Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det hade också funkat, nya ringar till PSG 90 Kikarsiktet men har inte det siktet för stor förstoring för att fungera som ett skarpskyttesikte?

Det är möjligt att det har, men det FINNS i organisationen redan, det var mest så jag tänkte.

Stopp...inte ta ifrån Hv sina PSG90 nu... :happy:

Eller enligt senaste hv-tidningen. Den finns inte ännu i nog många exemplar för annat än demo.

Man kan iofs fråga sig var alla vapen som köptes in tog vägen, det borde finnas en hög någonstans?

Meen det är nog en helt annan tråd.

återgår man till AK5 så är nog aimpoints förstoringssats godkänt för prestandan hos det vapnet.

Annars får FM köpa in ett gäng med nya "M14" om dom nu skall ha en sådan funktion med i gruppen?

• Replies 959
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted
Om man ska använda saker som redan finns i organisationen så är det väl bara att använda Ak4OR? Fördelen med Ak5B eller en eventuell Ak5E är väl att alla i gruppen (beroende på förband självklart) har samma kaliber och kan dela magasin med varandra.

Nej, AK 4 OR har inte den prestandan jag är ute efter. framförallt skottfasthet och kvalitet på sikte.

Posted
Nån som har hört hur de ska göra med granttillsatsen?? har de kommit så långt i funderingarna lr?

De kommer att fästas under manöverhandtaget och vara utbyttbart. Det För att soldaterna ska kunna dela på dem och skicka runt dem emellan sig. Åtminstone enligt en officerare jag pratade med på försvarsdagarna i somras :unsure:

Posted

Nån som har hört hur de ska göra med granttillsatsen?? har de kommit så långt i funderingarna lr?

De kommer att fästas under manöverhandtaget och vara utbyttbart. Det För att soldaterna ska kunna dela på dem och skicka runt dem emellan sig.

Nu förstår jag inte var på vapnet de skulle fästas eller hur/varför de ska skickas runt mellan soldaterna.

Posted (edited)

De kommer att fästas under manöverhandtaget och vara utbyttbart. Det För att soldaterna ska kunna dela på dem och skicka runt dem emellan sig.

Nu förstår jag inte var på vapnet de skulle fästas eller hur/varför de ska skickas runt mellan soldaterna.

På en liknande skena som rödpunktssiktet fästs på kanske. Fördelen är väl att alla soldaterna i t ex en grupp kan använda sig av granattillsatsen.

Jag citerar bara en muntlig källa, kanske var lösa spekulationer från hans sida.

Edit: ur Insats & försvar 4/2006

"En av modifieringarna är ett skensystem

som kan användas för att fästa bland annat

rödpunktssikte, laserpekare, bildförstärkare

och 40 mm granattillsats på vapnet och

eventuell skjutsimulator."

"Du behöver inte hela tiden bära all

utrustning. Systemet blir också mer flexibelt

och man kan fördela utrustning mellan

varandra till den som bäst behöver det,

till exempel 40 mm granattillsats, för den

uppgift som ska lösas."

Edited by PrinsProppmätt
Posted

Under manöverhandtaget? :S under handskyddet menar du väl ändå?

Om den ska kuna skikas runt till alla ska alla då genomgå uttbildning på 40mm Grt? låter som slöseri med tid eller?

Posted
låter som slöseri med tid eller?
Att ge folk utbildning på t.ex. vapensystem kan aldrig någonsin vara slöseri med tid...
Posted

Under manöverhandtaget? :S under handskyddet menar du väl ändå?

Jo givetvist :)

Det var det jag inte fick att gå ihop. Började undra om du menade den typen av granattillsatser med en del som går runt magasinet så avtryckaren sitter bakom magasinet (vilket borde bli under manöverhandtaget). Det enklaste vore ju att bara byta ut fästet på de gamla granattillsatserna så att de passar på skenan under pipan/handskyddet.

