Jump to content
Sign in to follow this  
IB5

PV-pjäs till HV

Recommended Posts

Nu jävlar, nu diskuterar vi rimliga saker igen!

 

Kan faktiskt hålla med dig på vissa punkter Speculatores. Jag håller med om att HV's huvudfiende i inledningsskedet är sabotage/specialförband. Och mot dessa behövs knappast PV-pjäser, precis som du säger.

 

Dock tror jag att steget efter inledningsskedet, när FM är mobiliserat och det börjar landstiga/luftlandsättas lättare stridsfordon mm, så kommer HV verkligen få leva upp till sin uppgift om fördröjningsstrid. Och då tror jag att det behövs något grövre som kan verka på längre avstånd än de systemen HV har idag. Den största fördelen med PV-pjäs (om den fanns) var att det i princip bara behövdes utbildas skyttar, förare på TGB samt BV finns ju redan. Att utbilda skyttar på PV-pjäs tänkte jag mig inte är mer komplicerat än at utbilda skyttar på GRG, vilket alltså bör gå att göra på en SÖF tors-söndag. Utöver den fördelen så kan systemet verka på i alla fall dubbelt så långt avstånd som GRG, samt är lättrörligt jämfört med att dundra runt och i/ur-lasta GRG-omgångar.

 

Dock kanske det är så att det, precis som du säger, skulle kosta mer än det smakar i organisationen. Man kanske får mer pang för pengarna på att tillföra Rb57 som planerat samt försöka fylla alla plutoner istället för att tillföra en ny förmåga/uppgift på kompaninivå. Så det kan mycket väl vara ett värdelöst förslag, men det var i alla fall ett intressant scenario att diskutera tycker jag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

IB5: personligen tänker jag också på bemanning. även om antalet gått åt rätt håll, finns inte hur mycket folk som helst. Ju mer vi kan använda de soldater vi har. Ju bättre är det. Rbs 57 har nästan samma räckvidd. men kan hanteras på en person och behöver inget specialfordon. vill plutonchef/gruppchef vara riktigt elaka kan de ju fyrhjuling eller snöskoter användas för att skötta transporten, vid ett snabbt eldöverfall.

 

scenariot är intressant, vilket pv system skulle ge mest nytta per insatt personal om pansar bortom grgs förmåga skall bekämpas. Men de är skönt att vi tycks vara överens om var jag anser bristerna i ditt förslag på lösning är.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fyrhjuling och snöskoter, nu börjar vi snacka roliga grejjer! Ha en PV-tropp med massa Rb57 samt fyrhjuling/snöskoter med ett litet släp att få med massa robotar med. Där skulle jag vilja vara med :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fyrhjuling och snöskoter, nu börjar vi snacka roliga grejjer! Ha en PV-tropp med massa Rb57 samt fyrhjuling/snöskoter med ett litet släp att få med massa robotar med. Där skulle jag vilja vara med :)

 

Åtminstone i Finland är detta ganska vanligt. Man använder Polaris Sportsman-fyrhjulingar och Lynx GLX-snöskotrar, bland annat till just detta, vilket man bland annat kunde se på årets självständighetsparad där en grupp fyrhjulingar var lastade med Stingerlådor. Ett robotstridspar per fyrhjuling.

 

Jag har också sett ett motsvarande system med NLAW robotar, men hittar tyvärr ingen bild just nu.

 

http://www.lentoposti.fi/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=23831&g2_GALLERYSID=9b985f50535ff72b88f0cab1f0c3b43e

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fyrhjuling och snöskoter, nu börjar vi snacka roliga grejjer! Ha en PV-tropp med massa Rb57 samt fyrhjuling/snöskoter med ett litet släp att få med massa robotar med. Där skulle jag vilja vara med :)

 

Åtminstone i Finland är detta ganska vanligt. Man använder Polaris Sportsman-fyrhjulingar och Lynx GLX-snöskotrar, bland annat till just detta, vilket man bland annat kunde se på årets självständighetsparad där en grupp fyrhjulingar var lastade med Stingerlådor och med ett robotstridspar per fyrhjuling. Jag har också sett ett motsvarande system med NLAW robotar, men hittar tyvärr ingen bild just nu.

