Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Angående praktik på civilt sjukhus.

Många sjukvårdare på Ing2 bodde kring min hemstad, och såklart blev det kiv om platserna. Sjukhuset erbjöd tre, och vi var fyra stycken som önskade plats där. Alternativet var praktik på Höglandsjukhuset i Eksjö. Beslutet om vem som skulle stanna i Eksjö togs genom lottning, och givetvis drog jag niten.

jag, och en annan kille som inte kunde få praktikplats på sin hemort, befann oss på sjukhuset i Eksjö i tre veckor. Transport mellan sjukhuset och regementet skedde med pansarcykel, och transport mellan regementet och hemmet skedde medelst X2000. Vi var helt befriade från uppställningar och annat ofog, vilket innebar att man ett par dagar kunde ligga och morna i sängen samtidigt som övriga plutoner genomförde BRAK i korridoren.

Praktiken på sjukhusets akutavdelning var mycket bra. Tack vare min framåtanda fick jag följa med på gastroskopi-, röntgen-, ultraljud-, och hjärtundersökningar. Var också på två operationer, varav en var reperation av lårbenskula. Den andra var simpel, bara ta ut en nål från ett finger, men det var dock en operation på operationsavd. Jag fick vara med att sy ihop en tonårig flicka som lekt med rakbladet, en man som trillat med huvet i ett cementgolv, leta efter en kvinna som var psykiskt sjuk och rymde från akutrummet med mera.

Helt klart de tre mest händelserika och intressanta veckorna i mitt liv. Sista veckan frågade jag min handledare om jag fick följa med ambulansen ut en dag (vill ju jobba som ambssk en dag). Han sa att det var synd att jag inte sade till tidigare, då hade det nog gått att genomföra :((:((:((

Marzocchi :wub: Marzocchi pga OT-andet :(

• 3 weeks later...
  • Replies 330
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag tycker de flesta har på tok för mycket i sina sjukvårdsväskor... det är inte krig.. Har försvarets sjv där jag bytt ut det mesta av försvarets sopiga utrustning.

Cederots lilla blodstoppare 2 st

Cederots stora blodstoppare 2 st

Försvarets första förband 2 stora 2 små

compeed

sporttejp

bindor

ögonskölj

pincett

sax

fästingborttagare

tops

Cederots textilplåster

Ipren (fast det vet jag inte om)

Samarin

Destillerat vatten

Skyddshandskar

sårtvätt

sårsalva

pracka på sig en massa skit när det enda man egetligen gör i HV är att tejpa fötter och plåstra fingrar... tycker det låter lite stridspitt. :dong::sniper::winner:

Posted

Vilka listor innehåller "skit"? Din lista innehåller i mitt tycke betydligt mer "skit" än många andra listor. Sedan gillar jag ditt antagande att bara Hv män bär personlig utrustning. Har du tänkt tanken att det fortfarnde finns annat än HV i Försvarsmakten?

Guest Lt. Payne
Posted
pracka på sig en massa skit när det enda man egetligen gör i HV är att tejpa fötter och plåstra fingrar... tycker det låter lite stridspitt. :dong:  :sniper:  :winner:

Under 14 år i Hv har jag sett betydligt värre saker än det du nämner.

Tycker det är skitkul att läsa om förbättringar i utrustningen. ,O

Särskilt för en medicinsk amatör som jag.

Har själv 6 första förband, 2 i höger benficka och ett i vänster. Två vänster jackficka och ett i höger.

I ask i höger benficka finns pincett, alvedon, plåster, skyddshandskar och Aluminiumfilt.

Funderar starkt på en ansiktsmask, har någon att rekommendera?

Posted

Har ingen större praktisk erfarenhet av ansiktsmask (antar att du menar pocketmask), men här hittar du den.

Laerdal faceshield

Laerdal Pocketmask

Pocketmasken verkar kunna levereras i en liten behändig "soft pack".

Själv står jag i startgroparna att beställa en pocketmask i softpack, men har inte fått tummen ur att ta reda på pris och att beställa.

Posted
pracka på sig en massa skit när det enda man egetligen gör i HV är att tejpa fötter och plåstra fingrar... tycker det låter lite stridspitt. :((  :lol:  :baskerHV:

Har du missat att ta dina mediciner? Under mina 3 år i HV har jag tagit hand om ett gäng skarpa skador varav 3 gjorde att jag var mycket glad över min välpackade sjv-väska.