Att "skicka runt" granattillsatsen låter som att man skulle göra det ute i skogen under pågående lösande av uppgift och det känns inte riktigt som något jag skulle börja fippla med där och då. Däremot är det ju bra med modulbaserade system som kan konfigureras på olika sätt innan man ger sig ut i läskiga skogen.

Guest koenigsegg88
Posted

dsc_0033.jpg

Jag undrar vad den lilla saken med en gul lapp på är för något? Är det ett lasersikte/pekare?

Posted
Om den ska kuna skikas runt till alla ska alla då genomgå uttbildning på 40mm Grt? låter som slöseri med tid eller?

!!?

Att säga att vapenutbildning är slöseri med tid under GU är som att säga det är slöseri med tid att äta mat på en restaurant..!!! :bash:

Grt är ganska simpel, det går på minuter att lära sig använda den och inte mycket längre tid att lära sig bli någorlunda träffsäker. Bra idé att ge alla möjligheten att byta runt mellan gruppmaterielen. Alla ska ju ändå kunna använda gruppens/plutonens vapen, åtminstone någorlunda hyfsat.

Posted
Jag undrar vad den lilla saken med en gul lapp på är för något? Är det ett lasersikte/pekare?

Troligtvis, eftersom alla lasermojutter ska ha en sån där gul varningslapp på sig där det står att den är farlig.

Posted
Är det nån sorts b-styrka, eller har någon annat land ak-5 på försök? :)

Edit : stavning

Under övningen testades tre olika internationella gasmasker med tillhörande utrustning. Här testades den franska dräkten, vilken fick mycket väl godkänd.
Posted

Är det nån sorts b-styrka, eller har någon annat land ak-5 på försök? :)

Edit : stavning

Under övningen testades tre olika internationella gasmasker med tillhörande utrustning. Här testades den franska dräkten, vilken fick mycket väl godkänd.

Aha. Hittade inte bakgrunden till den. Tack så mycket :D

Posted

Troligtvis, eftersom alla lasermojutter ska ha en sån där gul varningslapp på sig där det står att den är farlig.

Det är en laserpek

• 2 weeks later...
Posted

W.644 skulle vapenoff få utb. på AK5C på P7.

Ett steg närmare att den kommer ut på trupp kanske.

Som jag har förstått det så är det industrin som är begränsningen nu.

Är det någon som vet vad den färdiga vikten landade på på vapnet? Tomt utan rps, mag och främre handgrepp alltså.

På bilderna som visats ser kolvkammen för låg ut med rps. Någon kommentar kring detta?

Vidare, vilken vapenrem kom man fram till var den bästa i testerna?

Enligt FMV-pdfen så skulle det bli nån ny "tactical sling".

Posted (edited)

Mycket vackert! Ser ut som lite länkad FX-am dessutom, inte sugen på att förtälja något om de omständigheter/erfarenheter som kanske hör till bilden? ;)

/Edit: Samma frågeställning i FX-tråden också, om det är bättre lämpat.

Edited by Toll
Posted (edited)

Mycket vackert! Ser ut som lite länkad FX-am dessutom, inte sugen på att förtälja något om de omständigheter/erfarenheter som kanske hör till bilden? ;)

/Edit: Samma frågeställning i FX-tråden också, om det är bättre lämpat.

Svarar i båda så blir det inte så mycket hoppande mellan trådar.

Finfint! Får man gissa på att bilden är tagen på MSS? Någon info om när dom kommer ut på förbanden?

Bilderna är tagna under en mörkerövning med YOP 06/09 MSS i Jönköpings trakterna. Färgammunitionen funkar bra. Tyvärr måste en heltäckande mask med halsskydd bäras vilken inte är kompatibel med hjälm och comtacs. Det känns när man blir träffad och ammunitionsinsatsen blir mindre men mer välriktad.

