Bamse Posted December 30, 2007 Report Posted December 30, 2007 (edited) @ 5.56 Det var så lite så....Jo det e klart optimalast hade varit att ha en blodtrycksmaschett(lårmanschett) som man kunde pumpa upp till ca 80-100 mm/hg men det e en smaksak o krigskirurgi är inget finlir...men jag köper ditt resonemang utan förbehåll. Det handlar om att ge en så bra förutsättning som möjligt för en ev protes en kärlkirurg hade kysst dig medan mig hade han piskat Blanda inte ihop avsnörande förband i ett taktiskt omhändertagande med stasband. Ska du stoppa en extremitetsblödning krävs mycket mer än 100 mm/hg, annars är pat. redan jättekass. Du vill ju komma rejält över det systoliska blodtrycket för att stoppa både artär och venösa blödningar. Att ha ett otillräckligt tryck förvärrar bara blödningen. OBS! Jag anser att man ska ha utbildning på saker man använder och det gäller även sjukvårdsmtrl så som avsnörande förband. Att köpa saker och ha för avsikt att använda utan att ha fått utb. på dem ser jag som mindre bra, speciellt motsv. Quickclot och Hemcon. Edited December 30, 2007 by Bamse Quote
sjukvårdare Posted December 30, 2007 Report Posted December 30, 2007 Jag har 2 första förband i höger benficka. 2 F-förband i varje innerficka på stridsvästen. i flerbruksfickan har jag 8 förstaförband samt alkogel,sax,gummihandskar och en cykelslang(utan ventil) till avsnörandeförband. Totalt 14 förstaförband Visst är det häftigt med prylar, men är det så att den som har flest vinner? Nej, jag är mer för Mc Gywer lösningar. Med det menar jag ett minimum av utrustning (jag bör ju kunna förflytta mig också) och att finna lösningar alteftersom. Jag TROR att det är lite overkill med 14 första förband . Jag har med mig 2st i min personliga utrustning och sen har ju faktiskt varje soldat i plutonen minst 1 förband var, det bör ju räcka. Förhoppningsvis kan vi i framtiden komplettera med en st personlig CAT. Men vi får inte stirra oss blinda på tjusig utrustning utan även lära oss agera med enkla lösningar. Kirurgen skiter nog i om du har stoppat blödningen med din sura strumpa, det viktigaste är att patienten når kirurgen levande! Quote
Psson Posted December 30, 2007 Report Posted December 30, 2007 (edited) @ 5.56 Det var så lite så....Jo det e klart optimalast hade varit att ha en blodtrycksmaschett(lårmanschett) som man kunde pumpa upp till ca 80-100 mm/hg men det e en smaksak o krigskirurgi är inget finlir...men jag köper ditt resonemang utan förbehåll. Det handlar om att ge en så bra förutsättning som möjligt för en ev protes en kärlkirurg hade kysst dig medan mig hade han piskat Blanda inte ihop avsnörande förband i ett taktiskt omhändertagande med stasband. Ska du stoppa en extremitetsblödning krävs mycket mer än 100 mm/hg, annars är pat. redan jättekass. Du vill ju komma rejält över det systoliska blodtrycket för att stoppa både artär och venösa blödningar. Att ha ett otillräckligt tryck förvärrar bara blödningen. OBS! Jag anser att man ska ha utbildning på saker man använder och det gäller även sjukvårdsmtrl så som avsnörande förband. Att köpa saker och ha för avsikt att använda utan att ha fått utb. på dem ser jag som mindre bra, speciellt motsv. Quickclot och Hemcon. Blandade ihop morötter och ärtor sorry..tror inte man tänker så mkt på det i det läget...men å andra sidan om man är i det läget så är ju kroppen redan i chock med tachycardi o hypotoni varpå du har värden däromkring systoliskt...då blir det avsnörande o vätska i.v (om man nu har vätska tillhanda) o kan få in en pvk. Slut sidospår för min del...back to topic! Edited December 30, 2007 by Psson Quote
