Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Fortsätter på VA-snacket då jag inte är överrens med tolkningen vakuumanpassad. Rätt ska vara VIKTanpassad! Dvs, soldaten kan bära på käket. Guldburk brukar ibland lite slapphänt räknas dit men det är fel.

I beg to differ. ;)

Den enda gången jag har sett VA utskrivet är i min kära "Kokinstruktion för Armén Bihang I, Kokbok" (Kok I, bihang I). Denna fastställdes i nådens år 1941 och förkortningen kan i och för sig ha fått en annan betydelse - men i armén år 1941 avsåsgs med förkortningen VA "Vakumtorkad".

På sid 69 i denna utmärkta publikation kan man, efter avsnittet om konserver (med härtill följande logisk slutsats att med VA avses inte konserver) läsa följande:

"Vakumtorkade livsmedel (VA-livsmedel) utgöras huvudsakligen av färdiglagade maträtter (ärtsoppa, köttsoppa, bruna bönor med fläsk, fruktsoppor) vilka genom uppkokning med vatten hastigt kunna färdigställas för utspisning."

ERGO: VA = Vakumtorkat

Edit: leprafingrar

Edited by EO4
Posted
De flesta jag hört har kallat den "Lövhögen" eller "Spräckliga parningsdräkten". :Malaj:

Kärt barn osv...  \:D

På gamla kasernbefäl kallas den komposten. :baskerPa:

Posted

En av de mer underhållande förkortningarna:

N.A.T.O.-övning = No Action, Talk Only. :angry:

Det tog ett tag för vännerna från amerika att fatta detta...

Posted
Sjukvård o operationer i krigsområden förekommer denna förkortning ofta

DPC

Någon som törs sig på en gissning

Ingen som vet vad det står för?

Antar att det inte är "Drop Patients Carefully"....

Posted
Kom på en förkortning som jag inte vet EXAKT vad den står för:

:huh: AFSE :huh:

Har för mig/misstänker att det är nåt istil med, Anmält Försvunnen Saknad Eeeeee????

Men som sagt (skrivt) det är bara nåt jag fått förmig.

//Yman - YtbärgningsMAN  :D

Anmält

Försvunnen

Saknad

Eftersökt

?

:)

Posted
Sjukvård o operationer i krigsområden förekommer denna förkortning ofta

DPC

Någon som törs sig på en gissning

Ingen som vet vad det står för?

Antar att det inte är "Drop Patients Carefully"....

DPC

Delayd Primary Closing

Man syr inte ihop sista lagret på pat i krig....Det ska vara öppet så att all skit kan rinna ut

På Svenska: sekundär suturering

3 dagar fick pat vänta innan man sydde ihop såret helt

Posted
Jag har en liten fråga, nästa vecka ska vi ha FSu, på schemat står det "SIAM"

Nån som vet va det står för??

Djungelutbildning, Siam är ett äldre namn på Thailand (bytte 1939 tror jag). :P

Är det oklart vad förkortningarna på schemat innebär får du nog ett bättre svar från befäl eller plutonskamrater.

Posted

Under min GU kom vi på oräkneligt antal betydelser för VA.. efter 15 månader var alla överens att det betyder Via Analen.. ;)

Annars är min favoritförkortning:

Grdman = Grodman !!!

Med militärens självklara logik ,O

Posted

Jag har tack vare mina mycket exklusiva kontakter lyckats få tag på "Förkortningar inom totalförvaret" från 1975 (tror jag). Varför den saknar m-nummer har jag ingen aning om men den verkar äkta. Finns det intresse för det kan jag lägga upp inscannade bilder av den; men bara om det finns. ;)

Hur scannar man texten från en bok till ett lämpligt textformat? Eller: Hur kan ta texten från bilderna och få in dem i ett textformat på ett smidigt sätt?

Posted
Jag har tack vare mina mycket exklusiva kontakter lyckats få tag på "Förkortningar inom totalförvaret" från 1975 (tror jag). Varför den saknar m-nummer har jag ingen aning om men den verkar äkta. Finns det intresse för det kan jag lägga upp inscannade bilder av den; men bara om det finns. ;)

Hur scannar man texten från en bok till ett lämpligt textformat? Eller: Hur kan ta texten från bilderna och få in dem i ett textformat på ett smidigt sätt?

Jag är intresserad! Du kan använda ett OCR-program för att göra om bilderna till vanlig text. Vilket program du ska använda beror givetvis på operativsystem o.s.v. Sök på Google!

Posted
Jag har en liten fråga, nästa vecka ska vi ha FSu, på schemat står det "SIAM"

Nån som vet va det står för??

SIAM = Strid i Anfallsmål

ett par andra goa militära förkortningar

grg = grogg

grk = griskulting

-Valiant-

Posted (edited)

Jag, som pedantiskt språknörd, blir inte klok på svenska försvarets förkortningar. Det verkar inte finnas någon konsekvent linje för när det är inledande gemen respektive versal, eller ens när enbart gemener respektive versaler används i hela förkortningen. Ett exempel är kulspruta, som jag utan att tjuvkika skulle gissa kunde förkortas på följande sätt när det inte står först i en mening:

ksp

Ksp

KSP

Hur blir sedan om det är frågan om ett kulsprutekompani?

ksp-komp

kspkomp

Ksp-Komp

KspKomp

KSPKomp

KSPKOMP

osv...