Vad gäller frågon om när dom kommer ut på förband kan jag inte svara på. Det kommer stötvis.

Edited by InfSsk
Posted
Intressant, jag hörde något om att ak5c inte kunde komma ut på förbanden då det inte fanns någon lösskjutningsanordning men detta kanske löser det?

Ja det är en anledning. Vad jag har hört så ska en lösskjutningsanordning vara på väg.

Posted
En sista fråga: Hur mkt väger den?

OBS! Har inga exakta mått, men utan rps, laserpek, vapenlampa, kändes det som om den vägde mindre än en vanlig ak5. Men med allt på så väger den nog lika, om möjligen kanske mer.

Tror inte vikten är förändrats jämfört med vanliga ak5 inga lättnader skall enligt uppgift ha gjorts. Det kan dock vara en skillnad i viktfördelning istället. OBS!

Jag har absolut inga fakta bakom det här. Det är enbart egna upplevelser!

Posted
Men varför använde ni de gamla plåtmaggen? Då fungerar ju inte sistaskottspärren.
För att plastmaggen är usla i största allmänhet? Ömtåliga och går inte alltid att ladda fullt? Kan inte för min själ förstå att man ska ha plastmag, vad hindrar att man har ett observationsfönster i plåtmagasinet och en patronförare anpassad för sistaskottsspärren?
Posted (edited)

@Snabeldraken

AK5C skall väga max 3.8kg oladdad, att jämföra med Ak5 som väger 3.9kg oladdad.

Källa: Per Arvidsson, FMV "The Swedish ak5 upgrade program"

@InfSsk

En FX-proj på struphuvudet kan förstöra en hel dag, därav skydden. Visst dom må vara obekväma, men hellre det än en tripp till sjukhuset. Skippa hjälmen om inte annat.

Det finns många fördelar med FX. Största nackdelen är priset på ammunitionen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Magasinen är alltid det känsligaste på vapen och dem skall behandlas därefter. Men jag vet av erfarenhet att det INTE görs.

Iom att man gör dom i plast så minskar inte användaransvaret.

Ang att byta patronförare så tog jag upp frågan med sakkunniga på SAAB Bofors Dynamcis när jag var där. Och det skulle kunna gå att byta ut den, i plåtmagasinen, till amerikanarnas gröna. Och på så vis kunna nyttja sistskottspärren. Men det var inget som hade prövats, dock skall det inte förkastas.

Förtydligande: Batterier och vapen laddar man. Magasin fyller man på!

Edited by Nifelhel
Posted
@Snabeldraken

AK5C skall väga max 3.8kg oladdad, att jämföra med Ak5 som väger 3.9kg oladdad.

Källa: Per Arvidsson, FMV "The Swedish ak5 upgrade program"

@InfSsk

En FX-proj på struphuvudet kan förstöra en hel dag, därav skydden. Visst dom må vara obekväma, men hellre det än en tripp till sjukhuset. Skippa hjälmen om inte annat.

Det finns många fördelar med FX. Största nackdelen är priset på ammunitionen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Magasinen är alltid det känsligaste på vapen och dem skall behandlas därefter. Men jag vet av erfarenhet att det INTE görs.

Iom att man gör dom i plast så minskar inte användaransvaret.

Ang att byta patronförare så tog jag upp frågan med sakkunniga på SAAB Bofors Dynamcis när jag var där. Och det skulle kunna gå att byta ut den, i plåtmagasinen, till amerikanarnas gröna. Och på så vis kunna nyttja sistskottspärren. Men det var inget som hade prövats, dock skall det inte förkastas.

Förtydligande: Batterier och vapen laddar man. Magasin fyller man på!

Har inget mot skyddsutrustningen och förstår vikten av att ha dem. Att dom var obekväma var inget som störde mig nämnvärt. Det jag upplevde var negativt var att man inte kunde ha hjälmen och på så sätt inte heller mono-var:en. En petitess helt enkelt.