskil, du påstår att du vill ha pistol för självskydd då du spårar med hund.

hur har du tänkt använda den då?

1. alltid buren i handen laddad?

2. i hölster

 

alt 1 verkar lite farligt faktist eftersom du hela tiden måste hålla i pistolen som i det här fallet i princip inte har någon annan säkring än avfyrningssäkringen i avtryckaren.

 

alt 2 du måste ändå använda båda händerna till att dra och ladda pistolen, i det fallet kanske en ak på bröstet känts ganska bra i alla fall. jag tror inte många i hv tränar såpass mycket att det skulle gå fortare att dra och skjuta pistol med någon som helst träffsannolikhet att man skulle tjäna på det.

 

skjuta pistol kan alla, skjuta pistol och träffa är det inte lika många som kan.....

 

 

Ak5D kommer nog inte ut på bilkåristerna innan man behovsatt resten av FM(hoppas jag), jag har inget principskäl till att lottor mfl inte skall ha den men man måste se till att tex personal i US får den först eftersom behovet där är lite mer av akut karaktär.

Link to comment
Share on other sites

Vilket resonemang, lite likt avundsjuka att man pratar om att någon annan är föreslaget ett så häftigt vapen som AK5D. Rätt vapen på rätt plats.

 

Renoveringen av AK 4 till HV var en gigantisk miss när AK5 till vpl tydligen också är så sliten. Missade vi ett gyllene tillfälle att skaffa ett nytt FM-gemensamt vapen utan att behöva skrota andra bössor i förtid? Resultatet är att jag fortfarande inte har ett vapen i insatsorganisationen, så låt de som inte har strid som huvuduppgift sakna vapen tills rätt vapen kommer.

 

Damit, vi har ju kunnat få flång nya vapen med flygvapnets märke inpräntat på dom. :camo:

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Som det ser ut idag (i alla uppe hos oss i Arvidsjaur) så är Ak'n endast ämnad för självförsvar och som huvudvapen vid SIB. De fornstora dagarna med en skyttelinje vid en väg där man väntar in en konvoj verkar för länge sen vara borta (även om vi tränar för det) och idag så räknas eldledning, minor, AG 90, PSG90 och RB 56 till jägeriets huvudvapen. :camo:

 

Om inte annat så vet jag flera som skulle vara tacksamma för en betydligt kortare pipa som inte slår sönder knän och ansikte på en när man skidar!

Vi förlorade en kille då ett antal KB föll under vinterutbildningen. Han fick en kamrats pipa i nacken, skeppades in till akuten och efter ett antal turer så avrustades han. :-(

 

Nej, Ak 5D verkar helt rätt, kan vi bara få möjligheter att fästa uppgiftsanknuten mtrl. till den (lampor, laserpek, mörkersikten) så skulle den vara ett kap.

testing1.jpg

test2.jpg

Det enda negativa som jag kan komma på med Ak 5D just nu är dock att det inte finns någon granattillsats till den. (rättelse, det finns, men montaget ser förbannat provisoriskt ut!)

getimage-1.jpg

 

EDIT: Om en bild säger mer än 1.000 ord, då måste två st bilder säga 10.000

 

Ah bittert, ja det är bra knepigt med AK5 och skidande. En kille i min grupp trodde han var slug när han fällde in kolvet, slutade med att han fick ett rejält hål i underläppen när han föll (självklart med skidor och batto) och fick den vassa kanten i läppen. Lyckligtvis klarade han sig vidare utan större skador än en jättepiercing.

Link to comment
Share on other sites

En kille i min grupp trodde han var slug när han fällde in kolvet, slutade med att han fick ett rejält hål i underläppen när han föll

 

Jag hade min bössa hopvikt på bröstet under min GU. Jag upplevde aldrig det som farligt när jag skidade, sämre eldberedskap javisst men inte så farligt.

 

Ksp 58B med snöstöd... DET var inte roligt.

Link to comment
Share on other sites

@Eskil, du påstår att du vill ha pistol för självskydd då du spårar med hund.

hur har du tänkt använda den då?

1. alltid buren i handen laddad?

