Jump to content
Sign in to follow this  
Sytare

Automatkarbin 5 David

Recommended Posts

@ Tollen,

Det du skrev (med alla citaten) i ditt svar till mig var ju bara en sammanställning av vad som tidigare skrivits!!

Inget av det du skrev var självupplevt eller ens i närheten, att skriva som om man själv vore där eller gjort motsvarande är inte bara dumt i mina ögon sett utan också missledande.

Det är tröttsamt att folk skriver om saker som de sett på bild eller hört ryktesvägen som om det vore sanningar eller självupplevda händelser.

I de fall där man tar upp källa eller har varit med om det själv så ser jag inga problem över huvudtaget.

Om man nu skriver saker som andra sagt eller berättat se då till att få med det i texten så att inga missförstånd görs.

//C som är trött och grining på alla gissningslekar!

Vad jag vet så finns den kvar eftersom jag höll i en för ca 2 veckor sen.

Skön, liten grej men kan visserligen inte mycket om hur den presterar.

Vet att det blir sämre träffbild på längre avstånd tack vare den kortare pipan.

AK5D är på ingång till MP-INT. Har varit det sedan MP01 men inte förränn vid MP02 så började de första falla in. Med rödpunktsikte. Men utan lösskjutningsanordning......*SUCK*

Ska se om jag inte kan fixa fram lite bilder till er.

Vart fan har Ak 5D tagit vägen?

Enligt en lt från mss har det skickats ca 15000 :lol:ak5 (kan ej bekräfta att det är david.. men iaf..) till modifiering med bla justerbart axelstöd, "skena för flera olika sikten" samt att de skulle (citat)"kladdas moderiktigt svarta"(slut citat) :wub:

Detta var ca en månad sen han stod o sade detta inför ca 30 hvmän.. (samlade bataljonen X| )

Dessa modifieringar är ju det som gjorts på Ak 5CF, alltså C-Försök som finns ute på förband och som behandlas i en annan tråd. Finns även bilder på dessa, men det verkar som GRKFLO's WSP har gått ner, eller så har han tagit bort bilderna.

Förband som testar dessa mästervekr är Livgardet, Amf 1, I5 och F4 (säkert nå't mer bara för det!)

Förband som testar dessa mästerverk är Livgardet, Amf 1, I5 och F4 (säkert nå't mer bara för det!)

Mästerverk????

ca 1kg tyngre än den "vanliga" Pressad plåt ÄR pressad plåt!

Svart eller grön.

Jag håller med om att den där bössan ser rätt fräck ut, men med den korta pipan och arméns nya ammunition med kärna helt i stål lär bössan inte bara vara miljövänlig utan fiendevänlig också. Jag ser framför mig effekt typ .22 LR i "mjuka mål" som det heter på militärspråk. Detta kan låta som en morbid synpunkt men dessa vapen är faktiskt till för att skydda svenska soldaters liv.

vad jag hört om ak5d så ska marinen byta ut alla sina k-pistar mot denna skapelse men pga pengabrist har det dröjt, fast det förklarar ju inte vad som hänt med dom nuvarande..

vad jag hört om ak5d så ska marinen byta ut alla sina k-pistar mot denna skapelse men pga pengabrist har det dröjt, fast det förklarar ju inte vad som hänt med dom nuvarande..

Intressanta prylar är ju alltid kul att spekulera om och just ak5d har nog varit det vapen som det gått mest rykten om i FMV:s historia.

GA KA--> För att vi alla är skapta olika, och det som passar just den skytten bäst? Nu är ju kanske inte denna ak mitt personliga vapen, men jag har mitt rödpunktssikte på mitt egna, civila gevär på ungefär samma avstånd.

En kamrat till mig ligger på Berga (eller där omkring) som sjöbevakningsgruppbefäl. Enligt honom skall nästa årskull få Ak 5D.

ca 1kg tyngre än den "vanliga" Pressad plåt ÄR pressad plåt!

Svart eller grön.

INTE bra! :( Det är ju knappast en utveckling åt rätt håll. Frågan är hur länge det är realistiskt att vidareutveckla metall-vapen i dag.

Ja tack Divine!

Slit den med hälsan:

Klicka på länken för en lite större bild:

Ak5d

ak5d2.JPG

Detta måste vara en gammal version? För inte kommer väl D sakna både dubbelsidig säkring och ställbar kolv?

Glömde ju det viktigaste: siktet på bilden är inte det nya fastställda!

Edited by Knekt

Inte raelistiskt med metallvapen...???

Utveckla detta gärna vidare.

G36, UMP, P90, G17 etc har endast yttre delar i plast, på insidan är inget nytt under solen.

Plast har helt klart vissa fördelar i rätt konstruktioner men kommer till korta på många

punkter i förhållande till metall pga hållfasthet och ytor/struktur.

Många plastdetaljer på vapen är i stort sett omöjliga att sanera från kemiska stridsmedel pga sin ytstruktur.

När det gäller fållfasthet så har erfarenheter från Afganistan visat att G36 fick sprickbildningar i lådan och flertalet fick

kasseras (Janes Defence Weekly) Bla har vapen med hanar i plast problem med materialutmattning vid slitprov.

Som sagt plast ett material under snabb utveckling, men det dröjer innan ett "plastvapen" tar över.

Vapnet på bilden ÄR en Ak5D som den ser ut i dag.

Allt annat du pratar om är delar av AK5CF.

