employed Posted April 24, 2007 Report Posted April 24, 2007 Ursäkta min dummhet men jag hittade en m87 tröja på öb häromdan och den var prissatt till 150 krmen den är säkert i sämre kvalitet än vad de ni snackar om är. Någon mer som bekräfta dessa uppgifter? Sen om kvaliten är sämre, om de är orginal osv. Blir nog ett stop vid ÖB i så fall. Quote
eskil Posted April 24, 2007 Report Posted April 24, 2007 Ursäkta min dummhet men jag hittade en m87 tröja på öb häromdan och den var prissatt till 150 krmen den är säkert i sämre kvalitet än vad de ni snackar om är. Någon mer som bekräfta dessa uppgifter? Sen om kvaliten är sämre, om de är orginal osv. Blir nog ett stop vid ÖB i så fall. De enda tröjor som jag har sett på ÖB är föregångaren Wolly-polly aka "Nato-tröjan". Annan nyans, grövre garn och knappar i stället för kardborre på axelklaffarna. Men är det äkta vara ni har hittat den här gången så är det bara att grattulera. Quote
Rickard N Posted April 24, 2007 Report Posted April 24, 2007 Finns det flera varianter av "nato-tröjan"? Jag har en mer olivgrön, grövre garn fast med kardborre i axelklaffarna. Inköpt på soldathemmet i Skövde -97 typ Quote
arvid_eriksson Posted April 26, 2007 Report Posted April 26, 2007 varje gång jag har min m/87 mot bar hud så kliar den en hel del känner ni till ett bra sätt att få slut på detta?? Quote
Vysotskij Posted April 26, 2007 Report Posted April 26, 2007 varje gång jag har min m/87 mot bar hud så kliar den en hel delkänner ni till ett bra sätt att få slut på detta?? Skjorta av reglementerad typ borde funka. Quote
arvid_eriksson Posted April 26, 2007 Report Posted April 26, 2007 Skjorta av reglementerad typ borde funka. menar du då att jag ska bara bära en vanlig m/59-skjorta eller menar du att jag ska skaffa en ny m/87 direkt från FM istället?? Quote
Vysotskij Posted April 26, 2007 Report Posted April 26, 2007 Skjorta av reglementerad typ borde funka. menar du då att jag ska bara bära en vanlig m/59-skjorta eller menar du att jag ska skaffa en ny m/87 direkt från FM istället?? Det var mest på skoj. Jag vet inte exakt vilka skjortor som är reglementerade till 87-tröjan. Till den gröna skulle jag gissa 59- och 90-skjortorna, till den blå vita och duvblå. Kolla UniRFM. Quote
arvid_eriksson Posted April 26, 2007 Report Posted April 26, 2007 (edited) har ingen UniRFM tror ni det går om man bara tvättar den om och om igen?? Edited April 26, 2007 by arvid_eriksson Quote
Rickard N Posted April 26, 2007 Report Posted April 26, 2007 t-shirten funkar nog också. Varför vill du ha m87 mot bar hud? Quote
Vysotskij Posted April 26, 2007 Report Posted April 26, 2007 har ingen UniRFM tror ni det går om man bara tvättar den om och om igen?? Nej, eftersom den mest är konstmaterial. Den kommer nog snarare att bli ful. Men det jag undrade var alltså om du måste bära den mot bar hud. Har du inte skjorta i militär verksamhet? Quote
arvid_eriksson Posted April 26, 2007 Report Posted April 26, 2007 ja, det kan jag men då blir det ju varmt Quote
Vysotskij Posted April 26, 2007 Report Posted April 26, 2007 Enligt min uppfattning (som dock bör kollas mot reglemente) bär man inte militärt 87-tröjan mot bar hud. Först har man på sig relevant skjorta, därefter tar man på en tröja om det är kallt. Quote
Rickard N Posted April 26, 2007 Report Posted April 26, 2007 ja, det kan jagmen då blir det ju varmt Är det så varmt att du inte kan ha m87 på dig ovanpå en skjorta kanske du inte behöver den? Quote
arvid_eriksson Posted April 26, 2007 Report Posted April 26, 2007 får väl göra så då att jag har en tröja under och byter till min m/59 om det blir för varmt Quote
Vysotskij Posted April 26, 2007 Report Posted April 26, 2007 får väl göra så då att jag har en tröja under och byter till min m/59 om det blir för varmt Skulle som sagt tippa att reglemente och befäl föredrar att du har 59-skjortan och tar på dig 87-tröjan över den om det är för kallt. Quote
Lt.Beavis Posted April 27, 2007 Report Posted April 27, 2007 (edited) varje gång jag har min m/87 mot bar hud så kliar den en hel delkänner ni till ett bra sätt att få slut på detta?? Har för mig att det är ylle i m/87 tröjan, där har du i så fall förklaringen till att den "kliar" mot bar hud. Edited April 27, 2007 by Lt.Beavis Quote
pyroteknikern Posted April 27, 2007 Report Posted April 27, 2007 Yes, tröjan kliar och är således inte skön att ha mot bar hud. Jag brukar har den kortärmade gröna skjortan under (tropik m/93 har jag fått för mig att den heter) eller t-shirt i undantagsfall. Fördelen med skjortan är att man ser proper ut om det blir för varmt med tröjan vilket inte är helt ovanligt. Quote
DaRaven Posted April 27, 2007 Report Posted April 27, 2007 Får man betala för hylsorna till tröjan? Eller är det bara å säga till på TSF? Brukar bara vara att hojta till på TSF så får man... Quote