GC1 Posted December 30, 2007 Report Posted December 30, 2007 Visst är det häftigt med prylar, men är det så att den som har flest vinner? Nej, jag är mer för Mc Gywer lösningar. Med det menar jag ett minimum av utrustning (jag bör ju kunna förflytta mig också) och att finna lösningar alteftersom. Jag TROR att det är lite overkill med 14 första förband . Jag har med mig 2st i min personliga utrustning och sen har ju faktiskt varje soldat i plutonen minst 1 förband var, det bör ju räcka. Förhoppningsvis kan vi i framtiden komplettera med en st personlig CAT. Men vi får inte stirra oss blinda på tjusig utrustning utan även lära oss agera med enkla lösningar. Kirurgen skiter nog i om du har stoppat blödningen med din sura strumpa, det viktigaste är att patienten når kirurgen levande! Jag tror att det bästa vore att reda ut: 1. Vad man dör av innan sjvtp kan ta vid. 2. Vilka skador man snabbt kan åtgärda/stabilisera själv utan att behöva ställa djupare diagnos. Dvs ett par tre typfall. 3. Vilken superenkel utrustning som kan användas utan fara för patienten för användning under tiden man väntar på sjvtp behövs för typfallen ovan. Det här tas förmodligen på allvar på sina håll men sedan reformen där plutsjv försvann upplever jag att vi under en period är överlämnade till teknologi från 1800talet (bandagerulle). Man ser ofta att folk utrustar sig med specialtillverkade avsnörande förband, redan under 90talet använde folk som hade ordentlig sjvutb bla specialförband cykelslang för detta ändamål. Om man däremot tittar på hur utbildningen jag råkat utför på senare år nämns sällan eller aldrig avsnörande förband i officiella sammanhang. Det har sina risker att snöra av en lem men eftersom vi är utlämnade till första förband som kan vara väldigt svåra att stoppa stora blödningar med så är det kanske värt risken? Efterlyser en riktig vägledning i förfarande på stridsskadeplats baserad på nya rön, det finns ju tyvär ganska många fall att studera nuförtiden. Quote
Sytare Posted December 30, 2007 Report Posted December 30, 2007 (edited) @CG1 Avsnörande förband har av många olika anledningar ansetts som allt annat än rumsrent, och som en akut nödåtgärd vid total amputation. Detta lärs fortfarande ut i det grundläggande 40 timmars paket som all militär personal skall ha (D.v.s. LABCDE). I Taktiskt Omhändertagande av Stridsskadad (TOS) som är det nya så handlar allt om L och C, för det är främst där som man kan sätta in kamrathjälp och självhjälp, och det är det som är det första och viktigaste. L: Det livsfarliga läget = folk skjuter efter en, skjut tillbaka, skydd, skyl (rökhandgranater) etc. C: Blödningar = Blodet rinner ur kroppen om man inte gör något åt det. Och nu till din egentliga fråga. Det cirkulerar avhandlingar på nätet som handlar om "skador som inte nödvändigtvis är dödliga" (preventable deaths) kontra "skador som man inte kan göra något åt på slagfältet". När man skrivit dessa så har man arbetat utifrån skadeutfall på personal sedan Vietnam till idag. I den här powerpoint-presentationen så tar man upp vad militär personal dör av (statistik), och vilka av dessa saker som faktiskt kan åtgärdas på soldatnivå under den gyllende-timmen. KIA: 31% Penetrating head traumaKIA: 25% Surgically uncorrectable torso trauma KIA: 10% Potentially surgically correctable trauma KIA: 9% Hemorrhage from extremity wounds KIA: 7% Mutilating blast trauma KIA: 5% Tension pneumothorax KIA: 1% Airway problems DOW: 12% Mostly from infections and