dau Posted October 5, 2003 Report Posted October 5, 2003 Någon som vet vart man kan få tag i en ny m/87 tröja till ett bra pris ? ( har kollat på militaryshop och garderoben men 700 kr är lite väl ) Quote
Gusten Posted October 5, 2003 Report Posted October 5, 2003 Jag köpte min på Dragonbutiken. Den låg tidigare inne på K1:s område men sist jag ringde så var den stängd och tjejen i växeln hänvisade till Kungsängen I1:s soldathem. Jag har ej numret men med tanke på att jag slantade ca 300-400.- spänn (det var några år sedan) så kan det vara värt lite slit. /Gusten ;) Quote
Menige Ryan Posted October 5, 2003 Report Posted October 5, 2003 Ja på butiken på truppserviceförrådet köpte jag min, runt 300 spänn var det visst. Quote
Nifelhel Posted October 5, 2003 Report Posted October 5, 2003 Jag inhandlade min på TSF amf4 för ca 2år sedan för 212,-. Quote
Forumsledning Kimster Posted October 5, 2003 Forumsledning Report Posted October 5, 2003 Handlade oxå min på TSF, KA2 för en 250:- tror jag.. var väll 6 år sen dock. Quote
Vakten_F4 Posted October 6, 2003 Report Posted October 6, 2003 Någon som vet vart man kan få tag i en ny m/87 tröja till ett bra pris ? ( har kollat på militaryshop och garderoben men 700 kr är lite väl ) De på militaryshop verkar ju vara riktigt värdelösa kopior, jag kände på dem när jag var där och köpte kängor och de var mycket tunnare och inte alls lika skönt material som kungens m/87 tröjor. Jag köpte på SFD F4 för 250:- eller om det var 300? Ja skitsamma, betalade ändå med fritidsbidraget. OT: Kässt att man inte kan få några axelhylsor som menig i HV Quote
APC-mannen Posted October 6, 2003 Report Posted October 6, 2003 OT: Kässt att man inte kan få några axelhylsor som menig i HV Och ha gradbeteckning för menig då eller? Quote
M4A1 Posted October 6, 2003 Report Posted October 6, 2003 Om det inte spelar nån roll om den är begagnad men i mkt fint skick så rekommenderar jag www.militaroverskott.nu Där köpte jag min för ca 100:- Quote
dau Posted October 6, 2003 Author Report Posted October 6, 2003 Tackar för svaren...ska spana in era tips !! Quote
Panzerfaust Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 (edited) vilket land tillvärkas dom i? Edited October 7, 2003 by Wittman Quote
Fu Dahlberg Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 vilket land tillvärkas dom i? Mn m/87-tröja är gjord i England, av T.W. Kempton (C.C) LTD Quote
Axial Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 Wittman: Om du är intresserad av att köpa en m/87-tröja så finns de till försäljning på förrådet i Falun, köpte mina där, både grön och blå. Quote
Malaj Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 flyget och deras propellrar... Tsss... På axelklaffhylsa till ylletröja m/87 grön, bärs enbart gradbeteckning. Inga förbandstecken. Sorry. :( Quote
106 Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 flyget och deras propellrar... Tsss... På axelklaffhylsa till ylletröja m/87 grön, bärs enbart gradbeteckning. Inga förbandstecken. Sorry. :( J-vla UniR FM 2003. Det finns många konstiga ändringar i den senaste utgåvan. Quote
Panzerfaust Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 Wittman:Om du är intresserad av att köpa en m/87-tröja så finns de till försäljning på förrådet i Falun, köpte mina där, både grön och blå. Nej, jag har en så... Dock inte köpt där:) undrade landet för det står england i min, och den ser inte likadan ut som dom som vissa andra har... Lite bättre grön färg... typ Quote
NBC Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 Det kan nog skilja lite från år till år, samt att andra har tvättat sina ett antal gånger. Sen så finns ju tröjan från en mängd olika fabriker och alla kan ju inte få exakt samma färg. Quote
Axial Posted October 7, 2003 Report Posted October 7, 2003 Wittman:Om du är intresserad av att köpa en m/87-tröja så finns de till försäljning på förrådet i Falun, köpte mina där, både grön och blå. Nej, jag har en så... Dock inte köpt där:) undrade landet för det står england i min, och den ser inte likadan ut som dom som vissa andra har... Lite bättre grön färg... typ OK. Mina två tröjor är också tillverkade i England. Har också sett nyansskillnader mellan olika tröjor men är inte det bara lokala avvikelser mellan olika tillverkningsserier tror du ? Quote
Menige Ryan Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 (edited) Mina är också tillverkade i England "TW Kempton" Edited October 8, 2003 by Menige Ryan Quote
Malaj Posted October 8, 2003 Report Posted October 8, 2003 Ett litet tips: Tvätta inte tröjorna i onödan. Det är 80% ylle i dem, så det bästa är att bara vädra dem... BTW För den som tycker att den blå tröjan är för varm under skrivbordskriget, finns det en V-ringad blå i bomull och akryl (Tröja m/87 Stab). Den kan vara bra även för den som är allergisk mot ylle. Quote
Vakten_F4 Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 (edited) OT: Kässt att man inte kan få några axelhylsor som menig i HV Och ha gradbeteckning för menig då eller? flyget och deras propellrar... Tsss... På axelklaffhylsa till ylletröja m/87 grön, bärs enbart gradbeteckning. Inga förbandstecken. Sorry. :( Ja det gick alldeles utmärkt i lumpen till tröja m/87 grön & blå, m/87 kavajen, vitskjortan och rocken... Men jag kan ju ha inbillat mig? Edited October 9, 2003 by Vakten_F4 Quote