Munken_swe Posted April 28, 2007 Report Posted April 28, 2007 Yes, tröjan kliar och är således inte skön att ha mot bar hud. Jag brukar har den kortärmade gröna skjortan under (tropik m/93 har jag fått för mig att den heter) eller t-shirt i undantagsfall. Fördelen med skjortan är att man ser proper ut om det blir för varmt med tröjan vilket inte är helt ovanligt. Det du åsyftar är Skjorta m/93 FN, vilket jag också tycker är förtfräffligt bra underställ när m/87 bärs. Bara synd att 93:an är så kort (i alla fall mitt ex.) att den bara lämpar sig för kaserntjänst, motsv, då den lätt blir hängande utanför fältbyxorna i fält. @Lt.Beavis Tröjan heter Ylletröja m/87, så det är högst troligt att den innehåller ylle. Quote
SG OLSSON Posted April 28, 2007 Report Posted April 28, 2007 I fält kan en synnerligen civil t-shirt i lämplig kulör brukas. Alternativet är den gröna undertröjan Quote
Axial Posted September 19, 2007 Report Posted September 19, 2007 (---)I filmen Vedettbåtsdivision väst från 1989 så bär man namnbrickan i pennfickan på ärmen. Två andra lösningar jag sett är att man antingen tar en "blank" axelklaffshylsa och syr på där namnbrickshållaren ska sitta eller att man gör ett diskret hål i själva tygförstärkningen och trär i namnbrickan där. I det sistnämnda fallet ska man nog dock förstärkningssy hålets kanter för annars fransar det sig. Får man betala för hylsorna till tröjan? Eller är det bara å säga till på TSF? Det där beror väl lite grann på dels vilket förråd man går till och dels på personen som står bakom disken på "motståndsnäste 1". Men i princip är det väl så att om du fått utdelat ett uniformsplagg till vilket hylsor med gradbeteckning skall bäras så ska du också få ut dessa hylsor. Annars är det nog upp till förrådet om de är snälla eller inte. Mina egna erfarenheter begränsar sig till i princip till förrådet på f.d. I13. Där har de aldrig ens haft hylsor för menig eller korpral till utdelning (vilket retade KB-eleverna till vansinne) och inte heller har de sålt hylsor till vpl eller hv. Däremot gick det konstigt nog bra att köpa tröja m/87 i bägge färgerna, fast jag är hvsoldat. Det förrådet har alltid haft ett dåligt utbud av saker till försäljning (utöver sådant som anställda har rätt att köpa) och det utbudet har man oftast ytterligare begränsat för icke anställda, dvs för vpl och hv. Och det blev ju inte bättre när I13 lades ned och förrådet enbart skulle betjäna hv/friv. Fast det är klart, nu pratar vi om regementet som ända in i det sista hade separat förråd i egen byggnad för hv/friv. Istället för att vara lite effektiva/smidiga och ha hv/friv-förrådet sammanslaget med det "riktiga" förrådet. Så för min del brukar jag passa på att köpa pryttlar när jag besöker Kungsängen i samband med högvakt genom hv. Där brukar de glatt sälja till alla som har pengar. HvSS brukar också sälja hylsor till humana priser, tror jag gett 30:-/paret när jag varit där. Quote
Pluton24 Posted November 8, 2010 Report Posted November 8, 2010 Har en fråga Har använt min tröja nu ett tag. Någon som vet ett enkelt sätt att ta bort trådar eller vatusan det nu är som ligger som ett lager innan själva tröjan. Quote
Pluton24 Posted December 8, 2011 Report Posted December 8, 2011 Katastrof. Min M87 tröja har gått isönder. eller ja en maska har gått upp i samma storlek som en femma mellan förstärkningen vid axlarna och halskragen. Kan man fixa detta på något sett eller är det bara tack och hej in i värmepannan med den? Quote
Knekt Posted December 9, 2011 Report Posted December 9, 2011 Det går att fixa. Leta rätt på lite garn i samma nyans och så lämnar du in den till en skräddare (eller fixar det själv). Quote
Knekt Posted January 2, 2012 Report Posted January 2, 2012 (edited) Hur fixar jag den? Själv? Kika här: http://www.ehow.com/...corporate&t=all Edit Och här: Edited January 2, 2012 by Knekt Quote
martinator Posted January 3, 2012 Report Posted January 3, 2012 (edited) Hur fixar jag den? Själv? Förr ägnade sig husmödrar av den ädla konsten att STOPPA STRUMPOR. dvs medelst garn och stoppnål laga hål som uppstått genom förslitning. Om du googlar på detta begrepp så skola du finna instruktioner och verktyg lämpliga för utövandet. /martin (lyckligt lottad med en mamma som stoppar strumpor - dvs fixar mina raggsockar) Edited January 3, 2012 by martinator Quote
R.lundin Posted September 18, 2012 Report Posted September 18, 2012 Vet någon vart man kan få tag på en M/87 tröja (som är kronmärkt) i dagens läge? Quote
NoPinky Posted September 18, 2012 Report Posted September 18, 2012 Vet någon vart man kan få tag på en M/87 tröja (som är kronmärkt) i dagens läge? Personalbutiken på ditt Regemente. Quote
Täcknamn: Storken Posted September 18, 2012 Report Posted September 18, 2012 Vet någon vart man kan få tag på en M/87 tröja (som är kronmärkt) i dagens läge? Personalbutiken på ditt Regemente. Well, såna finns ju inte längre eftersom PRIO inte klarar av att hantera något så komplicerat som kontanter. Välkommen till verkligheten =) Quote
Recommended Posts