Hildisvin Posted April 4, 2009 Report Posted April 4, 2009 (edited) Panasonic släpper en ny tålig fältmässig digitalkamera nu i april. Bla möjlighet att filma i hd 720p, ganska dyr är den dock. Panasonic Lumix DMC-FT1 Prisjakt Har inte sett några tester och bildexempel än, men den som orkar googla hittar kanske något. Edited April 4, 2009 by Hildisvin Quote
trädet Posted April 5, 2009 Report Posted April 5, 2009 Tackar för alla tips. Känns som det mest lutar mot en tough, då den verkar vara billig, och klara stryk . Men inköpet blir nog först efter studenten, när man har lite mer deg. Hur blir bilderna med en sån kamera, är ingen direkt kamerafantast, men vill gärna kunna se vad jag fotar. Quote
Born Posted May 8, 2009 Report Posted May 8, 2009 Är sugen på en Canon EOS 500D. Någon som klämt och kännt på den lite? Kanske tillochmed införskaffat? Räcker det med ett 18-55 IS objektiv för normal amatörfotografering eller bör man satsa en slant på något bättre? Canon EOS 500D Quote
beaver_sthlm Posted May 10, 2009 Report Posted May 10, 2009 Slår fortfarande ett slag för EOS40D då den är vattentätad, perfekt med 580ex2 blixten som även den är vattentät! Quote
Born Posted May 10, 2009 Report Posted May 10, 2009 Är sugen på en Canon EOS 500D. Någon som klämt och kännt på den lite? Kanske tillochmed införskaffat? Räcker det med ett 18-55 IS objektiv för normal amatörfotografering eller bör man satsa en slant på något bättre? Canon EOS 500D Det blev en 500D. Är inte tillräckligt bra fotograf för att veta om den är lika bra som alla påstår, men jag jobbar på att nå den graden av duglighet under sommaren. 18-55 duger för hemma fotografering, men det kliar lite i fingrarna att iallafall prova ett 55-200 objektiv. Quote
martin Posted May 10, 2009 Report Posted May 10, 2009 Är sugen på en Canon EOS 500D. Någon som klämt och kännt på den lite? Kanske tillochmed införskaffat? Räcker det med ett 18-55 IS objektiv för normal amatörfotografering eller bör man satsa en slant på något bättre? Canon EOS 500D Det blev en 500D. Är inte tillräckligt bra fotograf för att veta om den är lika bra som alla påstår, men jag jobbar på att nå den graden av duglighet under sommaren. 18-55 duger för hemma fotografering, men det kliar lite i fingrarna att iallafall prova ett 55-200 objektiv. betänk att 55-200 inte är någon bra glugg. Plastig som få. Tips är att kolla runt på www.fotosidan.se. massa tester och recensioner osv på allt fotorelaterat. Quote
Forumsledning Kimster Posted May 10, 2009 Forumsledning Report Posted May 10, 2009 Slår fortfarande ett slag för EOS40D då den är vattentätad, perfekt med 580ex2 blixten som även den är vattentät! Det där är nog fel ordval. På engelska heter det weather-resistant construction, och det innebär inte på något sätt vattentät. Detsamma gäller blixten, Dust- and water- resistance är mer sanning. Jag vet att vissa kameraförsäljare älskar att spröda med orden kring egenskaper, men så är många av dem just "säljare" I övrigt är både 40D och EX2 bra produkter och levererar mycket bra. De håller att stå ute när det regnar iaf, men inte mer. Quote
Cykelskytt Posted May 10, 2009 Report Posted May 10, 2009 Är sugen på en Canon EOS 500D. Någon som klämt och kännt på den lite? Kanske tillochmed införskaffat? Räcker det med ett 18-55 IS objektiv för normal amatörfotografering eller bör man satsa en slant på något bättre? Canon EOS 500D Jag kan inte låta bli att dra fram en av mina käpphästar här. Det har ett tekniskt och ekonomiskt pris att bygga zoom-objektiv, så vill du ha hög optisk kvalitet till ett rimligt pris är det lättare att hitta det med fasta brännvidder. Jag känner inte till Canon så väl, men de har ju t.ex. ett 50/1.8 som är plastigt, svinbilligt, och enligt ryktena av högsta klass optiskt. Det är klart, det går ju inte förneka att zoom-objektiv är väldigt praktiska. Quote