2. i hölster

 

alt 1 verkar lite farligt faktist eftersom du hela tiden måste hålla i pistolen som i det här fallet i princip inte har någon annan säkring än avfyrningssäkringen i avtryckaren.

 

alt 2 du måste ändå använda båda händerna till att dra och ladda pistolen, i det fallet kanske en ak på bröstet känts ganska bra i alla fall. jag tror inte många i hv tränar såpass mycket att det skulle gå fortare att dra och skjuta pistol med någon som helst träffsannolikhet att man skulle tjäna på det.

 

skjuta pistol kan alla, skjuta pistol och träffa är det inte lika många som kan.....

 

Vapnet i vårt fall var Revolver m/1958 (i hölster), så att hatta med säkringar hit och dit kom aldrig på fråga.

 

Tanken var väl mest att hundförare skulle ha ett vapen tillgängligt utan hundsläpp i fredstid snarare än något annat.

 

Tyvärr fick ju sexskjutarna mest ligga i vapenskåpet och samla damm under vår tjänstgöringsperiod av annat skäl (vår årgång oförskyllt). :(

 

Däremot låg "Gamla Bettan" iallafall i mitt fall stadigt nog mot plattan i skyddsvästen, men ett längre vapen stör byte av handgrepp på koppel och spårlina för mycket i mitt tycke, man blir osmidigare i sitt jobb som hundförare i de flesta situationer.

 

Känner mig berättigad att svara åt Eskil då en viss "Herr E" och jag har patrullerat antal Gotlandsnätter tillsammans.

 

(usch, det där lät nästan snuskigt...)

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Vapnet i vårt fall var Revolver m/1958 (i hölster), så att hatta med säkringar hit och dit kom aldrig på fråga.

 

Tanken var väl mest att hundförare skulle ha ett vapen tillgängligt utan hundsläpp i fredstid snarare än något annat.

 

Tyvärr fick ju sexskjutarna mest ligga i vapenskåpet och samla damm under vår tjänstgöringsperiod av annat skäl (vår årgång oförskyllt). :(

 

Däremot låg "Gamla Bettan" iallafall i mitt fall stadigt nog mot plattan i skyddsvästen, men ett längre vapen stör byte av handgrepp på koppel och spårlina för mycket i mitt tycke, man blir osmidigare i sitt jobb som hundförare i de flesta situationer.

 

Känner mig berättigad att svara åt Eskil då en viss "Herr E" och jag har patrullerat antal Gotlandsnätter tillsammans.

:tveka: Ah, Backis, min vapenbroder! Jag var rädd att du hade försvunnit från forumet för gott.

 

Vitsen med att ha ett vapen avsett för fredstida bruk ständigt inlåst förefaller mig en smula kontraproduktivt, men men...

 

Jag hade precis skrivit färdigt ett svar på CG1's inlägg när forumet lade sig på rygg i går kväll. Som tur var sparade jag det.

Det beror förståss på läget.

Alt 1 är kanhända lite farligt, men så länge man håller fingrarna utanför varbygeln så borde det inte vara någon överhängande risk för vådaskott ens om man ramlar.

Alt 2; Måste pistol alltid vara oladdad när den bärs i hölster? I så fall har du helt rätt, då är det inte någon större mening med den. Det är först när man kan dra, osäkra och skjuta med en hand som den blir intressant.

 

Eftersom du nämner avfyrningssäkringen så utgår du från att den enda pistol som kan tänkas bli aktuell är pistol 88. Det vapen som det var tänkt att vi skulle använda när jag gjorde värnplikten var revolver m/58 (tror att det är en sån här).

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

:baskerPa: Ah, Backis, min vapenbroder! Jag var rädd att du hade försvunnit från forumet för gott.

 

Nä, jag tittar fortfarande förbi då och då.

 

Jag ser att jag fortfarande efter mer än ett och ett halvt år är nyinryckt! :tveka:

 

Vitsen med att ha ett vapen avsett för fredstida bruk ständigt inlåst förefaller mig en smula kontraproduktivt, men men...

