Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fördelen med att gå in från den oskadare huden är att det är mindre risk att blåsan går sönder och att man därmed får ett öppet sår. Dock skall alltid punkterade blåsor skyddas medelst kompress och tape.

• Replies 330
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

@ dajo

Dom sterila nålarna är som sagt utmärkta till fotblåsor att pilla ut stickor och andra ting man inte vill ha i handflator mm.. :baskerKav:

• 4 weeks later...
Posted

Måste fråga lite snabbt. Ni som har pvk, sprutor och kanyler med er. Allt detta kan inte vara tänkt för eventuella blåsor. Vad stödjer ni er emot rent juridiskt om ni måste använda dom?

Sedan kommer följdfrågan, vad ska du med en pvk till om du inte kan ge npgot via den. Visst, en infart är alltid bra att ha men förstår inte riktigt varför. Får ni en läkare att godkänna att ni sätter den borde ni väl kunna få dom att acceptera en ringer eller motsv också.

När det gäller svalgtud så är dom bra om man kan anväda dom. Men glöm då inte heller nästube.

MVH

Johan Wernvik

Sjukvårds GB

Ambulanssjukvårdare

Snart klar SSK

• 1 year later...
Posted (edited)

Tycker det är dags för lite mer liv i den här tråden.

Här är vad jag bär med mig på daglig basis.

Usök handskar 2 par

Faceshield

2-5 första förband (varierar beroende på om ryggsäcken är med eller inte)

1-2 elastiska lindor

1-2 Nässvalgtub

Har också en sjukvårdsväska som får följa med om jag anser det vara nödvändigt.

Edited by M00nStalker
Guest Forssman
Posted

riktiga krigare behöver bara en rambokniv, en rulle vävtejp och en flaska whiskey.

(obs ironi)

Posted
riktiga krigare behöver bara en rambokniv, en rulle vävtejp och en flaska whiskey.

(obs ironi)

Och det här var en seriös tråd tills du kom och kladdade i den.

Posted

jag har 2 första förband och ett litet kit med alcogel, alco-wipes och plåster. tyvärr tillhör jag kategorin som tror på el-tejpens helande kraft. svart är bäst, ser man inte om fingret är smutsigt

• 9 months later...
Posted (edited)

Bumpar denna tråd.

I USA har man gjort en test av avsnörande förband, sk tourniquet. Detta mht de skador som sker via IED:s i Irak. De kom fram till att tourniquets av följande fabrikat var att rekommendera:

• Burke
  • MAT
  • TK-3
  • TK-4

From the data obtained and analyzed in this study, we recommend that one of the tourniquets which achieved a Group A rating (statistically equal to or better than all other tourniquets in every parameter tested) be highly favored in selection for forward deployment. The selection of relevant criteria to be used in determining final group assignment for overall ratings of the tourniquets depends on the priorities that the sponsor may wish to assign to the criteria.

Other characteristics of the tourniquets — characteristics such as weight, stowage volume, cost, and ease of manufacturing — that constitute significantly important differences to the sponsor should be considered in addition to the factors included in this analysis.

Familiarization training should accompany deployment of any self-applied tourniquet, because simple perusal of the instructions provided by the manufacturer is insufficient to ensure proper application when the need arises.

Additional research is recommended for increases in blood flow detected by IPG, increases that may occur with inadequate tourniquet application. To ascertain the reality of this phenomenon, such research would likely need to combine and correlate direct measurements of arterial blood flow with indirect methods. Future tourniquet evaluations should be based on available measurement methodologies that provide a more direct correlation to clinical effectiveness.

Linky:

http://www.cinchtight.com/TQREPORT2007.doc

Kanske något att tänka på om man drar på FS-mission?

/Koskela

Edited by Koskela
Posted (edited)

Jag har

Fyra första förband i höger benficka. 2 dito i höger bröstficka på fältjackan. 2 st dito i höger ficka på SV2k.

