709 Posted November 29, 2010 Report Posted November 29, 2010 (edited) Chefsingenjörens blogg (Ska jag söka den där GMU:n eller skita i det? Det blir inte ett lättare val efter att ha läst det här!) Läs även nedan. Det är inte mig det handlar om, utan innehållet i länken, hur FM agerar. Edited November 30, 2010 by 709 Quote
JonnyHazzard Posted November 29, 2010 Report Posted November 29, 2010 Flytta tråden till pliktverket.... Quote
Apone Posted November 29, 2010 Report Posted November 29, 2010 Flytt till annan tråd eller ej, en ytterst viktig fråga som borde diskuteras: "Är FM en bra arbetsgivare?". Om inte annat så kanske det är en fråga som aspiranter borde tänka hårt och länge på. Quote
GC1 Posted November 30, 2010 Report Posted November 30, 2010 Chefsingenjörens blogg Ska jag söka den där GMU:n eller skita i det? Det blir inte ett lättare val efter att ha läst det här! Det är lugnt att ta anställning inom FM så länge du själv har järnkoll på vad du vill ha ut av det, vad det får kosta dig och om du sätter gränsen tydligt för dig själv för vad det acceptabla går. Pers har ju lagt ribban vad gäller avslutande av anställning på en hyffsat låg nivå så jag skulle nog kunna tänka mig att köra på ett tag för att säga upp mig den sekund det blir tråkigt, du lär ju inte ta anställning för lönens skull... Quote
imint Posted November 30, 2010 Report Posted November 30, 2010 Chefsingenjörens blogg Ska jag söka den där GMU:n eller skita i det? Det blir inte ett lättare val efter att ha läst det här! Det du också nogsamt bör beakta är vad du skall göra när tröttnar och inte vill vara med längre. Vad har du för meritvärde på den civila arbetsmarknaden? Har du ingen utbildning att falla tillbaka på så är du inte särskilt attraktiv för de flesta arbetsgivare. Du kommer inte att få någon utbildning som har ett civilt meritvärde av FM. Det betyder att du sätter ditt "normala" liv på "paus" medan du jobbar för FM, när du slutar är det"play" igen. Du är tillbaka på ruta ett och dina kompisar har gått vidare, hade du ingen utbildning värt namnet att falla tillbaka på så är det dags att skaffa en sådan nu. Kan vara jobbigt bär man jobbat ett par år. Personligen så tror jag att det finns bättre jobb, bättre arbetsgivare och större möjligheter för en ung man/kvinna/hbt person att satsa sin framtid på än just FM. Är det friluftslivet som lockar, gå med i Scouterna eller Friluftsfrämjandet, är det vapnen så finns det en stor mängd skytteföreningar eller Hv att välja på och sist men inte minst, är det viljan att hjälpa utsatta människor i andra länder så finns det en mängd NGOer som man kan engagera sig i. Efter att ha läst CI och ett par andra bloggar så förstår inte jag hur det kan finnas unga människor som ens för ett ögonblick överväger FM som arbetsgivare... //I Quote
709 Posted November 30, 2010 Author Report Posted November 30, 2010 Ämnet är inte mitt val av att söka som soldat. Det är hans erfarenhet det handlar om och FM's hantering av sina anställda. Den frågan är även större än detta enskilda fall. Så det är inte något för Pliktverket-rummet, utan handlar om FM som arbetsgivare. Högst relevant i FM aktuellt anser jag. Quote
Cykelskytt Posted November 30, 2010 Report Posted November 30, 2010 (edited) Då har vi nu på ca. 48 timmar sett 1) Hildebrandts krönika i SVD om att FM struntar i om soldaterna har fungerande utrustning, 2) SMS-uppsägning av Chefsingenjören, 3) TV4-inslaget om hanteringen av utlandsobligatoriet. Det börjar ju likna en debatt om att FM är en dålig arbetsgivare som förs bland allmänheten, inte bara i MÖP-kretsar. Jag har hela tiden trott att man måste erbjuda betydligt mer än "låg lön och vänd dig till landstinget och socialen om du blir skadad i strid" för att locka ungdomar till en tidsbegränsad anställning, och efter de senaste händelserna tycker jag det är bedövande tydligt. Edited November 30, 2010 by Cykelskytt Quote
