Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har med glädje sett att många på forumet har frågat om och visat upp väskor för personlig sjv utrustning. Så min fråga är:

Vad använder ni som personlig sjv utrustning och hur bär ni den. Några tips?

Jag använder följande(i fred):A-E

Nästub CH 32

Svalgtub(som passar mig)

Pocketmask

6 Första förband( fördelat på 2st i sjv väska, två i byxor samt två i jackan)

1 Coban linda

2 avsnörande Förband(1st i väskan samt 1st på överenskommen plats

Skydds handskar x flera

Förbandssax

Liten ficklampa

Allt passar i en väska för personlig sjv utrustning fån en känd tillverkare i USA. jag bär väskan längst fram på höger sida av stridsvästen.

Vidare har jag ett etui för småsår, skavsår och lite mediciner

• Replies 330
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Har en liten sjv-väska som används civilt, vid fordonsmarcher med bil eller båt till exempel.

Innehåll:

Spegel

Alvedon 500mg

Ipren 200mg

Plåster

Steril kompress

Första förband x2

"Fingerförband"

Våtsavett (tvättare)

Andningsmask med backventil

Förbandssax

Klorhexidinsprit

Handskar

Tejp

Edited by Marzocchi
Posted

Höger benficka: 1 Första Förband

1 Elastisk linda

Recons prylfodral med:

Nästub

Svalgtub

Andningsmask (enklare variant ej pocketmask)

Skyddshandskar

Div. sår och fotvårdsmtrl samt lite läkemedel.

Vänster benficka: 1 Första Förband

1 Elastisk linda

Byxfickorna: Ett par skyddshandskar

Detta är föremål för ständig förändring, bär t ex inget i min stridsutrustning just nu då vi har stridsbälte 304K. När / Om vi får Stridsväst 2000 kommer detta att ändras. Även en ficka kommer väl inköpas om ekonomin tillåter det.

Anl. till att jag har Första förband i bägge mina fickor är rent ergonomisk.

Har Sjv-kitet i höger och ant.mtrl i vänster. Blir då lite utrymme kvar i varje.

Att folk som glömt av vilket som är höger och vänster alltid hittar ett Första förband är en pluseffekt.

Posted

Rent civilt har jag i min ryggsäck (som jag alltid kånkar på) 2 x första förband + en rulle gasbinda samt cirka 20 cm "klipp-till-självplåster". Till detta kommer vissa medikamenter (alvedon etc).

Det borde fan vara lag på att alla vuxna skall medföra viss förbandsmaterial. Kolla på hur det gick med den där krogen i Stockholm som blev beskjuten för några månader sedan. Saker och ting kan hända - och det händer lite då och då.

Preparatus supervivet *stavning?*

/S

Posted

Benfickor:

1 x Första Förband i varje

Sjv-väska (den grå handväskan, fylld till bristningsgränsen):

X antal första förband

X antal Brännskadeförband (dags för inventering, jag vet, jag vet..)

Skyddshandskar

4 st. elastisk Linda

Steristrips

Plåster

Klorhexidin

NaCl

Enorm Sax (klädklipparen)

massa annat...

+ 1 fältapotek

Fältapoteket (liten matlåda, omgjord. Får plats i en benficka):

3 små tuber Xylocain

1 karta Alvedon Forte

2 kartor Betapred

1 karta Dimor

Pincett

Pytteliten maglite

Skalpell

Ska införskaffas:

Svalgtub

Pocketmask

och litet vad jag hittar på jobbet...

Posted

Hej.

bär en personlig sjv-väska från BHI i stridsbältet.

Innehåll.

1 sax

2 första förband

1 liten blodstoppare

1 elastisk binda

1 tejp

9 sårtvättare

3 torkare

plåster

1 andningsduk

1 par skyddshandskar

2 skyddstvättare

1 räddningsfilt i aluminiserad plastfolie

1 karta ipren.

Bild på väska.

Har även en Recon första förbandsficka med 2 förband också på Stridsbältet.

Och så klart 1 förband i höger benficka.

Posted

Det primära uppgiften för personlig sjv utrustning enligt mig är att stoppa en blödning. Alla verkar ha första förband men inga har avsnörande förband. Använder någon avsnörande förband? Hur? När? Jo, jag vet vad FSC tycker om dem. :)

Vidare tycker jag att det är meningslöst med klorhexedin och liknade. Sårtvättare faller i samma kategori. Vatten, vatten och mera vatten, är det viktigaste när det gäller fältsjukvård av sår.

@Panserkampfwagen: Speciell anledning till Betapred eller tillhör det bra att ha kategorin? Skalpell? Kirurgiska luftvägar? B)

Hur uppstyrt är det på era förband när det gäller vad och hur sjv utrustningen bärs?

