Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fredrik Reindfeldt i dagens KvP.

"Jag hade sökt till flottan och hoppades få komma till Karlskrona. Sen kom ett brev. 'Grattis, du ska till Kiruna!'". Fredrik Reinfeldt muckade från fjälljägarna hösten 1985.

Han placerades på fjälljägarförbandet i Kiruna.

-Jag var helt chockad. Vi sprang fram och tillbaka och frågade befälen när vi egentligen skulle sluta. "När solen går ner", sa dom. Det var i juni.

-Efter en vecka sa kroppen ifrån och jag svimmade på en uppställning. Men jag stannade i femton månader. Det var 45 grader kallt när vi gjorde övningarna på vintern. Det var en viktig livserfarenhet. Jag lärde mig mycket och utvecklades som människa, säger Fredrik Reinfeldt.

Posted
Jonas Birgersson- TolkS

Brorsan var på föreläsning med honom han sa att Birgersson varit pansarskytte soldat av ngt slag samt höll på med dechiffrering. Ngn anna som har mer detaljerad info?

Posted
Jonas Birgersson- TolkS

Brorsan var på föreläsning med honom han sa att Birgersson varit pansarskytte soldat av ngt slag samt höll på med dechiffrering. Ngn anna som har mer detaljerad info?

Tips: Läs i tråden.

Posted

En skröna säger att Hasse Alfredsson gjorde lumpen på P6 fo14.

Vid ett internationellt besök skulle Centurion visas upp för ett gäng fransmän. Publiken var uppställd i en svacka, på avstånd hördes motorvrålet från de tre förevisningsvagnarna. De skulle framrycka på linje mot publiken. när de kom över krönet så saknades en vagn. Skrönan säger att när den väl kom så stod Hasse upp i tornlucken med höger hand innanför jackan, immiterandes Napoleon.

Som sagt, sanningshalten är säkert tvivelaktig, dock coolt.

:lala:

Posted

Jag var i samma kompani som den där Svensken som blev häktad för att ha knivat en kille i Grekland under tveksamma skäl.

Posted

Lasse Berghagen - Lv5

Kristian Luuk - Kb Lv3 (sedemera vapenvägrare)

Henrik Schyffert - Väderbiträde F21

Folke Rydén - FJS

Posted

"Åström" i Nionde kompaniet, (han som vaktade telefonen och hävde ner en diskett på golvet) låg inne på F7 1990 som FBJ.

Posted
"Peter Haber slapp lumpen för att han var uttalad maoist och ville ha gerillaförsvar."

hahaha, vad är det för fel med gerillaförsvar? :dong:  :((  X|

Det är absolut inget fel med guerillaförsvar, det är nog snarare kombination Maoist och Guerillaförsvar somkan anses obehaglig hos vissa beslutsfattare :P

Posted
- Dogge Doggelito låg 1 vecka på I1 innan han kom på att "det var inte hans grej".

Låg inte Dogge på Ing1 som vaktsoldat?

Säkra källor låter dock berätta att han åkte ut efter en razzia första vecka då man fann mindre mängder av odlade med otillåtna preparat i hans skåp.

Posted
Christer Sjögren låg på antingen på F7 eller K3. Kommer inte ihåg vilket men den var nånting med flyget iaf.

Vad har K3 med flyget att göra......framförallt på 1960-talet då jag förmodar att han gjorde lumpen.

Posted (edited)

Utklippt från annat forum

Prinsen gjorde lumpen samtidigt med mig på KA1 i Vaxholm.. och jag var vakt.. så en morgon när jag stod och kontrollerade matsalskön så att alla hade på sig regelrätt klädsel, såg jag en soldat som inte hade på sig sin namnbricka.. rent instinktivt så sa jag med befallande röst: "Var har du namnbrickan?" sen tittade jag upp och såg att det var prinsen..  "eeh.. den har jag glömt i skåpet" sa han då.. inte ville jag ge mig bara för han e en liten fjollprins så han fick snällt gå (snarare springa för att hinna äta frukost) och hämta den innan han blev insläppt i matsalen.. 

sen någon vecka efter det så gick jag och en annan vakt rond. Det var helg och mitt i natten så ingen va på regementet förutom vi vakter. Vi gick förbi ett logement och läste av vem som hade vilken säng där.. så stod det Bernadotte på en.. Vi kunde inte hålla oss utan att riva upp hela hans säng och hälla sånt babypuder i och runt hela hans säng..  undra om han blev sur..

Låter inte så jätteschysst direkt....

Edited by Peter_PB
Posted
Österrikare i USAs armé?

Eller missförsår jag dig?

Han gjorde lumpen som kavalerist i Østerrike før han dro til USA. Ellers tror jeg ikke at det er noe krav å være amerikansk statsborger for å tjenestegjøre i US Army. Løp å verv dere B)

Posted
Ellers tror jeg ikke at det er noe krav å være amerikansk statsborger for å tjenestegjøre i US Army. Løp å verv dere  B)

Helt sant iof.

• 1 month later...
Posted
Johan Hellström från Robinson låg på FJS.

Har för mig att han jobbat där. Han blev, om jag minns rätt, utröstad för att han var för "militärisk".

Posted
Någon som vet var robinssonLeif gjort lumpen?

jag skulle tro på trängen eller tross som han brukar släpa ihop saker till lägret.

om han gjorde lumpen, kanske inte ville lämna sin sambo i minst fem månader.

Posted
"Åström" i Nionde kompaniet, (han som vaktade telefonen och hävde ner en diskett på golvet) låg inne på F7 1990 som FBJ.

OT

Vem är det? Han som satte på överstens fru i tid och otid?

Posted
Törni försvann i Vietnam 1965.

Nej, han försvann under en helikoptertur i Kambodja eller Laos. Jag kommer inte ihåg vilket, men händelsen nämns i Plasters bok. När vi ändå är inne på "supersoldater" så bör det nämnas att både Robert L. Howard och Roy P. Benavidez tjänstgjorde i samma enhet (MACV-SOG) och i samma del av landet som Törni och Plaster. Mer information om dessa män finns på WWW och i den nämnda boken av Plaster, som för övrigt rekommenderas varmt.

Jag tror Järv avsåg Vietnam kriget, inte nödvändigtvis landet. Operationer i Kambodja och Laos var ju som bekant en del av Vietnam kriget. Har en polare som var eldledare i marinkåren runt '71, och han langade in mycket stål in i Kambodja, även om det rent officiellt inte rådde krig där.

Posted

Evert Ljusberg, Republiken Jämtlands president, gjorde lumpen med min far. De var KB på P10 även om dom hängde mer än halva tiden nere i Revinge.

Cabbad valp med pvkanon, det är grejer det! =)

Posted

Hörde att JImmy Hendrix var med i ww2 bland dom första svarta soldater me combat MOS.Rykte dock