Skuggan Posted May 10, 2009 Report Posted May 10, 2009 en annan enkel regel är, man får vad man betalar för. bra optik är svindyr. och framförallt, bara för att kamerahuset är väderskyddat betyder inte det att optiken är det! skyddat kamerahus med otätad optik = otät kamera och tätad optik.. ja DET kostar stålars. då är vi genast uppe i proffs klassen och snackar om tiotusentals kronor beroende på vad för brännvidd man skall ha. tips då är, tillverka ett väderskydd av tex platspåse och gummisnoddar. inte snyggt men funkar och är billigt. (tips, genomskinlig plastpåse så man ser vad fan man gör med kameran) att en Kompakt kamera är vattentät är ju inget problem, enda öppningarna du har där är ju batteri och minneskort. men en systemkamera... ja då har du ju en stor bajonettfattning för optiken och det är lite lurigare att få tätt. Quote
imint Posted May 10, 2009 Report Posted May 10, 2009 Ska man ha en riktigt tät kamera är detta ett alternativ; http://www.mir.com.my/rb/photography/compa...s/nikonosrs.htm Fast då skall man vara ganska tät själv Alternativet kanske är ett av de många olika undervattenshus som finns för både kompakt- och systemkameror. Quote
Darkwand Posted September 27, 2009 Report Posted September 27, 2009 Beställde ett kit med Canon 500D 18-55 och 55-250 objektiv. Dom objektviven har jag väl inte dom högsta förhoppningarna på då det är standardobjektiven. Däremot den Canon 50mm F/1,8 II jag köpte till borde bli fin, rent allmänt känns det som att fasta objektiv är att "billigt" sätt att få bra objektiv men dom är inte så flexibla. Nåja nu blr det väl tillbehör i några månader innan nästa objektiv Quote
Ringo Posted October 7, 2009 Report Posted October 7, 2009 Lånar denna tråd lite. Kopplat till kameror är också objektiv. Någon som har erfarenhet av följande vidvinkelobjektiv: Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM for Canon Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM For Canon Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f/2.8 For Canon Jag är sugen på att köpa ett av dessa till min EOS450D och Tokinan är jag riktigt sugen på mycket beroende på bländartalet. Någon som har erfarenheter från det eller något av de andra objektiven? Bra/dåliga saker med dem? Har en kompis som åker till japan snart. Någon som vet om det finns fördelar i att göra en beställning på objektiv genom honom - Är priserna på objektiv bra i Japan? Quote
martinator Posted October 8, 2009 Report Posted October 8, 2009 generellt är vidvinkeloptiker svåra. Blir ofta oskarpa i hörnen. Nu har du ju en brännviddsförlängning på 1,6 så det blir mindre uppenbart. det svåra med recensioner är att folk ofta inte har en referens. Köper man en billigare optik så har man sällan de dyra proffsoptikerna att jämföra med och därför tycker man att det man har är bra. Tex att det tecknar skarpt. Men om man jämför de med en dyrare skulle man säkert se att det tappade betydligt mer ljus och skärpa mot kanterna än tex en L-optik. Har provat Canons nya EF 17/4,0L TS-E på en EOS1Ds MkIII och det är sjukt skarpt. Men med prislapp därefter -26 papp....... Recensioner av canonoptiken hittar du här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=6928 Genrellt är folk väldigt nöjda. Dock skriver de inte vilken kamera de använder vilket gör det svårt att utvärdera. Dels har de inget att jmf med. Tokina recensioner hittar du här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15944 samma sak, folk är generellt nöjda, men de har ingen referens så det säger inte så mycket. Sigma recension: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9642 /martin Quote