Apone Posted November 30, 2010 Report Posted November 30, 2010 709: Vi är flera som har dåliga erfarenheter av FM som arbetsgivare (samtidigt som vi har haft ett av världens bästa jobb!). Om du frågar oss, så är det troligen ingen som kan rekommendera FM som arbetsgivare, trots möjlighet till givande arbetsuppgifter och god kamratskap. Men FM har idag exakt INGET att erbjuda en normal arbetstagare. Jag ser i min spåkula att FM kommer bli en arbetsplats för människor som inte har något annat att välja på, eftersom man inte har något vettigt att erbjuda. Gällande CI så är jag glad för hans skull att han troligen kommer få mycket bättre jobb av en vettig arbetsgivare som troligen kommer betala mycket, mycket bättre, men sättet det skedde på och skälen är fullständigt och totalt IG. Men det är så det funkar. Tyck som chefen, men mera - så blir det bra. Förlusten av CI är FM's förlust, något FML inte inser - kompetensdränaget är redan i full gång. Quote
GC1 Posted November 30, 2010 Report Posted November 30, 2010 709: Vi är flera som har dåliga erfarenheter av FM som arbetsgivare (samtidigt som vi har haft ett av världens bästa jobb!). Om du frågar oss, så är det troligen ingen som kan rekommendera FM som arbetsgivare, trots möjlighet till givande arbetsuppgifter och god kamratskap. Men FM har idag exakt INGET att erbjuda en normal arbetstagare. Jag ser i min spåkula att FM kommer bli en arbetsplats för människor som inte har något annat att välja på, eftersom man inte har något vettigt att erbjuda. Gällande CI så är jag glad för hans skull att han troligen kommer få mycket bättre jobb av en vettig arbetsgivare som troligen kommer betala mycket, mycket bättre, men sättet det skedde på och skälen är fullständigt och totalt IG. Men det är så det funkar. Tyck som chefen, men mera - så blir det bra. Förlusten av CI är FM's förlust, något FML inte inser - kompetensdränaget är redan i full gång. När jag försöker förklara för mina medarbetare att våra ägare inte gör saker för att de är av naturen onda så brukar jag använda mig av resonemanget att det inte handlar om att man skiter i hur folk mår eftersom det är dyrt både att ha folk sjuka och det kostar både tid och pengar att rekrytera nya om folk slutar vilket är "bad for business". FM däremot verkar inte ens bry sig om kompetenstapp, egna regler och policys eller onödigt kostsamma processer. Dessutom verkar det som om man tagit från tårna när folk (läs CI) inte beter sig som förväntat och då slagit till med storsläggan utan att kunna peka på hur man stödjer sig på LAS, andra lagar eller det egna kollektivavtalet. Grattis FM, det lär gå åt ett par spänn i rekryteringskampanjerna.... Till alla som fortfarande vill vara soldater och officerare vill jag bara upprepa vad jag och Apone sagt tidigare, se till att ni vet att det är just det här ni vill, se sen till att det finns en plan för återgång i det civila livet, både efter fullgjort kontrakt och om ni vill avbryta tidigare. FM är ingen vanlig arbetsgivare och att ha ett par år inom FM på CV kan i värsta fall vara lika meriterande som att ha varit arbetslös..... Quote
Apone Posted November 30, 2010 Report Posted November 30, 2010 *snip* ...utan att kunna peka på hur man stödjer sig på LAS, andra lagar eller det egna kollektivavtalet. Dels undrar jag om FM i stort beter sig lagligt. Kan vilken arbetsgivare som helst ställa ultimatumet "Skriv på detta nya ofärdiga arbetsavtal, annars får du sparken för 'arbetsbrist'! Har du kryssat för något annat än "Ja" så får du också sparken för 'arbetsbrist'!" Jag kan tänka mig att en hel del mindre humant inställda firmor ser fram emot att kunna nyttja samma ramar - och därmed skapa ett fullständigt otryggt anställningsklimat. Ungefär som amerikansk film där cheferna kan kicka folk precis hur de känner för det.. Hela den här omställningen till det "Nya Försvaret" är en sådan röra så att inte ens den rödaste bolsjevik kunde ha gjort ett bättre jobb. Undrar hur omvärlden ser på cirkusen? Nästa släpp på Wikileaks kanske..? GMY Quote
