Jump to content

Skjutning i vatten


Kustkavallerist

Recommended Posts

Och på liknande sätt tänker jag att ligger du ute i skogen under, säg, 1-2 veckor med rikligt med regn, så kommer ammunitionen att bli blöt.

Men hur ofta glider man omkring med samma ammo i magasinet under 1-2 veckor utan att någonsin gör patron ur för att kolla grejorna? Tycker att det skulle vara märkligt om man inte insåg att 1-2 veckors monsun innebär att man behöver vårda prylarna litet oftare (i fält) än under 1-2 veckor av torka och sol, och att man under dylika vårdtillfällen borde vårda ammon också. Eller är jag sådär militäriskt fyrkantig nu? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Absolut inte (svar på din sista fråga). :unsure:

 

Det jag menar är att ammunitionen kommer att bli blöt/fuktig en/ett par gånger under denna tid, oavsett om tar ut och torkar den när tillfälle ges, vanligtvis en gång per dygn, så gjorde i alla fall vi om jag minns rätt.

 

Och när nån uppfann ammunitionen måste dom räknat med att den används utomhus = risk för blöta. Om det nu visar sig att den inte tål att blötas ner helt, så är den dåligt gjord, tycker jag.

Bevisligen har ju dock ammon använts ett otal gånger i fuktig miljö utan att klicka, så konstruktören kanske tänkte så här "ok, man kan inte bada med den, men lite duggregn ska den nog tåla".

 

 

EDIT: skulle någon kunna göra samma test med 5,56? Bara så vi får reda på hur det ligger till där.

Edited by stefanf
Link to comment
Share on other sites

...........och för det andra är 9/39B tätad runt både hylskant och tändhatt vilket, mig veterligen, 7,62 skarp patron 10 inte är.

7.62 är precis som de flesta patroner för militärt och polisiärt bruk försedd med en asvaltssäkring, dvs en liten "rand" med asfalt några mm ner i hylsan!

 

mvh Jörgen

Link to comment
Share on other sites

...........och för det andra är 9/39B tätad runt både hylskant och tändhatt vilket, mig veterligen, 7,62 skarp patron 10 inte är.

7.62 är precis som de flesta patroner för militärt och polisiärt bruk försedd med en asvaltssäkring, dvs en liten "rand" med asfalt några mm ner i hylsan!

 

mvh Jörgen

Asfalt ,O Varför just asfalt och hur fungerar det egentligen ?

 

8-/

Link to comment
Share on other sites

Asfalt  :)  Varför just asfalt och hur fungerar det egentligen ?

Asfalt används för att det är fenomenalt bra på att täta i skarvar och dylikt. Den appliceras runt basen på kulan innan den monteras i hylsan. Om du väntar några dagar så kan jag visa dig en blid på det.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas verkligen inte att 9mm lös sväller i vatten. För det är ju en plastbaserad kula...

Plast?

Men hur funkar det vid skjutning?

Lite mer i detalj:

 

När du ska skjuta löst med K-pist så byter du pipa. Vid loppet är den normalstor, men sen smalnar den av framåt. Och längst ut på lösskjutningspipan sätter du ett "stopp" (ser ut som en tratt) som ser till att ingenting kan flyga iväg rakt framåt, utan sprids i vinklar snett utåt-framåt.

Det som händer är att kulan (plast) först mosas sönder och samman i den konformade pipan, och sedan när skräpet når längst fram till "tratten" så smulas det sönder till ett rött damm.

Har man riktig tur kan man få dammet att ta eld kortare ögonblick. :winner:

 

Hittade tyvärr ingen bild som visar det jag försökt beskriva.

Link to comment
Share on other sites

Nar vi anda ar inne pa traplugg, vet nagon varfor vi i Sverige anvander los am med traplugg snarare an "crimped rounds"?

För att det går att återanvända hylsorna. Dom som engelskarmén använder ser ju ut som startpistolsammunition i toppen. Förmodligen väldigt mycket svårare att återanvända.

Link to comment
Share on other sites

Hylsorna återanvänds? Jag har mycket sällan sett hylsor från lösplugg samlas ihop, men det beror väl på befälen...