En liten hemmagjord ficka innehållande värktabletter, några påsar Samarinpulver och sårtvättservetter och Savett Toalett, förvarad i höger benficka. I höger ficka på stridsvästen har jag ännu en sådan liten hemmagjord ficka, innehållande plåster på "metervara" och en liten Fiskars sax.

Och så har jag en sjukvårdsväska, sådan som militär sjukvårdsman använder, utlämnad efter förfrågan av min Plutonchef om jag har sjukvårdsutbildning och så är det. Jag har SRKs ABC-utbildning från mitten av 70-talet, HLR, L-ABCDE.

OT: jag har långt framskridna planer på att köpa någon form av väska att ha allt ovanstående i (utom de där första förbanden som ju ska förvaras i höger benficka. Västen/bältet är fulla av väskor och fickor, och bakpå vill jag inte ha något alls så då återstår benficka.

/Stocken

Edited by Stocken
Posted

Har en sjukvårdsficka från Recon som sitter på västen, innehåller lite smått och gott att ha med sig i fält:

* Plåster (med Nalle Puh på! Skär man sig ska det synas att man gjort fel ;))

* Compeed

* Elastoplast (bättre än leukoplasten imho)

* Påsar med någon gel för brännskador (perfekt för de som bränner sig på pipor och liknande)

* Ipren (200 mg)

* Motrin (1000 mg)

* Travello (mot diarré)

* Resorb (för vätskeersättning)

* Jodlösning får sårdesinfektion

* IcyHot liniment

* Sax

* Tops

* Sårtejp

Sedan har man väl några första förband lite här och var också såklart.

Posted

Inför skjutövning motsv har enda kravet från övningsledning/instruktör/befäl varit att första förband är med men sedan lumpen har jag det alltid liggande i höger benficka. OT: Man kan ju dessutom ha ett första förband i vänster benficka för den händelse eventuell skada är av sådan art/har sådan placering att höger benficka inte är åtkomlig. OT2: Under en sjvutb jag deltog i i höstas föreslog någon att om den skadades högra benficka av någon anledning inte går att öppna så kan man ju använda sitt eget förband och sedan, när den skadade ligger på båren klar för avtransport, ta den soldatens eget så man själv inte är utan. Men frågan är ju om det "hinns med i stridens hetta".

/Stocken

Hur uppstyrt är det på era förband när det gäller vad och hur sjv utrustningen bärs?
Posted
I USA har man gjort en test av avsnörande förband, sk tourniquet.

Combat Application Tourniquet™ (C-A-T®) är den som "gäller" i FM enligt initierad forumsmedlem.

Posted
I USA har man gjort en test av avsnörande förband, sk tourniquet.

Combat Application Tourniquet™ (C-A-T®) är den som "gäller" i FM enligt initierad forumsmedlem.

Intressant.

/K

Posted (edited)
Inför skjutövning motsv har enda kravet från övningsledning/instruktör/befäl varit att första förband är med men sedan lumpen har jag det alltid liggande i höger benficka. OT: Man kan ju dessutom ha ett första förband i vänster benficka för den händelse eventuell skada är av sådan art/har sådan placering att höger benficka inte är åtkomlig. OT2: Under en sjvutb jag deltog i i höstas föreslog någon att om den skadades högra benficka av någon anledning inte går att öppna så kan man ju använda sitt eget förband och sedan, när den skadade ligger på båren klar för avtransport, ta den soldatens eget så man själv inte är utan. Men frågan är ju om det "hinns med i stridens hetta".

/Stocken

Hur uppstyrt är det på era förband när det gäller vad och hur sjv utrustningen bärs?

OT, men att lära ut att förstaförband ska vara i benfickan och att man ska använda den skadades förstaförband är enligt mig jävligt dumt. Du ser någon fem meter bort bli skadad, du ska springa dit, öppna hans benficka rota fram förstaförband, öppna det och först sedan så kan du börja fixa skadan. Istället för att ta ett förband du har på dig och ha det färdigt för omlägning när du rört dig fem meter, använd din mössa eller vad som helst. Vad händer om det är den skadades ben som flugit av? Oj du måste helt plötsligt rota fram ditt eget förband, hur många extra dl blod hinner den skadade förlora då?

