Dizzy_keys Posted February 16, 2007 Report Posted February 16, 2007 Efter att ha kontrollerat tillverkaren så kom jag fram till att Zacho i danmark tillverkat tröjan 1987 Quote
Vysotskij Posted February 16, 2007 Report Posted February 16, 2007 Tack för historien Hans! Mycket intressant. Fråga Tröja m/87 Blå. Kan det finnas / ha funnits en variant där det INTE finns ficka för namnbricka? Jag har just fått två UTAN och den är identisk med den jag skaffat tidigare från FM frånsett nanmbricksfickan. Vidare så är det ingen "kronetikett" i den utan bara en tvättanvisning från den Engelska tillverkaren. En tidig sändning till FM?? OSA Pi PI I filmen Vedettbåtsdivision väst från 1989 så bär man namnbrickan i pennfickan på ärmen. Stämmer bra, så såg de ut när de första kom. Den brittiska tillverkaren hette något på "K..." Jag har min kvar som jag skaffade på KBS -89. I det brittiska originalet med lite grövre och snyggare garn, som jag sett bäras till svensk uniform, finns ingen namnbrickshållare. De officerare som haft den har burit namnbrickan i den främre pennfickan, vad jag minns. Quote
Anderkron Posted February 25, 2007 Report Posted February 25, 2007 (edited) På Armémuseum i Stockholm finns påde värmetröja 90 (270kr) och tröja m/87 (370kr) även scarfen finns för 25 kr chip chip Anderkron Edit: Påtal om Armémuseum så har dom just nu en utställning om spioner i krig och okrig väldans intressant slut edit Edited February 25, 2007 by Anderkron Quote
Dizzy_keys Posted February 25, 2007 Report Posted February 25, 2007 Säljer armémuseum gradhylsor? Quote
Forumsledning Kimster Posted February 25, 2007 Forumsledning Report Posted February 25, 2007 De har inga som ligger frammer iaf och jag tvivlar starkt på att de skulle hushålla med så många olika grader. Quote
Dizzy_keys Posted February 26, 2007 Report Posted February 26, 2007 Jo, det var det var i dom banorna mina tankar gick. vore dock kul om armémuseum skulle sälja dom. Quote
Kiowa Posted February 26, 2007 Report Posted February 26, 2007 Jo, det var det var i dom banorna mina tankar gick. vore dock kul om armémuseum skulle sälja dom. Varför sälja gradbeteckningar till allmänheten? Om man har behov av sådana så borde man ju ha tillgång till ett serviceförråd? Quote
Dizzy_keys Posted February 26, 2007 Report Posted February 26, 2007 (edited) Säljer man tröjan så kan man ju tänka sig att vissa av dom som köper den kanske använder den i HV eller dylikt. Alla har kanske inte inte möjligheten att handla i det "egna" förrådets butik beroende på öppettider och sån´t. Därmed hade det kanske underlättat för folk. Men det här är väldigt OT. Edited February 26, 2007 by Tikkanen Quote
TomS Posted March 13, 2007 Report Posted March 13, 2007 Jag har läst lite vad folk säger om den och det är regler hit och dit bara KB som får ha och liknande och bara vissa ställen osv. Vad är det konkret som gäller för tröja m/87? Kan jag ha en sådan istället för tröja 90, under fältjackan, och som yttersta plagg inomhus och allt är prima? Quote
Munken_swe Posted March 13, 2007 Report Posted March 13, 2007 Jag har läst lite vad folk säger om den och det är regler hit och dit bara KB som får ha och liknande och bara vissa ställen osv. Vad är det konkret som gäller för tröja m/87? Kan jag ha en sådan istället för tröja 90, under fältjackan, och som yttersta plagg inomhus och allt är prima? Reglementerat är att ylletröja m/87 är tillåtet yttersta plagg både utomhus och inomhus vid enskilt uppträdande. Alltså får du inte t.ex. ställa upp med den ytterst, inte ens om alla andra har det. Och att ha den under jackan är absolut tillåtet. Sedan kan vissa regementen och förband ha egna bestämmelser/traditioner där de anser att bara tex. KB, PB, GB, lägst korpral osv får ha den, även fast det inte står något sådant i något reglemente. Quote