Posted (edited)

Angående mtrl för avsnörande förband så är väl jag inne i den gamla världen fortfarande....

Vill även hitta en lämplig variant, sett många från USA på nätet men utan "hands on" erfarenhet och den kan jag inte få utan större ekonomiska resurser.

Enl. mig ska den vara lätt att hantera samt enkel och snabb att få på.

Att ha mtrl för provisoriskt avsnörande förband känns lite fel då är man där med att då går det inte mycket mer tid att lägga tryckförband, dessutom har jag mer rutin på tryckförband så det går bättre.

Jag är dock anhängare av användandet av avsnörande förband under "care under fire"- fasen. Får bli mer exprimenterande hemmavid med div provisoriska förband.

Angående utrustningsbärande på mitt förband är det inte uppstyrt, tyvärr...

För ta itu med det någon gång..... Alldeles för lite sjv-tjänst också!

Håller med GA KA ang. Klorhexedin odyl, har dock sårtvättslappar i mitt kit men används nästan uteslutande till att rengöra händerna från blod.

Är lite skeptisk till pocketmask för pers. sjv-utr pga dess storlek, tycker den är lite klumpig.

Edited by Bamse
Posted

Förstaförband i varje benficka. samt ett fest på vänster sida på oket till stridsbältet. första förband kan man inte ha för få av....

vidare har jag köpt en extra ficka och satt fast på bältet, Den engelska väskan med två olika fack, där ett fack innehåller en överlevnadsask och den andra innehåller en sjukvårdsask, med kompress, bandage, gasbinda, sax, ngr impren, några plåster, samt ngr handskar. visst det blir lite extra tyngd i bältet men det får man ta, blir lite mer jämnvikt mellan vänster och höger sida så då sitter det bättre på höfterna.

Posted

Jag tänkte att beställa ett från Keld och testa. Det finns väldigt enkla fungerande avsnörande förband som tyvär inte är så spridda.

Pocketmasken bär jag med för att om någon blir skadad så tittar man garanterat på mig oavsett vilken befattning man har för tillfället. Kommer inte att bära den under "Kriget".

Posted

tänkte inskaffa mej en amerikansk "butt pack" som sjukvårds väska. för mycket byrokrati för att få en personlig sjv väka i HV.

Posted

Osorterat:

• 3st första förband
  • Cederots lilla blodstoppare
  • talk
  • kemiskt ren bensin
  • Kinesisk sporttejp (går knappt att lossa från rullen)
  • rakhyvel, engångs
  • Compeed
  • kompresser non-wowen
  • Mefix
  • Apotekets "snabbförband"
  • häfta 10mm & 30mm
  • kirurgtejp
  • "stripps"
  • snabblim
  • skalpellblad
  • kanyler
  • vanligt hederligt plåster
  • korhexidin
  • Jodopax 1%
  • alsolsprit
  • parafin (laga tänder med)
  • Försvarets hudsalva
  • picett med förstoringsglas
  • sax + sax kraftig + nagelbandssax
  • fästingplockare
  • elastiska bindor
  • självhäftande elastiska bindor (sådan man har till djur...)
  • koksaltlösning
  • ögondroppar/antihistamin
  • brännskadeförband
  • Dimor
  • Resorb vätskeersättnig
  • Xylocain 5% (Hade tidigare nästan ren lidokain som jag syntetiserat på universitetet - som jag saknar den!)
  • After Bite
  • Clarityn
  • Lamisil
  • Magnecyl 500mg (till hundarna)
  • Ibrufen 400mg
  • Kodemagnyl (acetylsalicylsyra + kodein)
  • Ibrufen gel
  • Valeriana Natt
  • Sammarin
  • sårtvättare
  • LHP salva
  • en gammal uppblåsbar kude för fixering av mindre benbrott
  • vinylhandskar
  • andningsmask
  • ascorbinsyra
  • säker något jag glömt...

Del av förklaringen till varför min rygga sällan väger under 20 kg.

Posted

@GA KA:

Sjukvårdsväskan är i sitt nuvarande skick utformad för övningsverksamhet i fredstid. Den dag då kriget äntligen kommer (:P) kommer omprioriteringar att ske. Mycket ligger i "bra att ha"tänkandet som det är nu, också Betapred.

Vad avser NaCl och Klorhexidin så är det undersköterskan i mig som tar över.

Jag arbetar på en avdelning särskilt avsedd för respiratorvård, och vi nyttjar sjukt mycket av ovan nämnda varor.

Blir inga artificiella luftvägar skapta med skalpellen, men den tar ingen plats, och du kan ju använda din fantasi till att klura ut när en liten vass satan till skalpell kan behövas. Om inte annat så till handgemäng när jag itne vill få blod på A1:an, den e ju så välputsad o fin. :lol:

Posted

Med risk för att låta som Kimster ..... Sök på Sjukvårdsväska.

