Fk Backéus Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Såg i en annan tråd, Tilldelad mtrl - Tillräcklig eller otillräcklig, att det nämndes några Ra-syst så jag tänkte skicka ut en puck till alla oss MÖPar - Vilka Ra-system finns ute på olika förband i dag. Både inom GU och Hv? Tacksam för svar funderingar och idéer på hur sambandet kan bli acceptabelt inom FM och främst då inom Hv. klart slut - Backéus ut Quote
106 Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 - Vilka Ra-system finns ute på olika förband i dag. Både inom GU och Hv? De jag kommer på på rak arm: GU Ra135 Ra138/538 Ra139 Ra145/146 Ra180/480 + DART380 Ra195 + KV-DART Ra421 (Kryapp302) utlandet (Ra146) Ra180/480 + DART380 Ra195 + Kryapp302 TETRA (Ra?) (Polygon) Motorola GP300/340 Satellittelefon Hv Har bara sett Ra145/146 vid två tillfällen. I övrigt ordonnans/mobiltelefon. Smidigast vore en TETRA på grpch/stf och en Motorola (motsv) per skyttesoldat, men TETRA kräver ett utbyggt nät. Dessutom tror jag kostnaden blir alldeles för stor för Hv. Ett mer realistiskt system vore Ra135/138 på grpch/stf (och plutch) och Ra145/146 på plutonsignalisten för PlutL och Ra145/146 eller allra helst Ra180 för KompL och uppåt. Dessutom bör det (som i utlandsstyrkan) sitta en Ra i varje fordon. Det vore även bra om Hv fick några Ratgb1112 för pluton/kompaniledning och de med stabshytt för bataljonledning. Men sådant är bara önsketänkande. Quote
EOD Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Vi har RA AMRÖJ på amröjtropperna. Tror de kommer i satser om 9 st RA och med en laddstation där du kan ladda 6 st enheter. Vara RA AMRÖJ består av (klicka på länken nedan) En sändtagare 164 och två batterier, en monofon (handmick) och en hörtelefon (hörsnäcka). Eftersom det finns 9 st enheter så brukar man fördela 3 på C.laget (plutch, stf plutch och signalist) och 3 på varje grupp (grpch, stf grpch och medic). Fungerar bra och har en räckvid på ca 1 km. 10 kanaler varav 2 lågfrekventa (uteffekt 0,1 W istället för 2 W på de andra kanalerna) Dock så ligger kanal 5-10 på samma frekvens (447.475 MHz) Detta är ett radiosystem som jag tycker skulle finnas i hela FM, kanske i något nyare model p.g.a att de som finns börjar bli slitna, då främst i batterierna som börjar bli dåliga. Bild på RA AMRÖJ EOD Quote
darkstar Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Frågan är vad du tänkt dig för samband. Dagens svenska radiosystem är ju stör- och pejlbart men för t.ex. HV är det inget problem, för vem orkar skicka granater mot dem? T.ex. bataljonstaber och brigadstaber är lite mer utsatta. Satsa på smidighet/vikt. Får man dessutom stör och pejlskydd så är det ju praktiskt. Sen kan man fråga sig om det behövs SG S eller om U räcker... Quote
KD803 Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Dagens svenska radiosystem är ju stör- och pejlbart men för t.ex. HV är det inget problem, för vem orkar skicka granater mot dem? Samma människor som skickar granater mot andra delar av Försvarsmakten kanske? Nu när HV är något annat än mobförrådsvakter så kan man nog inte räkna med att en eventuell fi låter dem vara i fred. Quote
darkstar Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Samma människor som skickar granater mot andra delar av Försvarsmakten kanske? Nu när HV är något annat än mobförrådsvakter så kan man nog inte räkna med att en eventuell fi låter dem vara i fred. Nu blir det lite OT... men risken är fortfarande liten skulle jag vilja säga. Quote
Forumsledning Kimster Posted August 9, 2003 Forumsledning Report Posted August 9, 2003 Icom Är den vi använder mest på plut/grupp nivå, men på större övningar/skarpt uppdrag kör vi med RA180 också Quote
Fk_Jas Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 Vi får se vad som händer med TETRA. Det har eller ska börja användas i södra delen av riket inom kort. Men då ffa av räddning och polis. Quote