Hela den gröna verskamheten bygger på att man handlar instinktivt och när det gäller skadeplatser så gäller det ännu mer. Att då inte lära ut att man ska ta eget förband är bara så dumt... tycker jag.

slut OT

edit:

det här kan jag utveckla mycket mycket mer, men det är för sent nu så hoppas ni förstår min andemening.

Edited by dxl
Posted

Jag har följande extra mtrl:

• Värktabletter
  • plåster
  • skavsårs tejp
  • elasto plast
  • 3 extra första förband

Ligger alltid i en av sidofickorna på min ryggsäck.

Posted
  • Värktabletter
  • plåster
  • skavsårs tejp
  • elasto plast
  • 3 extra första förband

Vad har du för sorts skavsårstejp? Syftar du på att använda den när det har bildats ett skavsår?

Posted
  • Värktabletter
  • plåster
  • skavsårs tejp
  • elasto plast
  • 3 extra första förband

Vad har du för sorts skavsårstejp? Syftar du på att använda den när det har bildats ett skavsår?

Nja den är väl mer i före byggande syfte men jag tror att den funkar vid ett skavsår också. (Har aldrig fått skavsår av mina 90 kängor)

det är en Leukoplast 5cm x 5m

Posted

Jag har 2 första förband i höger benficka. 2 F-förband i varje innerficka på stridsvästen. i flerbruksfickan har jag 8 förstaförband

samt alkogel,sax,gummihandskar och en cykelslang(utan ventil) till avsnörandeförband. Totalt 14 förstaförband :baskerPa:

Posted
  • Värktabletter
  • plåster
  • skavsårs tejp
  • elasto plast
  • 3 extra första förband

Nja den är väl mer i före byggande syfte men jag tror att den funkar vid ett skavsår också. (Har aldrig fått skavsår av mina 90 kängor)

OK, när använder du elasto plast och när använder du leukoplast? Är det bara slumpen?

För du använder väl båda till skavsår?

//Schmutte

Posted

Använd inte leukoplast - den är för tunn. Kör på Elasto i stället. Tejpa INNAN du fått sår - aldrig tejp på öppet skavsår, bakterierna kommer älska det... Om du vet att du brukar få skavsår, tejpa kvällen innan utmarsch och sov med ett par strumpor. Dagen efter kommer elaston vara som ett andra lager hud ;-)

Posted (edited)
  • Värktabletter
  • plåster
  • skavsårs tejp
  • elasto plast
  • 3 extra första förband

OK, när använder du elasto plast och när använder du leukoplast? Är det bara slumpen?

För du använder väl båda till skavsår?

//Schmutte

Ja det gör jag. Det är nog mest slumpen måste jag säga men oftast så blir det elastoplast när det redan har börjat bli skavsår och leukoplasten i ett mer förebyggande syfte.

@Hubertus Ok tack för tipset ska tänka på det nästa gång. Jag brukar sätta ett plåster eller en kompress om det är ett öppet sår som ska tejpas.

Edited by ULv_Westman
  • 7 months later...
Posted

Väcker denna g:a tråd med en fråga om någon kan tipsa om något bra tillverkare/försäljare av fältsjukvårdsprylar och då mest förbrukningsmaterial. Som många innan mig har jag en modell större sjukvårdsetui med mig på fjället mm. Det jag saknar mest är bra sårtvättsprodukter, vet att det finns en modell som liknar näsdroppar modell gigant.

Dels en produkt jag fick visad av en snubbe från Canada jag träffa i svenska fjällen.

Det var sjukvårdshandskar i enpack, likt de små flikarna som tvättsarvetter ligger i.

Han var själv en g:a medic som hade både det en oh andra i sin rygga. Men detta verkade vara en mycket bra produkt att just ha i sin sjukvårdväska på fjället.

Så nu till frågan vet någon var man kan få tag i liknande produkter och då en försäljare som säljer till civila.

