106 Posted June 16, 2003 Author Report Posted June 16, 2003 Hur är det med passagerarens vikt om katapultstolar används? De måste ju ändå kunna lyfta personen över fenan i x km/h. Quote
Wolfsong Posted June 16, 2003 Report Posted June 16, 2003 Hur är det med passagerarens vikt om katapultstolar används? De måste ju ändå kunna lyfta personen över fenan i x km/h. De finns ju endast i 2 sits och då gäller samma vikt som för alla stridsflygplan i Sverige. Minns inte vad de har för begränsning, men det finns ju en i alla fall. Quote
Fk Bodin Posted June 16, 2003 Report Posted June 16, 2003 SK 60 har idg en hel del flygtimmar på nacken, men det är inte utan att de får flyga till 2010. SAAB Aerospace har byggt utomordentliga flygplan under kalla kriget, SK 60 är säkert ett välbyggt plan med goda säkerhetsmarginaler. Med de nya motorerna så gjordes ju en ordentlig översyn och jag känner mig säker i planet oavsett om det står +4G eller +6G på mätarn. Piloten har ignorerat gällande regler, men han har nog gjort det med omtanke. Han gav mig mitt livs flygtur och jag är inte otacksam för det. Är det någon som idag hade tackat nej till denna flygtur? Quote
Wolfsong Posted June 16, 2003 Report Posted June 16, 2003 Flugit SK60 tillräckligt många gånger tror jag. Både 4 sits som vi gjorde ganska ofta när vi skulle någonstans bara över dagen som till Norge med JA37 till exemple. Samt 2 sits som man kunde få åka med i ganska lätt innan det blev endast flygskola för dem. SK37 däremot har man ju bara flugit 1 gång så det skulle vara trevligt att göra igen. Quote
KD803 Posted June 16, 2003 Report Posted June 16, 2003 Flugit SK60 tillräckligt många gånger tror jag. Dagens I-landsproblem Quote
106 Posted June 16, 2003 Author Report Posted June 16, 2003 Går det i 2-sits att på något sätt lasta in prylar bakom katapultstolarna (det borde ju kunna fungera som bagageutrymme för plats finns det ju) eller finns det mindre utrymmen någon annanstans i planet? Quote
Wolfsong Posted June 16, 2003 Report Posted June 16, 2003 Man kan ju stoppa in saker där bakom. Vapen panelen (som är mer en box) sitter bakom navigatören. Men förutom det är det tomt. Dock bör inget vara där om man tänker flyga avancerat, men för enbart tranport går det bra. Lättast är att stoppa in det mellan stolarna. Efter motorbytet blev ju bagageutrymmet ganska litet eftersom du nu har testutrustning till motorerna där. Men det finns fortfarande lite plats där. Bagageutrymmet sitter på undersidan av kroppen, luckan sitter på vänster sida under motorn. Quote
106 Posted June 16, 2003 Author Report Posted June 16, 2003 För att fortsätta ställa konstiga/dumma frågor om SK60. Vad är syftet med den svart-vita tejpbiten på vingframkanten på vissa flygplan? Har för mig att det skulle vara för att lättare upptäcka isbildning, kan det stämma? Bild på vad jag menar (syns långt ut på höger vinge) Quote
Wolfsong Posted June 17, 2003 Report Posted June 17, 2003 För att fortsätta ställa konstiga/dumma frågor om SK60.Vad är syftet med den svart-vita tejpbiten på vingframkanten på vissa flygplan? Har för mig att det skulle vara för att lättare upptäcka isbildning, kan det stämma? Bild på vad jag menar (syns långt ut på höger vinge) Helt rätt. Står du utanför ser det ut som pilar men sitter du i kabin så är de vita fälten raka streck. Så genom att titta på dem kan man se on det är någon is på framkanten ganska lätt. Sista svaret jag kan ge på ett tag. Om 30min sticker jag ut till stugan och kommer inte tillbaka förän slutet på Juli. Inge internet där heller. Liten semester från civilisationen. Quote