Posted
pracka på sig en massa skit när det enda man egetligen gör i HV är att tejpa fötter och plåstra fingrar... tycker det låter lite stridspitt.

Det föreligger ju faktiskt, även om den är liten, en risk för allvarlig skada i form av bl.a skottskada, skär- och sticksår etc även vid övningsverksamhet. Då menar jag hela FM där faktiskt HV ingår. Jag övar i alla fall efter tanken, eller snarare målet "train as you fight".. och där inkluderas en hyfsad med-pack...

//Sgt Fjellman

Posted

När jag skulle lämna från mig min sjukvårdsväska (plutonsjukvårdarväska) fick jag tömma säkert hälften av innehållet för att det skulle överensstämma med innehållsförteckningen. Hade alltså plockat på mig allt och mycket, just in case.

Otroligt och turligt nog hände aldrig något allvarligt.

Posted

Tänkte jag skulle kommentera lite av det "insats hv" nisse har med sig.

Cederots lilla blodstoppare 2 st

Cederots stora blodstoppare 2 st

Försvarets första förband 2 stora 2 små

Varför blanda olika typer av första förband?

Kör med antagligen FM:s variant eller Cederroths, säger inte att den ena är bättre än den andra men man ska vara van att hantera första förbandet och då är det enklare att bara köra med en variant. Själv gäller FM, pga tillgång, att jag har övat avsevärt mer med det samt att jag tycker det är enklare att öppna.

Små blodstoppare är bra men ganska enkelspåriga, ta med några mer kompresser i stället och använd linda eller tejp. Funkar inte det så kanske ett stort förband var bättre i första hand.

ögonskölj

pincett

sax

fästingborttagare

tops

Ögonskölj, se diskussion om NaCl. Bättre köra med vanligt vatten alt. ha bara vanliga NaCl flaskor och använda dessa. Spec. ögonskölj tar upp för stor plats till för litet ändamål, bättre ha några 20 ml NaCl och kunna använda dem till annat också om man nu inte vill köra bara med vatten. Fästingborttagare = Klockrent!!

Utmärkt instrument att få bort de små krypen så snabbt som bara möjligt.

Tops ser jag inte något som helst användningsområde för, är en hygienartikel.

Samarin

Destillerat vatten

Skyddshandskar

sårtvätt

sårsalva

Valet av Samarin får stå för dig, skulle dock prioritera Imoduim (stoppar diarréer)motsv när det gäller magen. (beror ju lite på vad man brukar själv ha för problem med magen), tar dock liten plats så varför inte...

Destillerat vatten??? Är det inte det man använder till bilbatterier?

Är det sterilt vatten du menar? Eller är det NaCl (koksaltslösning)?

Sterilt vatten ser jag ingen som helst användningsområde för såvida du inte tänker blanda läkemedelsinfusioner. Angående NaCl eller sårtvätt odyl i fältbruk har detta diskuteras tidigare och jag har inte ändrat mig. Ska man ha sårtvätt så endast enstaka servetter för t ex handtvätt eller punktion av blåsa annars H2O.

Sårsalva? Vad för typ? Antiseptisk ? Xylocain?

Handspritflaska? Inte helt fel att ha i sjvmannaväska, tips ta gelvarianten.

Hade det JÄTTE- tråkigt därav detta inlägg.

pracka på sig en massa skit när det enda man egetligen gör i HV är att tejpa fötter och plåstra fingrar... tycker det låter lite stridspitt

Tja...... Tämligen inskränkt syn på det hela är min åsikt. Men det är ju bara min enkla åsikt.......

Posted

Handsprit/gel är ett måste för fälthygienen. Med handsprit/gel, grundläggande kunskaper i fälthygien och svenskt förnuft räcker i många fall för att klara sig under svåra förhållanden. Räcker inte det så finns alltid Cipro och Imodium. ;)

Sterilt vatten är ganska onödigt då försvaret främst använder NaCI för att blanda läkemedel. Det gäller även läkemedel som normalt löses i sterilt vatten civilt.

Posted

I skolan blev vi förevisade en tvål som man inte behövde vatten till. Fältmässigare än så kan det nog inte bli. Tyvärr kommer jag inte ihåg namn på produkten :baskerHV: men har för mig det varit på tal tidigare här någonstans...