 

Några bekanta inom brittiska armen säger att de som de använder kan också återanvändas - tydligen är det bara att fylla på dem igen och klamma ihop dem.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra fråga Torak.

Var själv inne på att det hade att göra med att mekanismen behöver det för att funka ordentligt, men det låter långsökt.

En annan teori skulle vara att dom ska se "verkliga" ut. Men det är ologiskt, skjuter man löst, skjuter man löst, punkt.

 

Hoppas nån har nåt bra svar.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra fråga Torak.

Var själv inne på att det hade att göra med att mekanismen behöver det för att funka ordentligt, men det låter långsökt.

En annan teori skulle vara att dom ska se "verkliga" ut. Men det är ologiskt, skjuter man löst, skjuter man löst, punkt.

 

Hoppas nån har nåt bra svar.

Med tanke på vilken kvalite dom flesta magasinen har och hur ofta man får eldavbrott för att patronerna inte hamnar rätt i pipan mm mm kan jag tänka mig att man måste använda lösa plugg som är uppbyggda som the real deal.

 

Borde inte banden till ksp:n komma snett om patronerna inte hade haft topp??

Link to comment
Share on other sites

Patronerna har fortfarande "topp" - hylsan är nästan lika lång som en skarp patron, men hopknipsad i änden för att hålla inne krutet. Det är inte vanliga hylsor med plastlock jag pratar om, som de man har i startpistoler.

 

Brittiska varianten behöver en s k BFA (Blank Firing Attachment) som delvis täpper till pipan så att mekanismen funkar ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror mig ha sett två olika sorters lösskjutningsanordningar till kpist, en med en tratt och en rundad sak inne i tratten, en mer konisk med små hål i?

Det är dom två delarna jag försökte beskriva ovan. :baskerPa:

 

När du byter ut skarpskjutningspipan mot en lösskjutnings-dito så sticker den (löspipan) ut en bit utanför manteln. På den så ser du gängor och hål.

Över gängorna skruvar du fast tratten med den rundade saken inuti.

Link to comment
Share on other sites

När du byter ut skarpskjutningspipan mot en lösskjutnings-dito så sticker den (löspipan) ut en bit utanför manteln. På den så ser du gängor och hål.

Över gängorna skruvar du fast tratten med den rundade saken inuti.

Jo, men sen tror jag att jag har sett en annan sort, en med en konisk metallbit, med hål borrade runt hela toppen, kanske i stil med lösskjutningen för ksp 58. De som hade denna konstiga saken var flygvapenkillar.

Link to comment
Share on other sites

Brittiska varianten behöver en s k BFA (Blank Firing Attachment) som delvis täpper till pipan så att mekanismen funkar ordentligt.

Bara nyfiken men finns det något vapen som inte behöver lösskjutnings anordning?

(Amerikanarna har väl bara en liten plåt för pipan som "slår" ner det som blir kvar av kulan.)

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

Ska vi kanske hålla oss till hur det går att panga under vattnet i den här tråden, och låta lösskjutningsanordningar till k-pisten behandlas i detalj i en annan?

 

 

//blågul

Link to comment
Share on other sites

Ska vi kanske hålla oss till hur det går att panga under vattnet i den här tråden, och låta lösskjutningsanordningar till k-pisten behandlas i detalj i en annan?

Jag tycker väl vi har klarat ut det, samt tagit tråden så långt vi kan i det ämnet.

Link to comment
Share on other sites

Det ända jag vet om skjutning under vatten är att slutstycket på min k-pist sprack

när vi hade roligt på slutövningen....och att skjut inte för nära underlivet för det värker ganska bra efteråt .....

 

Måste väl säga att vi Badade lite i närmaste sjö--

Link to comment
Share on other sites

Asfalt  :D  Varför just asfalt och hur fungerar det egentligen?

Asfalt används för att det är fenomenalt bra på att täta i skarvar och dylikt. Den appliceras runt basen på kulan innan den monteras i hylsan. Om du väntar några dagar så kan jag visa dig en blid på det.

Lite sent, lite off topic, men jag håller vad jag lovar. :D

 

img_0885.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...