Hans Engström Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 Organsiatoriskt skall ett HVkompani ha 2 Ra146 per pluton samt 2 Ra146 och 1 (tror jag, kan vara 2) Ra180 på kompstab. Vårat kompani förfogar i alla fall över 12 146or (samt att min stabstroppchef äger en egen 180a ) samt 5 egenhändigt inköpta Zodiac Smalltalk per pluton som gruppradio. Quote
GC1 Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 (samt att min stabstroppchef äger en egen 180a ) jag hoppas att du skojar! Quote
Bamse Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 Den brittiska "soldatradion" kanske vore något.... Personal Role Radio http://www.daviescomms.co.uk/body_prr.html Quote
106 Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 Ja den verkade riktigt vettig, särskilt gruppchefsvarianten som gick att koppla till en vanlig radio. Men mina upplevelser med WLAN är att räckvidden är rätt kass, särskilt inomhus (de hävdar tydligen att den klarar tre våningar). Dessutom är väl WLAN(802.11b) rätt lätt att avlyssna? Men det är ju svårare än en Motorola "jaktradio" iaf. Eftersom det innnebär att soldaterna är hopkopplade i ett trådlöst nätverk borde det ge rätt intressanta möjligheter. Verkar helt klart intressant, undrar vad det kostar bara. Quote
Hans Engström Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 (samt att min stabstroppchef äger en egen 180a ) jag hoppas att du skojar! Faktiskt inte Han arbetar på Ericsson. Den är tyvärr framtagen för den Brittiska upphandlingen (om jag minns rätt) så den kan inte prata med en 'svensk' 180a men den funkar alldeles utmärkt på fasta frekvenser. Quote
Mojo Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 (edited) Tetran kallas även Ra 910 om jag inte minns helt fel. Edit: Den senaste versionen (som dock inte FM köpt) är mäkta flashig. Har färgskärm, högtalarfunktion och min favorit... snake! Edited August 10, 2003 by Mojo Quote
bushman Posted August 11, 2003 Report Posted August 11, 2003 den engelska såg smidig ut! vad gäller tetra så är inte den ens tänkt att ersätta ra 180 i svenskt försvar. däremot är det tänkt att den skall göra detta inom utlandstjänst, då främst inom NORDCAPS. detta beror nog mest på att ett finsk telebolag har sålt in sig och tagit monopol på TETRA. inom HV klarar vi oss rätt bra med ra 145/146, dock är det två problem med den just nu. 1. alla som gjort värnplikt efter 1995 verkar vara utbildade på ra 180, rätta mig om jag har fel men eftersom jag är plutonsign. så får jag ständigt utb. grp-sign på ra 145, inom vår insats-pluton. 2. den väger ju för fan 12,5 jävla kilo. och med ra-mes, skyddsväst och stridsbälte på så får åt jag åtminstone svårt att hantera min ak på tillfredställande sätt, det blir jävligt klumpigt. en bra grej med 145:an är dock det att det är lätt att sätta fast en camelback på den. motorola är nog ett sytem som HV skulle ha nytta av, vad gäller stöd till det civila samhället. känns onödigt att släpa runt på 145:a vid eftersök då man kan använda enklare system som, finns att tillgå vid närmaste komunförråd. vår HV-bat har fått bilmonterade ra, som är det sämsta skit som FM någonsin har ansaffat, näst efter sprintern då förståss. RA 70 heter den och funkar bättre om man trummar på den, för som RA är den värdelös. be mig inte förklara, men jag misstänker att detta är FRO's hämd för att de inte får ha sign. med i insatsplutnerna inom vår MDS-grupp. skulle någon föreslå att ni skola anskaffa denna RA, ge personen valium, prata lungt med honom/henne och vänta på att vårdarna kommer och tar hand om psyk-rymmlingen. Quote
