Jump to content
Sign in to follow this  
Kustkavallerist

Skjutning i vatten

Recommended Posts

Minst en gång.

Vill minnas att en att minst en värnpliktig på KA1 mitt år fick pipsprängning till följd av vatten i pipan, så det är nog ingen höjdaridé.

Eftersom vapnen har en tendens att må dåligt och explodera, så är det nog inte så lämpligt, nej.

@Kustkavallerist

En liten OT fråga bara... stämmer din profil? :lol:

:lol:

Men använder inte attackdykare AK5 under vattnet? Inte för att det är någon precision i det eller så men det är bättre än inget...

Vad jag har hört (som i hörsägen) så ska AK5 gå att avfyra under vattnet flera gånger under förutsättningen att hela pipan är vattenfylld. (Som en torpedtub). När man sedan kommer upp så gäller det att tömma pipan på vatten så man slipper pipsprängning.

Att skjuta under vatten lättare med vapen som är tillverkade för detta ändamål!

H&K har ju ex. ett sådant!

Sen har man ju alltid hört att det går med Kpist m/45

@Isgubbe

Profilen stämmer

Jag har legat på KA4, men blev förflyttad till K3

Var det svaret på frågan?????

Svar ja.. men kan inte sticka under stol med att det gör mig otroligt förbryllad över din fråga hurvida ak fungerar för strid under vatten. :dong:

Att skjuta under vatten lättare med vapen som är tillverkade för detta ändamål!

H&K har ju ex. ett sådant!

Sen har man ju alltid hört att det går med Kpist m/45

Jo, förvisso. Ryssarna hade ett nålvapen som var specifikt utvecklat för att skjutas under vatten.

Vad jag hört (en fras jag använder mycket) så är de svenska vattnen som bekant ganska grumliga vilket medför en begränsad sikt. Skjuter man med AK5 under vattnet kan man räkna med en kraftigt reducerad effekt och en precision som inte är särskilt imponerande. Men om man inte har så lång sikt så räcker det. Avstånden är korta och attackdykare vs attackdykare är inget jättevanligt scenario vad jag förstått. Så därför klarar sig svenska attackdykare med AK5 under vattnet. Ingen större poäng att ta fram dyra undervattensvapen om man kan hanka sig fram med ett redan befintligt vapen.

AK47 ska gå att avfyra under vatten har man också hört. Men inte M-16. Det är inte utan att man funderar vad som är avgörande för om ett vapen går att avfyra under vattnet eller inte.

Pipsprangning ar som nagra redan sagt inte nagot problem sa lange hela pipan ar full med vatten. Det ar bara en risk om t ex mynningen ar under vatten och resten ovanfor, eftersom luften da komprimeras alltfor mycket.

Pipsprangning ar som nagra redan sagt inte nagot problem sa lange hela pipan ar full med vatten. Det ar bara en risk om t ex mynningen ar under vatten och resten ovanfor, eftersom luften da komprimeras alltfor mycket.

Det där är en mycket farlig generalisering, särskilt när det gäller gevär.

Tester med gevär helt nersänkta och med pipor vattenfyllda har visat att onormalt höga tryck uppstår vid skjutning på detta vis.

För högt tryck i ett gevär = obra.

När slutstycken fastnar och det går hål på tändhattar vid skjutning är det ett tecken på att varken vapnet eller skytten kommer må bra vid fortsatt verksamhet.

Även om inte vapnet går sönder vid första eller ens hundrade undervattensskottet, så skulle jag vara väldigt försiktig med att säga "inte nagot problem"...

Eller har du praktisk erfarenhet av motsatsen?

Det där är en mycket farlig generalisering, särskilt när det gäller gevär.

Tester med gevär helt nersänkta och med pipor vattenfyllda har visat att onormalt höga tryck uppstår vid skjutning på detta vis.

För högt tryck i ett gevär = obra.

När slutstycken fastnar och det går hål på tändhattar vid skjutning är det ett tecken på att varken vapnet eller skytten kommer må bra vid fortsatt verksamhet.

Även om inte vapnet går sönder vid första eller ens hundrade undervattensskottet, så skulle jag vara väldigt försiktig med att säga "inte nagot problem"...

Eller har du praktisk erfarenhet av motsatsen?

Helt ratt, naturligtvis. Jag menade forstas att det ar mindre farligt om hela pipan ar vattenfylld. Jag halvsov dock nar jag postade, sa det blev ju lite obra formulerat... Helt klart, ska man skjuta under vattnet bor man anvanda P-11...

Vatten har ~800 gånger högre densitet än luft, så även om man kan skjuta under vatten lär inte kulan gå särskilt långt. Man brukar ibland testa jaktkulor genom att skjut dem i vatten, det anses allmänt vara ett "tufft" test för kulor eftersom vatten erbjuder så hårt motstånd.

