Flygmek 003 Posted August 7, 2003 Report Posted August 7, 2003 Va taskigt att jag inte kan se bilderna, alla verkar har en stark åsikt efter att ha sett bilderna och här sitter jag som ett annat miffo. Quote
Axial Posted August 7, 2003 Report Posted August 7, 2003 Jag förstår inte vitsen med ett blåspräckligt camomönster ? I vilken miljö räknar USAF att den ska ge effekt ? Det måste ju vara bättre för klargöringspersonalen att använda woodland eller möjligen något grått för att smälta in med betongplattan planen står på. Jag tror, som några andra sagt, att det handlar om att skapa en profil och en lagkänsla inom USAF. Men själv skulle jag inte vilja påträffas död i sådant camouflage. Så om ingen kan berätta vilken miljö mönstret är avsett för tänker jag såga det hela som "Armed Forces Stupidity" Quote
dxl Posted August 7, 2003 Report Posted August 7, 2003 Bilderna: Men kolla bilden i nedre vänstra hörnet..... Hade man varit på lite mer avstånd så hade man ju inte sett hennes ben. Själv tycker jag nog att M90 e "fulare" men om man var i det militära för att se snygg ut....... Quote
softfeel Posted August 7, 2003 Report Posted August 7, 2003 Någon som känner för att lägga upp bilderna på egen hemsida så att vi som är registrerade som säkerhetshot också för en möjlighet att se härket? Quote
Bellum Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Jasså, våra vänner från väst råkade ha ett par tusen tiger uniformer och ett par tusen liter blå färg över. Fast det måste ju vara oslagbart vid vid ytsim sett från ett par tusen meters höjd. För på marken är det ju sällan blått! Eller har dom månne utvecklat ett cako som smälter in bland instrumenten i en cockpit? Quote
Lt P Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Det här med bilderna måste vi ju lösa. Jag ser dem inte och sitter på ett telia ADSL. Ni andra då? Quote
Guest Lt. payne Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 USAF har nog ett par bra anledningar till att ha utvecklat detta mönster.. Jag anar att mönstret har en viss fördel i Betong/bebyggelse särskilt i skymning/mörker. Betong och bebyggelse är väl den vanligaste miljön för icke flygande personal i alla flygvapen. Quote
Protiwa Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Bilderna: Jag ändrade bilderna till en annan server, Hoppas att alla kan se dom nu! SOLF USAF Quote
kronvrak Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Jag anar att mönstret har en viss fördel i Betong/bebyggelse särskilt i skymning/mörker. Betong och bebyggelse är väl den vanligaste miljön för icke flygande personal i alla flygvapen. Varför inte grått och brunt mönster i så fall ? Som funkar även om det råkar finnas växter runt mig... Quote
Blå Brigad Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Jaaa, äntligen kan man se dem, men när man hade sett dem önskade man att man inte hade gjort det... vilket urlöjligt kamoflage. Kanske inte i en sönderbombad stad men där brukar inte ruinerna lysa i blått. Quote
softfeel Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Det här med bilderna måste vi ju lösa. Jag ser dem inte och sitter på ett telia ADSL. Ni andra då? Jag sitter också på telia ADSL, tror att de andra som inte heller kan se bilderna också har det. Men nu har Protiwa löst problemet, bra jobbat . USAF kanske inte är de som strider mest och då är det kanske inte viktigt att inte synas. Markpersonal på en flygbas ska nog synas. Undrar om piliterna också får ett likadant camo, de borde ha större behov av att inte synas. Quote
Fraggel Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Bild Kolla på den högra kragspegeln och titta på det kinesiska tecknet som finns där, det är tecknet för kvinna eller människa jag kommer inte ihåg riktigt... Detta är en kinesiks konspiration Quote
The Swede Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Nu fattar jag ingenting Fraggel The Swede Quote
Vakten_F4 Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Hmm, jänkarna ger uttrycket "FV är inget vapenslag, det är en klädstil" en ny innebörd... Tycker det ser ganska ludermässigt ut, om det ger bra kamoflage när man klargör fpl eller inte övergår mitt vetande så det ska jag inte uttala mig om. Men anta att det är glockrent på plattan, hurra! Men... dom inom FV som INTE direkt pysslar med fpl då? Antar att USAF´s flygbassäk (motsv.) får det svettigt när ryssen kommer om dom ska kunna gömma sig... Quote
Protiwa Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Bild Kolla på den högra kragspegeln och titta på det kinesiska tecknet som finns där, det är tecknet för kvinna eller människa jag kommer inte ihåg riktigt... Detta är en kinesiks konspiration Det är inget kinatecken, det är ett knapphål... Man ser inte knappen för den sitter på andra sidan kragen. Man ser bara tråden... Quote
106 Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Japp nu kan jag se bilderna. Jag har Felia ADSL jag också. Jag blev inte direkt imponerad, håller med övriga om att det ser rätt illa ut, rent estetiskt alltså. Men jag håller med om att personen på bilden nere till vänster är rätt bra kamouflerad mot bakgrunden. Men varför byta kamouflage helt istället för att anpassa färgerna på ett befintligt? Jag förstår heller inte varför den amerikanska krigsmakten skall ha olika kamouflage för olika försvarsgrenar, för olika delar av världen förstår jag, men inte olika vapenslag. För ett par år sedan (2000) hörde jag ett rykte om att svenska FV skulle tilldelas sjöstridsdräkt, då främst till de som sitter nere i de hemliga bergen. Quote
Eskelinen Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Va ful ser ut som en heltäckande Hawaii skjorta Quote