106 Posted August 11, 2003 Report Posted August 11, 2003 Borde det inte finnas en massa Ra421/422 över nu när övriga stoppar in Ra480 i sina fordon? Fast det är klart, att det finns drivor av utrustning "över" betyder ju inte att Hv tilldelas något. Man kan ju alltid skänka bort det till balter eller britter. Quote
zaitoh Posted August 11, 2003 Report Posted August 11, 2003 1. alla som gjort värnplikt efter 1995 verkar vara utbildade på ra 180, rätta mig om jag har fel men eftersom jag är plutonsign. så får jag ständigt utb. grp-sign på ra 145, inom vår insats-pluton. jag gjorde lumpen 01-02 och vi körde med 145 när vi var ute i fält. kan ha att göra med att vi låg i flottan... dock var ingen av oss särskilt imponerad då vi brukade kräma ut med 10 megawatt i vanliga fall, sög ju att inte kunda sända riks utbildar du inte alla på radion? nog tycker jag att alla ska kunna knappa in en frekvens och säga "hjälp, rädda mig!" om resten i gruppen dött... Quote
bushman Posted August 11, 2003 Report Posted August 11, 2003 jo jag utbildar de flesta på på ra 145. det fina med denna ra är ju att vilken människa som helst kan bruka den. jag ger däremot sign. lite mer ingående utb i skötsel av ra:n. tänk om man kunde fått ra 422 istället för ra 70, en ra som någon hade sett tidigare, och inte vart nedgrävd i ett civilförsvarföråd sedan slutet av 60-talet. det tragiska med ra 70 är att det säkert är en jättebra ra, men det finns ingen inom varken HV eller FRO som har utbildning på den, och det saknas manual. Quote
Fk Backéus Posted August 11, 2003 Author Report Posted August 11, 2003 Ra problem = viktproblem... och en ovilja i inom FM att inse att man man måste ha en god ledning och gott samband för att kunna klara ut de uoppgifter man blir tilldelad. Det verkar som om man får göra som de flesta andra här, ta befälet själv över sin utrustning och skaffa det man behöver själv. Kanske ska vara beredd nu när polis och rä-tjänst måste börja byta ut sitt RA-80 system mot TETRA. De gamla Ericsson P-300 och P-400 apparaterna går att koda om till militära frekvenser har jag för mig.... Var på jaktövning med FÖS i veckan som gick och för en gångs skull fungerade vårat Ra-syst 135/145/146 mer än väl. Kan ju dock bero på att vi befanns oss på Skillingaryds skjutfält som verkar vara som gjort för ett annars lite halv knackigt Ra-syst. Det var dock ett komp i min Hv-bat som införskaffat ett eget Ra-syst till sina hundförare, fungerade bra men var inte riktigt anpassat efter verksamheten i busken. Inköpt från USA och sedan moddat av ngn privatperson. Som någon skrev, 106, så borde man ju kunna skicka ut Ra 421/422 på Hv komp och bat istället för att skicka dem till Baltikum. Jag vet en som hade jublat, min stf. kompch. Men det verkar som om de flesta håller med om att det måste till något alternativ på gruppnivå, och då gärna en tillförlitlig robust apparat som inte väger som en tegelsten och kan monteras på väst/sele eller bäras i bältet om verksamheten medger det. Quote
Guest pehe01 Posted August 11, 2003 Report Posted August 11, 2003 Skulle jag fått utrusta en HV-pluton/HV-kompani, med mtrl som finns i FM idag, så skulle jag valt följande. Ra 145/146 för ptrl. RA 180 för plutstab motsv. Detta för att dels kunna köra klarmod mot DUC samt kunna köra läge skydd eller dart mot högre förband. I det längsta vill man givetvis köra tråd, så att man slipper röjja sig. Dock hindrar ju det ett rörligt uppträdande. Ingenting slår en fältapa med vev Quote
Boston Posted August 11, 2003 Report Posted August 11, 2003 Ra problem = viktproblem... Ja det fina med att klättra uppåt är att men inte behöver bry sig om vikten utan räckvidden På vårat hv förband så har bara 2st ra145 och jag vill 10 till dom där j...a 135 duger inte till mycket.... ps. gjorge lumpen 01 och vi hade bara 145/146 och 421/422 ds. Quote
