Jump to content

Recommended Posts

Guest Gone_crazy
Posted

Har en Canon Ixus V för 7000:-

Inte en repa på åtta månader, och den ligger ALLTID i vänster benficka... Och då ligger jag ändå på stadsskytte... Inte världens bästa miljö för en kamera... Bra bildkvalité, filma upp till 30 sekunder (med ljud), mm mm. MKT BRA KAMERA...

--> Må den klara sig i två månader till ;)

• Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

ATT: lajsen

Det är en klart överkomlig kostnad, men kruxet är att bilderna måste vara i väldigt hög upplösning för att du ens ska kunna jämföra det med ett vanligt foto. Och hur många tar egentligen foton med kamerans högsta upplösning med tanke på det begränsade antal bilder man då kan klämma in?

Posted
ATT: lajsen

Det är en klart överkomlig kostnad, men kruxet är att bilderna måste vara i väldigt hög upplösning för att du ens ska kunna jämföra det med ett vanligt foto. Och hur många tar egentligen foton med kamerans högsta upplösning med tanke på det begränsade antal bilder man då kan klämma in?

Misstänker att du pratar om upplösning på en digitalkamera nu, och då beror det ju på vad man ska ha bilderna till.

1280x1024 är nog det absolut minsta man ska satsa på om man vill skriva ut bilderna. Min kamera ligger på 1600x1200 som standard (och högsta) upplösning. Där finns dessutom två olika lägen, en "hög" och en "superhög kvalitet". "hög" kvalitet räcker väääldigt bra tycker jag. Skulle tro att det går att printa en A4 med hyfsat resultat..

Jag har 64 mb minne till min kamera, varje bild blir mellan 400 och 500 Kb stor. Räkna lite på hur många det får plats.. det är många.

Guest Gone_crazy
Posted

Om jag tar bilder till datorn så använder jag 640x480 & fin komression (av normal, fin & mycket fin)...

Det blir alldeles utmärkt kvalité på bilderna och jag får plats med 200 bilder utan problem.

Om jag använder 640x480 och normal komperssion blir bilderna helt ok då med. Då får jag plats med 800 - 900 bilder...

Jag har två minneskort (ett på 32 MB (som jag använder) och ett på 8 MB (reserv))...

• 1 year later...
Posted

Den här då:

Olympus mju 400

l092090.jpg

4390:- hos netonnet.se

* 4 megapixel

* 3x optisk, 4x digital zoom

* Skall klara vattenstänk frå alla riktningar

Posted
Har en Canon Ixus V för 7000:-

Inte en repa på åtta månader, och den ligger ALLTID i vänster benficka... Och då ligger jag ändå på stadsskytte... Inte världens bästa miljö för en kamera... Bra bildkvalité, filma upp till 30 sekunder (med ljud), mm mm. MKT BRA KAMERA...

--> Må den klara sig i två månader till ;)

Har själv en Digital Ixus av första modellen. Har fungerat absolut problemfritt i två Kosovobataljoner.

Varmt som kallt klimat, fuktigt och allt vad man kan tänka sig. Helt störningsfri.

Ixus-serien rekommenderas verkligen!

//Pelle

• 1 year later...
Posted

Någon som kan tipsa om

en fälttålig digi-kam?

Gärna en som överlevt

några US (kam. alltså)

Gärna med opt. zoom 2-3x,

blixt, norm. AA-batt, behändig strl. mm.

Nackdelen med digi. i US blir

väl ber. av egen dator alt. lånedator

med skrivare.

Nästan bättre att köra analogt direkt, eller?

Berätta gärna.

Posted
Någon som kan tipsa om

en fälttålig digi-kam?

Gärna en som överlevt

några US (kam. alltså)

Gärna med opt. zoom 2-3x,

blixt, norm. AA-batt, behändig strl. mm.

Nackdelen med digi. i US blir

väl ber. av egen dator alt. lånedator

med skrivare.

Nästan bättre att köra analogt direkt, eller?

Berätta gärna.

Då jag inte gillar digi. komp.

så kan jag inte rekomm. någon dyl.

men vad avser lagring av bilder

så är en port. hdd. med kortläsare

ett väldigt bra alt.

Finns även att köpa som tomma skal

där du kan byta hdd. som du vill om en blir full eller så.

Ps visst är det jobbigt att läsa allt för många konstiga förkortningar...

Posted

Trodde jag hade hamnat i

förkort. förlov. land?? ;)

Körde tyvärr efter devisen;

kan det förkortas, så SKALL det

förkortas..