complications of shock 60% Hemorrhage from extremity wounds33% Tension pneumothorax 6% Airway obstruction, e.g., maxillofacial trauma Vad säger då detta? En kulkärve i buken är inget som kan åtgärdas med kamrathjälp på grupps- eller plutonsnivå. Då finns det inga andra alternativ än att få iväg den skadade bakåt i kedjan snabbast möjligt och hoppas på det bästa, och enda sättet att uppnå detta är att vinna striden. En kulkärve i armen å andra sidan, där blodet forsar ut så har den skadade och hans/hennes kamrater en chans att stoppa blödningen och på så vis rädda livet på denna tills han/hon kan föras bakåt längs med sjukvårdskedjan. När striden är vunnen eller har upphört av andra skäl så är det läge att genomföra LABCDE i "rätt ordning". Luftvägarna = Näskantarell, sätta fast tungan med säkerhetsnål i läppen, framstupa sidoläge osv. Vad "tension pnemuthorax" heter på svenska kommer jag inte på, men utbildning för att lösa ut det (d.v.s. punktera bröstkorgen för att släppa på trycket) vet jag i nuläget väldigt få som får (t.ex. jägarskjukvårdare och de som ligger på bat.-nivå). Penetrerande skador på bröstkorgen åtgärdas lämpligen genom att tejpa "tre sidor" (lägga plasten till första förbandet på skadan, tejpa sidorna och ovansidan så att lungans undertryck gör att plasten sluter tätt, medan blod och gore kan rinna ut vid utandning). I dessa fall så "räcker" utbildningen och tillgången på första förband, avsnörande förband och tejp (undantaget "tension pnemuthorax"). Det är med bakgrund av detta som jag tycker att ett sjv-kit för självhjälp/kamrathjälp skall innehålla vissa saker. Blodtrycksmaschetter, dropp etc. etc. det är utanför min liga och ligger hos transportgruppen och de betydligt mera kompetenta varelserna i deras närhet. Edited December 30, 2007 by Sytare Quote
Blackadder Posted December 30, 2007 Report Posted December 30, 2007 att medföra alltid: en enmeters stump av dauerbinda för att lägga avsnörande vakumförpackat för att spara plats i benfickan: fem kompresser för att tamponera sår två dauerbindor ett par handskar svalgtub och näskantarell ihopsatt en morfinautoinjektor om möjligt i sjvfickan en ordentlig sax som man kan klippa igenom stridsväst/skyddsväst thats förutsatt att det finns en kvalificerad sjukvårdare med en sjvväska där utr för att motverka hypovolemi, pneomotorax och ge smärtstillning m.m inom räckvidd alvedon o annat "nice to have" kan man ha i stridspackningen detta är baserat på "verkligheten" och vad jag bär i missionsområdet, min erfarenhet är att hemma på övn så visst ha en påse med plåster, huvudvärkstabletter skvasårstejp o annat för fredstidaskador men inte skulle jag släpa på det... /b Quote
Psson Posted December 30, 2007 Report Posted December 30, 2007 (edited) @ sytare Kan det månne vara ventipel pneumothorax de menar? Du får ett högre tryck i thorax än som är brukligt o man behöver tryckutjämna med jämna mellanrum. Skulle gärna se att BATLS konceptet sprids på en bredare bas inom FM men det tar tid o pengar i anspråk. Edited December 30, 2007 by Psson Quote