106 Posted June 17, 2003 Author Report Posted June 17, 2003 Sista svaret jag kan ge på ett tag. Om 30min sticker jag ut till stugan och kommer inte tillbaka förän slutet på Juli. Inge internet där heller. Liten semester från civilisationen. Hur ska vi klara oss? Tur att det finns andra flygtekniker på forumet, annars hade det varit kris. Ha det så trevligt. Så ska jag se till att det ligger en stor hög frågor här när du kommer tillbaka. Quote
Honken Posted June 17, 2003 Report Posted June 17, 2003 (edited) Man ser min gamla skola på bilden! Hangaren precis bakom Sk60, gjordes om till gymnasieskola för flygmekaniker. Gamla härliga minnen... Edited June 17, 2003 by Honken Quote
TEN Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 Vilket jäkla drag det är i 105 Ö! Såg uppvisningen på Uppsala för ett par år sen och trodde inte mina ögon. Quote
imint Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 Hur är det med passagerarens vikt om katapultstolar används? De måste ju ändå kunna lyfta personen över fenan i x km/h. De finns ju endast i 2 sits och då gäller samma vikt som för alla stridsflygplan i Sverige. Minns inte vad de har för begränsning, men det finns ju en i alla fall. 95 kg brukar anges som maxvikt för säkert nödutsprång med stol, vissa dispenser kan ges för VIPare etc. men då kan man inte garantera att stolen går fri för fenan. Quote
106 Posted June 23, 2003 Author Report Posted June 23, 2003 (edited) Jo 105Ö (och 105XT) är häftig. Har för mig att exempelvis stigprestanda är bättre än för J29 (som de hade tidigare). Tyvärr är motorerna för starka så det finns en massa begränsningar som de måste hålla koll på då det är lätt att överskrida dessa. Någon som vet vad den lilla svarta panelen (se tidigare bild på 105Ö) under nosen är? Har sett liknande på 105G, då satt det även ett plant glas för en kamera (?) i nosen. edit: såg i Flyghistorisk tidskrift att "fönstret" på 105G är för en laseravståndsmätare till nnågot bombsikte man provade. Men vet fortfarande inte vad den svarta panelen är. Edited September 6, 2003 by 106 Quote
106 Posted September 6, 2003 Author Report Posted September 6, 2003 Den lilla bulan har faktiskt ingen annan funktion än att bryta luftströmmarna för att få minsta möjliga störning för kameran. Enligt senaste numret av Flyghistorisk tidskrift är det en IR-sökare. Jag utesluter självklart inte att de har fel, men vad är rätt? Quote
Void Posted September 22, 2003 Report Posted September 22, 2003 Sk60 A har vid maxstartvikt (ca 4100kg) en brottlastfaktopr på 9,4 G vid 3500kg är den 11G... Restriktioner vid passagerar flygning är 3 G och 6000 m men det e det enda. Ber man snällt så drar Ffn upp till 6G, vet, provat... inge extrajobb om man drar en fyrsits till 6G, är ju samma plan som en tvåsits... Quote
106 Posted December 28, 2003 Author Report Posted December 28, 2003 Vill minnas att man i samband med motorbytet även bytte ut horisontgyrot (eller var det HSI eller till och med båda) till ett elektroniskt instrument. Skedde det med samtliga flygplan? Gjorde man det på båda platserna? Minnet säger att det var några problem i början. Har man löst dessa? Stoppade man i någon mer modern avionik (exempelvis GPS) när man ändå höll på? Quote
Vikström Posted December 29, 2003 Report Posted December 29, 2003 Vill minnas att man i samband med motorbytet även bytte ut horisontgyrot (eller var det HSI eller till och med båda) till ett elektroniskt instrument. Skedde det med samtliga flygplan? Gjorde man det på båda platserna? Minnet säger att det var några problem i början. Har man löst dessa? Stoppade man i någon mer modern avionik (exempelvis GPS) när man ändå höll på? flög(åkte) sk60 i sommras, luleå-piteå-boden-luleå på 15 minuter, fooort. drog 4,5-5g *pust* i vändning över boden och till inflygningen. fan vilket fint litet plan, vill ha! horisontgyrot är bytt till elektroniskt samt nått mer instrument minns inte vilket. vet inte om det är gjort på alla Quote
