Jump to content
Sign in to follow this  
Sytare

Automatkarbin 5 David

Recommended Posts

MP ? ... jaja då får ni väl ducka för automateld när ni går förbi MP-skylten i fortsättningen!

:lol:

:lol::lol::lol::lol::lol:

Var det en MP från KS06 eller KS07 som lyckades med den bedriften?

Det blev iaf ett bra nummer av Lt Glock av händelsen.

UND-plut i kosovo använder väl AK5D om jag inte minns fel..gjorde i alla fall...

Som mera allmänt skvaller så kan jag avslöja att de FJS som i år kom upp till K4 för vinterutbildning använde Ak 5D.

Vi övriga är förbannat avis på dessa få utvalda då dom slipper få sabbade knän och utslagna tänder under skidmarcherna...

UND-plut i kosovo använder väl AK5D om jag inte minns fel..gjorde i alla fall...

Som mera allmänt skvaller så kan jag avslöja att de FJS som i år kom upp till K4 för vinterutbildning använde Ak 5D.

FJS hade Ak5D redan 1999 (om inte ännu tidigare), vill minnas att de var svarta då.

FJS hade Ak5D redan 1999 (om inte ännu tidigare), vill minnas att de var svarta då.

Må så vara, men dom exemplar som dom bar med sig nu var gröna och sköna :)

MP ? ... jaja då får ni väl ducka för automateld när ni går förbi MP-skylten i fortsättningen!

:banana

:lol::lol::lol::lol::lol:

Var det en MP från KS06 eller KS07 som lyckades med den bedriften?

Det blev iaf ett bra nummer av Lt Glock av händelsen.

Det var på KS06. Rakt genom väggen och genom MP-skylten.

Dom fick en hel del mer och mindre diskreta pikar lång tid (resten av missionen) efter det, hehe... :D

//Pelle

Guest Sudden

Flyttar upp tråden. Några nyheter?

Ska det inte finnas en "normallång" version av D också?

Nån som hört när utlandsstyrkan får den? (KS11 p-p-pleazzze :o )

Vad blir det för nya grejer eller tillbehör? Rödpunktssikte, handgrepp fram, kindstöd? o.s.v.

Och om jag får ta det i samma tråd. Hur är det med nya Kulspruta 58:an?

Nått nytt om den?

Edited by Sudden

...

...

öhm.. va ? det är ju det som är själva grejen med "D" versionen att den är kort.

är den längre så är det ingen "D" längre.

Guest Sudden
...

...

öhm.. va ? det är ju det som är själva grejen med "D" versionen att den är kort.

Okej då. Om vi säger såhär... En ak5 med skenor och rödpunktsikte m.m, med vanliga längden på pipan!?!

Edited by Sudden

...

...

Okej då. Om vi säger såhär... En ak5 med skenor och rödpunktsikte utan kortpipa!?!

AK 5C.......

Det var något snack om att stridsfordonspersonal skulle ha D-versionen. Stämmer det?

Det var något snack om att stridsfordonspersonal skulle ha D-versionen. Stämmer det?

...och stadsskytte och jägare och...

Finns David ute på förbanden över huvud taget? Har det löst sig med lösskjutningsanordningarna?

Det finns så det räcker till de flesta förband som har behov - ca 10000 vapen. De kommer ut på förband våren -05 om inget försenas.

LtX

Behovet är nog lite olika beroende på vem du frågar.

Marinen ser säkert ett behov av D versionen medan Trängtrupperna ser sitt behov som större medan pansar ser sitt som ennu större.

Det finns så det räcker till de flesta förband som har behov - ca 10000 vapen. De kommer ut på förband våren -05 om inget försenas.

LtX

Har du någon aning om i vilken utsträckning så att det inte bara handlar om något högst begränsat? Finns det något bestämt om vilka som ska få ut den?

Och vad har du för källa?

Jag känner inte till huruvida FM har bestämmt sig för vilka förband som kommer att tilldelas D. Källan till tidplan och antal är FMV.

LtX

Tio tusen vapen låter väldigt mycket, med tanke på att (som jag har förstått det hela) endast jägarförband, båtbesättningar och stridsfordonspersonal ska utrustas med den? Jag tvivlar inte på sanningen i påståendet, men tio tusen vapen är ju nästan så att man kan utrusta större delen av alla framtida GU-förband med D-versionen.

Ska det ligga en massa i mobförråd, eller ska "överskottet" till US?

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Tio tusen vapen låter väldigt mycket, med tanke på att (som jag har förstått det hela) endast jägarförband, båtbesättningar och stridsfordonspersonal ska utrustas med den? Jag tvivlar inte på sanningen i påståendet, men tio tusen vapen är ju nästan så att man kan utrusta större delen av alla framtida GU-förband med D-versionen.

Ska det ligga en massa i mobförråd, eller ska "överskottet" till US?

Hälsningar, Foxtrot Lima :baskerHV:

Aldrig hänt förr att försvarsmakten beställt en kvantitet MTRL och så plötsligt så rämnar något (t.ex. järnridån eller det svenska försvaret i övrigt) och så sitter man där med materiell som man inte längre behöver...