När jag ändå är inne på petigheter, så undrar jag även hur streck "-" och mellanslag " " används ska användas korrekt. Vilket av följande är korrekt om man bortser från gemener och versaler:

strv 122

strv122

Samma fråga för dessa:

ak 4

ak-4

ak4

Den sista detaljfrågan är om det finns någon riktlinje för när saker ska skrivas "m/något-nummer-här" och när de ska skrivas "M/något-nummer-här"?

Edited by A2Keltainen
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

En värstingförkortning:

TBF:

Trestavig bokstavsförkortning.

(dvs. en förkortning på förkortningssätt. Användes i början av 90-talet iaf)

/Krook

:baskerPa:

Edited by Fk Krook
  • 4 weeks later...
Posted
En till som alla flottister borde känna till:

GMY

/Fk Krook

Trots att jag inte är flottist:

MYT

Posted (edited)

@ A2Keltainen:

Huvudregel: materiel och förband använder små bokstäver och inga bindestreck - ksp, kspkomp, strv 122, ak 4, fskjplut, kjkomp...

Vissa förkortningar skrivs ändå med versaler, antingen för att det är reglementerat (olika befälselevskategorier), eller för att de börjar uppfattas som namn - GB-uttagen, TPC, TolkS...

EDIT: La till Försvarets stolthet... Skolor, förband och centra skrivs i regel med stor initialbokstav (följande namnregeln), med -skola eller -centrum som S respektive C. Om den föregående förkortningen är sådan att den bokstaveras skrivs den med stora bokstäver (FJS), annars används i regel små (TolkS, StrilC).

Observera att detta inte tillämpas helt konsekvent, tyvärr. Dessutom finns det fina skillnader, som att en utbildningsenhet kan uppfattas som namn (KJ-komp, Amfbat), men inte krigsförbandet (6. kjkomp, 2. amfbat). Dock får det 'ospecificerade' infbrig alltid stå tillbaka för det vedertagna IB. Om förbandsnummer ska uttydas som ordningstal skrivs de i regel med punkt, som i föregående parentes.

Min förståelse för din strävan efter korrekthet är närmast obegränsad...

Edited by Vysotskij
Posted
Huvudregel: materiel och förband använder små bokstäver och inga bindestreck - ksp, kspkomp, strv 122, ak 4, fskjplut, kjkomp...

Vissa förkortningar skrivs ändå med versaler, antingen för att det är reglementerat (olika befälselevskategorier), eller för att de börjar uppfattas som namn - GB-uttagen, TPC...

Jag hade alltid haft förhoppningar att militären, om någon, skulle ha förstått det där med likformighet, enhetlighet och korrekthet. :D Förutom nämnda saker, så har mitt yrke även gett mig en skaplig fixering vid symmetrier. Mina "korrekthetsutbrott" ("Men det är VIKTIGT att det korrekt! Är det inte RÄTT, så är del FEL!"), som till stor del är en följd av vikten av extrem korrekthet inom datasäkerhetsområdet, kan ibland både roa och förundra min omgivning. Alla yrken har sina speciella yrkesskador... :lol:

Posted
Vad står då StriBy för ?

Strid i bebyggelse.

Jo, jag menar det.... inte SIB som sades tidigare

Jag har tyvärr aldrig ägnat mig åt verksamheten, men som jag har förstått det förhåller det sig såhär:

SIB = StriBy = Strid i Bebyggelse

Posted

Observera att detta inte gäller flygande materiel.

Från början hade förkortningen en stor begynnelsebokstav och resten små, t ex Tp (som från början förkortades Trp), Sk, Se, Lg, Fpl osv. När datorer började användas i större skala på 60-talet fick detta göras om så att samtliga bokstäver blev versaler, t ex SK, TP, FPL och HKP, detta eftersom dåtidens datorer inte klarade av gemena.

Förkortningar bestående av flera förkortningar bibehåller stor bokstav för samtliga ingående förkortningar, t ex JA, AJ, AJS, JAS mfl.

Posted

Från början hade förkortningen en stor begynnelsebokstav och resten små, t ex Tp (som från början förkortades Trp), Sk, Se, Lg, Fpl osv. När datorer började användas i större skala på 60-talet fick detta göras om så att samtliga bokstäver blev versaler, t ex SK, TP, FPL och HKP, detta eftersom dåtidens datorer inte klarade av gemena.

Förkortningar bestående av flera förkortningar bibehåller stor bokstav för samtliga ingående förkortningar, t ex JA, AJ, AJS, JAS mfl.

:camo:

Jag har väl sagt att jag alltid kände mig vilsen i Flygvapnets uniform och på F 16/F20 i Ärna...?

:/

Posted

I BU 05 (Budgetubderlag) skriver man om att man skall skapa eller snarare 2008 genomföra Forstatt Utveckling (Fu) ev en Amfibiebataljon HTM.

Vad står HTM för?

Posted

:baskerHV:

Jag har väl sagt att jag alltid kände mig vilsen i Flygvapnets uniform och på F 16/F20 i Ärna...?

:wub:

Mina försök att hitta systematik och ordning i svenska försvarets förkortningar, har mer och mer lett till att jag allvarligt börjat fundera på, om det vettigaste inte är att lägga sig på golvet i fosterställning och gråta.