Mattsson Posted December 29, 2003 Report Posted December 29, 2003 Man ser min gamla skola på bilden! Hangaren precis bakom Sk60, gjordes om till gymnasieskola för flygmekaniker. Gamla härliga minnen... Gissa vem som går på den skolan (och kanske ska söka till den inrikningen). B) Quote
vikingman Posted May 13, 2024 Report Posted May 13, 2024 I sommar avvecklas Skolflygplan 60 vilket Luftstridsskolan uppmärksammar med en avvecklingsceremoni på Flygvapenmuseum i Linköping den 18 juni. Avvecklingsceremonin börjar 15:00. Därefter genomförs en flyguppvisning klockan 15:45. När SK 60 avvecklas i Flygvapnet så kommer de att överlåtas till Flygvapenmuseum och ingå i museets samlingar. – Alla blir inte museumflygplan utan de kommer även att användas som undervisningsmaterial på teknikerskolor över hela Sverige, från Arvidsjaur i norr till Kallinge i söder. Vi har även övertagit flygsimulatorerna så man kan fortsätta träningsflyga på SK 60, säger Torsten Nilsson. Flera plan kommer att fortsätta flyga i Swedish Air Force Historic Flight. I juni genomför Flygvapnet de sista flyguppvisningarna med SK 60 i Sverige och internationellt: Flyguppvisningar med SK 60 i Sverige 8 JUNI Höga Kusten Flygdag i Kramfors 18 JUNI Avslutningsceremoni, Flygvapenmuseum i Linköping Internationella flyguppvisningar med SK 60 2 JUNI Kjeller airshow, Kjeller i Norge 9 JUNI Danish airshow, Aalborg i Danmark 15-16 JUNI Sola Airshow, Stavanger i Norge 21-22 JUNI Antidotum airshow day and sunset, Leszno i Polen Ta farväl av Skolflygplan 60 1 Quote
Optimisten Posted May 13, 2024 Report Posted May 13, 2024 Vet någon om det finns några fortfarande i aktiv tjänst i Österrike? Quote
Perman Posted May 13, 2024 Report Posted May 13, 2024 (edited) 2 hours ago, Optimisten said: Vet någon om det finns några fortfarande i aktiv tjänst i Österrike? Nej alla kvarvarande österrikiska Saab 105Ö togs officiellt ur tjänst 31 Dec 2020 efter 50 års tjänst. /Per Edited May 13, 2024 by Perman 1 Quote
Perman Posted June 18, 2024 Report Posted June 18, 2024 Sista uppvisningen med SK 60 eller Saab 105 i FV:s regi kommer att ske i solnedgången under Antidotum Airshow i Leszno, Polen 21-22 Juni. Planet tas officiellt ur tjänst 30 Juni 2024. Quote Last hurrah in Leszno The Swedish Air Force's SK 60 aircraft will be performing its final display at the upcoming Antidotum Airshow in Leszno, Poland. The aircraft will join a diverse range of performers, including gliders, light aircraft, modern fighter jets, and large military airlifters, making the event a truly diverse spectacle. The SK 60's final performance is scheduled to take place at sunset, making it a unique and unforgettable experience. Just over a week after the display, the aircraft will be decommissioned from the Swedish Air Force, and the SK 60 Solo Display will be disbanded. Where and when to watch the SK 60 farewell displays (europeanairshows.co.uk) (Rote SK 60 vid flygutbildning. Foto Försvarsmakten) /Per Quote
vikingman Posted June 19, 2024 Report Posted June 19, 2024 Folkfest när SK 60 avtackades Under tisdagen (240618) högtidlighöll Flygvapnet avvecklingen av Skolflygplan 60 (SK 60) med en ceremoni på Flygvapenmuseum i Linköping. En epok i svensk flyghistoria går därmed mot sitt slut. Över tusen besökare registrerades av Flygvapenmuseum under tisdagen när avvecklingsceremonin genomfördes och en stor publik samlades även utanför för att se Flygvapnets flyguppvisningar. Samma dag som Flygvapnets trotjänare tackades av så fick även Flygvapnets nya piloter sina vingar på Flygskolan på Malmen. Besökare hade därför möjlighet att även se en flyguppvisningar med Transportflygplan 84, JAS 39 Gripen och Helikopter 15 och 16, som genomfördes under vingexamen. Avvecklingsceremonin började med Flygvapnets igenkänningssignal och första talare var museichefen Noomi Eriksson som berättade om museets arbete med Sveriges flyghistoria och hur SK 60 införlivas i museets samlingar. Luftstridsskolans chef Niclas Magnusson berättade om skolflygplanets centrala roll i den svenska pilotutbildningen. SK 60 började sin karriär i Flygvapnet för över 60 år sedan som lätt attackflygplan. Den har sedan dess används i utbildningen av pilotelever på det som idag benämns Flygskolan på Luftstridsskolan. Flygvapenchefen Jonas Wikman var på plats för att högtidlighålla avvecklingen och han överräckte en loggbok till museichefen Noomi Eriksson för att symbolisera att SK 60 nu överlämnas till Flygvapenmuseum. Planet med beteckning ”86” är ett av de tre SK 60 plan som blir museiflygplan och är det exemplar som kommer att stå på Flygvapenmuseum. Uppvisningspiloten Nils ”Princess” Schylström var inbokad för ett publikt event på Flygvapenmuseet innan han genomförde sin sista officiella flyguppvisning med SK 60 i Sverige. Intresset för att träffa stridspiloten var så stort att kön ringlade sig igenom utställningshallen. Uppvisningspiloten passade på att prata med så många som möjligt och det togs många ”selfies” innan han var tvungen att avbryta inför sin flyguppvisning som markerade slutet på ceremonidagen för SK 60. Flygvapnet har sedan starten 1926 bedrivit utbildning av stridspiloter helt i egen regi och nu har delar av stridspilotutbildningen börjat genomföras i Italien. Nästa tisdag landar Flygskolan för sista gången med SK 60 på Malmen vilket innebär att Flygskolans 2. Division därmed gör sin sista dag i flygtjänst. Under nästa vecka tar även flottiljerna farväl av SK 60 när deras exemplar landar för sista gången. Ett antal plan kommer dock fortsätta i Swedish Air Force Historic Flight där Flygvapnets trotjänare flyger vidare som en del i vår svenska flyghistoria. Quote
Tombola Posted June 19, 2024 Report Posted June 19, 2024 8 hours ago, vikingman said: Folkfest när SK 60 avtackades Under tisdagen (240618) högtidlighöll Flygvapnet avvecklingen av Skolflygplan 60 (SK 60) med en ceremoni på Flygvapenmuseum i Linköping. En epok i svensk flyghistoria går därmed mot sitt slut. Över tusen besökare registrerades av Flygvapenmuseum under tisdagen när avvecklingsceremonin genomfördes och en stor publik samlades även utanför för att se Flygvapnets flyguppvisningar. Samma dag som Flygvapnets trotjänare tackades av så fick även Flygvapnets nya piloter sina vingar på Flygskolan på Malmen. Besökare hade därför möjlighet att även se en flyguppvisningar med Transportflygplan 84, JAS 39 Gripen och Helikopter 15 och 16, som genomfördes under vingexamen. Avvecklingsceremonin började med Flygvapnets igenkänningssignal och första talare var museichefen Noomi Eriksson som berättade om museets arbete med Sveriges flyghistoria och hur SK 60 införlivas i museets samlingar. Luftstridsskolans chef Niclas Magnusson berättade om skolflygplanets centrala roll i den svenska pilotutbildningen. SK 60 började sin karriär i Flygvapnet för över 60 år sedan som lätt attackflygplan. Den har sedan dess