Honken Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Nu kom jag på vad det påminde om. Streetfighter! Quote
The_mistaken Posted August 8, 2003 Report Posted August 8, 2003 Verkar som om US Airforce har problem att få plats med budgeten inom ramarna "Det verkar som om vi behöver ta fram lite sjyssta kläder för dom här miljonerna" Quote
Fraggel Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 (edited) Bild Kolla på den högra kragspegeln och titta på det kinesiska tecknet som finns där, det är tecknet för kvinna eller människa jag kommer inte ihåg riktigt... Detta är en kinesiks konspiration Det är inget kinatecken, det är ett knapphål... Man ser inte knappen för den sitter på andra sidan kragen. Man ser bara tråden... Jag vet det vara bara ett försök att vara lustig men komma får du se. Tecknet blir människe eller kvinna jag är inte helt säker på vilket. Men vem vet det kanske är en konspiration där Kineserna försöker ta över världen... Bäst att vara på sin vakt... BTW dåligt sydda knapphål och knappfästen... Kommer inte att hålla ( Enl min mor och hon är sömmerska). Jag gav henne bilderna för att se om hon kunder skjaka fram tyget till dem... Edited August 9, 2003 by Fraggel Quote
Protiwa Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 (edited) @Fraggel Du har rätt. Kineserna konspirerar! Edited August 9, 2003 by Protiwa Quote
gpd Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 För ett par år sedan (2000) hörde jag ett rykte om att svenska FV skulle tilldelas sjöstridsdräkt, då främst till de som sitter nere i de hemliga bergen. Jag har sett en Övlt ( logistisk verksamhet ) ur FV iförd SSD93 på Väddö skjutvält för ett par år sedan. Studsade ordentligt när jag såg det.... Quote
Dahlberg Posted August 9, 2003 Report Posted August 9, 2003 För ett par år sedan (2000) hörde jag ett rykte om att svenska FV skulle tilldelas sjöstridsdräkt, då främst till de som sitter nere i de hemliga bergen. Jag har sett en Övlt ( logistisk verksamhet ) ur FV iförd SSD93 på Väddö skjutvält för ett par år sedan. Studsade ordentligt när jag såg det.... Hur såg den ut? Quote
zaitoh Posted August 11, 2003 Report Posted August 11, 2003 menar du uniforen? bara att kolla in vilken flottist som helst! t ex en SonO med kaxigt stuk och lätt bössa. Quote
Foxtrot Lima Posted August 4, 2004 Report Posted August 4, 2004 (edited) Eftersom jag lumpade när den här tråden var "aktiv" missade jag helt och hållet all info om det nya digitala mönstret som bl a USMC börjat använda. Det var först när jag på senare tid kollat på TV som jag sett folk bära den nya uniformen. Apropå det här med "digitalt" mönster - kan inte vår egna M/90 räknas som digitalt? Det har ju skrivits på forumet om hur man använde någon superdator för att få fram ett mönster som skulle "lura ögat" osv. När jag sedan suttit och funderat ett tag, kom jag att tänka på att det nya amerikanska kamot liknade det som fanns på en presenning över vår kokvagn i lumpen... Är det inte lite Barracuda över det hela? Länken här nere visar ett mönster som ser suspekt likt det "nya" amerikanska kamot... Barracuda (Kunde inte länka direkt till bilden tydligen, så ni får själva leta upp sidan...kolla efter "mobile shelter".) Sedan beslutade jag mig för att gräva lite på jenkarnas egna sidor och hittade detta om USAF och dess nya uniformssystem: Q28. How did the blue color scheme get selected? A28. We were looking for an air force specific uniform, all the colors in the uniform represent a current of past worn uniform color; the blue represents the service dress, the sage green represents the flight suit, tan represents the desert uniform and the gray represents an old utility uniform. Hmm...det ena representerar ditt, och det andra representerar datt. Vad ska representera skogen och KRIGET? Låter snarare som att man försökt skapa en slags heraldiskt riktig uniform, än en fältuniform. Så i fortsättningen kommer jag alltid tänka på vår gamla kokvagn när jag ser en amerikansk soldat på TV. ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Edited August 4, 2004 by Foxtrot Lima Quote
Patroels Posted August 4, 2004 Report Posted August 4, 2004 @FL "Digitaliserat" är fel tycker jag, det menas nog "pixelerat" eftersom mönstret ju är det... Byggd upp av små fyrkanter ganska som ett digitalt foto. Quote
Vinter Posted August 4, 2004 Report Posted August 4, 2004 Tror bestämt Air force har kommit på att det inte splear någon roll vad för camo man har om man 99% av tiden befinner sig ett antal mil från eller några tusen meter ovanför stridszonen(med undantag för ett fåtal mindre enheter). Quote
Hans Engström Posted August 4, 2004 Report Posted August 4, 2004 som i sin tur nog bär ett mer situationsanpasat mönster. Helt rätt. Vad jag inte förstår (och en del amerikanare i bekantskapskretsen) är varför man inte bara körde på grått eller blått. Quote
KD803 Posted August 5, 2004 Report Posted August 5, 2004 As a result, we have designed one uniform that can satisfy our various climates and utility needs, while eliminating the need for professional ironing to provide a polished appearance "Professional ironing"? Det är skillnad på Flygvapen och Flygvapen, minst sagt. Quote
106 Posted August 6, 2004 Report Posted August 6, 2004 Tror bestämt Air force har kommit på att det inte splear någon roll vad för camo man har om man 99% av tiden befinner sig ett antal mil från eller några tusen meter ovanför stridszonen(med undantag för ett fåtal mindre enheter). För den som sitter några tusen meter ovanför stridszonen spelar det stor roll den dagen han trillar ner och sitter mitt i skiten. Quote
Recommended Posts