Jump to content

Kameratips?

Tobias R

Recommended Posts

• Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag och en kamrat skulle hämta tältet i mörkret. Plötsligt skrek han att han tappat sina com-tacs (eller vad de nu heter). När han full av fasa upptäckte detta och försökte erinra sig om den mest troliga platsen för dess försvinnande, dök tanken lika snabbt upp som motorbullret av inrullande 90:vagnar och 401:or.  Han gick i cirklar och svor medan vagnarna rullade förbi. När karavanen passerat kunde han utan någon större ansträngning hitta..eh? vad som liknade ett par hörselskydd.

Ja det var ett djävla garv vi fick oss allihopa när han visade upp dem.

Jo.. det där som getN och Happy nämner.. saker ska palla lite stryk i lumpen. Man vill ju gärna ha med sig kameran.. och man vet liksom aldrig vad som händer. Bl.a. sover man väl på kameran, slänger sig i skydd, lite konstiga temperaturer och en aning fel luftfuktighet...  Själv "förbrukade" jag 1½ kamera kan man nog säga. Antingen köper man något bepansrat härke som håller, (finns det?) eller billigt som man inte behöver vara så rädd om. Den kameran som gick åt var en APS-kamera för runt 1000-lappen, 2x zoom tror jag, (som man är tacksam för! Det är roligt att kunna komma lite närmare saker) och inte så mycket mer finesser än blixt. Ganska standard, men nu kass, det skramlar skumt om den :D . Den andra var en "vanlig" kompaktkamera för runt 500 som hängde med ett bra tag. Förvånandsvärt så bra de där billiga håller.. utan zoom m.m så blir de väl stabilare, men det blir ju inte lika roliga kort.   Så.. har man pengar att "offra" eller tror sig kunna ta hand om kameran, så satsa runt 1000 pengar på en kompaktkamera med lite zoom. Det lönar sig tycker jag..

Hade gärna rekommenderat digitalkamera, men.. de är dyra och drar fett med batteri (laddare har man inte ute i fält! ). Det är dock förbannat segt att pröjsa framkallning av film m.m. på de pengar man slipper få ut i lumpen.. och det är ganska skoj att kunna dela med sig av bilderna.

Guest super Matrosen

Man kan ju dock försöka se till så att kameran håller sig i "bekväm" miljö typ i ryggsäcken och inte i en bröst fick så att den pajas så fort man slänger sig:)Själv så har jag en gammal stabil pentax kamera med zoom den är av den lite tåligare typen och tål att sköljas av mm. Har också en ny digital kamera.

btw det där med batterier..det är grymt mycket skillnad på typ ikea batterier och duracell duracell håller 100 gånger längre..laddningsbara håller ju också inte lika länge men dom har ju den fördelen att dom kan laddas..

Man kan ju dock försöka se till så att kameran håller sig i "bekväm" miljö typ i ryggsäcken och inte i en bröst fick så att den pajas så fort man slänger sig:)

Jamenvisst, det bästa vore ju att ha den kvar på logementet. Eller hemma. Hur roliga bilder får man i tältet, där man har tillgång till kameran? Nä, den ska vara med! Ner i höger benficka!! ;)  Nä, bröstfickorna är nog det bästa, där håller den sig ganska bra. Sedan kan man stoppa den i en plastpåse så håller den sig betydligt bättre vid ev. regn eller bad. En "kollega" hade precis fått en plastpåse av mig att stoppa telefonen i, och en timma senare så var det hinderbana.. vada upp till hakan ungefär. Han var tacksam. Mer plastpåsar åt folket!!

Billig pocketkamera med filmrulle av bra kvalité i plastpåse i vänster benficka.

Köp en bra filmrulle, det är avgörande för kvalitén på fotona. Första rullen blev kass för min del, billigt skit som medföljde kameran, sedan körde jag med Kodak Gold o det blev avsevärt bättre.

Tack för alla tips!

Det där med engångskamera tycker jag låter aldeles utmärkt! För att spinna vidare på den idén så kan jag minnas mig att det finns vattentäta engångskameror som är lite mindre än "vanliga" kameror. Detta eliminerar ju plastpåsbehovet.

MVH

Tobias

Guest Lillan

Ang kameratips...

Låna aldrig ut din kamera till dina polare...

Det slutar med att du antingen har en bild på en naken tjej eller en bild på dig när du sover och tallbarr i hela ansiktet...

Talar utav egen erfarenhet ???