Posted

Jag brukar då ha med mig lite allt möjligt

Kniv

Ståltråd & Nylontråd

Tejp en tjockare till fötterna och en tunnare (Kirurgtejp)

En liten handduk

Tvål

Druvsocker

Tamponger (bra att elda med)

Öronproppar

En diskborste eller tvätt svamp

Läppsyl

Panodil/Alvedon

Ipren

Sax

Tändstickor

Och första förbandet såklart!

De är väl de som jag då brukar ta med mig....

• 2 months later...
Posted

Tänkte bara delge er (dom som nu inte vet) att "Förbutr sjsk/sjv /s" (stora plutsjv väskan) är från -99 kompletterad med nackkrage av bra kvalisort. Kom som en nyhet för mig idag iaf när jag var och fixade prylar på TSF...

//Sgt Fjellman

Posted

GA KA @

Varsågod

sjv%20benficka.JPG

PsiOn @

Tillverkaren heter Combatkit och är en norsk FN-soldat som flyttat ner till Kroatien

Och syr upp utrustning enligt en kompis som varit på samma utlandsmission som jag har kontakt med.

combatkit

Håll tillgodo. B)

Posted

Ingen aning eftersom det är en benmonterad SJV- ficka.

Vet inte hur baksidan ser ut.

Om du skall ha en ficka som passar till stridsvästen så finns

BHI STRIKE medical pouch.

Posted (edited)

Klart intressant SJV-väska det där. Den går alltså att få i M90? Några mer specifika dimensioner på den?

EDIT: Klart som fan att man ska kolla länken först... *suck* 20 böjsträck, ja tack!

Verkar iallafall mycket intressant, kanske läge att beställa...

Edited by panzerkampfwagen
Posted

Jag föredrar helt klart fickor med "PALS" pga av mångsidigheten. Mina ben och benfickor trivs inte ihop under längre marcher. Så mitt tips är att köpa en sjv ficka med pals och en separat benplatta. Den kan man även fästa på SV2000. Man kan man även använda en stor flerbruksficka på benplattan till SV2000 som en sjv väska.

Posted
Jag föredrar helt klart fickor med "PALS" pga av mångsidigheten. Mina ben och benfickor trivs inte ihop under längre marcher. Så mitt tips är att köpa en sjv ficka med pals och en separat benplatta. Den kan man även fästa på SV2000. Man kan man även använda en stor flerbruksficka på benplattan till SV2000 som en sjv väska.

Typ så här.

benpanel%20005.jpg

BHI STRIKE SJV-ficka på benpanel.

Posted

Hej Alle

Først vil jeg sige at at den taske fra BHI som

Fu Kjellberg har der varmt kan anbefales har selv brugt en gennem et stykke tid.

Men det jeg faktisk ville var bare at hvis hvad vi har med som personligt SAN-udstyr, når vi er ud og "lege"

500 ml Nacl

- IV sæt.

- 4 morfinpencil

- 4 kompresforbindinger

- Diverse plastre

- Sports tape (uelastisk)

- Gummihandsker

- Sikkerhedsnåle

- en "Lungeforbinding" (Lufttæt)

- et trekantet tørklæde

- 1 en håndsbetjent Torniquet

- 1 tungeholder

- 1 SAM' splint skinne

- 1 feltjournal

- 1 blyant

- Gaze

- 1 Antikchoktæppe

- Diverse forbindinger

- Perifert virkenden smertestilende tabletter efter eget valg. (Jeg har Iprener og Pamol)

Alt er selvfølig vandtæt pakket

Ideen er så man bruger den såredes eget udstyr i første omgang både ved små og stor skader.

Også følges der op med SAN-mandens udstyr.

Hilsen

:banana

Smølf

Posted

Är det någon som vet var man kan köpa försvarets 1:a förband i civila affärer?

Jag har tyvärr inte tillgång till det som finns på olika regementen än. :baskerHV:

• 6 months later...
Posted

ang pocketmask eller faceshield så bör man sitta bakom huvudet och hålla i pocketmasken med båda händerna för att kunna blåsa på ett bra sätt. Alltså är den inte lämplig att använda om man som ensam person ska göra HLR.

Då är cederroths faceshield bättre. Plastskynke, men mekansik backventil som köps på apoteket för 30 spänn.