Forumsledning Kimster Posted August 27, 2003 Forumsledning Report Posted August 27, 2003 Tydligen ska beslut om hur stor neddragningen blir komma den 1 september. IB2>>> Du har så rätt... Man fick skriva på två kontrakt. Ett för utbildningen och ett för utlandstjänsten. bushman>>> Nope.. Ingen skåning.. Förslag ligger på att kvar av "soldaterna" blir sök-. säk-, und- samt en vakt/eskort pluton. Men men.. det är vad min kontakt säger.. Det har visat sig fel förut.. Men V/E pluton är ju nerlagt, den sista var på KS06.. ?! Quote
Forumsledning henke Posted August 27, 2003 Forumsledning Report Posted August 27, 2003 Sleipner återuåppstår ur askan Kimster Läste om det i infobrev från min Fd kompch. Quote
Forumsledning Kimster Posted August 27, 2003 Forumsledning Report Posted August 27, 2003 Sleipner återuåppstår ur askan Kimster Läste om det i infobrev från min Fd kompch. Va ballt !! V/E behövs! Quote
Dexter Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 Det var väl tänkt att det skulle vara en pluton som skulle kunna vakta campen och lösa lite andra uppgifter som dyker upp.. Typ som V/E.. MNMP/MNTC samt SWENIC och andra tjänster utanför CV verkar inte beröras i denna vända. Förutom NSE som tydligen ska flyttas til CV. Quote
Tolo Posted August 27, 2003 Report Posted August 27, 2003 Har kollat runt lite på nätet om offentliga uttalanden som gjorts angående besparingarna för Internationella insatser. Har sett många inlägg här på forumet som handlar om detta. Många av inläggen börjar med "en kompis har hört...", "jag tror jag sett att...". Mest verkar det som besparingarna kommer att påverka verksamheten i Sverige för de värnpliktiga och yrkesbefälen, det nämns inte mycket om internationell verksamhet. Vi får väl se i september när besluten tas. " Besparingarna berör inte heller försvarets internationella verksamhet, som genomförs som planerat. " (DN) "Den 12 september ska en revidering av verksamhetsuppdragen ske samt nya budgetramar för fjärde kvartalet fastställas." (Falukuriren) Quote
Dexter Posted August 28, 2003 Report Posted August 28, 2003 Detta har inte enbart med besparingarna att göra. C ATK var nere en vecka för att undersöka hur framtiden för utlandsstyrkan på Balkan skulle se ut. Då var det snack from KS10 och framåt. Iom att besparingskrav kom från regeringen så började det gälla KS09 och framåt. Visst mycket börjar med 'jag har hört att..' osv.. Men vi får väl se vem som har hört mest rätt. ;) Senaste (från idag) rapporten från HKV (som jag har sett ) talar om en batstab + två manöverkompanier. Men frågan utreds fortfarande. Dvs bataljonen + andra delar ca 350 man + Supportdel ca 60 man. Brasklapp.. Inget beslut är taget och jag har svårt att se att man får två kompanier +MNTC + MNMP+ KFOR MAIN + MNB© mfl till 350 man. Och, ja.. jag är hobbymilitär... Quote
el_loco Posted August 28, 2003 Report Posted August 28, 2003 Det känns riktigt surt om KS09 kommer drabbas av besparingarna. Jag liksom många andra här på forumet har gjort flera personliga uppoffringar för att kunna göra detta. Det skulle kännas oerhört snopet om det nu inte blev av. Jag hoppas verkligen att man inte drar ner på KS09 men man får väl avvakta och se vad som händer. Quote
Tolo Posted August 28, 2003 Report Posted August 28, 2003 Instämmer med El Loco. Tycker det verkar konstigt om Sverige skulle dra ner så kraftigt på utlandsstyrkan, särskilt med tanke på att Pristina nu också ingår i vårt ansvarsområde. Quote
Tolo Posted August 28, 2003 Report Posted August 28, 2003 Vill bara understryka att ännu är inget klart... Detta kom idag från försvarsdepartementet: http://www.regeringen.se/galactica/service...?c_obj_id=53843 Quote
Vargas Posted August 28, 2003 Report Posted August 28, 2003 Besparingen på 450 miljoner blir med andra ord alltså till en besparing på 260 miljoner, om jag förstått saken rätt. Quote
Tolo Posted August 28, 2003 Report Posted August 28, 2003 Nja, dom flyttar väl sparkrav på 190 miljoner från fasta kostnader till materialkostnader. Detta ska väl leda till att färre övningar ställs in. Quote