//Lillan :inlove

Rekommenderar digitalkameror starkt. Om man inte använder sig av LCD displayen räcker batterierna tillräckligt länge, man behöver ju inte ha på den hela tiden. Det går att ta ruskigt mycket mer kort med digitalkameror och man kan direkt kolla hur bilden blev. Man behöver ju inte direkt hushålla med bilderna. En 36 rulle är ju jättelite jämfört med de hundratals kort man kan ta med digital kamera beroende av minnesstorlek. Vem vill byta filmrulle i fält? Minolta Dimage X har en startup tid på 1,8 sekunder innan man kan ta första bilden, det är snabbt!

När man sedan får tid över går man igenom bilderna och behåller endast dem bästa. Extra batteri och ett hyffsat stort minne på t.ex. 64 mb rekommenderas. Sen gäller det ju att förvara den rätt. Nej, "vanliga" kameror tillhör det förgångna!  Det ända positiva med dem är möjligtvis priset.

Guest super Matrosen

Fördelen med vanlig kamera är dock att man kan spara bilderna och ta med och visa för folk samt sätta in dom i album. Detta kan man ju inte göra med digital kamera. Jag tar nog med mig både digital och vanlig för säkerhets skull hehe:)

Den här kameran har jag. Den är helt ok kostade 3500 har jag för mig. Något som dock är omständigt är att varje gång man startar kameran så startar lcd displayen. Jag får då ställa in den på 800*600 eftersom 1600* ----- är för stort. Sedan får jag stänga av displayen för att spara batterier. Det är synd att man inte kan spara inställningarna utan måste göra om denna procedur varje gång jag stänger av kameran helt och startar den igen..

http://www.dimage.minolta.com/e201/index.html

Att: Liljestrand och målobs lyssna på Lillan's råd. Jag lånade ut min kamera till en annan GB på min pluton. Saken var den att när jag kollade på de framkallade bilderna så hittade jag ett antal mysko bilder på ett manligt organ..... :)

Sen blev detta en grej på plutonen, så att alla som fick tag i/ lånade någon annans kamera. Tog helt sonika kort på sitt organ :)

Så håll koll på eran kamera så slipper ni obehagliga överraskningar ;)

jo det stämmer ju iofs...

förresten, ett tips från mig, det är SKAFFA APS-KAMERA! för då kan du få TRE olika format!!! blir heltuffa bilder då. tex på strv 122 och sånt kan man få till det. ni som har APS vet väl va jag menar. det blir helt enkelt görbra. gärna med zoom också! fast det kan va lite dåligt när man fotar i mörkret... med min kamera iaf. för det blir korniga bilder när man zoomar. hmmm..

Med en bra färgskrivare och glansigt fotopapper kan man skriva ut korten hemma. Det blir förvånasvärt bra. Kan göras i A4 format eller i "vanligt" fotoformat om man vill. Med dagens skrivare och digitalkameror märker jag ingen skillnad jämfört med proffsutskrift.

___

Såg inte svaren ovan...

Calle m.fl. som pratar om färgutskrifter, har ni tänkt på vad det kostar att printa ut korten hemma? Även om vi säger att man har skrivaren, (den kostar ju inget..) så kostar färgpatronerna MÄNGDER och de speciella fotopapper som ska användas för att det ska bli "perfekt" kostar också de en hel del. Jag tror det blir nästan samma pris på att printa ut en A4 hemma som det blir att få en förstoring till A4 från en "riktig" kamera. Då är det inte svårt att välja vilket man vill ha... Jag har inte räknat på det själv, det erkänner jag. Men jag vet att det är förb. dyrt.

Nu köpte jag själv en digitalkamera väldigt nyligen (Olympus C-220 zoom) så jag får väl se vad jag kommer göra med bilderna. :)

Guest Lillan

Tips..skaffa en bra digitalkamera så kommer korten direkt i datorn..

Lite dyra kanske men värt pengarna om man inte vill spara bilden man tagit eller samla bilder i fotoalbum :thumbs:

//Lillan

Ing: Ja om man ska printa ut alla korten blir det dyrt. Man märker snabbt att det inte finns någon anledning att skriva ut alla kort utom endast enstaka kort som man tycker om. Den erfarenheten har jag iallafall. Resten lagrar man på datorn och/eller bränner på CD, där man lätt browsar igenom dem sedan. Med en kabel till TV:n kan man ha en fotovisning för vänner och bekanta. En fördel till med moderna digitalkameror är att man kan spela in videosekvenser med ljud också. Kvaliten är väl inte den bästa men möjligheten finns om man tycker det är kul. Fick hem min Minolta Dimage X idag: :)

untitled4.jpg

untitled5.JPG

Köpte en Olympus C - 120 för att ha på polisutbildningen. Lagom liten för att få plats i uniformsfickan. Inte så farligt dyr heller, fick t o m 500 i "framkallning" på köpet. Gav 2.500:- för den, har dock inte kollat stöttåligheten i nån större utsträckning... :D