Tpf

3924

Posted
Väcker denna g:a tråd med en fråga om någon kan tipsa om något bra tillverkare/försäljare av fältsjukvårdsprylar och då mest förbrukningsmaterial. Som många innan mig har jag en modell större sjukvårdsetui med mig på fjället mm. Det jag saknar mest är bra sårtvättsprodukter, vet att det finns en modell som liknar näsdroppar modell gigant.

Dels en produkt jag fick visad av en snubbe från Canada jag träffa i svenska fjällen.

Det var sjukvårdshandskar i enpack, likt de små flikarna som tvättsarvetter ligger i.

Han var själv en g:a medic som hade både det en oh andra i sin rygga. Men detta verkade vara en mycket bra produkt att just ha i sin sjukvårdväska på fjället.

Så nu till frågan vet någon var man kan få tag i liknande produkter och då en försäljare som säljer till civila.

Tpf

3924

Här finner du en del till fältsjukvård.

www.ap-services.dk

Posted (edited)
Det jag saknar mest är bra sårtvättsprodukter, vet att det finns en modell som liknar näsdroppar modell gigant.

Apoteket säljer dessa, dom har dessutom det mesta man kan tänkas behöva... (Handskar, förband, kompresser m,m. Finns det inte i din butik kan dom ta hem...)

Sen finns det en massa "skoj" på nätet: t.ex. www.chinookmed.com (Bra site + priser... ) sedan www.spservices.co.uk (Dom har sedan ett par veckor tillbaka strul med sin webbshop och kan "glömma" att berätta att en vara är slut... så leveranstiderna kan variera kraftigt... Dock är dom alltid hjälpsamma när man ringer...)

Vad jag har med mig på övning: Endast tilldelad utr(2 första förband i höger benficka). Dock ligger min sjukvårdsväska (Modell "För stor för att vara normal...") alltid i bilen... så händer något så blir det en löptur....

Edited by drmagoo
Posted

När det gäller sårtvättsmateriel så skulle jag faktiskt vilja rekommendera en liten flaska alkogel. Mycket bra sak att ha med sig, samtidigt som det kan användas för att tända på sur brasved och annat elände.

Mycket lätt att tända med eldstål, brinner med en mycket varm och blå låga (nästan osynligt) och när man väl fått fyr på det så får man fyr på allt annat.

/me som gärna ser att man har två olika användningsområden för det man släpar med sig

Posted

Då jag endast är ungdom så är det enda jag har med mig 2 F-förband i hö benficka (+en extra i packningen), och ett par ipren för huvudvärk och liknande.

Posted
Det jag saknar mest är bra sårtvättsprodukter, vet att det finns en modell som liknar näsdroppar modell gigant.

Apoteket säljer dessa, dom har dessutom det mesta man kan tänkas behöva... (Handskar, förband, kompresser m,m. Finns det inte i din butik kan dom ta hem...)

Sen finns det en massa "skoj" på nätet: t.ex. www.chinookmed.com (Bra site + priser... ) sedan www.spservices.co.uk (Dom har sedan ett par veckor tillbaka strul med sin webbshop och kan "glömma" att berätta att en vara är slut... så leveranstiderna kan variera kraftigt... Dock är dom alltid hjälpsamma när man ringer...)

Vad jag har med mig på övning: Endast tilldelad utr(2 första förband i höger benficka). Dock ligger min sjukvårdsväska (Modell "För stor för att vara normal...") alltid i bilen... så händer något så blir det en löptur....

Tack hitta dessa på Apoteket webbutik (hade helt missat att de har en sådan).

Är det någon som vet vad man kan få tag i sådana där engångs skyddshandskar då?

Posted

Tjenare!

Att använda alkogel till att försöka göra upp eld eller dylikt kan nog fungera men att använda det till sårtvätt är värdelöst och helt förkastligt!

Använd det material ni har med er till det är tänkt.. Sårtvätt finns att köpa på apoteket eller varför inte använda vanligt vatten och tvål. Fungerar hur bra som helst!

Mvh/ Streaker