Jump to content

Olycka med stridsbåt?

Recommended Posts

Fråga från en ovetande pansarslusk : Använder man Bildförstärkare i Amf när man navigerar i mörker??

:camo:  xteam

Ja, när man inte navigerar med radar. Radar används inte så ofta. Det är visuell navigering och sjökort som gäller. Så när det är mörkt används bildförstärkare.

I övrigt.....undrar om det inte var 820:an som har varit i farten igen. Liknande incident inträffade 1999 i karlskrona. ( båt nr. 820 )

Edited by Amfibieslusken

Nope, det var inte 820, det var en enkelbåt som studsade upp.

Utredning pågår givetvis, killarna i båten slog sig tämligen ordentligt, vilket är tråkigt. :(

Men om man får sticka ut hakan och spekulera så gick det nog för fort med tanke på de förhållanden som rådde i området (mörker och kraftigt regn).

//Sgt Papa Bear

Radar och sjökortsplotter är heta tips för högfartsnavigering Mörker.

Nej. Radar används under nav-utbildningen. Efter skepparexamen och 1:3:an ( höghastighetsnavigeringen ) övas det bort. Dock så kör vi ju inte alltid utan radar. Skälet är att i krig kan fi pejla in din radar, och då ska man kunna navigera i hög fart utan radar, och endast visuellt med hjälp av sjökort. Och förresten är plottingfunktionen integrerad i radarn. Att sitta med ett plottingkort framför radarn och räkna ut manuellt är idag förlegat. Vi har fått göra det för att klara av det på sjöbefälsskolan för skepparexamen, men fungerar inte din radar så kan du heller inte plotta. Att räkna ut fart och kurs på ett eko som du inte ens kan se på en ickefungerande radar är omöjligt.

Edited by Amfibieslusken

Brukar ni inte ha något ansvarigt befäl i båten eller följebåt iaf då?

Jag vet nog hur ni StrB-förare gör allt för att skrämma skiten ur KJ'arna, och första gången jag åkte på natten i en var det inte helt utan att man blev lite ****nödig när man kikar ut i mörkret och *WHAM!!* ser en kobbe/övägg braka förbi på 5-10 håll mitt i toksvarta natten...jojo..

"När en stridsbåtsförare styr - då står Fantomen stilla och Tarzan tystnar" :camo:

Edit: hur klarar förresten en E-båt en sån smäll jmf med Helge?

Edited by Gotcha

Jag vet nog hur ni StrB-förare gör allt för att skrämma skiten ur KJ'arna, och första gången jag åkte på natten i en var det inte helt utan att man blev lite ****nödig när man kikar ut i mörkret och *WHAM!!* ser en kobbe/övägg braka förbi på 5-10 håll mitt i toksvarta natten...jojo..

"När en stridsbåtsförare styr - då står Fantomen stilla och Tarzan tystnar"  :baskerPa:

Edit: hur klarar förresten en E-båt en sån smäll jmf med Helge?

Jag har varit med om att plocka upp en 90E som gått på. Det blev inget fint hål eller bucklor som det skulle blivit på en alu- eller stålbåt, utan den drabbades istället av delaminering. En stor kross-skada som såg lite ut som en sabbad ruta i säkerhetsglas och sen hade skrovet delaminerat en hel del. Det kom in vatten i maskinrummet, men skadan hade uppstått i fören. Vattnet hade alltså runnit in längs skrovet.

På en alu- eller stålbåt, hade det blivit ett hål och kanske nåt knäckt spant, vilket är relativt lätt att reparera med lämplig svets och material. En kompositbåt som delaminerat är svår att reparera. Allt beror på hur omfattande skadan är och det är svårt att få till hållbarheten fullt ut jämfört med original.

Jo vi har anställda sergeanter från föregående årskullar som utbildar oss i manövrering och de håller även i de praktiska nav-passen, och sitter i sätet mitt emellan föraren och navigatören. Men när skepparexamen är avklarad och när vi är godkända på högfartsnavigeringen så kör vi själva. Och så får vi en liten maskinare som får slita röven av sig också :lol:

:baskerPa:

Edited by Amfibieslusken

Är uppväxt med båtar, dock småbåtar... Va båtförare vid räddingstjänst, och en dröm jag fick då... det är stidsbåt 90, skulle göra VAD SOM HELST för att åtminstonde få sitta brevid en rutinerad förare :baskerPa::lol::D

Gärna ratta lite själv!

Tycker det är ett gott tecken att olyckor inte händer oftare... tänk själv i dessa hatigheter i skärgården, tror det bevisar att det är rätt bra folk bakom ratten iaf :clap: ? eller?

Edited by Wittman

Är uppväxt med båtar, dock småbåtar... Va båtförare vid räddingstjänst, och en dröm jag fick då... det är stidsbåt 90, skulle göra VAD SOM HELST för att åtminstonde få sitta brevid en rutinerad förare :baskerPa:  :lol:  :D

Gärna ratta lite själv!

Tycker det är ett gott tecken att olyckor inte händer oftare... tänk själv i dessa hatigheter i skärgården, tror det bevisar att det är rätt bra folk bakom ratten iaf :clap: ? eller?