Om man ska göra en landstigning eller något annan i vatten och inte vill ha in vatten i pipan så kan man trä en kondom över pipan.

Har inte provat men har hört att det ska funka hur bra som helst.

Om man ska göra en landstigning eller något annan i vatten och inte vill ha in vatten i pipan så kan man trä en kondom över pipan.

Har inte provat men har hört att det ska funka hur bra som helst.

jo, gärna kompletterat med eltejp /motsv. eller bara en simpel liten plastpåse´..

Såg reportage på Discovery om nåt slags Kriminaltekniskt labb där de matchade kulor med vapen.

Kulan avfyrades ned i en vattentank, detta för att kulan ej skulle deformeras av en träff, och jämfördes med vapnet för att hitta liknelser.

Vattentanken var inte särskilt lång/djup, vet inte på vilken ledd de sköt, så kulan kommer nog inte långt.

Glock 17 funkar i alla fall allderles yperligt under vatten(har vänner som provat), Helmantlad ammunition är dock ett måste!

Med eller utan "underwater spring cups"?

Dvs har man (läs: undertecknad) blivit pålurad något som inte behövs...

Edit:

FACTORY MARITIME SPRING CUPS

mspring.JPG

Edited by Sir Vival

Glock 17 funkar i alla fall allderles yperligt under vatten(har vänner som provat), Helmantlad ammunition är dock ett måste!

Med eller utan "underwater washers"? (Anm. "washers" har i detta fall inget med tvätt att göra.)

Dvs har man (läs: undertecknad) blivit pålurad något som inte behövs...

Den funkar alldeles utmärkt både med vanliga och undervattens-"spring cups", som detaljen kallas (vad den heter på svenska har jag ingen aning om).

Undervattensvarianten är enbart till för att förhindra ett eventuellt "baksug" i tändstiftskanalen som skulle kunna orsaka dåligt anslag och därmed eldavbrott.

Jag vet folk som har skjutit en del även utan sådana och det har fungerat utmärkt, men om herr Glock har tyckt det vara nödvändigt med en undervattensvariant så finns det väl kanske en ökad risk för eldavbrott utan dem.

//9x19 (som också har amfibiefjäderkoppar)

Om nu KJ eller FJS ska ta sig upp ur vatten, hur håller de vapnet tort (räcker det med en kondom eller dylikt för att hålla pipan torr)?????

För det första så krävs rigorös vapenvård och om du kollar på bilder där tex attackdykare går upp ur vatten så gör det så att de sticker upp pipan först och "tömmer" pipan på vatten sedan kommer resten så att säga. :worthy: ;)

Guest Lt. Payne

Jag frågade Chefen om detta, han var attackdykare i början på 90-talet.

De tömmer pipan genom att först ta upp pipan ur vattnet. Resten rinner ut via patronläget. Detta går utmärkt även med en patron i.

De fick inte ha laddat med lös amm under uppstigningen, de fick ladda efteråt.

Men de använde varken kondom eller nåt annat.

/stavfel.

Edited by Lt. Payne

De fick inte ha laddat med lös amm under uppstigningen, de fick ladda efteråt.

Men de använde varken kondom eller nåt annat.

/stavfel.

Misstänker stark att det har att gör med att lösplugg består av trä!

Och vad händer när trä hamnar i vatten? Just det ,det sväller!

Direkt obra att ha lopp igenpluggat av en uppsvälld träpatron :tveka:

har för mig att lösplugg är vaxade på något vis så att de inte ska svälla när de blir blöta. när vi vattenövergång förut på en övning så var min AK5a laddad med lösplugg och de funka hur bra som helst efteråt.

Har luktat, fråga mig inte varför, på lösplugg och de luktar väldigt mysko, typ som någon olja... Kan tänka mig att de på något sätt är behandlade för att de inte ska svälla, som föregående postare skrivit...

Mina personliga tankar/funderingar, alltså...

Tar upp en fråga jag inte riktigt förtjänar en egen tråd men som delvis handlar om pip-sprängningar... typ.

Såg en .38 Revolver (S&W) drabbas av en trumsprängning idag. Övre delen av trumman sprängdes av och flög en bra bit. Killen som sköt fick ett minimalt jack i ena fingret och ingen annan skadades.

Sprängningen ägde inte rum på första skottet utan efter närmre 20-30 skott.

1) Hur vanligt förekommande är detta? Några skyttar här på forumet som upplevt något liknande?

2) Vad kan vara anledningen? Överladdad patron? Trumman ur position? Sprickor i trumman? (Spekulera fritt).