Jump to content

Recommended Posts

• Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Att den inte är snygg håller jag med om. Tror den inte kommer att bli så populär i USAF

, men den är ju utmärkt som en hawaii skjorta motsv :D

Posted

verkar extremt bra i mina ögon.

skarpa kanter mellan olika färger för att skapa 3d-känsla (typ m90) blandat med spräckliga färger för att smälta in... att ingen tänkt på det tidigare!

antar att markstridande förband inte kommer att strida i blått... :D

Posted
Varför kan alla andra se sidan men inte jag?

Inte jag heller.

Inte ens www.af.mil kan jag se, däremot övriga amerikanska vapenslags sidor.

Posted (edited)
Hmm, undrar vart man skall ha den..

om man läser kan man se att detta är flygets. de kör med blått pga tradition antar jag. skulle jag vara i deras kläder (nu är jag väl rolig) skulle jag nog också vilja ha samma cammo på min uniform, även om jag tillhör ett annat vapenslag. skapar samhörighet vilket aldrig är fel.

synd t ex att SSD93 inte har samma typ av cammo som m90. detta gör ju att flottister blir tagna för både poliser och väktare (har hänt ett antal gånger för mig). också bra om folk utåt sett kan se varifrån man kommer.

btw, vad ser inte löjligt ut när det är nytt? kommer ihåg vad folk tyckte om visby när hon presenterades... tror det är annan uppfattning idag.

edit: funkar dessa bättre? (är dock lite stora...)

Bild1

Bild2

Bild3

Bild4

Edited by zaitoh
Posted (edited)
om man läser kan man se att detta är flygets. de kör med blått pga tradition antar jag.

Deras motsvarighet till vår m/87 är blå, men deras andra uniformer har och har så vitt jag vet alltid haft samma färg som arméns. Det vill säga att idag har de BDU i woodland och 6-färgs ökenkamouflage, i Vietnam hade de samma helgröna kläder som övriga.

På tal om deras historia, USAF bildades först 1947. Innan det var det USAAF (US Army Air Force) och innan det USAAC (US Army Air Corps). USAF har alltså sin bakgrund inom armén. Flottan (och marinkåren) har fortfarande sitt eget flygvapen.

EDIT:

Nej, jag kan inte se de bilderna heller. Inte ens om jag kopierar URLen och klistrar in den i ett nytt fönster.

Edited by 106
Posted

Det ser ju inte så jävla taskigt ut ju... Om man får se uniformen på riktigt, in action, på lite håll, i en miljö, så är säkert mönstret jättebra; färgerna flyter säkert bra ihop, med sin 3D-effekt... Jänkarna kunde dock ha valt en lite mer mörkare ton i uniformen. Just nu så ser den ju ut som nån påhittad billig ryssland-kopia från Taiwan...

Posted

Om man tittar på den tredje bilden som zaitoh länkar till ser man att de funderar på USMCs åttakantiga mössa, den som bara vi och vissa flottister använder, undrar om de menar allvar med den? Normalt använder flygvapnet och armén sin mjuka rundade 1860-tals mössa.

Posted

Inte for att blatt ar nagot vidare kamo pa marken... Men annars ser det lite fult ut, som nagot designerkamo, i still med kamot i borjan av Spy Hard....

Posted (edited)

Jag tycker att det är ganska likt "Tigerstripe" cammot som Special Forces använde under Vietnamkriget. Fast i blått istället för grönt.

BDU.Jacka.tiger.jpg

:banana

Edited by Protiwa
Posted (edited)

Mitt absoluta favoritkamo maste vara M/90, tatt foljt av engelskt DPM. Oken-DPM ar ocksa fint, samma med jankarnas Urban. Men resten av de amerikanska... nej tack.

Startar en omrostning, bara for skojs skull.

Edited by Torak
Posted

Det verkar vara "in fashion" att lägga in sin logga i mönstret (jfr "marpat").

Dock undrar jag.,

Varför blåa färger? Var ska USAF strida med dom?

Marpat och Cadpat är ju betydligt mer "digitalt" och har ett ännu spräckligare mönster. USAF verkar ju ha valt att gå tillbaka till tigerstripe, fast med andra färger. Beror det på att en modern tigerstripe är änny bättre än mad/marpat, eller är det bara en fråga om "logotyp"?

Håller med om att det ser B-filmsmässigt ut.

/E

Posted

Nej nu jävlar...

FAN VA ÄCKLIG DEN ÄR!

Nu har jänkerna igen bevisat att det bara rör sig om "fashion-statements" :lol: