Jump to content

PV-pjäs till HV


IB5

Recommended Posts

Nu jävlar, nu diskuterar vi rimliga saker igen!

 

Kan faktiskt hålla med dig på vissa punkter Speculatores. Jag håller med om att HV's huvudfiende i inledningsskedet är sabotage/specialförband. Och mot dessa behövs knappast PV-pjäser, precis som du säger.

 

Dock tror jag att steget efter inledningsskedet, när FM är mobiliserat och det börjar landstiga/luftlandsättas lättare stridsfordon mm, så kommer HV verkligen få leva upp till sin uppgift om fördröjningsstrid. Och då tror jag att det behövs något grövre som kan verka på längre avstånd än de systemen HV har idag. Den största fördelen med PV-pjäs (om den fanns) var att det i princip bara behövdes utbildas skyttar, förare på TGB samt BV finns ju redan. Att utbilda skyttar på PV-pjäs tänkte jag mig inte är mer komplicerat än at utbilda skyttar på GRG, vilket alltså bör gå att göra på en SÖF tors-söndag. Utöver den fördelen så kan systemet verka på i alla fall dubbelt så långt avstånd som GRG, samt är lättrörligt jämfört med att dundra runt och i/ur-lasta GRG-omgångar.

 

Dock kanske det är så att det, precis som du säger, skulle kosta mer än det smakar i organisationen. Man kanske får mer pang för pengarna på att tillföra Rb57 som planerat samt försöka fylla alla plutoner istället för att tillföra en ny förmåga/uppgift på kompaninivå. Så det kan mycket väl vara ett värdelöst förslag, men det var i alla fall ett intressant scenario att diskutera tycker jag!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

IB5: personligen tänker jag också på bemanning. även om antalet gått åt rätt håll, finns inte hur mycket folk som helst. Ju mer vi kan använda de soldater vi har. Ju bättre är det. Rbs 57 har nästan samma räckvidd. men kan hanteras på en person och behöver inget specialfordon. vill plutonchef/gruppchef vara riktigt elaka kan de ju fyrhjuling eller snöskoter användas för att skötta transporten, vid ett snabbt eldöverfall.

 

scenariot är intressant, vilket pv system skulle ge mest nytta per insatt personal om pansar bortom grgs förmåga skall bekämpas. Men de är skönt att vi tycks vara överens om var jag anser bristerna i ditt förslag på lösning är.

Link to comment
Share on other sites

Fyrhjuling och snöskoter, nu börjar vi snacka roliga grejjer! Ha en PV-tropp med massa Rb57 samt fyrhjuling/snöskoter med ett litet släp att få med massa robotar med. Där skulle jag vilja vara med :)

 

Åtminstone i Finland är detta ganska vanligt. Man använder Polaris Sportsman-fyrhjulingar och Lynx GLX-snöskotrar, bland annat till just detta, vilket man bland annat kunde se på årets självständighetsparad där en grupp fyrhjulingar var lastade med Stingerlådor. Ett robotstridspar per fyrhjuling.

 

Jag har också sett ett motsvarande system med NLAW robotar, men hittar tyvärr ingen bild just nu.

 

http://www.lentoposti.fi/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=23831&g2_GALLERYSID=9b985f50535ff72b88f0cab1f0c3b43e

Link to comment
Share on other sites

Fyrhjuling och snöskoter, nu börjar vi snacka roliga grejjer! Ha en PV-tropp med massa Rb57 samt fyrhjuling/snöskoter med ett litet släp att få med massa robotar med. Där skulle jag vilja vara med :)

 

Åtminstone i Finland är detta ganska vanligt. Man använder Polaris Sportsman-fyrhjulingar och Lynx GLX-snöskotrar, bland annat till just detta, vilket man bland annat kunde se på årets självständighetsparad där en grupp fyrhjulingar var lastade med Stingerlådor och med ett robotstridspar per fyrhjuling. Jag har också sett ett motsvarande system med NLAW robotar, men hittar tyvärr ingen bild just nu.

 

Stingerstridspar på fyrhjuling

http://www.lentoposti.fi/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=23831&g2_GALLERYSID=9b985f50535ff72b88f0cab1f0c3b43e

Edited by Andratenor
Link to comment
Share on other sites

Självklart är det så. Kan ju dock vara bra att veta att materielen finns och var den finns, samt att öva med den. Även om det fanns många cyklar i samhället så hade ju cykelskytte egna cyklar. Ser vi då framför oss att eldöverfall mot pansar medelst Rb57 görs effektivt med fyrhjuling/snöskoter så kan det ju vara bra att tillföra materielen och öva med den, istället för att hoppas på att materielen finns och att någon vet hur den används när kriget drar igång.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...