facit Posted July 3, 2003 Report Posted July 3, 2003 ps:blågul jag sökt men konstigt nog inte hittat nått! Var nu på roskilde och såg en massa 12, 20 tält och tält som liknade dem. Tält med annan cammo, norsk och någon brun liknande finsk. Tälten såg lite annorlunda ut vid tält tallriken osv men annars samma modell. Det jag nu undrar är var kommer de här tälten från, är det en svensk påhitt som våra grannar tatt efter eller är det en annan grejj?!? Det jag söker info om är alltså historia om 20 tälten och andra tält fm använt, var kom de från osv! Håller tummarna och hoppas på att soldf klarar av utmaningen att leverera nån tältguru här. Quote
Hotel Charlie One Posted July 3, 2003 Report Posted July 3, 2003 Tror att det är gamla svenska tält du sett. Det finns ett annat cammo-mönster än 90 och som är gammalt som gatan. Det ser ut ungefär som olikfärgade amöbor. Har sett 20 tält i detta cammo. Quote
facit Posted July 3, 2003 Author Report Posted July 3, 2003 Det där tältets cammo såg ut som amöbor ja . Men det var fler tält, många! Kan inte vat svenska allihop o speciellt när det fanns andra nordbor i tälten. Quote
dxl Posted July 3, 2003 Report Posted July 3, 2003 Har för mig att jag sett liknande tält i gamla journal filmer från andra världskriget. (altså inte svenska) Tror det är som med snuskburken, en ganska välandvänd konstruktion Quote
TEN Posted July 3, 2003 Report Posted July 3, 2003 Det finns en massa amöbefärgade 20-tält. Minst hälften av bataljonens tält i GU var gamla härken med amöbor på. Quote
1314 Posted July 4, 2003 Report Posted July 4, 2003 De flesta 20-tälten är väl amöba varianten? Jag har bara varit med om ett enda grönt 20-tält, resten har varit amöba-kamo. Den modellen av tält är, precis som tidigare nämnts, likt snuskburken en välanvänd konstruktion i flera länder. hur många som fortfarande använder dem kan jag dock inte svara på. Men varför bry sig om 20-tält, 12-tält rockar!! /Forsberg Quote
Honken Posted July 4, 2003 Report Posted July 4, 2003 Konstigt, har aldrig sett ett en amöbatält av 20-sorten. De var gröna allihop. Quote
facit Posted July 4, 2003 Author Report Posted July 4, 2003 Måste säga att jag aldrig såg ett enda "amöba" tält under min gu, enbart gröna och m90 cammo. Quote
Mats Posted July 5, 2003 Report Posted July 5, 2003 Under vår första batövning hade min pluton tält som var nästan vita... och det var inte snö ute... Fick amöbavarianten senare, också sett gröna men aldrig med 90-kammo. Quote
1314 Posted July 5, 2003 Report Posted July 5, 2003 Bild på tält i 90 camo efterlyses! Prio 1!! /Forsberg Quote
facit Posted July 6, 2003 Author Report Posted July 6, 2003 Ska framkalla bilder på tisdag, se ifall ngt m90cammo tält var där. Och gnäll nu inte om att jag väljer o kalladet för m90 kammo. Quote
Dahlberg Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 Nu har det snart gått tjugo dagar sen sista inlägget och jag har ännu inte sett en bild av ett 20-tält i 90-camo... Jag vill se! Nu... Jag som suttit framför datorn dag ut och dag in med denna tråd uppe på skärmen... och jag har väntat och väntat... Quote
bushman Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 (edited) finns garanterat något försökstält, eller så har flygvapnet eller marinen som spenderar så fruktansvärt många timmar i tält fått ut 20 tält i gore tex och m90 cammo. tacka vet jag sjukvårdstält fyra, bara koppla till pumpen och de är uppe på 3 min. mindre kul att få göra en 01 mission i dessa i kongo, då de kommer att vara lite varma 8| <varm pinky Edited July 24, 2003 by bushman Quote
Guest Fågel Fenix Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 (edited) Finns även tårtbitar i amöbacammo. ;) EDIT: här kommer en bild på det kammo som jag menar iaf.. Två tårtbitar på bilden. Den ena mörkare...kanske lite nyare ? Edited July 25, 2003 by Fågel Fenix Quote
zaitoh Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 kan man inte få ut en uniform i amöba-camo? vill ju stila lite... Quote
granQ Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 vid våran fältvane vecka var samtliga tält 20 i hel grön (eller nja, dom var rätt slitna men ni fattar) dock var ett i kamo mönster, inte alls likte m90 mönstret specielt inte mönstret, mest mörkt grönt och mörkt (brunt eller svart).. är det vad som kallas för amöba?? Quote
Lindeberg Posted July 25, 2003 Report Posted July 25, 2003 Tältet i Repmånad är ju något sorts cammo, amöba? Quote
Fraggel Posted July 25, 2003 Report Posted July 25, 2003 Tältet i Repmånad är ju något sorts cammo, amöba? Kan någon Deffingera ett amöba komoflerat tält ??? Nyficken så det spricker, det kanske påminner om Urcellen Eller... Quote
Vargas Posted July 25, 2003 Report Posted July 25, 2003 (edited) En screen capture från nationaleposet "Repmånad". Frågor på amöba-camo? Edited July 25, 2003 by Vargas Quote
Hotel Charlie One Posted July 25, 2003 Report Posted July 25, 2003 Bilden ur repmånad visar inte det "amöba-cammo" jag tänker på. Det finns (fanns) ett med betydligt rundare former om ni hajjar vad jag menar. Vår pv-plut under GU hade ett sånt amöbatält. Jag letar vidare på nätet. Mystiken tätnar... Quote
Vargas Posted July 25, 2003 Report Posted July 25, 2003 Bilden ur repmånad visar inte det "amöba-cammo" jag tänker på. Det finns (fanns) ett med betydligt rundare former om ni hajjar vad jag menar. Vår pv-plut under GU hade ett sånt amöbatält. Jag letar vidare på nätet. Mystiken tätnar... Intriguing! Quote
Fraggel Posted July 25, 2003 Report Posted July 25, 2003 En screen capture från nationaleposet "Repmånad". Frågor på amöba-camo? Inga frågor. SLUT <<Fraggel i amöbacammo Quote
Skuggan Posted April 8, 2004 Report Posted April 8, 2004 Amöbamönster: The Swede DET mönstret har då jag fan aldrig sett... har bara sett helgröna, helbruna och "repmånad mönster" men amöba och M90 har jag inte sett... Quote
Recommended Posts