 

Stingerstridspar på fyrhjuling

http://www.lentoposti.fi/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=23831&g2_GALLERYSID=9b985f50535ff72b88f0cab1f0c3b43e

Edited by Andratenor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men nu talar du ju om Finland, som är smarta och effektiva. Vi lever i verkligehetens Sverige där vi gärna gör det så komplicerat och ineffektivt som möjligt.

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

IB5, transport från eldöverfall med snöskoter är något som har genomförts i Sverige. fyrhjuling var där emot min tanke när jag försökte komma på något motsvarande för barmark.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men hur många förband har snöskoter i Sverige? Trodde bara att det var AJB och då främst bergsplutonen som hade det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för det, då förstärkte du just poängen att Finland är smarta och hittar effektiva lösningar och Sverige gör det inte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir det storkonflikt i sverige så tar FM det de behöver, om det så är snöskotrar eller motorbåtar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Självklart är det så. Kan ju dock vara bra att veta att materielen finns och var den finns, samt att öva med den. Även om det fanns många cyklar i samhället så hade ju cykelskytte egna cyklar. Ser vi då framför oss att eldöverfall mot pansar medelst Rb57 görs effektivt med fyrhjuling/snöskoter så kan det ju vara bra att tillföra materielen och öva med den, istället för att hoppas på att materielen finns och att någon vet hur den används när kriget drar igång.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By henke
      I morgon är det exakt ett år sedan dödsolyckan 2019-03-25 då ett Stridsfordon 90 körde över ett tält med en spaningspatrull från Hemvärnet under övningen Northern Wind i Överkalix och en kvinnlig soldat dödades. I  går kom haverikommissionens rapport.
       
      Länk till rapporten [PDF]: https://www.havkom.se/assets/reports/RM2020_01-Slutrapport.pdf
       
      Bidragande orsaker till att regeln med minst 50 m avstånd till stridsfordon inte kunde hållas praktiskt enligt rapporten:
      • Att terrängen i området för observationsplatsen inte erbjöd skydd mot stridsfordon
      • Att den tidvis omfattande trafiken som förekom på vägen utom synhåll för patrullen minskade möjligheten för posten att kunna särskilja motorljuden
      • Att spaningspatrullen inte hade full förståelse för Stridsfordon 90:s uppträdande i den aktuella terrängen.
       
      SVT - Dödsolyckan under Northern Wind – säkerhetsregler följdes inte
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/dodsolyckan-under-northern-wind-sakerhetsregler-foljdes-inte
       
      Mer om olyckan:
       
      Haverikommisionen  Olycka under militärövningen Northern Wind  M-10/19
      Händelsedatum: 2019-03-25
      En underrättelsegrupp hade upprättat en observationspost och strax intill placerat ett förläggningstält. Under natten förflyttade sig en spaningspluton med stridsfordon 90 i området. Stridsfordonet kom att passera över förläggningstältet, varvid en person omkom.
      https://www.havkom.se/utredningar/militaer/olycka-under-militaeroevningen-northern-wind
       
      FÖRSVARSMAKTEN - Dödsolycka under övning Northern Wind
      Klockan 00.55 natten mot måndagen den 25 mars inträffade en allvarlig olycka under övning Northern Wind i östra Norrbotten. En person har bekräftats avliden efter att ha blivit påkörd av ett stridsfordon 90. Inga andra personskador.
      https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2019/03/dodsolycka-under-ovning-northern-wind/
       
      SVT - Kvinnan låg i tält när hon blev överkörd – så gick olyckan till
      Den kvinna i 40-årsåldern som omkom efter att ha blivit påkörd av ett stridfordon 90 under övningen Northern Wind tillhörde en spaningsgrupp från fältjägargruppen i Östersund.
      Olyckan skedde när en annan spaningspluton ovetandes körde över det tält där kvinnans grupp låg och spanade.
      – Spaningsbasen var mycket väl dold, säger Stefan Smedman, övningsledare Northern Wind.
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kvinnan-lag-i-talt-nar-hon-blev-overkord-sa-gick-olyckan-till
       