GC1 Posted December 30, 2007 Report Posted December 30, 2007 att medföra alltid:en enmeters stump av dauerbinda för att lägga avsnörande Låter vettigt. vakumförpackat för att spara plats i benfickan:fem kompresser för att tamponera sår två dauerbindor ett par handskar svalgtub och näskantarell ihopsatt en morfinautoinjektor om möjligt i sjvfickan en ordentlig sax som man kan klippa igenom stridsväst/skyddsväst Kanske skulle sitta i en ficka på västen? Bör inte vara särskilt ytrymmeskrävande att ha kittet ovan och en kraftig sax. Saxen är för övrigt något jag gärna skulle se oftare, jag har inga problem att föreställa mig hur illa man kan göra någon när man först krigar till det och sen mitt i smeten skall fram med kniven för att skära upp stridsutrustningen.... thats förutsatt att det finns en kvalificerad sjukvårdare med en sjvväska där utr för att motverka hypovolemi, pneomotorax och ge smärtstillning m.m inom räckviddalvedon o annat "nice to have" kan man ha i stridspackningen detta är baserat på "verkligheten" och vad jag bär i missionsområdet, min erfarenhet är att hemma på övn så visst ha en påse med plåster, huvudvärkstabletter skvasårstejp o annat för fredstidaskador men inte skulle jag släpa på det... /b Det här med tejp o annat "nice" borde också vara standard fast förvaras i stridspackningen, även om det är krig får folk ont i huvet och småsår som kan behöva tas om hand och då är det bättre att alla kan pyssla om sig själva istället för att fråga den som har en väska med extra mtrl.... I övrigt så verkar det ju som om man bara genom att säkerställa fria luftvägar och stoppa blödningar kan rädda 66% av de som skadas på fältet. Sen är det upp till andra att med andra metoder hindra cirkulationssvikt och göra mindre kirurgiska ingrepp för att säkerställa andning mm. Vi sätter mycket i händerna på sjvtpgrupperna kan man lugnt säga.... Quote
Psson Posted December 30, 2007 Report Posted December 30, 2007 Ordentlig sax har du i FM:s förbandssax. Den e kalasbra-trotjänaren på jobbet. Inte mkt den inte klarar av. Quote
Blackadder Posted December 30, 2007 Report Posted December 30, 2007 Kul att vi är överens, det dolda syftet med att inte alla släpar på alvedon o plåster och annat är för att jag inte vill att "mina" killar ska självemedicenera sig utan jag vill att dom kommer till plutsjvman (skrev inte plutonsjukvårdaren) så att det finns en person som har lite mer koll och kan göra mig som chef uppmärksam på att kalle har börjat knapra alvedon som MnM's och att om man måste gå till en central person med sin sticka i fingret är det som jag ser på det hela mycket troligare att man tar småsåren på allvar o ser till att det blir tvättat ordentligt och omlagt och så finns det en mjuk medmänsklig aspekt i omhändertagande som är viktig. Som sagt... det är baserat på en del erfarenhet och då från flera källor med god och färsk riktig kunskap om vad kriget kräver... skulle jag komplettera med något annat så vore det ett gäng till kompresser och bindor... det blir stora och elaka hål i folk i krig mellan varven och så är det tyvärr så att det även ofta är mer än en som blir skadad... Jag har alltid det ovanstånde på mig organiskt och därför inte i saxen i västen för den har jag inte alltid på eller ens nära tex vid förhandling odyl. mina fem... /b Quote
GC1 Posted December 30, 2007 Report Posted December 30, 2007 Jag har alltid det ovanstånde på mig organiskt och därför inte i saxen i västen för den har jag inte alltid på eller ens nära tex vid förhandling odyl. /b I en cyborgficka? Här får man nog ta och tänka till, benfickan är ju bra för att man i stort sett alltid har brallorna på sig och när de åker av så går man ju inte långt ifrån dem, oavsett vht. Jag har ändrat mig helt angående ficka på västen! Vad använder du för sax? Jag har en i benfickan på min torrdräkt för att kunna klippa upp remställ o gamla fiskenät, jag tror det är samma typ som ligger i sjvkit. Har du någon liknande eller kraftigare? Quote