 

Att fatta kontraproduktiva förslag både i stort och smått verkar ibland tillhöra FM's kärnverksamhet. ;)

 

Det beror förståss på läget.

Alt 1 är kanhända lite farligt, men så länge man håller fingrarna utanför varbygeln så borde det inte vara någon överhängande risk för vådaskott ens om man ramlar.

Alt 2; Måste pistol alltid vara oladdad när den bärs i hölster? I så fall har du helt rätt, då är det inte någon större mening med den. Det är först när man kan dra, osäkra och skjuta med en hand som den blir intressant.

 

Eftersom du nämner avfyrningssäkringen så utgår du från att den enda pistol som kan tänkas bli aktuell är pistol 88.

 

Det vapen som det var tänkt att vi skulle använda när jag gjorde värnplikten var revolver m/58 (tror att det är en sån här).

 

 

Herr Popenker gillar inte hotlinking, så du blir nog tvungen att lägga upp bilden själv genom t ex ImageShack.

 

Problemet med pist 88 i situationen är nog att det är otillåtet att ha en patron i kammaren, så man blir tvungen att utföra mantelrörelse vid användningsbehov, vilket ju är lite svårt att göra enhandat. På revolvern var det ju bara att lämna ett patronläge tomt...

 

Jag skulle faktiskt tycka att en revolver skulle uppfylla detta riktig smala behov eminent, om nu pist 88 inte kan anses säker med patron i kammaren dvs...

 

 

Nej mina herrar, alldeles för OT, jag ber om ursäkt.

 

 

Det talas en del om att Amerikanernas M4 tappat rätt mycket effekt i målet pga den kortade pipan. Detta pga förlust av mV vilket lett till att den nya kulan inte längre pålitligt bryts upp i målet bortom sådär 100+ meter.

 

David borde väl lida av samma problem? Hur mycket mynningshastighet förlorar David i jämförelse med ak5 A/B/C?

Link to comment
Share on other sites

Problemet med pist 88 i situationen är nog att det är otillåtet att ha en patron i kammaren, så man blir tvungen att utföra mantelrörelse vid användningsbehov, vilket ju är lite svårt att göra enhandat.

Som SäkI är skrivet så gäller detta pistol i allmänhet, inte bara pistol 88. Synnerligen hypotetiskt dock, eftersom FM inte har någon annan pistol i dagsläget.

Beträffande mantlingen så har jag sett uttråkade bevakningschefer öva på att mantla genom att haka upp siktet mot pistolbältet och trycka nedåt. På så sätt går det att mantla enhandat i stort sett samtidigt som man drar vapnet, men detta förfarande står knappast i något reglemente...

 

För övrigt så kan jag hålla med om att hundförarna har ett problem som det nog inte finns någon optimal lösning på. Hur skulle det fungera med en slingad AK5? Eller kommer den också i vägen?

Link to comment
Share on other sites

Är det sant att man från RiksHvC ens överväger att beväpna om ett förband med ett vapen där man anser att ett vapen duger till nästan hela förbandet men att man pga genusbaserat intag till vissa befattningar fått ett så ogynsamt rekryteringsunderlag att man måste införskaffa ett annat vapensystem till dem?

 

vad händer med korta och/eller klena killar i "vanliga Hv" skall de också få kvittera ut ett nytt vapen som är kortare/lättare.

 

Ber om ursäkt för att fortsätta OT, men... (klassiker, jag vet!)

GC1, jag vet inte om jag har missförstår dig?

 

Förstår inte vad du vill komma med orden "genusbaserat intag"? Visst, skall man se till enbart Lottorna så är det det på sätt och vis sant men rent allmänt vad det gäller avtalsorganisationerna så de som söker är de som söker, det är inte så att män sållas bort. Jag har för den delen aldrig hört talas om någon man som sökt Lottakåren. I övrigt så är avtalsorganisationerna, tja, de resurser vi har för att komplettera upp Hvs rena soldatresurser. Om man då ser att ett visst vapen helt enkelt inte är det optimala för dessa biresurser så är det väl bra om man överväger något annat? Jag tror inte att man i dagsläget kan tvinga alla i avtalsorganisationerna att träna upp sig (om vi nu skall hålla oss till att beröra argumentet att AK4 är för tung). Inom Hv så tror jag du kan skapa ett grupptryck till detta på ett annat sätt.