      Aftonbladet - Försvarsmakten om dödsolyckan
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3Mnmo/forsvarsmakten-om-dodsolyckan
    • By Denys Zagreus
      Hallå kamrater,
       
      Öppnar detta konto med en undran från en nyfiken, blivande rekryt. Fullgjorde min prövning under gårdagen och gjorde bra ifrån mig. Toppbetyg på i-test och hårsmån från full pott i styrka och kondition, god syn, hörsel och hjärta. Inget att klaga på. Mitt sköra ego tog sig däremot ett törn av psykologens bedömning på två blygsamma fyror. Lite snopet tyckte jag då jag fick känslan av att vi hade ett öppet och ärligt samtal utan några större kontroverser. Nåväl, fick höra på omvägar att det mycket väl kunde bero på att min motivation inte sträckte sig längre än till en tjänst i Hemvärnet och att värdet sattes därefter. Men magkänslan säger att det var något mer, men vad kan jag inte svära på. Om detta kan vi bara spekulera förstås.
       
      När jag senare under dagen pratade med några informatörer så var de ivriga på att sporra mig till att söka någonting mer utmanande än Hemvärnet. Jag har förstått att det till viss del handlar om att de vill rekrytera kompetent folk till K- och T-tjänster. Samtidigt fanns det något lätt föraktande i deras beskrivning av hemvärnstjänsterna. Att det var där som de som var pliktiga men inte hade klarat testerna hamnade. Begåvningsreserven. Och jag då som betraktar mig själv som en man som inte backar för en utmaning blev förstås lite orolig. Här får jag faktiskt tacka den gode psykologens bedömning då mina alternativ begränsades. Jag hade nog inte kunnat motstå frestelsen att ta en mer avancerad tjänst om den skulle ha erbjudits, fast det hade ställt till det såväl karriärsmässigt, ekonomiskt och relationellt.
       
      Det finns förstås inget att göra åt det nu och det är väl gott så. Jag fick ju faktiskt den tjänst jag hade i åtanke när jag klev in på rekryteringskontoret (nästan, ville stridssjukvård men de verkade vara slut eller en lämp.nivå över - högst oklart). Min fråga är vad ni andra anser om Hemvärnet? Då menar jag i första hand utbildningsmässigt som en del av värnplikten. Antingen har ni gjort den själva, känner någon eller kommit i kontakt med dem på annat sätt. Var skulle ni säga att kompetensnivån och motivationen ligger, generellt såväl som hos enskilda rekryter?
       
      Phileo,
      Denys
    • By Pederb&
      Hej, tänkte söka packgruppchefs utbildning och undrar om någon här är packgruppchef och kan ge mej lite riktning och input?
    • By Mikael F
      Hej.
       
      Jag är på väg in i hemvärnet som förare. Jag undrar om förarna av bandvagn 206 någonsins är ut med stridande pluton, eller dom bara står vid fordonet eller sitter i den,? När det gäller Tgb 30/40 har jag förstått är ute med gruppen.
       
      Mikael
       
    • By Pederb&
      Hej newbee här detta kan redan ha ett svar här men jag kan inte hitta det.
       
      Jag har ansökt till Hv som bilförare och var då tillsagd att kontakta Bilkåren vilket jag gjorde för att få mina förarbevis förnyade, men för att få detta så måste jag genomgå GU-F även då jag redan har genomgått värnplikt och lärt mej att bädda och städa, men om jag väljer att bli skyttesoldat i Hv så behöver jag inte genomgå GU-F eftersom jag har fullgjort min värnplikt.
       
      Är det bara jag som tycker detta är minst sagt förbryllande. 
       
      Peder
×
×
  • Create New...