GC1 Posted November 30, 2010 Report Posted November 30, 2010 *snip* ...utan att kunna peka på hur man stödjer sig på LAS, andra lagar eller det egna kollektivavtalet. Dels undrar jag om FM i stort beter sig lagligt. Kan vilken arbetsgivare som helst ställa ultimatumet "Skriv på detta nya ofärdiga arbetsavtal, annars får du sparken för 'arbetsbrist'! Har du kryssat för något annat än "Ja" så får du också sparken för 'arbetsbrist'!" Det brukar inte vara problem att ändra anställningsavtal om verksamheten förändras, i normala fall sker det i samråd med arbetsgivarorg och arbetstagarorg vilket ofta resulterar i ett avtal om man som arbetstagare åtminstone kan ta ställning till.... Arbetsbrist är en typfälla som många arbetsgivare hamnat i när man inte känner att man har tillräckligt på fötterna för att säga upp av personliga skäl vilket i själva verket är lättare. Säger man upp pga arbetsbrist gäller LAS med turordningslistor, antingen rakt av LAS eller en framförhandlad lista, så vad gäller fallet CI så har jag svårt att se hur man kan säga upp honom från US pga arbetsbrist för att sedan tillsätta plasten med någon annan, det går inte heller att bara byta namn på befattningen eftersom CI då skulle erbjudits den tjänsten om han kan anses "ha tillräckliga kvalifikationer". Quote
J.K Nilsson Posted November 30, 2010 Report Posted November 30, 2010 Dels undrar jag om FM i stort beter sig lagligt. Med tanke på att Sverige har bland de slappare lagarna för anställning så är det svårt att komma utanför ramarna. Till och med EU vill att vi skall skärpa lagstiftningen för att harmoniera med EU.s arbetsmarknad. Kan vilken arbetsgivare som helst ställa ultimatumet "Skriv på detta nya ofärdiga arbetsavtal, annars får du sparken för 'arbetsbrist'! Har du kryssat för något annat än "Ja" så får du också sparken för 'arbetsbrist'!" Anställningsavtalen är allt annat än ofärdigt, det är samma som våra kollegor anställda 2004 och senare har att ta ställning till. Däremot ville vi som inte är unga och har stadgade familjeliv ha lite bättre underlag för beslut. Men vad är alternativet när arbetsmarknaden verkar tycka att officerare är något man bör ha på armlängds avstånd? ÖB verkar förutsätta att resten av samhället skall fixa stöd till Försvarsmakten så att försvarsmakten kan lösa det dom är ålaggda. Hur ser det ut med när våra anhöriga måste gå ner i arbetstid för att vi skall lösa ut internationell tjänst, vem skall ersätta dem för minskade pensionsinbetalningar, minskad sjukpenning och därmed minskad föräldrapenning när vi väljer att föröka oss? J.K Nilsson Quote
ShyGuy Posted November 30, 2010 Report Posted November 30, 2010 FMs svar på bloggstormen. CIs SMS-bevis För vem som helst skulle det där SMS'et betyda: "Du har fått sparken, kom hit och skriv på." Men tydligen inte för FM. Liknar lite de där fyllemeddelanden mnan skickar ibland och kommer på sig själv senare; "Aj f*n. Oops." Quote
Janjävlar Posted November 30, 2010 Report Posted November 30, 2010 Har FM kommenterat detta sms ännu? Hur F*n kan man påstå att "Försvarsmakten följer reglerna" är det finns svart på vitt att så inte är fallet?! Har god lust att dra tillbaka min ansökan till GMU när man läser detta... Quote
GC1 Posted November 30, 2010 Report Posted November 30, 2010 Jag hade tänkt begära ut korrespondensen men det här överträffar allt jag sett tidigare! Jag hann tyvär maila Personaldirektören och var då lite vag eftersom jag inte hade sett meddelandet. Ska bli intressant att se hur svaret blir. Min lågoddsare är att man inte ser det här som uppsägning utan varsel om uppsägning som juridiskt inte är samma sak men i praktiken i det här fallet är EXAKT samma sak eftersom villkoren är tydliga och förhandlinsgutrymmet helt stängt. Lycka till CI! Om du läser det här: Det lär vara tungt och jag vill inte att du ska göra något för mig, men om du orkar så driv det här så långt du kan för de som sitter i samma sits som du gör/gjorde. Sen kommer jag garva hela vägen hem när det helt plötsligt blir tydligt att personligt ansvar faktisk kan avkrävas högre upp än på truppnivå! PS Nu på Rapport om försvarets rekrytering. Ny lag för den speciella anställningsformen visstid upp till 8 år och en vädjan till den civila marknaden för att kunna ha soldater civilt avlönade men inkallningsbara utan att arbetsgivaren sätter käppar i hjulet. Det låter jättetroligt!! Själv skulle jag aldrig anställa någon som skulle iväg till Afghanistan inkl utb osäkert hur länge eller ofta med allt vad det kan innebära i efterhand. Vem skall då ta hand om den stressade soldaten med begynnande alkoholproblem när han är tillbaka på verkstadsgolvet, FM? Knappast..... Quote