Håll isär begreppen bröder.

MVH

Van der Kaye

Inte raelistiskt med metallvapen...???

Utveckla detta gärna vidare.

G36, UMP, P90, G17 etc har endast yttre delar i plast, på insidan är inget nytt under solen.

Plast har helt klart vissa fördelar i rätt konstruktioner men kommer till korta på många

punkter i förhållande till metall pga hållfasthet och ytor/struktur.

Många plastdetaljer på vapen är i stort sett  omöjliga att sanera från kemiska stridsmedel pga sin ytstruktur.

När det gäller fållfasthet så har erfarenheter från Afganistan visat att G36 fick sprickbildningar i lådan och flertalet fick

kasseras (Janes Defence Weekly) Bla har vapen med hanar i plast problem med materialutmattning vid slitprov.

Som sagt plast ett material under snabb utveckling, men det dröjer innan ett "plastvapen" tar över.

Vapnet på bilden ÄR en Ak5D som den ser ut i dag.

Allt annat du pratar om är delar av AK5CF.

Håll isär begreppen bröder.

MVH

Van der Kaye

Vad jag menar är att vi måste börja titta mer på vikten på vapnen. Att ta fram en nya versioner av handelsvapen, men samma eldkraft som tidigare, men högre vikt är inte en possitiv utveckling.

Om det sedan handlar om enbart komposit, hållbara lätta metaller eller en kombination är mindre viktigt.

Att AK5C kommer ha dubbelsidig säkring och annat skoj vet jag. Vad som är underligt är om man väljer att inte ha detta på David.

Sedan är jag lite tveksam till att vapnet på bilden skulle vara en slutgiltig modell, bland annat för att det inte är det fastställda siktet som visas på bilden.

Låt oss reda ut begreppen.

AK5D, utförande enligt bild ovan, är redan tillverkad i 10.000 ex.

AK5D tillverkades före AK5CF.

AK5CF finns bara i 300 ex som underlag för försök på utförandet.

Försöken kring AK5CF avser ett möjligt utförande på en renovering av befintliga AK5.

Dagens utförande på AK5CF är inte nödvändigtvis det slutgiltiga för AK5C,

när och om den beställs av FM.

Det är som sagt mycket troligt att AK5C kommer i en kort version, (AK5D och CGA5P längd)

Tills dess så bör man hålla isär varianterna.

Siktet på vapnet har inget med AK5D/AK5C att göra.

Det är ett Aimpoint Comp M2, remmen är samma taktiska rem som SBP har.

Van der Kaye

Preciiis som Van der Kaye säger, så förstärker jag lite här.

Att Ak5CF är ett kilo tyngre lider varken jag eller någon annan på plutonen av, starkare soldater mår väl ingen sämre av (skulle väl va fi då).

Skämt åsido är Ak5CF just ett försöksvapen, och ska behandlas som ett sådant. Olika uppgraderingsalternativ till Ak5 provas och utvärderas, och ingen vet nog idag vad resultatet blir. Dock tror jag inte slutprodukten blir ett kilo tyngre.

Att Ak5CF är ett kilo tyngre lider varken jag eller någon annan på plutonen av, starkare soldater mår väl ingen sämre av (skulle väl va fi då).

Ett kilo mer vapen är ett kilo mindre av något annat.

GA KA

Rödpunktsikte funkar oavsett om du monterar det fram eller längre bak. Själv har jag lättare att skjuta om det sitter närmare mig men för andra är det raka motsatsen. I slutändan är det ju om man träffar eller ej som räknas.

@ABP: Jag vet, men alla som jag har flyttat fram siktet på skjuter snabbare. Jag föredrar siktet så långt fram som möjligt om man inte behöver montera något annat och därmed anpassa siktets placering.

Någon som har testat att montera ett BUIS med ett fällbart korn på skenan?

Bilderna från bl.a. Värnpliktsnytt på en Ak 5D med KAC/RIS, hut aktuell är den?

testing1.jpg

Är det något som används eller som man bara testar?

En trevlig erfarenhet jag har utav David är att när man skjuter under frr så kan man få lite andnöd utav alla krutgaser, allt i syfte att känna krigets sötma :=o

Själv föredrar jag nog ett vapen i metall. Lite högre vikt gör så att bössan inte blir så "vifftig". Samma anledning som jag väljer en tyngre studsare.

Den ser onekligen läcker ut.

Någon som vet hur presitionen är på ak5d jämfört med vanliga ak5?

Vilka är den framtagna för? efterföljare till k-pisten?

/Nisse

Jag ska rycka in på K3 som Närskydd nu i slutet på januari.

När jag var där på informationshelgen så sa flera som låg inne att de hade klagat på att Ak5:an var för lång och att de som ryckte in i januari skulle få den korta versionen, Ak5D.

Eftersom de använder handlampor på sina Ak5:or så undrar jag om det finns en Ak5D med handlampa? :baskerPa:

Eller ljög de kanske? :unsure:

Någon som vet hur presitionen är på ak5d jämfört med vanliga ak5?

Där bör inte vara någon skillnad. Då du kan korta en pipa rätt rejält och ändå bibehålla precisionen.

Där bör inte vara någon skillnad. Då du kan korta en pipa rätt rejält och ändå bibehålla precisionen.

Är det inte ganksa individuellt mellan olika modeller, om man tappar precisione eller inte? Det är då vad jag har lärt mig, och det var därför jag undrade hur det var med ak5d.