Fk Bodin Posted August 19, 2003 Report Posted August 19, 2003 Bushman, du utbildade aldrig mig. Det var bara läsa SoldMtrl G och sedan pussla själv. Två vred för frekvensen, en lur och on/off. Pece a cake! Quote
bushman Posted August 20, 2003 Report Posted August 20, 2003 Bushman, du utbildade aldrig mig. Det var bara läsa SoldMtrl G och sedan pussla själv. Två vred för frekvensen, en lur och on/off. Pece a cake! som jag skrev de flesta klarar av den efter att bara ha tittat på den. och soldmtrl g funkar ypperligt som manual. och de som jag utbildar, är de som frågar om hjälp, ni andra klarar löser uppgiften ändå. betänk detta att ra 145 är utveklad av israeler, för att sedan användas av amerikaner. vid den tiden då ra 145 utveklades, såg en tvappartat ut ung som ra 145. två rattar att skruva på, det klarade 18-åriga jänkare alldeles utmärkt. sämt åsido det är en bra ra men man skulle önska sig att man fick modda lite själv. tex comtac-headset, och högtarar-kit till stabsbil. allt finns inom FM men är enklare att åka över till baltikum, och stjäla ur ett mobförråd än att få ut via FRO. Quote
isa Posted August 20, 2003 Report Posted August 20, 2003 Inom de HV-Insatsplutoner som finns inom MDM Sörmlandsgruppen är det två 145/146 samt två 135 per pluton i tilldelad RA-utrusning. Det vore inte så dumt att få ut lite nyare prylar, typ 180/480 med DART 380. Quote
Swed65 Posted August 20, 2003 Report Posted August 20, 2003 Den radioutrustning vi kör med är RA 145/146, RA 801, VHF, Basradion (tror den heter RA 195). RA 180 (Dart) är på väg... Quote
KD803 Posted August 20, 2003 Report Posted August 20, 2003 Basradion (tror den heter RA 195). Menar du FV:s flygbasradio? Quote
111 SSK BAT Posted August 20, 2003 Report Posted August 20, 2003 RA 195 är väl en kv radio som användes av jägarförband, ssk, fristående bat mot fo och milo tidigare. Quote
Swed65 Posted August 26, 2003 Report Posted August 26, 2003 :( Minnet var liiite grått Självklart är RA195 en Kv-radio (rätt ska vara rätt) Basradion jag menar är den Marina Basradion (Finns på Marinbas Ost) Quote
Bulldozer Posted August 26, 2003 Report Posted August 26, 2003 Blev påmind om RA 1981. Framtagen för MP-komp 1981. Om RA 70 är/var skit skuklle ni sett dessa "mästerverk" . Nyservade gick dom sönder när vi tittade på dem!!! Varför har HV inte fler RA 135? (Heter den väl, den lilla smidiga (nåja) platta radio som får plats i stridsselen?) Borde vara bra att ha på pluton till grpch & stf. 2003 kan man tycka att varje soldat skall ha en egen ra för samband inom gruppen. Ja, jag vet att jag är naiv och ideallist . / Fredrik Quote
bushman Posted August 26, 2003 Report Posted August 26, 2003 (edited) håller med min gamle kapten på livkomp. i skövde, KN otterborg: "RA 135 är en bra radio, man kan kastaden längre bort än man sänder med den" nä jag tror att det säkraste sambandet för HV, kommer att bli de gamla cykelskyttebataljonernas, tråd. det är väl ända sättet man slipper inblandning av FRO i verksamheten. jag vet inte hur FRO funkar uti resten av landet, men i vår del av riket är det en och samma släkt som styr, samt nåra av denna släkt godkända individer. andra som försöker ta sig in mobbas till de slutar självmant. detta gör att ingen får insikt i deras verksamhet, och de vägrar släppa ifrån sig kunskap om PC-dart och RA 180. att de sedan har kroppsliga defekter som matchvikt över 100 kilo och somliga av dem är totalt livsfarliga mytomaner, gör inte saken bättre. då de anser att det är de som skall sköta sambandet i alla plutoner, inklusive insats. jag undrar dessutom har det skall gå i en kris/krigs-situation, när en hv stab måste ge sig ut i mörka skogen och ingen har kompetens på inkoppling på PTN(Publika TeleNätet)? skall man ringa telia innan kriget bryter ut och hoppas på att de kommer och kopplar in, vid a-mob? Edited August 26, 2003 by bushman Quote
Recommended Posts