Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kom att tänka på detta bara sådär.

Om Sverige skulle bli hotat eller skulle bli plötlsigt angripet (rent hypotetiskt), hur skulle de svenska soldaterna veta var de skulle infinna sig?

Som jag ser det så skulle det bli kaos om de fd. vpl skulle bege sig till det närmaste militära förbandet/sitt "egna" militära förband om stridigheter utbröt pga verifiering av tusentals personer som alla ska ha vapen, utrustning och information.

Så då ställer jag frågan än en gång. Vad händer om stridigheter utbryter?

Posted

Man skulle ju kunna se det som ett tecken på att saker och ting inte fungerar när folk inte vet sin krigsplacering.

Har du blivit krigsplacerad har du fått ett brev hem som talar om det.

Jag känner ingen som gjorde GU mitt år som har fått det... någon?

Posted

Dom får väl ett standard samtal som alla i Sverige får, och titta på Mr Rapport på tv :P, eller så har alla Möpar redan läst att Sverige blir atackerat på detta forum ca: 24 innan alla andra personer börjar bry sig.

Föresten vilka skulle vilja anfalla Sverige idag? Finland under HockyVM?

Posted

Jag är krigsplacerad men har inte fått någor brev i brevlådan som talat om detta.....och jag känner till fler med mig.....blir ett jävla brevskrivande för FM i händelse av ofred

Posted

Vad jag menar är: Någon som är krigsplacerad där de gjorde GU och som genomfört GU på senare år?

Posted

Lite OT kanske men ett roligt brev kom till min 56 årige far för någon månad sedan.

När han såg kuväret så trodde han naturligtvis att det var ett brev om att han utgått ur rullorna precis som alla hans jämnåriga vänner fått.

Istället så står det i brevet att han fått en NY inställeseort!!!!

Kan ju nämna att han på det glada 60 talet gjorde lumpen som Pionjär och hade sin enda repövning någon gång på 70 talet.

Posted
Jag är krigsplacerad men har inte fått någor brev i brevlådan som talat om detta.....och jag känner till fler med mig.....blir ett jävla brevskrivande för FM i händelse av ofred

eh, är inte själva definitionen på krigsplacerad att man har fått ett brev som talar om hur man skall bete sig vid mob? (om man inte är krigad i HV förstås).

Posted

Jag srev till pliktverket och frågade om min placering men de sa bara att jag är krigsplacerad men att de inte skickar ut några papper om det. Bra eller bra inte?

Posted
Jag srev till pliktverket och frågade om min placering men de sa bara att jag är krigsplacerad men att de inte skickar ut några papper om det. Bra eller bra inte?

Jag antar att det är lättsammare och billigare att inte skicka ut några brev men om, och detta är ett stort om, skiten brakar lös så är det ju mindre praktiskt.

Ingen som vet var de ska och ringer till respektive förband och det skulle ta en hel del dyrbar tid att klara ut.

Som tur är så är ju risken för detta minimal, i alla fall än så länge.

Posted

Tvivlar starkt på att någon skulle utföra en blixt attack mot sverige utan förvarning. Med tanke på sverges "neutrala" position så lär det bli krig mellan några andra nationer innan vi blir inblandade. detta torde ge oss åtminstånde nån månad eller två att reda ut begreppen om vem som ska vara vart...

Posted

@EO4 själva definitionen torde väl vara att man tilhör ett krigsförband? Jag och min pluton med mig ÄR krigsplacerade men har inte fått någon bekräftelse på det, så som jag uppfattade det så har man upphört med krigsplaceringsbreven.

Posted
Lite OT kanske men ett roligt brev kom till min 56 årige far för någon månad sedan.

När han såg kuväret så trodde han naturligtvis att det var ett brev om att han utgått ur rullorna precis som alla hans jämnåriga vänner fått.

Istället så står det i brevet att han fått en NY inställeseort!!!!

Kan ju nämna att han på det glada 60 talet gjorde lumpen som Pionjär och hade sin enda repövning någon gång på 70 talet.

Kan vi dra slutsatsen att pionjärer är ovärderliga? :/

Posted
Kan vi dra slutsatsen att pionjärer är ovärderliga?  :camo:

Behöver du ens fråga?

Har hört att förut så kom krigsplaceringsbrevet två år efter muck. Vet inte varför de gjorde så. Möjligt att de slutat med det helt och hållet, som ovanstående påstår.