 

Nu VET vi inte vad som är föreslagit och det var det mitt ursprungliga inlägg handlade om, jag vill bemötta ett rykte om att man redan hade beslutat att AK5D skulle användas av avtalsorganisationerna genom att skriva det jag har kännedom om. Beslutet kan mycket väl bli AK4 i alla fall, eller annat vapen.

 

 

Rent allmänt så kan jag hålla med om argumenten att AK5D kan behövas på andra håll än att HÖGST EVENTUELLT gå till Hvs avtalsorganisationer MEN bara det faktum att det blir så starka reaktioner här visar lite ändå på viss avundsjuka tror jag. OM FM trots skulle ta ett sådant beslut (vi vet ju inte ens om AK5D är ett av alternativen) så tar jag det på ett tecken hur högt man värderar att Hv skall fungera i sin helhet.

Edited by Wilk
Link to comment
Share on other sites

Beträffande mantlingen så har jag sett uttråkade bevakningschefer öva på att mantla genom att haka upp siktet mot pistolbältet och trycka nedåt. På så sätt går det att mantla enhandat i stort sett samtidigt som man drar vapnet, men detta förfarande står knappast i något reglemente...

Hoppas i så fall att pistol 88 inte har samma egenhet som kpisten, nämilgen att ofullständig mantling leder till avfyring. I så fall så kommer man ju stt skjuta sig i....

 

För övrigt så kan jag hålla med om att hundförarna har ett problem som det nog inte finns någon optimal lösning på. Hur skulle det fungera med en slingad AK5? Eller kommer den också i vägen?

De hundförare som har gjort lumpen senare än jag har säkerligen haft AK5. De kan nog svara på den frågan.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas i så fall att pistol 88 inte har samma egenhet som kpisten, nämilgen att ofullständig mantling leder till avfyring. I så fall så kommer man ju stt skjuta sig i....

Det finns tre olika säkringar som måste upphävas för att pistol 88 ska avfyras. Ingen av dem kan upphävas utan att avtryckaren trycks in, så den risken är obefintlig.

 

Dessutom så kan man inte mantla en kpist... Men jag förstår vad du menar. ;)

Link to comment
Share on other sites

Som SäkI är skrivet så gäller detta pistol i allmänhet, inte bara pistol 88. Synnerligen hypotetiskt dock, eftersom FM inte har någon annan pistol i dagsläget.

Beträffande mantlingen så har jag sett uttråkade bevakningschefer öva på att mantla genom att haka upp siktet mot pistolbältet och trycka nedåt. På så sätt går det att mantla enhandat i stort sett samtidigt som man drar vapnet, men detta förfarande står knappast i något reglemente...

 

Skulle inte heller tro det... :clap:

 

Dessutom kan man nog anse att den typen av träning knappast är effektiv tidsanvändning av personalen, lite pang för pengarna så att säga.

 

Att BevC har tid över till sånt är väl egentligen oturligt.

 

För övrigt så kan jag hålla med om att hundförarna har ett problem som det nog inte finns någon optimal lösning på. Hur skulle det fungera med en slingad AK5? Eller kommer den också i vägen?

 

Jag misstänker att även en ihopfälld ak5 skulle vara otympligt lång (jag har inte fört mig i terränglådan med sådan dock), men jag det kanske är funkis med den nya vapenremmen? Kpisten var för mig (185cm) ok ihopfälld med kanske något under en decimeters marginal. Tyngden var helt ok, så det är mest längden som är avgörande.

 

Jag tror att ak5D är så bra det går att fixa praktiskt just nu som huvudvapen för hundförare, huvuduppgiften är ju att hantera hunden, att man eventuellt tappar lite effekt i mål på längre avstånd är väl någorlunda acceptabelt.