Blackadder Posted December 30, 2007 Report Posted December 30, 2007 Jag har alltid det ovanstånde på mig organiskt och därför inte i saxen i västen för den har jag inte alltid på eller ens nära tex vid förhandling odyl. /b I en cyborgficka? Här får man nog ta och tänka till, benfickan är ju bra för att man i stort sett alltid har brallorna på sig och när de åker av så går man ju inte långt ifrån dem, oavsett vht. Jag har ändrat mig helt angående ficka på västen! Vad använder du för sax? Jag har en i benfickan på min torrdräkt för att kunna klippa upp remställ o gamla fiskenät, jag tror det är samma typ som ligger i sjvkit. Har du någon liknande eller kraftigare? jag har ett par motsvarande dom i mitten från en gamal förbandsväska, gjorde några prov och den går att klippa webbing så att det går att hjälpligt klippa upp och frilägga och måste kan klippa i stridsselen så går det med. Jag hade ett par som tvåan från toppen som om jag inte misstar mig är dom som finns sjuvväskan nu, dom gick av i ett skarp läge när jag skulle klippa upp en fallskärmssele men det kan ju ha varit ett måndagsex eller en hobexkopia som jag fick tag på den gången, men frustrerande var det och inte särskillt kul att behöva skära upp selen med en brödkniv som det nu kom att bli men annars är dom ju att föredra för dom funkar bra att klippa i allt möjligt. i juklapp önskar jag mig ett par: http://www.safetycentral.com/mulpurresshe.html ja just.. se till att aldrig använda saxen till något annat så att den fortfarande är vass när den behövs, efter ett par gng genom tjockt tyg blir den snabbt slö.. Quote
Bamse Posted December 31, 2007 Report Posted December 31, 2007 @ sytare Kan det månne vara ventipel pneumothorax de menar? Du får ett högre tryck i thorax än som är brukligt o man behöver tryckutjämna med jämna mellanrum. Skulle gärna se att BATLS konceptet sprids på en bag som trodde att vi hade kört efter Bredare bas inom FM men det tar tid o pengar i anspråk. ' Ventil eller övertryck pneumothorax! Förklara gärna vad du menar om BATLS i en utav sjukvårdstrådarna i markan t ex, vill gärna höra vad du menar... Tyvärr lider alla sjukvårdstrådar på forumet av närmast total brist på tillsyn från Blågul, vilket har lett till att de trådar som finns är ett mixmax av kunskap av olika saker t ex diskuteras det på Hv-sjv- tråden en hel del mer avancerad sjv. Men jag är väl bara bitter...... Quote
bushman Posted December 31, 2007 Report Posted December 31, 2007 @bamse: fortsätt att vara bitter, det är en förutsättning för att överleva i firman och dess underleverantörer. tänker bara lägga in en liten OT fråga här: på andra sidan heden där jag jobbar pratas det om en sax som jag bara hört omnämnas som "SSG-saxen". den skola kunna tas isär och brukas som klädkniv också. om någon vänlig själ vet mer få ni gärna dela med er av er kunskap. slut på OT-frågandet Quote
msbb Posted December 31, 2007 Report Posted December 31, 2007 @bamse:fortsätt att vara bitter, det är en förutsättning för att överleva i firman och dess underleverantörer. tänker bara lägga in en liten OT fråga här: på andra sidan heden där jag jobbar pratas det om en sax som jag bara hört omnämnas som "SSG-saxen". den skola kunna tas isär och brukas som klädkniv också. om någon vänlig själ vet mer få ni gärna dela med er av er kunskap. slut på OT-frågandet Mmm. Har sett den där saxen en gång. Vet inte vad den heter men skulle nästan gissa att det är någon form av flåsax för jakt.. ..Kanske. Gott nytt år Quote