<SARKASM>

Så nu lär väl hela GU-kullarna utbildas på Ak 5D, de normala Ak 5 ställs till hemvärnets förfogande och alla miljoner spenderade på Ak 4B förpassas omedelbums till rundarkivet, och då HV fortfarande vill ha rödpunktssikten så svetsar man på nya skenor på Ak 5:orna och kallar dem "C".

</SARKASM>

Jag säger som nå'n kritiker sa om operation Garbo: en skrämmande sannolik historia...

Vill påstå att AK5D är direkt olämplig för allt annat än SiB. Mekskytte och jägarförband behöver definitivt ett mer allsidigt vapen än AK5D. Amerikanarna har klagat som tusan över långhållsegenskaperna hos M4-karbinen, och den har ändå 10 cm längre pipa än AK5D.

Kan detta möjligen vara relaterat till förseningarna? Man börjar inse D-modellens begränsningar?

Tja jag vet inte vad du har för erfarnehet av Jägarförband Nasty, men min egen erfarnhet från vpl visade att större delen av styrkan hade klarat sig bättre med AK5D.

Av den anledningen till att alla hade nått annat vapensystem egentligen som vi använde till offensiva uppgifter, medan AK5an enbart användes i stort sett till självförsvar.

Antingen hade man i stort sett Bill56, Grg, Ksp, Ag, Psg för strid. Då var en lång ak5a som dingla på bröstet mest irriterande.

Edited by ABP

[halvt OT]

..Jag skulle precis skriva.. men ABP hann före *slap* Men jag håller med. Andra vapensystem som löser huvuduppgiften där. Samt att jämföra amerikanarna med svenska jägarförband känns lite offside, har inte riktigt samma organisation och utrustning där då. iaf som det var när jag låg inne. Man kanske tar bort det tunga och då kanske en vanliga AK5 gör ett bättre jobb.

Edited by Kimster

Som det ser ut idag (i alla uppe hos oss i Arvidsjaur) så är Ak'n endast ämnad för självförsvar och som huvudvapen vid SIB. De fornstora dagarna med en skyttelinje vid en väg där man väntar in en konvoj verkar för länge sen vara borta (även om vi tränar för det) och idag så räknas eldledning, minor, AG 90, PSG90 och RB 56 till jägeriets huvudvapen. :ph34r:

Om inte annat så vet jag flera som skulle vara tacksamma för en betydligt kortare pipa som inte slår sönder knän och ansikte på en när man skidar!

Vi förlorade en kille då ett antal KB föll under vinterutbildningen. Han fick en kamrats pipa i nacken, skeppades in till akuten och efter ett antal turer så avrustades han. :)

Nej, Ak 5D verkar helt rätt, kan vi bara få möjligheter att fästa uppgiftsanknuten mtrl. till den (lampor, laserpek, mörkersikten) så skulle den vara ett kap.

testing1.jpg

test2.jpg

Det enda negativa som jag kan komma på med Ak 5D just nu är dock att det inte finns någon granattillsats till den. (rättelse, det finns, men montaget ser förbannat provisoriskt ut!)

getimage-1.jpg

EDIT: Om en bild säger mer än 1.000 ord, då måste två st bilder säga 10.000

Edited by Tollen

FJS IK har som sagt upplevt problem med AK5 D i Kongo.

Den kärvar när man skjuter många magasin på kort tid.

Den är nu ersatt av ett annat vapen.

Å fan. Det låter oroväckande. Du råkar inte känna till flera detaljer rörande detta?

Å fan. Det låter oroväckande. Du råkar inte känna till flera detaljer rörande detta?

Inte så mycket egentligen.

I sammanstöter där nere så sköts regelmässigt 6-8 magasin i rask följd.

Detta klarade inte vapnen av, utan de kärvade ihop på nåt sätt.

Nu används en av modellerna från Diemaco. Jag vet inte vilken.

De problem med D ni pratar om har med den kortare piplängden och för högt gastryck att göra. Det kommer inom snar framtid åtgärdas av tillverkaren inom dennes garantiåtagande.

LtX

Vill påstå att AK5D är direkt olämplig för allt annat än SiB.

Egentligen så är väl AK5D lämpligt för alla befattningar som inte har strid med sitt ehv som huvuduppgift. Om befattningen sedan är kock på mekförband eller grgskytt på ett jägarförband spelar nog mindre roll.

Ja, det är ju möjligt att mina föreställningar om hur viktig AK:n är har blivit en smula otidsenliga. Jag bara konstaterar att man inte kan drastiskt kapa pipan på ett vapen i en utpräglad höghastighetskaliber och förvänta sig att vapnets effektivitet inte påverkas negativt. En soldat med strid som huvuduppgift och AK som huvudbeväpning bör enligt min mening inte ha ett sådant vapen.

För övrigt tror jag inte att amerikanarna förlitar sig mer på sina AK och mindre på understödsvapen än svenska förband gör. Som erfarenheter från Irak och Afghanistan visar är det oftast just skyttesoldater med AK som är lämpliga för att lösa uppgifter i moderna konflikter. I Irak har det ju enligt uppgift varit vanligt att fordonsbesättningar och underhållspersonal också använts i den rollen, med AK som huvudbeväpning.

Enligt uppgift är det beslutat att avtalspersonalen i hemvärnet skall tilldelas Ak5D.

Någon som hört något liknande?

Källa: Andra hand från en officer vid en av MD grupperna.