Finns några trådar om detta.

Sedan beror det ju på din kompetens och vad du ska ha den till...

Är det för att ha ett "blow out"-kit i din stridsutrustning eller är den för rent civilt bruk...... Finns allt från stora ryggsäckar till små väskor i storleken plånbok.

Är den för rent civilt bruk t ex ha i packning,mtlr för småsår, skoskav, lite lindor, lite mediciner osv rekommenderar jag faktiskt en bra necesärr motsv

Posted

Skall du ha en personlig väska så rekommenderar jag den jag använder i stridsbältet.

330 kr på D-gear.

D-gear

Finns inte på hemsidan men det är bara att mejla och fråga.

Bild på min finns i ett ovanstående inlägg.

Eller på BHIs sida. :P

Går att fästa på stridsbältet, SV2K eller andra system som använder PALS systemet.

Posted
Skall du ha en personlig väska så rekommenderar jag den jag använder i stridsbältet.

330 kr på D-gear.

en stooooooooor sida, under vilken rubrik..hittar inte

Posted

330 kr på D-gear.

Elfgren: Läser du mitt inlägg så står det att den inte finns på hemsidan men han tar hem. Bara att mejla. STRIKE fickor finns under kategorin Molle/Blackhawk.

Posted (edited)

330 kr på D-gear.

Elfgren: Läser du mitt inlägg så står det att den inte finns på hemsidan men han tar hem. Bara att mejla. STRIKE fickor finns under kategorin Molle/Blackhawk.

ledsen.... finns den bara sandfärgad!?

Ni som har recons, hur mkt förutom de tre förbanden får plats??

Edited by Elfgren
Posted

-Sir Vival

Jag fastnade vid "kanyler" på din lista. När använder du, eller har tänkt att använda, dessa?

Använde kanyler senast idag*, så jag vet vad de används till, men jag kunde inte hitta spruta eller liknande i din lista.

*) SSK-utbildning. Intracutan, subcutan och intramuskulär injektion stod på programmet. Skönt att få sig ett stick ibland :camo:

Posted

Grattis Marzocchi, du har kommit förbi "barriären". Förhoppningsvis får du sticka intramuskulärt snart, det är litet pirrigt första gången.

"Ischiasnerv, ischiasnerv, inte träffa ischiasnerven..."

*AAAAAAAAAAAAAAAAAAJ!*

"Oooops! Förlåt..." :camo:

Posted

Nåja, har faktiskt stuckit förut, och blivit stucken själv, ett flertal gånger.

Under sjv-utb i lumpen blev det ju ett par stick med PVK, IM i låret och SC i magen. När jag praktiserade på akutmottagning tog jag flertalet blodprover (fylla rör), och en gång injicerade jag något IM i en skinka, och om jag förstod det rätt träffades ingen ischiasnerv :)

Killen jag stack IM på idag skakade lite, han var övertygad om att det skulle kännas ganska rejält, vilket det inte gör... om man gör rätt :D:blink:

Skillnad medllan dagens lektion och utbildningen i lumpen var att i lumpen så blev vi utbildade att kötta ner hela kanylen i lårmuskeln, men idag skulle vi bara ner lagom till muskeln. Kanske hade vi kortare kanyl i lumpen, men jag tror nog mer på att vi var snäppet hårdare :camo:

Posted
-Sir Vival

Jag fastnade vid "kanyler" på din lista. När använder du, eller har tänkt att använda, dessa?

Att punktera blåsor med (på fossingarna specifikt)... Gillar inte blåsor och har själv en fasansfull tendens att få sådana. (Trots välhållna fötter, ordentliga strumpor och kängor - men så är det med det) :D Förresten, skrev jag att jag inte gillar båsor?!

Amerikanerna har ett "blåslim", någon som känner till detta?

Enligt uppgift skall det vara fruktansvärt smärtsamt i 30 sekunder, så smärtsamt att man tydligen drar sig för att be om denna behandling.

/Ulf

Posted

Aldrig hört talas om blåslim, men det verkar klart intressant. Men varför kanyler för att punka en blåsa? Rcäker gott m klorhexidin (där ser du GA KA :D), en säkerhetsnål och ett par skyddshandskar.

Vi är inte i en op-sal Sir Vival, fältkirurgi modell Häx-doktor uppmuntras :)

Posted
Men varför kanyler för att punka en blåsa?

De jag har sett är väldigt grova och gör ett stort hål i blåsan som inte täpps till lika lätt som om man använder en säkerhetsnål. Man kan självklart använda en mindre sax också, men den lär knappast vara steril.