Stefan F Posted December 31, 2007 Report Posted December 31, 2007 ...tänker bara lägga in en liten OT fråga här: på andra sidan heden där jag jobbar pratas det om en sax som jag bara hört omnämnas som "SSG-saxen". den skola kunna tas isär och brukas som klädkniv också. om någon vänlig själ vet mer få ni gärna dela med er av er kunskap. slut på OT-frågandet "Klädkniv"? Jag har bara varit med om att klippa upp kläder med sax. I vilka lägen skulle en kniv vara bättre? Självklart bortsett från t.ex. remmar på stridsbälten/västar där man skulle kunna använda kniv (men sax skulle fortfarande vara att föredra). Quote
msbb Posted December 31, 2007 Report Posted December 31, 2007 ...tänker bara lägga in en liten OT fråga här: på andra sidan heden där jag jobbar pratas det om en sax som jag bara hört omnämnas som "SSG-saxen". den skola kunna tas isär och brukas som klädkniv också. om någon vänlig själ vet mer få ni gärna dela med er av er kunskap. slut på OT-frågandet "Klädkniv"? Jag har bara varit med om att klippa upp kläder med sax. I vilka lägen skulle en kniv vara bättre? Självklart bortsett från t.ex. remmar på stridsbälten/västar där man skulle kunna använda kniv (men sax skulle fortfarande vara att föredra). Här finns en variant av klädkniv som vi använder där jag arbetar. Följ länken och kolla produkter. Den funkar super. http://www.esequipment.se/ Väl mött Quote
bushman Posted December 31, 2007 Report Posted December 31, 2007 ...tänker bara lägga in en liten OT fråga här: på andra sidan heden där jag jobbar pratas det om en sax som jag bara hört omnämnas som "SSG-saxen". den skola kunna tas isär och brukas som klädkniv också. om någon vänlig själ vet mer få ni gärna dela med er av er kunskap. slut på OT-frågandet "Klädkniv"? Jag har bara varit med om att klippa upp kläder med sax. I vilka lägen skulle en kniv vara bättre? Självklart bortsett från t.ex. remmar på stridsbälten/västar där man skulle kunna använda kniv (men sax skulle fortfarande vara att föredra). under vår utb i norge så hade inte vår kära firma levererat någon form av klädskärande verktyg alls. det slutade med att vi använde min smith and wesson rescue-knife. den funkar helt utmärkt för ändamålet men figuranterna vart lite rädda. vi fick ut en klädsax av våra norska kollegor. under finex provade vi S-cut från ES-equipitment i två modeller, dessa är även under utprovning hos K3´s sjv-skola. S-cuten borde klara sv2k om vi skär på rätt ställe. kroppsskydd är fortfarande ett problem men borde kunna skäras på samma sätt som västen. Quote
Stefan F Posted January 1, 2008 Report Posted January 1, 2008 Jag fick en mental bild av en öppen kniv när man skulle ta isär "SSG-saxen". Jag såg ingen vinst i att förvandla en sax till kniv för att skära kläder. Men när den ser ut sådär (S-cut) så verkar det riktigt vettigt och genomtänkt. Var jobbar du någonstans, msbb? Du behöver inte säga exakt, men på ett ungefär. @ Bushman. "Finex"? Quote
bushman Posted January 1, 2008 Report Posted January 1, 2008 Jag fick en mental bild av en öppen kniv när man skulle ta isär "SSG-saxen". Jag såg ingen vinst i att förvandla en sax till kniv för att skära kläder. Men när den ser ut sådär (S-cut) så verkar det riktigt vettigt och genomtänkt. Var jobbar du någonstans, msbb? Du behöver inte säga exakt, men på ett ungefär. @ Bushman. "Finex"? S-cuten är inte införd i FM än. försök pågår. den sax jag talar om är inte S-cut. just nu använder vi privat inköpta trauma shears som via undertecknad hamnat på enheten. iom att vi tillfördes vår mtrl i dag(0080101), efter att ha vart ägd av "halv-privata försvarsmtrlföretag". så är det mycket av just sånt småplock runt omkring som saknas. däremot lär det nog inte finnas några hinder vad gäller dessa inköp. kompetensen på läkarsidan inom vår enhet är god. Quote