eskil Posted November 30, 2010 Report Posted November 30, 2010 Arbetsbrist är en typfälla som många arbetsgivare hamnat i när man inte känner att man har tillräckligt på fötterna för att säga upp av personliga skäl vilket i själva verket är lättare. Säger man upp pga arbetsbrist gäller LAS med turordningslistor, antingen rakt av LAS eller en framförhandlad lista, så vad gäller fallet CI så har jag svårt att se hur man kan säga upp honom från US pga arbetsbrist för att sedan tillsätta plasten med någon annan, det går inte heller att bara byta namn på befattningen eftersom CI då skulle erbjudits den tjänsten om han kan anses "ha tillräckliga kvalifikationer". Det som antagligen kommer att hända är att platsen lämnas vakant eller helt enkelt 'försvinner'. Jag har varit med om att andra arbetsgivare har sagt upp personal på grund av "arbetsbrist" när de inser att personen som de anställde för ett år sedan inte håller måttet. Eftersom han är senast anställd är arbetsbrist en bekväm väg ut. Att de som är kvar får jobba häcken av sig i ett år och verksamheten kanske blir lidande är tydligen mindre problem. Quote
Mikky Posted November 30, 2010 Report Posted November 30, 2010 Nu ångrar jag inte mitt senaste nej till Affe. Allt ryssen behöver göra nu (eller terrorsiter) är att skicka sms till försvarsmakts anställda om att dom är uppsagda så kan man rulla in lite fint när halva fm sitter på möte om uppsägning. Finner bara ett ord just nu när man ser CI's sms foto samt läser FM's svar på bloggarna och det som har skett och det ordet är BEKLÄMMANDE ! CI stå på dig så länge du orkar , du kommer kunna gå rakryggad ur detta och finna dig ett jobb där du uppskattas för dina kunskaper och det du utför. Quote
Guest Triggerpuller Posted November 30, 2010 Report Posted November 30, 2010 Svenska försvarsmakten är i mina ögon en mycket sjuk organisation och denna händelse är bara ännu en symptom på detta. Andra saker skulle kunna vara: - Behandla sina sårade soldater som skit. - Införa ett personalförsörjningssystem som är helt uppåt väggarna. 8 års utnyttjande och sedan hej då. Utan personalutvecklings/förädlingsplan/strategi. Allt för att kunna möjliggöra åldersdiskriminering och köra över unga människor som inte törs opponera sig mot diverse dumheter. - Rekrytera underofficerare från gatan som saknar erfarenhet och som sedan skall leda bassar som varit med om fler TICs än SpecOff:en varit med om intimitet med det motsatta könet. Att få en fungerande yrkesarmé är knappast svårt: Kopiera den anglosaxiska modellen, slå samman GSS och SpecOff till EN karriärsväg, börja tänka långsiktigt och släpp gamla vanföreställningar. Ta hand om folk, få dom att trivas och vips är ev rekryteringsproblem lösta. Quote
Magnus Redin Posted November 30, 2010 Report Posted November 30, 2010 8 års utnyttjande och sedan hej då. Den varianten är helt ok om det är mycket tydligt att det är det som gäller, man får betalt för det och man får rejält med stöd och ersättning om man skadas. Om FM dessutom dokumenterar det i utbildningen som är civilt gångbart och kanske kryddar med lite extra utbildning behöver inte lönen vara lika hög. Det blir mera som ett långt konsultuppdrag. Sedan skulle en intelligent FM givetvis handplocka de som visar sig vara riktigt duktiga för vidare karriär med nya avtal som öppnar andra karriärvägar. Och alla utom de som är stolpskott skall givetvis värvas till hemvärnet. Allt detta fungerar bara bra om FM sköter sitt jobb som arbetsgivare och givetvis även att facken hittar en roll som fungerar. Om extrembegåvade och hängivna personer sägs upp visa SMS i stället för att de används till verksamheten är det övertydligt att något är åt helvete fel. Det här är ett väldigt märkligt sätt att bygga upp en ny försvarsmakt... Quote