Vargas Posted August 28, 2003 Report Posted August 28, 2003 Nja, dom flyttar väl sparkrav på 190 miljoner från fasta kostnader till materialkostnader. Detta ska väl leda till att färre övningar ställs in. Hehe. Jag ser det nu när jag läser pressmeddelandet noggrannare. I det stora hela så är 190 miljoner relativt "lite" när det gäller materielanslag. Det blir ingen sjätte Visby-korvett till exempel, dessutom hörde jag nämnas att man låg under budget på materiel-sidan. Quote
Vargas Posted August 28, 2003 Report Posted August 28, 2003 (edited) Nja, dom flyttar väl sparkrav på 190 miljoner från fasta kostnader till materialkostnader. Detta ska väl leda till att färre övningar ställs in. Hehe. Jag ser det nu när jag läser pressmeddelandet noggrannare. I det stora hela så är 190 miljoner relativt "lite" när det gäller materielanslag. Det blir ingen sjätte Visby-korvett till exempel, dessutom hörde jag nämnas att man låg under budget på materiel-sidan. Edit: Forumshickan har slagit till. Blågul får gärna radera detta inlägg Edited August 29, 2003 by Vargas Quote
Dexter Posted September 2, 2003 Report Posted September 2, 2003 Station N, Station C, C2, Bifrost och Gracanica läggs ned. Dessutom försvinner större delen av folket i Makedonien. I går började de montera ned Gracanica.. :( Quote
Guest Peacekeeper Posted September 7, 2003 Report Posted September 7, 2003 Angående grader, så är det inte direkt att de antar YO/RO till vilka befattningar som helst. Jag sökte C Repgrupp (vill meka själv rätt mycket), men på kompanichefsnivå tyckte de att de skulle se konstigt ut med en Lt. som gruppchef och kanske en Fk. som stf plutonschef. Min grpch har under båda mina missioner varit en Lt, eller en Fk. Dock så mekade de väldigt sällan. De sitter mest i en kundmottagning och tar emot jobb och leder arbetet. Och vår Stf plutch var en Fk senast. Dock blev han Lt under tiden i Kosovo. Quote
knaZen Posted September 12, 2003 Report Posted September 12, 2003 gott! lämnade in min ansökan igår..var ute i sista sekunden. sökte säksoldat/kspskytt och pansarskyttesoldat/kspskytt, nu är det bara att hålla tummarna! Lycka till er alla som sökte! Quote
granQ Posted September 13, 2003 Report Posted September 13, 2003 sökte stf sambandsgruppchef samt sambandsgruppchef. Ligger i lumpen nu och undrar hur stor sannolikhet rent allmänt man har att komma med utan någon större erfarenhet, dvs jag har inte varit yoff eller jobbat civilt i 5 år. Quote
knaZen Posted September 19, 2003 Report Posted September 19, 2003 Undrar om det blir klurigare att komma in nu när det gjort nerskärningar i kosovo. Vilka tjänster är de de drar in från främst? Quote
Forumsledning Kimster Posted September 19, 2003 Forumsledning Report Posted September 19, 2003 sökte stf sambandsgruppchef samt sambandsgruppchef. Ligger i lumpen nu och undrar hur stor sannolikhet rent allmänt man har att komma med utan någon större erfarenhet, dvs jag har inte varit yoff eller jobbat civilt i 5 år. Som gruppchef ? inte speciellt stor. Quote
Sgt1clHansson Posted September 19, 2003 Report Posted September 19, 2003 Läste på Livgardets hemsida om KS10. Tydligen skall någon form av blandning mellan 3månaders, 6månaders och 12månaders kontrakt. Någon som känner till detaljerna hur detta skall fungera? Quote
Forumsledning Kimster Posted September 19, 2003 Forumsledning Report Posted September 19, 2003 Det enda jag vet är att de kommer köra 1 år kontrakt med vissa/alla och att man får åka på leave 7 gånger under den tiden. Detta har jag hört från en Major som var kompch QL på KS05 för 3-4v sen. Han har nånting med OPIL eller de som handhar tjänsten där nere nu. Första gången jag hörde det var på min återträff med KS05 i maj och då prata jag med C REHAB som var med i min grupp vid samtalet, och han sa att detta kommer att ske men då visste han inte vilken mission, men att det kommer bli 12 mån kontrakt osv. De jobbade med Skattemyndigheten angående ekonmiska bitar oxå t.ex risktillägg och andra ersättningar, han påpekade oxå att det är problematiskt med just skattemyndigheten för de vill inte ge soldaterna i utlandstjänst de extra pengar som man kanske skulle vilja ha skattefritt och sånt. Sen en grej till, och det var att de ska försöka göra så att det kommer inte bli Bataljons-roteringar utan mer åt komp. - plut-roteringar för att undvika att "hjulet ska uppfinnas varje gång en ny bataljon kommer. Samt att det nya folket ska bli fortare varma i kläderna med att ha vant folk som kan visa runt och förklara procedurer och händelser etc. Mer i detalj vet jag inte nu. Quote