Håller med, hackar man det för mycket

så blir det sallad.

"Mantlar och tillbakarycker"

(Känt rifle-ordspråk)

Posted

Jag köpte en Pentax Optio 43 WR. Spelar väl i samma liga som Olympus kameran som beskrivs tidigare. Anledningen att jag valde denna är att jag ville ha en tålig kamera (vatten och stötar) och som drivs med AA batterier som finns lite varstans. /Gusten :baskerKav:

• 9 months later...
Posted
Nån som kan ge nått tips på en digitalkamera för typ 2000-4000 kr

som kan rekomenderas ifall man ska till liberia

Då vill jag rekommendera IXUS50, har trillat ner till en vettig prislapp nu, och du får den nog ännu förmånligare i de stundande mellandagarna :)

5 Mpixlar, och filminspelning i 640x480 med 30fps i GRYM kvalité! Ingen tidsbegränsning!

Den är dessutom riktigt jätteliten!

Köp till ett stoooort minneskort när du endån är i shoppingsvängen, utrymmet springer iväg när man knäpper högupplöst och filmar ;)

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ixus50

Posted

Har beställt en pentax optio wpi till mig själv. Vatten och sand tålig. Samtidigt kompakt.. hoppas den håller hela missionen. Köpte ett minne på en gig. Tittade ganska mycket på ixus 40/50/55, men kom fram till att de passade flickvännens civila behov bättre. Gissa va hon får i julklapp

• 10 months later...
Posted

Canon Digital Ixus 850I http://www.scandinavianphoto.se/?504172 vilken jag föredrar eftersom det är en liten och smidig kamera och har bara hört goda omdömmen om ixus serien.

Canon Powershot G7 http://www.scandinavianphoto.se/?504169 den här verkar också lovande, har mer funktioner som liknar en systemkamera och är mer likt en "vanlig" kamera, men med exceptionell bildkvalitet, dock är den större än Ixus modellen.

Mina undringar är hur det är med storleken på kameran, vad är att föredra, en bra och lite mer avancerad kamera som dock är lite större och otympligare eller en liten och smidigare kamera men som inte är lika avancerad vad gäller bildkvalitet och fototeknik.

Posted

Nu är det såhär att jag jobbar mycket, på tok för mycket (2 jobb), något som där emot är bra är ju att man får bra med cash. Jag har sedan 6 år tllbaka velat ha en systemkamera, gått och dregglat på det mesta. Just nu är det Canon 350D som jag verkligen har ett sug efter. Men jag har ju tänkt efter. När ska jag orka ha med mig den kameran? Jag vill ju gärna kunna ha den i fält. En kamera man kan stoppa i jackfickan och bara starta och klicka för att ta kort. Det är många rekomendationer här men itne mycket om ststemkamera. men hur har ni som sprnger runt med systemkamera orkar göra detta?

ill mest höra för och nackdelr innan jag köper en kamera nu. Vill ju så gärna ha en systemdig men kan man ha den i fält/mission?. Eller blir det så att man har den i ryggsäcken och orkar aldrig packa ur den?

Posted
Nu är det såhär att jag jobbar mycket, på tok för mycket (2 jobb), något som där emot är bra är ju att man får bra med cash. Jag har sedan 6 år tllbaka velat ha en systemkamera, gått och dregglat på det mesta. Just nu är det Canon 350D som jag verkligen har ett sug efter. Men jag har ju tänkt efter. När ska jag orka ha med mig den kameran? Jag vill ju gärna kunna ha den i fält. En kamera man kan stoppa i jackfickan och bara starta och klicka för att ta kort. Det är många rekomendationer här men itne mycket om ststemkamera. men hur har ni som sprnger runt med systemkamera orkar göra detta?

ill mest höra för och nackdelr innan jag köper en kamera nu. Vill ju så gärna ha en systemdig men kan man ha den i fält/mission?. Eller blir det så att man har den i ryggsäcken och orkar aldrig packa ur den?

Om du inte uppfinner ett smidigt bärsystem till din systemkamera som pallar diverse smällar..

Bara en mjuk väska duger inte, ryggan är undermålig också

Jag har funderat på en mjuk bältesväska som polarn ska få plasta in med glasfiber..

Det är dock en Nikon D200.

Och jag tror du måste upp i semi-proffs kalibern för att den ska palla med fältmässigt bruk.

Sedan har man en huvuduppgift ute på övning, och det är väldigt svårt att slita upp kamern titt som tätt ställa in saker fota och sedan strida vidare..