os frontale Posted March 13, 2007 Report Posted March 13, 2007 (edited) Jag har läst lite vad folk säger om den och det är regler hit och dit bara KB som får ha och liknande och bara vissa ställen osv. Vad är det konkret som gäller för tröja m/87? Kan jag ha en sådan istället för tröja 90, under fältjackan, och som yttersta plagg inomhus och allt är prima? Det som gäller är UniR FM, och enligt mig så finns det inget som säger att någon över fänriks grad, kb, seregant eller pommesbärande personal har royalty på att bära Ylletröja M/87. Kjol får bäras tillsammans med m87 dock.. Jag bär dock m87an som du nämner istället för tröja 90 då det ser mycket mer propert ut och är mer praktiskt än tröja 90. Detta gäller till största del inomhus men jag anser att 87an har sin charm ute i terränglådan också... Men det har du väl sett ute på f4 ;) Edited March 13, 2007 by almkvist Quote
KD803 Posted March 13, 2007 Report Posted March 13, 2007 Reglementerat är att ylletröja m/87 är tillåtet yttersta plagg både utomhus och inomhus vid enskilt uppträdande. Alltså får du inte t.ex. ställa upp med den ytterst, inte ens om alla andra har det. Och att ha den under jackan är absolut tillåtet. Nja, lite mer komplicerat än så är det allt. Till fältuniform 90 så är m/87 grön en av de tillåtna tröjorna och den enda som får bäras som yttersta plagg. Detta gäller både vid enskilt uppträdande och annars. Till grön arbetsdräkt så utgör m/87 grön ytterplagg, det finns inget annat. Rent praktiskt så har jag aldrig sett m/87 grön bäras som ytterplagg vid uppställningar, även om det enligt UniR FM faktiskt är ok. Quote
Munken_swe Posted March 13, 2007 Report Posted March 13, 2007 Reglementerat är att ylletröja m/87 är tillåtet yttersta plagg både utomhus och inomhus vid enskilt uppträdande. Alltså får du inte t.ex. ställa upp med den ytterst, inte ens om alla andra har det. Och att ha den under jackan är absolut tillåtet. Nja, lite mer komplicerat än så är det allt. Till fältuniform 90 så är m/87 grön en av de tillåtna tröjorna och den enda som får bäras som yttersta plagg. Detta gäller både vid enskilt uppträdande och annars. Till grön arbetsdräkt så utgör m/87 grön ytterplagg, det finns inget annat. Rent praktiskt så har jag aldrig sett m/87 grön bäras som ytterplagg vid uppställningar, även om det enligt UniR FM faktiskt är ok. Är du säker på det? Du är den första jag stött på som hävdar att 87:an inte är bunden till enskilt uppträdande. Quote
Vysotskij Posted March 13, 2007 Report Posted March 13, 2007 Är du säker på det? Du är den första jag stött på som hävdar att 87:an inte är bunden till enskilt uppträdande. Den kanske är det i ungdomsverksamheten? När stabsenheter och liknande hade uppställning under min tid i det gröna var inte 87-tröjan ovanlig. Quote
KD803 Posted March 13, 2007 Report Posted March 13, 2007 Är du säker på det? Du är den första jag stött på som hävdar att 87:an inte är bunden till enskilt uppträdande. Läs UniR FM. Quote
Krook Posted March 13, 2007 Report Posted March 13, 2007 Reglementerat är att ylletröja m/87 är tillåtet yttersta plagg både utomhus och inomhus vid enskilt uppträdande. Alltså får du inte t.ex. ställa upp med den ytterst, inte ens om alla andra har det. Och att ha den under jackan är absolut tillåtet. Nja, lite mer komplicerat än så är det allt. Till fältuniform 90 så är m/87 grön en av de tillåtna tröjorna och den enda som får bäras som yttersta plagg. Detta gäller både vid enskilt uppträdande och annars. Till grön arbetsdräkt så utgör m/87 grön ytterplagg, det finns inget annat. Rent praktiskt så har jag aldrig sett m/87 grön bäras som ytterplagg vid uppställningar, även om det enligt UniR FM faktiskt är ok. KD803 är alldeles för snäll mot er andra, det är mer komplicerat än så faktiskt. Till Grön arbetsdräkt så bärs Grön ylletröja m/87 som livplagg, helt enligt vad KD803 skriver. Dock så finns "tillval" i form av Förstärkningsplagg till Grön arbetsdräkt och då kan Fältjacka 90 bäras som livplagg och Värmejacka som Ytterplagg. Grön arbetsdräkt används vid * inom- och utomhusarbete som ej kräver stridsuniform, * internationell tjänstgöring som ej kräver annan klädsel. UniRFM 2003 Sid 58. /K Quote
KD803 Posted March 13, 2007 Report Posted March 13, 2007 KD803 är alldeles för snäll mot er andra, det är mer komplicerat än så faktiskt. Ja ja, typiskt att någon från ett Reglemente skulle komma här och komma... Quote