Sgt1clHansson Posted September 19, 2003 Report Posted September 19, 2003 (edited) Verkar som OPIL tänkt till den här gången. Att blanda in 12månaders kontrakt med 6månaders är ju den bästa lösningen för att bibehålla kontinuitet. Och med 7 leave tillfällen är det ju möjligt att komma hem en sväng varannan månad. (+ i kanten OPIL) Skattefrågan misstänker jag att de på någon sätt kommer lösa så att man inte kommer undan skatten. (Men att slippa skatt är ju inte den bästa anledningen att åka på mission). Undrar hur de tänkt göra med medaljering. Jag misstänker att det kommer fungera som 2 missioner. (För oss som har "Colonel Nathan R Jessup" som målbild får vi väl hoppas på detta.) Tack för underrättelsen Kimster Edited September 19, 2003 by Sgt1clHansson Quote
Vargas Posted September 19, 2003 Report Posted September 19, 2003 Enligt uppgift från Opil/Pers skall den nya rotations- och leavesystemet provas till vissa delar redan under KS09. Exakt hur det kommer att se ut har jag inte fått någon information om, men bler det mer leave även för 09:an blir inte jag ledsen. Sen kan man bara spekulera i om befattningshavare på KS09 kommer att erbjudas längre tjänstgöring. Möjligen kan detta hända för folk på befattningar som blir vakanta på KS10. Under en genomgång med min förbandschef sades det att dett nytt avtal för utlandsstyrkan skall bli klart under hösten. Datumet 8/10 nämndes, men hur väl det stämmer kan jag inte uttala mig om. Avtalet skall enligt info på LG hemsida dock tillämpas från 040101, så det verkar hyfsat rimligt. Quote
BJK Posted September 20, 2003 Report Posted September 20, 2003 Efter 06:an så fick vi bl a en enkät där man skulle svara på vissa frågor ang tjänstgöringstid o dyl. Detta går helt i linje med dom diskussioner vi hade nere i Kosovo och som jag sedan kryssade i på enkäten. En fråga var om det blev aktuellt med 12 mån, vilka faktorer skulle påverka ens val att söka utlandstjänst. Det jag kryssade i första hand var mer Sverigeleave så att man kan komma hem till familjen oftare. 12 mån är en lång period om man har småttingar, och då vill det till att man kommer hem rimligt ofta! I fritextrutan skrev jag som synpunkt att Sverigeleaven INTE ska använda sig av TP84!! Man får banne mig chartra en civil kärra och flyga hem oss ståndsmässigt och hyfsat bekvämt! Det finns ett beslut, enligt OPIL själva, att TP84 ska användas till det den är ämnad för: flygande långtradare. Endast i UNDANTAGSFALL ska den användas till personaltransport! Quote
Forumsledning Kimster Posted September 20, 2003 Forumsledning Report Posted September 20, 2003 Stämmer vi KS05 fick samma blankett. Jag kom på att C REHAB ÄVEN sa att flyget ner skall komma att ske med reguljärt flyg eller iaf med civila flygplan med civilkomfort. Quote
BJK Posted September 20, 2003 Report Posted September 20, 2003 Det låter ju bra som sjutton! Tänk att dom äntligen börjat lyssna på all feedback, inte en dag för tidigt. Quote
Guest Gura Posted September 20, 2003 Report Posted September 20, 2003 Förhoppningsvis lägger dom ner hela alltet och lämnar över det till trafikpoliser motsv, som ska hantera såna uppgifter... Quote
Pelle Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Var på återträff i helgen, leaveflighter flygs numera civilt. //Pelle Quote
BJK Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Var på återträff i helgen, leaveflighter flygs numera civilt. //Pelle Missade tyvärr återträffen i helgen, var det skoj?? Quote
Pelle Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Var på återträff i helgen, leaveflighter flygs numera civilt. //Pelle Missade tyvärr återträffen i helgen, var det skoj?? Det var redigt kul faktiskt. En del berusade personer men ingen som skämde ut sig. Största skandalen var dock att maten inte räckte till middagen. Inte bra planering. Quote
Recommended Posts