 

Att som hundförare ensam använda kpist eller något nytt som en PDW är ju inget vidare det heller, ammunitionsutjämning inom t ex patrullen kompliceras ju om man lägger till ytterligare ett system... och innebär dessutom att extra utbildning läggs på detsamma, tid och resurser som jag anser kan användas bättre (ute i skogen med hunden övandes spårning t ex).

Edited by Backis
Link to comment
Share on other sites

Hoho - diskussionen som omfattar hundtjänst fortsätter. Då blir Toll glad.

 

Annat vapensystem? Nej tack. Likadan ammunition på hela gruppen (pratar flygbassäk nu) tack. Att ha ak5cf med nya remmen hängande efter sidan med axelstödet i armhålan kav hög eldberedskap, men terrängen ställer till trassel. Även så att nämnda vapens axelstöd tillsammans med vapenrem gav det en benägenhet att fällas upp om det befann sig ihopvikt på bröstet och man lutade sig framåt (skulle göra något med hunden eller lossa lina som lagt sig runt träd etc). Iofs lite "fredsmässigt bjäfs", men fortfarande ett irritationsmoment för förare och hund. En kortare ak5 hade ANTAGLIGEN inte fällt ut sig lika lätt.

 

Sedan skall man ha i åtanke att jag talar om en övertaggad jycke (BARA muskler) på 40 kg. Krävde två händer i stort sett på heltid. När jag spårade i lina såg det ut som om jag tänkte repellera vågrätt eller något sådant, men det var nödvändigt. Har även följt spår i utförslut sittandes på arslet (i syfte att sänka farten) mitt i mörka natten, grenslat träd och fällt detsamma med skrevet. men det är en annan historia ;)

 

Sedan har det mycket med vilken typ av hundtjänst som bedrivs, och med vilken hund och förare. Jag var en av två riktiga lättviktare på hf-täten med ställets stadigaste rackare i andra änden av kopplet :D Saknar fortfarande det lilla åbäket ibland

Link to comment
Share on other sites

Som SäkI är skrivet så gäller detta pistol i allmänhet, inte bara pistol 88. Synnerligen hypotetiskt dock, eftersom FM inte har någon annan pistol i dagsläget.

Beträffande mantlingen så har jag sett uttråkade bevakningschefer öva på att mantla genom att haka upp siktet mot pistolbältet och trycka nedåt. På så sätt går det att mantla enhandat i stort sett samtidigt som man drar vapnet, men detta förfarande står knappast i något reglemente...

 

Skulle inte heller tro det... :D

 

Dessutom kan man nog anse att den typen av träning knappast är effektiv tidsanvändning av personalen, lite pang för pengarna så att säga.

 

Att BevC har tid över till sånt är väl egentligen oturligt.

 

 

 

 

Vari ligger det negativa i att lära sig mantla med en hand?

Link to comment
Share on other sites

Det var otroligt vilket härke det är att få fram lite nya prylar inom FM, ska det vara så komplicerat att utvärdera och köpa in ett antal AK5 med kortat pipa.

 

Eller är det så att AK5D går i graven i och med införande av AK5C.

Link to comment
Share on other sites

Vari ligger det negativa i att lära sig mantla med en hand?

 

Jag citerar mig själv;

 

Dessutom kan man nog anse att den typen av träning knappast är effektiv tidsanvändning av personalen, lite pang för pengarna så att säga.

 

Kommentaren är menad som relaterande till det specifika fallet (hundförare, nödgade att förbereda vapen ELLER kontrollera hund).

 

"Dessutom" syftar till att manövern knappast föreskrivs i SäkI.

 

Det känns definitivt litegrann "stupid beväring trick" över det hela, kanske praktiskt att kunna i en extremt begränsad händelsesfär, men jag skulle tro att det krävs en rent förbannad mängd av träning för manövern att sitta starkt nog i det motoriska minnet för att fungera bra, snabbt och säkert nog i ett skarpt läge...

 

Träningstid som kan användas mycket bättre i min åsikt. Dvs, har man tid att träna konstdragning så kan man istället träna nåt viktigare, som persedelvård...

 

:P

 

Glocken borde vara säker nog att bära med patron i patronläge vid behov.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...