Ringo Posted October 8, 2009 Report Posted October 8, 2009 generellt är vidvinkeloptiker svåra. Blir ofta oskarpa i hörnen.Nu har du ju en brännviddsförlängning på 1,6 så det blir mindre uppenbart. det svåra med recensioner är att folk ofta inte har en referens. Köper man en billigare optik så har man sällan de dyra proffsoptikerna att jämföra med och därför tycker man att det man har är bra. Tex att det tecknar skarpt. Men om man jämför de med en dyrare skulle man säkert se att det tappade betydligt mer ljus och skärpa mot kanterna än tex en L-optik. Har provat Canons nya EF 17/4,0L TS-E på en EOS1Ds MkIII och det är sjukt skarpt. Men med prislapp därefter -26 papp....... Recensioner av canonoptiken hittar du här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=6928 Genrellt är folk väldigt nöjda. Dock skriver de inte vilken kamera de använder vilket gör det svårt att utvärdera. Dels har de inget att jmf med. Tokina recensioner hittar du här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15944 samma sak, folk är generellt nöjda, men de har ingen referens så det säger inte så mycket. Sigma recension: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9642 /martin Sjysst. Skall kolla dessa. Jag var på Fotokungen igår och pratade med deras kunniga personal just för att komma förbi det som du beskriver med avsaknad av refrenser. Killen jag pratade med sa väl ungefär såhär: Canons är bäst map Aberration etc. Felen som uppkommer på de andra objektiven är dock så ringa att de bara märks om man skall göra stora förstoringar och Sigmas och Tokinas ojektiv skulle därför vara helt ok för min del. Och givetvis är säker L serien ruskigt mycket bättre men jag låtsas som om jag inte vet om det för min plånboka hade surnat till om det var dem jag jagade. Fö är Tokinas objektiv tydligen väldigt populärt och svårt att få tag på här i Sverige - iaf om man skall tro på vad Fotokungen säger. Quote
Apone Posted March 31, 2010 Report Posted March 31, 2010 Jag eftersöker en systemkamera med hyfsat objektiv samt har FILMFUNKTION. Inget fancy eller professionellt, men en bra kamera som tar bilden _när jag trycker på avtryckaren_ samt kan ta filmsekvenser som varar i kanske max 10 min. Det finns en del att välja på, men jag är intresserad av er input. GMY. Quote
Apone Posted August 10, 2010 Report Posted August 10, 2010 Jag eftersöker en systemkamera med hyfsat objektiv samt har FILMFUNKTION. Inget fancy eller professionellt, men en bra kamera som tar bilden _när jag trycker på avtryckaren_ samt kan ta filmsekvenser som varar i kanske max 10 min. Det finns en del att välja på, men jag är intresserad av er input. GMY. Besvarar min egen fråga enligt ovan: det blev en Canon 500D med kitobjektiv 18-55mm. Kameran är jag mycket nöjd med, men objektivet känns lite begränsat. Ny fråga: tips på uv-kamera? Familjen skall till varmt land om ca 3v och vi eftersöker en billig uv-/vattentät kamera. Om det står "vattentät till 3m" - är det samma sak som att jag kan dyka med den till 3m djup, eller är det bara 3m vattenpelare (/motsv) den skall klara? Exakt hur kass/bra kan denna vara?: Rollei SL50 (ligger rätt i pris..) Quote
Forumsledning Kimster Posted August 10, 2010 Forumsledning Report Posted August 10, 2010 tja.. de där siffrorna är lite roulettenummer. Det är en fingervisning till vad du bör hålla dig. Men t.ex. när jag filmat med en 3m-kamera på 5m så funkade det. Men sedan vid ytan så råkade ändå en lucka inte vara riktigt stängd och då pajja den iaf. Enligt vissa tester jag läst brukar de hålla för lite mer än vad som anges. Det som har slutat funka var vissa knappar osv. Men när man kommer upp till ytan funkar det igen. Jag hade även problem med imma/fukt på insidan av glaset. Så temperaturskiftningarna är mer jobbiga (ibland dödliga) än djupet i flesta fall. Ingen vattentätning i världen håller fukten borta. Quote