Låg ju inne på AMF 1 01-02, fick ratta lite strb 90, fan vad kul det var, den glider så jäkla skönt i vattnet och stolarna man sitter i tar vågorna så jäkla bra.

Men det jag undrar är : är ni redan klara med er utbildning och får köra själva? Trodde det skedde mycket senare i utbildningen.

Ja det är riktigt bra killar som kör de där båtarna, de littade man på till 100%, de har nog den hårdaste utbildningen mentalt, mycket långa körningar, sjösjuka m.m. , man ska inte underskatta dessa killar, hoppas nu bara inte HKV får för sig att det varit för mycket olyckor och beslutar att det ska vara officerare som ska köra båtarna, då blir det nog inte mycket båtåkning i fortsättningen

Men det jag undrar är : är ni redan klara med er utbildning och får köra själva? Trodde det skedde mycket senare i utbildningen.

Jag är veteran. Jag låg inne på 90-talet, ifall det var mig du menade

Edited by Amfibieslusken

Jaha, kollade inte din profil, trodde du låg inne nu. då förstå jag. Om man rycker in i Juni som båtförare, när brukar de vara klara och får köra själva, våra förare har jag för mig blev klara under våren någon gång.

Sen det där med bildförstärkare, stämmer verkligen det, det såg då aldrig jag, om det stämmer, är det GN1 de använder eller. Kan det ju inte vara, det går knappt att gå med dem, hur ska man då kunna köra båt med dem?

Edited by SERG. B

Jaha, kollade inte din profil, trodde du låg inne nu. då förstå jag. Om man rycker in i Juni som båtförare, när brukar de vara klara och får köra själva, våra förare har jag för mig blev klara under våren någon gång.

Sen det där med bildförstärkare, stämmer verkligen det, det såg då aldrig jag, om det stämmer, är det GN1 de använder eller. Kan det ju inte vara, det går knappt att gå med dem, hur ska man då kunna köra båt med dem?

Jag vet inte jag ryckte in i augusti. Men efter ca 8 månader är man klar och får köra själv, och det är då man är placerad på ett av de olika kompanierna.

Vad gäller bildförstärkare så använde vi oss av Gn1:or. Den som navigerar använde sig av bildförstärkarförsedd kikare. Personligen tyckte inte jag att det var så svårt att köra och använda Gn1:or. Jag använde mig av referenspunkter på båten för att bedömma avstånd. Exempel på referenspunkt var greppräcket framför förarplatsen och pollarna ( där man förtöjer båten ) i fören.

Jag tänkte bemöta vissa av de tidigare inläggen som jag ej finner korrekta.

För det första så används radarn i Strb under hela värnpliktsåret. Vid de tillfällen den inte används är farterna betydligt lägre och under dygnets ljusa del. Det har förekommit att det körts utan radar i övningsyfte för att den vpl ska få uppfattning om ett krigstillstånd, men jag skulle vilja se den Bataljonchef som beordrar att radarn skall stängas av vid transport av trupp! Vad gäller bildförstärkare så är det ett bra hjälpmedel, men de flesta håller säkert med mig när jag säger att djupseendet blir nästintill obefintligt. Man kan inte heller generellt säga att radarkörning blir förbjudet i ett krigstillstånd, utan när radarn skall användas är helt och hållet en taktisk bedömning från högre chef beroende på den uppgift som förbandet har. Skall bataljonen gå dolt in innebär detta givetvis radartyst, medan vid t. ex. ytövervakning blir det svårt att INTE använda radarn.

För det andra är det en viss skillnad på sjökortsplott och radarplotting. En sjökortsplotter visar ett digitalt sjökort med din position via gps. Radarplotting är när du ser ett oidentifierat eko på radarn i t. ex. tjocka och skall bestämma dess kurs och fart för att kunna göra lämplig undanmanöver. Radarplotting är högst aktuellt, men då i sin automatiska version ARPA (automatic radar plotting aid). Manuell plotting är en viktig kunskap som ska kunna användas då ARPA:n ev. strejkar.

Hoppas jag gett icke amfbåtfolk klarhet. :angry:

SLUT, FRÅGOR?

Jag har för mig ( har kört båda, under instruktörs vingar eftersom jag inte är amf ) att 90H har en Decca bridgemaster och 90E en Japansk JRC ( eller liknande ). Bägge är civila och har inte sektor eller intermittent sändning.

Edited by gpd

Furuno radarn klarar inte sektorsändning.

Bridemastern som sitter på H gör det dock. Tillsammans med diverse andra fina finesser. Klassas fortfarande som en av världens bästa radar. Den sitter även monterad i flytetyg så stora som oljetankers.

För att få hel nytta av den skall man dock komma ihåg 10-11-12...

OK , så BM:en klarar sektorsändning, lätt generad, har använt den i flera sammanhang med eller utan ARPA :} Borde har greppat det tidigare...

Men det är en av fördelarna här, man lär sig alltid något nytt varje gång

@Protiwa. Just den ja. Men den körde rakt in i ett betongfundament i 30 knop på väg in till Rosenholmsvarvet under mitt utb.år. 8 individer befann sig ombord, varav en av dem klarade sig utan fysiska skador. ( Han stod i ringlavetten ) Övriga i båten ( Några låg på MULDIV och hade aldrig åkt streta förut ) ådrog sig mer eller mindre allvarliga skador. :(