TomS Posted March 14, 2007 Report Posted March 14, 2007 Det som gäller är UniR FM, och enligt mig så finns det inget som säger att någon över fänriks grad, kb, seregant eller pommesbärande personal har royalty på att bära Ylletröja M/87. Kjol får bäras tillsammans med m87 dock.. Jag bär dock m87an som du nämner istället för tröja 90 då det ser mycket mer propert ut och är mer praktiskt än tröja 90. Detta gäller till största del inomhus men jag anser att 87an har sin charm ute i terränglådan också... Men det har du väl sett ute på f4 ;) Jo det har jag sett, ingen tvekan om att det ser bättre ut, måste erkänna att jag är lite avis men schysst grabbar, då vet jag lite hur det ligger till då.. Quote
os frontale Posted March 14, 2007 Report Posted March 14, 2007 Det som gäller är UniR FM, och enligt mig så finns det inget som säger att någon över fänriks grad, kb, seregant eller pommesbärande personal har royalty på att bära Ylletröja M/87. Kjol får bäras tillsammans med m87 dock.. Jag bär dock m87an som du nämner istället för tröja 90 då det ser mycket mer propert ut och är mer praktiskt än tröja 90. Detta gäller till största del inomhus men jag anser att 87an har sin charm ute i terränglådan också... Men det har du väl sett ute på f4 ;) Jo det har jag sett, ingen tvekan om att det ser bättre ut, måste erkänna att jag är lite avis men schysst grabbar, då vet jag lite hur det ligger till då.. Haha, finns ju på förrådet för 230:- eller något liknande. Väl investerade peningan. Quote
TomS Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 Är det bara att åka dit och slänga fram peningan så får man en eller? Quote
Munken_swe Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 (edited) @TomS Gå in på förrådet och fråga var regementsshopen ligger. Ett tips är att ringa och kolla öppettider på shopen för dagen du planerar att åka, och om du måste föranmäla dig. I shopen finns en massa trevliga persedlar och diverse smått och gott att köpa. Där tar du en ylletröja m/87 (grön, antar jag) och går till den trevliga personen bakom disken så får du betala där. Annat mysigt som man kan köpa (där jag varit) är t.ex. skjorta m/93 FN, arbetsbyxor m/87, t-tröja- 90, långkalsong 90, fältskjorta 90... osv. Beroende på regementets vapenslag kan färgerna variera mellan blått och grönt. Alltså funkar det som i en helt vanlig civil affär. Tillägg: Som Hans Engström skrev så går det åt en held del pengar, även om man inte tänkt sig det. Handlade för 800 kr på F17. http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=7502&st=2523 Edited March 16, 2007 by Munken_swe Quote
Hans Engström Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 Dock tar dom sällan kort, så ta med kontanter i massor. Quote
os frontale Posted March 16, 2007 Report Posted March 16, 2007 Är det bara att åka dit och slänga fram peningan så får man en eller? När du kommer in på förrådet, fråga om du får köpa några persedlar så kallar dom på en dam som kommer gående med en börs, sen har du "personalbutiken" till höger när du kommer in. Finns inte så mycket där inne, kalsonger, tshirts, strumpor, m87 osv. Kontanter gäller. Quote
TomS Posted March 16, 2007 Report Posted March 16, 2007 Tufft... får väl åka dit och kolla något framöver.. Quote
compfast Posted March 19, 2007 Report Posted March 19, 2007 Det är väl klart att man kan bära m/87 tröjan i hemvärnet. Alla andra gör ju det! Quote
Tigern Posted April 19, 2007 Report Posted April 19, 2007 Var iväg till förådet idag, passade på att köpa en tröja M/87(alldeles ny!), den kostade endast 238 riksdaler, ett riktigt fynd Quote
ULv_Westman Posted April 20, 2007 Report Posted April 20, 2007 Ursäkta min dummhet men jag hittade en m87 tröja på öb häromdan och den var prissatt till 150 kr men den är säkert i sämre kvalitet än vad de ni snackar om är. Quote
Hensoldt Posted April 24, 2007 Report Posted April 24, 2007 Får man betala för hylsorna till tröjan? Eller är det bara å säga till på TSF? Quote
Recommended Posts