/Limp, väntar fortfarande på krigsplaceringsorder

Posted

Skulle vi totalmobilisera idag, så skulle det ta ca ett år och få ordning på allt :camo:

Å andra sidan så finns det få länder med resurser för att kriga till det mot Sverige... Idag...

jag vet att jag är krigsplacerad... mer vet jag inte... sedan gåt min placering ut om 2 år, sedan är jag tillbaka i utbildningsreserven igen...

Posted

Gjorde GU 97/98 har fått min krigsplacering samt en senare uppdatering då färdvägen ändrades. Där står även namn-färg kombinationen dom ropar ut på radio/tv när det blir ofred och mina tjänster behövs :Malaj:

Posted
detta torde ge oss åtminstånde nån månad eller två att reda ut begreppen om vem som ska vara vart...

Tio år menar du!! :)

Eftersom regeringen idag förlitar sig på en magisk kula som man gömt i ett hemligt rum i regeringshuset.....

Jag är krigsplacerad i HV, bor i MDS område, i mina PLIS papper står det att jag är krigsplacerad i ett HV komp i Fo66!? Jag påpekade att jag aldrig varit så högt upp i Sverige men fick till svar att;

-Gilla läget!

Jag funderar nu på att ta reda på min kompch och presentera mig, han lär nog uppskatta en kille utan skidvana som fryser när han öppnar kylen för att ta ut mat och som anser att snö är fint på vykort. ;)

Posted

Efter lumpen fick jag brev om att jag var placerad i reserven. :banana Efter ett tag träffade jag min plut chef, som kom med det lugnande beskedet att det var fel. Och så småningom kom krigsplaceringen. :D Med hv var det knepigare, där var jag extra hvman ett tag, tills jag av en slump såg i kompani chefens superhemliga personallista. Jag var ordinarje hvman. Det var det ingen som informerade mig om. Krigsplaceringsordern som psk soldat blev inte ändrad fören långt efteråt. MITT FÖRBAND VAR NERLAGT stog det. 8-/

Posted
Fråga: Om man är placerad i ett "vanligt"förband och sedan går med i HV, vart är man placerad då i händelse utav krig?

/värjan

Beror en del på vad du har för utbildning... Jag kunnde inte bli ordinareie än, eftersom jag tydligen har min krigsplacering, men efterson deb går ut om ca 2 år så kan jag då gå in som ordinarie, nu är jag bara extra, och kan agera i mörkerläge.. typ :banana

Posted (edited)

För att återknyta till frågan:

Upplevde samma undran om varför inga papper dök upp. Vid tiden för detta slumpade det sig så att jag råkade jobba på regementet som VoFk och gick helt sonika upp till min krigsBatC och frågade hur läget var.

Han lugnade mina farhågor om att ha blivit kickad på något mystiskt sätt och berättade att i och med att försvaret inte behöver (?) kunna mobilisera på 72 timmar längre så skickas inga papper ut. Han kunde dock visa mig rullan på bataljonen och hävdade att han just arbetade med att få koll på all utrustning (låter omöjligt...). Var tydlingen något med att organisationen blev betydligt mindre tungrodd om man inte behövde ta hänsyn till färdvägar och liknande för personal om man får för sig att flytta matrielen...

Sen hur lång tid en mobilisering skulle ta i dag är det väl ingen som riktigt vet, han trodde då att det skulle ta upp till en vecka att få bataljonen samlad och utrustad, att sedan få den stridsduglig är en helt annan femma...

Edited by GeB
Posted

mmm.. min krigsplacering håller på å reda ut sej, kommer att köra MC åt HV. Inte helt otrevligt. B)

Lite knepigare blir det för min traktor som också är krigsplacerad, dock är inställelseplatsen för mej okänd så den får ta sig dit själv - sekretess?. :camo:

Posted

tja honken, som sagt ingen i vår pluton har fått brevet.

Ibland kan det kännas meningslöst o göra lumpen när man ändå inte är krigsplacerad om 10 år, för ingenting kommer hända på den tiden juh?

Posted (edited)

Är ni verkligen Krigs placerade i IA03?

Inte Kris placerade där?

Fick uppfattnigen att matrielen som används i beredskaps- och utlandsenheter var lånade från krigsförband (såsom den är då man gör värnplikten). Att man således vid händelse av krig tillhör sitt ordinarie förband rent organisatoriskt.

Låter iof bakvänt att upplösa ett samövat och snabbmobiliserat förband bara för att soldaterna ska vara någon annan stans...

Edited by GeB