Malaj Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 @ Vakten F 4: Nja, så farligt är det väl inte. Det ska vara kattguld till allt du räknar upp - utom gröna tröjan. Jag har sett grön tröja med lullull på, men det var Nationalgardet... ;) Quote
Vakten_F4 Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 (edited) @ Vakten F 4: Nja, så farligt är det väl inte. Det ska vara kattguld till allt du räknar upp - utom gröna tröjan. Jag har sett grön tröja med lullull på, men det var Nationalgardet... ;) Vad hade jag på axlarna i lumpen då? Jo, likadan hylsa som till blåuniformen, fast grön! Ska jag ta kort på den? Edit: Hade såna på vårduniformen (m/59?) också Edited October 9, 2003 by Vakten_F4 Quote
BJK Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Nuförtiden är FV-symbolen borttagen, nu är det tyvärr enbart stjärnor på hylsorna (samma som armén har). Quote
Vakten_F4 Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Nuförtiden är FV-symbolen borttagen, nu är det tyvärr enbart stjärnor på hylsorna (samma som armén har). Nej men fyfan!! Dom är ju såå fula!! Såg en arméaxelhylsa för första gången på I21 förra året och slogs av hur hemmagjorda dom ser ut!! Gälller det de blåa också? Och i så fall, hur gör meniga då?? Slutsatsen är alltså att jag inte alls kan använda ett av de skönaste uniformsplagg jag äger? Edit: Kom på att nån kommer säga att I21 är nedlagd, JA, men markverkstaden och lite ditt och datt är kvar. Quote
Malaj Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Gälller det de blåa också? Det är lugnt. På den blå ska det vara kattguld å propellrar å hela köret. Quote
Vakten_F4 Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Gälller det de blåa också? Det är lugnt. På den blå ska det vara kattguld å propellrar å hela köret. Puuh, kan andas ut! Men vad är bakgrunden till att man ska ha arméns fula hylsor? Är det bara för att allt ska vara likadant? Betyder det att m/87 tröjan (grön) ska bäras som m/59-skjortan, alltså utan nåt på om man inte har nån grad? Eller får man inte använda den alls? Quote
Sgt. Larsson Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Gälller det de blåa också? Det är lugnt. På den blå ska det vara kattguld å propellrar å hela köret. Puuh, kan andas ut! Men vad är bakgrunden till att man ska ha arméns fula hylsor? Är det bara för att allt ska vara likadant? Betyder det att m/87 tröjan (grön) ska bäras som m/59-skjortan, alltså utan nåt på om man inte har nån grad? Eller får man inte använda den alls? Ligger du i flygvapnet så får du bära m/87 tröjan om du är menig, men du skall ha en axelklaff för "menig". Kommer inte ihåg hur den ser ut (var så länge sedan :P) men hur som helst. finns det axelklaffar för meniga. Du bör dock beakta att du måsta fråga din plutonchef om det är okej att du bär tröjan. Och oftast måste du hålla enhetlig klädsel med plutonen, vilket innebär att du måste övertyga resten av manskapet att köpa och köra med tröjan på, iaf om du vill bära tröjan under tjänstetid. Lycka till ;) Quote
Vakten_F4 Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Larsson: Tack, men jag har med BJK's och Malajs hjälp förstått att FV's gröna axelhylsor har utgått och ersatts av arméns fula. De blå finns dock kvar. De "meniga" axelhylsorna har ett flygvapenmärke i ytteränden. Såna hade jag i lumpen, både gröna & blåa. Det jag undrade är om jag får ha den gröna m/87 tröjan nu i hemvärnet? Quote
106 Posted October 9, 2003 Report Posted October 9, 2003 Betyder det att m/87 tröjan (grön) ska bäras som m/59-skjortan, alltså utan nåt på om man inte har nån grad? Eller får man inte använda den alls? Intressant fråga, eftersom det inte riktigt framgår i UniR FM. Följande står under Tjänstetecken för flygvapnet, sid 193: På fältstridsdräkt och grön ylletröja m/87 bärs arméns gradbeteckningarinvävda i bronsfärg på kragspegel m/58 respektive på grön axelklaffshylsa. men på sidan 178 står det: På axelklaffshylsor bärs• gradbeteckning • försvarsgrenstecken (FV) • facktecken Så jag vet inte om meniga skall bära tröjan som inom armén dvs utan hylsor eller med FVs gamla hylsa för meniga (ett tag hade även armén sådana iaf infanteriet). Det kan ju även vara så att endast de meniga som bär facktecken skall bära försvarsgrenstecken. Det finns alldeles för många oklarheter i UniR FM 2003, tycker jag. Eftersom Hv är en del av armén (fastän vissa vill hävda att det är tvärtom) bär du helt enkelt tröjan som resten av armén dvs utan hylsor. Det finns i UniR FM 2003 inga begränsningar avseende bärandet av tröja m/87 bara därför att man tillhör Hv eller pga grad. Jag antar att FM helt enkelt vill minska antalet varianter på förråden och på så sätt även minska kostnaderna, men hur man då får för sig att byta gradbeteckningar på M och FV övergår mitt förstånd. När jag bläddrade i UniR FM 2003 för att hitta svar på dina frågor såg jag även att exempelvis flygande personal ur marinen numer skall bära ärmmatta med FVs gradbeteckning, hur det är med personal ur armén framgår inte. I senaste Marinnytt (fick den idag) står även att marinen beslutat byta gradbetckningar för flottiljamiral-amiral (brigadgeneral-general i amf) medan FV behåller sina. Quote
Recommended Posts