används i utbildningen av pilotelever på det som idag benämns Flygskolan på Luftstridsskolan. Flygvapenchefen Jonas Wikman var på plats för att högtidlighålla avvecklingen och han överräckte en loggbok till museichefen Noomi Eriksson för att symbolisera att SK 60 nu överlämnas till Flygvapenmuseum. Planet med beteckning ”86” är ett av de tre SK 60 plan som blir museiflygplan och är det exemplar som kommer att stå på Flygvapenmuseum. Uppvisningspiloten Nils ”Princess” Schylström var inbokad för ett publikt event på Flygvapenmuseet innan han genomförde sin sista officiella flyguppvisning med SK 60 i Sverige. Intresset för att träffa stridspiloten var så stort att kön ringlade sig igenom utställningshallen. Uppvisningspiloten passade på att prata med så många som möjligt och det togs många ”selfies” innan han var tvungen att avbryta inför sin flyguppvisning som markerade slutet på ceremonidagen för SK 60. Flygvapnet har sedan starten 1926 bedrivit utbildning av stridspiloter helt i egen regi och nu har delar av stridspilotutbildningen börjat genomföras i Italien. Nästa tisdag landar Flygskolan för sista gången med SK 60 på Malmen vilket innebär att Flygskolans 2. Division därmed gör sin sista dag i flygtjänst. Under nästa vecka tar även flottiljerna farväl av SK 60 när deras exemplar landar för sista gången. Ett antal plan kommer dock fortsätta i Swedish Air Force Historic Flight där Flygvapnets trotjänare flyger vidare som en del i vår svenska flyghistoria. Jodå, jag var där och såg det. Roligt med ”extra-uppvisningen” av Gripen och Helikoptrar. Det landade även ett Saab 2000 eller 340 (jag såg det när vi var på väg bort) strax efter museet stängde för dagen. Däremot är jag ju lite innebär att SK60 kanske skulle kunna ta en drönarjägarroll om det kniper. Ukraina har ju använt propellerplan för det. Men de är väl för slitna tyvärr. En legend går ur tiden. Quote
vikingman Posted June 22, 2024 Report Posted June 22, 2024 "Just how valuable the SK 60 was to the Swedish Air Force was confirmed in September 2020, when the Swedish Defense Materiel Administration abandoned its search for a successor platform, after failing to receive any tender that met all of its requirements." Ja, det var väl ett lite väl drastiskt beslut! Ingenting är bättre än någonting är tydligen FMV:s devis. Nu utbildas våra piloter delvis i Italien istället. Swedish Air Force Historic Flight kommer att få tre till SK 60 utöver den man redan har. Sweden’s Unique Little Saab 105 Jet Retired After 57 Years Sweden suspends search for new training aircraft Quote
Slenke Posted June 23, 2024 Report Posted June 23, 2024 19 hours ago, vikingman said: "Just how valuable the SK 60 was to the Swedish Air Force was confirmed in September 2020, when the Swedish Defense Materiel Administration abandoned its search for a successor platform, after failing to receive any tender that met all of its requirements." Ja, det var väl ett lite väl drastiskt beslut! Ingenting är bättre än någonting är tydligen FMV:s devis. Nu utbildas våra piloter delvis i Italien istället. Swedish Air Force Historic Flight kommer att få tre till SK 60 utöver den man redan har. Sweden’s Unique Little Saab 105 Jet Retired After 57 Years Sweden suspends search for new training aircraft Illustrativt för en enögd kravställning, bara ens egna unika krav gäller utan att titta utanför landet för att se hur man gör där. 1 Quote
Perman Posted June 25, 2024 Report Posted June 25, 2024 (edited) Idag genomfördes den sista flygningen med SK 60 i Flygvapnets regi: /Per Edited June 25, 2024 by Perman 2 Quote
Recommended Posts