ice_drop Posted January 1, 2008 Report Posted January 1, 2008 nån som vet var man kan köpa en CAT billigt i europa? frakten ska inte gå på mer än vad CAT kostar Quote
Fu Kjellberg Posted January 2, 2008 Report Posted January 2, 2008 nån som vet var man kan köpa en CAT billigt i europa? frakten ska inte gå på mer än vad CAT kostar Vad menar du med billigt? Du kan köpa från AP-service för 236 danska kronor. Vet inte frakt kostnad. www.ap-servicesshop.dk Jag köpte mina via Promoteq. Dom sysslar inte med privatpersoner men köper man för nästan 17000 kr så gjorde dom ett undantag. Då fick jag betala 313 kr utan frakt. Quote
Stefan F Posted January 2, 2008 Report Posted January 2, 2008 ...Luftvägarna = Näskantarell, sätta fast tungan med säkerhetsnål i läppen, framstupa sidoläge osv. ... Vad är källan för behandlingen att fästa tungan i läppen med en säkerhetsnål? Eftersom jag inte läst om det förut vill jag veta mer. Quote
msbb Posted January 2, 2008 Report Posted January 2, 2008 ...Luftvägarna = Näskantarell, sätta fast tungan med säkerhetsnål i läppen, framstupa sidoläge osv. ... Vad är källan för behandlingen att fästa tungan i läppen med en säkerhetsnål? Eftersom jag inte läst om det förut vill jag veta mer. Det där med tungan och säkerhetsnål är en metod som man hör om lite då och då. Låter ju inte så trevligt. Tänk dig att man har en medvetslös person som inte försvarar luftvägarna. Man sätter fast tungan i läppen med en säkerhetsnål och patienten vaknar ur sin medvetslöshet (sånt händer ju trots allt) med tungan fastsatt med en nål. Lär ju vara nice.... Skickade ett mail till dif förresten ang din förra fråga.. Quote
drmagoo Posted January 2, 2008 Report Posted January 2, 2008 + Fråga 2Skulle vilja ha en smidig och lätt tourniquet och undrar om någon testat följande då den där snurr-varianten ser krånglig ut ? Detta är en väldigt lätt använd modell av "taktisk" tourniquet. Snabbat att "dra på" och spänna.. Dock så är den både större och tyngre än "CAT":en... Har testat båda, och har ingen favorit.. Fördelar och nackdelar hos båda gör att dom ligger "lika" i min bok... Quote
Psson Posted January 2, 2008 Report Posted January 2, 2008 S-cut funkar oförskämt bra om man kommer ihåg att rotera bladet med...då tog den tom ett mc-ställ Quote
bushman Posted January 3, 2008 Report Posted January 3, 2008 (edited) S-cut funkar oförskämt bra om man kommer ihåg att rotera bladet med...då tog den tom ett mc-ställ hemligheten ligger i att spänna ut tyget, så s-cuten får ett plant underlag att jobba med. jag är mer intresserad i om den klarar kroppsskydd och stridsvästar. fråga: har någon av församlingen övat med just detta, att klippa div stridsutr?(med alla uppkomliga hjälpmedel inte bara s-cut) eller skall det komma som en glad överaskning vid skarp insats? Edited January 3, 2008 by bushman Quote
M00nStalker Posted January 3, 2008 Report Posted January 3, 2008 Har klippt stridsele ett flertal gånger och vid ett tillfälle en defekt stridsväst (med bälte, defekten var att det var ett stort hål i ryggen), inga större problem att klippa, däremot kan jag tänka mig att det är svårare att med kroppskydd, men är väl ganska "lätta" remmar på sidan av den också? Quote
Psson Posted January 3, 2008 Report Posted January 3, 2008 @ bushman ska "låna" en på jobbet o prova på en skyddsvästväst återkommer i ärendet. Men den e väl anpassad för civilt bruk eller? Quote
Recommended Posts