Jag försökte en vända med det och det slutade med att kameran åkte i fordonet och jag nyttjade den "lilla" hela tiden istället..

Den "lilla" är en Pentax Optio WPI. vattentät rackare som fixat många bra bilder :)

Vill man ha dom "coola" bilderna då får man gå på övningen som fotograf, helst med blå-gult band så soldaterna inte stirrar sig blind på token som går upprätt hela tiden..

Posted

Hahah! Jo jag kanske ska strunta i en systemkamera då. Eller HV kanske behöver en Combat Cam soldat? skämt och sido, En liten kamera som tål fält får det bli.

Jag tänkte sätta prisklassen runt 7000 (får ju kosta mindre) för en liten dig.kamera som skall tåla stötar,litefukt,kyla och allt det där andra. tror ni man kan ringa tex: ixus och be om att få ett special avtalsförsäkring? Jobbar själv med vissa elektroniska lådor där kunder kan få speciella priser och avtal.

Efter att ha läst tråden så vill jag att ni lägge rhanden på hjärtat och säger sanningen nu:

Vilka kameror VET ni fungerar i fält, alltså ni säge rinte bara er egen för att ni har betalat för den fast ni vet att eran kamrat har en annan och inners inne vet ni att den är smula vassare.

Ixus? Canon? Sony? fram med det, bikta er. var sanna mot er själva :happy:

Posted

Själv har jag en Samsung Mju 700 med ett 512GB minne. Högsta upplösningen och runt 200 kort

netonnet

Funkar hur bra som helst i fält, perfekt att inte behöva bry sig om det regnar eller ej, tappade den till och med i medelhavet förra månaden och den tog ingen skada.

• Forumsledning
Posted

..en liten fågel viskar i mitt öra Canon G7 ...tips

Ska vara riktigt bra enligt "folk som vet"

Ska du DSLR'a inte vill lägga 10k+ så Canon 400D Sånna kameror i samma klass är dock sådär i fältmässighet.. dammkänsliga..

Posted

Min "lilla" Pentax har tålt värme samt vatten och njaa inte kyla ännu..

Men den kommer förmodligtvis få prova på det i vinter :P

Ryms i innefickan på M90..så jag tror inte den kommer få stora problem trots en -20 ute..

Enda nackdelen är nog att den inte har något linsskydd som fälls för framför såsom på ixius..

Men med "orginalväskan" så funkar det bra ändå.

Posted
..en liten fågel viskar i mitt öra Canon G7 ...tips

Ska vara riktigt bra enligt "folk som vet"

Ska du DSLR'a inte vill lägga 10k+ så Canon 400D Sånna kameror i samma klass är dock sådär i fältmässighet.. dammkänsliga..

På G7 kameran, hur pass bra är batteritiden om du frågar "folk som vet"?

Posted

Sen så är inte Olympus Stylus 700 inte så pjåkig, tål hårda tag och vattenstänk. Men inte vattentät.

• 7 months later...
Guest koenigsegg88
Posted (edited)

Efter att ha insett att man direkt kan glömma en systemkamera, så tänkte jag att ngt mittemellan kanske skulle funka?

Jag fundera på Kodak Z612 med Väska med måtten 10*15*8cm(b*h*d). Eftersom min ekonomi inte tillåter att jag just nu har både en systemkamera som jag använder hemma, och en som jag har i fält så vore kanske det här ett alternativ?

Som tidigare nämts behöver man kamera med hållbarhet som en strider, men man kanske inte alltid har/kan ta med kameran även om så är syftet.

Eftersom det var ett tag sedan saker skrevs i tråden, är det någon som har fått erfara en riktigt bra kamera i fält på senaste tiden?

Edited by koenigsegg88
Posted

Jag är också ute efter en kamera.

-Smidig, lätt

-Enkel, bara att trycka för att ta, är inte mycket för det här med bländartider och allt vad det kan vara

-~2000 kr

-Bra bildkvalitet efter förutsättningarna

Jag har sneglat på Canon IXUS 75, någon som har erfarenhet av den ?

Posted

Eftersom att jag inte kan ändra mitt inlägg som är gaanska gammalt där.

Olympus µ(mju) 700 är jävligt hållbar, robust kamera. men den tar jävlit hassa bilder för pengarna man lade ut för den då den var ny. jag har testat allting, men det ser ut som att det är damm på linsen på bilderna.

Bilderna blir bara bra när man har blixt. Eftersom att slutartiden är längre än en Strv122.(lustig jämförelse va?)

• 1 month later...