Sgt.Nilsson Posted August 17, 2010 Report Posted August 17, 2010 Panasonic släpper en ny tålig fältmässig digitalkamera nu i april. Bla möjlighet att filma i hd 720p, ganska dyr är den dock. Panasonic Lumix DMC-FT1 Prisjakt Har inte sett några tester och bildexempel än, men den som orkar googla hittar kanske något. Jag tänkte jag kanske kunde bidra med mina erfarenheter då jag har just denna kamera. Köpte den strax innan min värnplikt (Låg inne senaste kullen på K3) och jag kan inte säga annat än att den är en otroligt fin kamera som har varit med på näst intill samtliga ''väldigt många'' övningsdygn i alla väder. Den är vattentät, väldigt robust och tar extremt bra bilder för att vara denna sorts kamera. Jag har fotat/filmat under vatten, inga problem. Den har tappats ett antal gånger utan efterföljande problem (skall dock kanske inte slänga den i bergsväggen för att testa) Den har varit oskyddad i toplocket på Lk100an under flera veckors tid med regn, frost, snö, you name it, utan problem. En gång under gsu ''spydde'' topplocket pga trött livhusar, befäl X såg troligtvis inte att det var en kamera utan den hamnade på den fuktiga backen, jag var borta på moment flera timmar och kom tillbaka mitt i natten till en frostad Lumix vilken jag helt enkelt bara la i fickan, tinade och sedan fotade med resterande 10månader av vpl. och den funkar fint änn idag. Den har även enligt mig utmärkt batteritid som inte har blivit märkbart sämre av allt användande. Laddar ganska fort också. Batteritiden har jag aldrig riktigt dokumenterat men den håller i alla fall för dagligt bruk (låt oss säga 50bilder om dagen?) i upptill 10 dagar utan att överdriva. man skall dock vara varsam om luckorna på kameran, en för batteri/minneskort och en lucka för kontaktuttag. Blir dessa skadade förstörs förmågan för vattentäthet. Funktionerna är många och de går ju att läsa om i kamera specifikationerna på hemsidor mm, vill någon ha info av mig angående någon funktion är det bara att PMa! Kan gärna lägga ut eller skicka bildexempel på begäran. Hoppas det hjälpte... Quote
Janjävlar Posted January 5, 2011 Report Posted January 5, 2011 Kickar igång en gammal tråd! Är ute efter en praktisk digitalkamera som skall vara stöttålig och kunna ta bilder och filma med relativt bra resultat. Eftersom Olympus verkar vara att föredra inom detta område har spanat in mig på följande modell: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=M8010silver Vad tror ni, pros and cons? Quote
Skuggan Posted January 6, 2011 Report Posted January 6, 2011 (edited) vet inte hur den senaste generationen av olympus though serie är, men min personliga erfarenhet är att de håller vad de lovar i form av täthet och stryktålighet. dock faller de lite i bildkvalitet. nu verkar det ju som att du ställer kraven att den skall tåla stryk och ha bättre bildkvalitet än mobilen. ja, då faller den utan tvekan inom ramarna. att jag personligen inte gillar knappar och reglage är en annan sak (har svårt för kompakter över huvud taget) behöver du inte lägga någon vikt vid ;) Edited January 6, 2011 by Skuggan Quote
mordor Posted January 6, 2011 Report Posted January 6, 2011 funderar lite på en Fujifilm S1600 är den något att ha? eller är det värt att lägga till lite pengar och senare kunna byta ut optiken. Är ny men det här med foto, men har tröttnat på det här med vanlig kompaktkamera och vill step it up a bit så att säga Quote
Recommended Posts