Munken_swe Posted December 1, 2010 Report Posted December 1, 2010 http://www.expressen.se/nyheter/1.2235196/majoren-bjorn-sparkades-via-sms Nu är det här fallet också uppmärksammat. Frågan är hur mycket framtidens rekrytering egentligen kommer att drabbas av sånt här. Quote
Cykelskytt Posted December 1, 2010 Report Posted December 1, 2010 Och i Svenska Dagbladet: SvD ledare. Quote
Knekt Posted December 1, 2010 Report Posted December 1, 2010 ÖB verkar förutsätta att resten av samhället skall fixa stöd till Försvarsmakten så att försvarsmakten kan lösa det dom är ålaggda. Det är exakt vad han förutsätter. Svart på vitt: http://www.newsmill.se/artikel/2010/07/19/sveriges-f-rsvarsmakt-mer-n-n-gonsin-en-angel-genhet-f-r-alla Vilken bank blir först med ett lånelöfte till våra sjömän? Vilken koncern välkomnar först våra kontraktsanställda medarbetare där utbildning och tjänstgöring harmoniseras civilt och militärt? Vilken kommun blir först med ett hyreskontrakt till våra soldater? Quote
GC1 Posted December 1, 2010 Report Posted December 1, 2010 ÖB verkar förutsätta att resten av samhället skall fixa stöd till Försvarsmakten så att försvarsmakten kan lösa det dom är ålaggda. Det är exakt vad han förutsätter. Svart på vitt: http://www.newsmill.se/artikel/2010/07/19/sveriges-f-rsvarsmakt-mer-n-n-gonsin-en-angel-genhet-f-r-alla Vilken bank blir först med ett lånelöfte till våra sjömän? Vilken koncern välkomnar först våra kontraktsanställda medarbetare där utbildning och tjänstgöring harmoniseras civilt och militärt? Vilken kommun blir först med ett hyreskontrakt till våra soldater? Vem blir först med att dra FM inför AD är väl den första frågan han skall ställa sig och sen blir den naturliga frågan, vem blir först med att ta personligt ansvar för den totalt havererade personalpolitiken...... Quote
Guest Tanner Posted December 1, 2010 Report Posted December 1, 2010 Så FM förutsätter att samhället kommer att ställa upp i samma utsträckning som när tjänstgöring skedde under plikt? Det låter inte så lovande. Quote
Knekt Posted December 1, 2010 Report Posted December 1, 2010 Nej, dessutom finns det väl rent juridiskt hinder för att exempelvis en kommun ska få låta soldater gå före i bostadskön (de kommuner som alls har kvar en bostadskö). Quote
903Lew Posted December 1, 2010 Report Posted December 1, 2010 Vi avskaffade ju adeln för ett tag sedan, klart vi ska ha ett nytt frälse som tack vare sitt vapenbruk får fördelar vi andra inte har... Quote
Apone Posted December 1, 2010 Report Posted December 1, 2010 *snip* ...får fördelar vi andra inte har... Ja, vad sägs om att bo rotevis i torp ute i skogen? Kanske med en liten markplätt att odla sin potatis på? Quote
903Lew Posted December 1, 2010 Report Posted December 1, 2010 @Apone: Så länge jag i tjänst får min tilldelade halvliter brännevin Quote
Knekt Posted December 1, 2010 Report Posted December 1, 2010 Hmmm.... hur fan ska det då gå med alkoholpolicyn! Quote
J.K Nilsson Posted December 1, 2010 Report Posted December 1, 2010 ÖB verkar förutsätta att resten av samhället skall fixa stöd till Försvarsmakten så att försvarsmakten kan lösa det dom är ålaggda. Det är exakt vad han förutsätter. Svart på vitt: http://www.newsmill.se/artikel/2010/07/19/sveriges-f-rsvarsmakt-mer-n-n-gonsin-en-angel-genhet-f-r-alla Vilken bank blir först med ett lånelöfte till våra sjömän? Vilken koncern välkomnar först våra kontraktsanställda medarbetare där utbildning och tjänstgöring harmoniseras civilt och militärt? Vilken kommun blir först med ett hyreskontrakt till våra soldater? Tack, det där visste jag redan... Påståendet var retoriskt. J.K Nilsson Quote
Recommended Posts