Jimbo Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Som jag sagt innan, 1 mm fel när man skjuter direktriktat är inte så farligt men 1 mm fel med indirekt eld ger ett jättefel i målet! är det inte så att ett streck fel på maxavstånd 8 km = 8 m fel? ha inte dunder koll men tror attd et var så Mj Tauberman sa på nån grk utbildning... Quote
JTS Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Som jag sagt innan, 1 mm fel när man skjuter direktriktat är inte så farligt men 1 mm fel med indirekt eld ger ett jättefel i målet! är det inte så att ett streck fel på maxavstånd 8 km = 8 m fel? ha inte dunder koll men tror attd et var så Mj Tauberman sa på nån grk utbildning... det stämmer. Quote
The Swede Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 GPS på Strf 9040. Jag har en bild på en GPS på en E- eller Stri-vagn också men jag vet tyvärr inte vilken av dom det är. The Swede Quote
JTS Posted April 20, 2003 Report Posted April 20, 2003 Just det, trampa ej här! Det borde även stå: Slå ej för hårt på den svarta kåpan över antennen med en 13-Nyckel. Quote
NordicFear Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 (edited) Det borde även stå: Slå ej för hårt på den svarta kåpan över antennen med en 13-Nyckel. tycker det säger sig själv attt inte Slå för hårt på den svarta kåpan över antennen med en 13-Nyckel. tror inte att det är dumma apor som FM utbildar utan tillräckligt smarta personer som kan förstå själv man inte skall bonka sönder saker...fast å andra sidan man vet inte... Edited April 21, 2003 by NordicFear Quote
JTS Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 tror inte att det är dumma apor som FM utbildar utan tillräckligt smarta personer som kan förstå själv man inte skall bonka sönder saker...fast å andra sidan man vet inte... Do not underestimate the power of the tretton-nyckel! Quote
SG OLSSON Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 Oh alssmäktige 13 nyckel... må du vara med oss ... (ty annars går det bara inte) Quote
JTS Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 Oh alssmäktige 13 nyckel... må du vara med oss ... (ty annars går det bara inte) AAMEEN! THOU SHALT NOT WANT THY NEIGHBOURS TRETTON-NYCKEL! THOU SHALT NOT BREAK EXPENSIVE GPS-KÅPOR WITH THY TRETTON-NYCKEL! THOU SHALT NOT USE CHEAP KOREAN SUBSTITUTES, THOU SHALT ONLY USE THYNE ISSUED SWEDISHMADE TRETTON-NYCKEL! De ofta bortglömda budorden nr 11-13.................. Quote
Myran Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 Oh alssmäktige 13 nyckel... må du vara med oss ... (ty annars går det bara inte) AAMEEN! THOU SHALT NOT WANT THY NEIGHBOURS TRETTON-NYCKEL! THOU SHALT NOT BREAK EXPENSIVE GPS-KÅPOR WITH THY TRETTON-NYCKEL! THOU SHALT NOT USE CHEAP KOREAN SUBSTITUTES, THOU SHALT ONLY USE THYNE ISSUED SWEDISHMADE TRETTON-NYCKEL! De ofta bortglömda budorden nr 11-13.................. Amen !!! Quote
The Swede Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 Jösses va OT det här blev. Bara för att ja la in en bild på en GPS The Swede Quote
GC1 Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 Doyle, om tornet vore stabbat skulle det funka att ge eld under gång. Så om ditt påstående stämmer så har vi en 2*120 GRK som kan ge eld i hastigheter upp till 73 km/h. Men det vill till att man har en måldator med ordentligt med kräm i. Beräkningarna med lufttryck, vindavdrift å hela kalaset kan bli ganska invecklade ;) JBP, angående AMOS på Strb90H så har du med stor säkerhet alldeles rätt! men iden med indirekt eld under gång borde vara att man kunde får ett snabbare e-understöd+mindre risk att blir bekämpat av fi-art. Men, med all den teknik som finns nu så borde inte datakraften vara något större problem, eller? från att eldsignaleringen nått din dart kan du öpnna eld inom 2min. samma tid för "vanlig grk m/48" är ca 10min. med granaterna på laddbordet kan du skjuta inom 30sek. detta låter långsamt för att vara ett stridsfordon men då vagnen är avsedd för indirekt eld som vanligtvis är förberedd så är detta mycket snabbt. den ryska 2s9 är inte lika snabb till skott. Quote
Daco Posted April 21, 2003 Author Report Posted April 21, 2003 AMOS kan skjuta direktriktad eld! Ingen har förnekat det. 1 mm är jättemycket, även med strixen, som INTE har GPS. GPS är ett amerikanskt system som jag tvivlar på omd et överhuvudtaget används i FM. Tänker inte gå in på att berätta hur strixen fungerar. Dessutom så kommer varje vagn som det verkar nu inte ta med sig så ofantligt många strix, härligheten tar ju MYCKET plats. Ammuntionen i vagnen kommer att bestå mest av "dumma" granater. Då spelar "felet i stabben" en sjuhelsikes roll. Den kommer att skjuta 4 skott på 5 sekunder. därefter 2 ungefär var 10 sekund. Anledningen att de första fyra går så fort är att det det alltid är 2 i eldrören samt 2 i vaggan! Det var menat som ett litet förslag på som kan motverka felet i stabben. jag vet att strixen inte är gps styrd, vad jag menar att man kunde använda en styrd granat som rätta till felet i stabben. Quote
5526 Viktor Ludvig Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 @ Daco Styrda granater är ohyggligt trevliga. Men bra dyrt. Jag vill inte veta vad en STRIX/Bonus går lös på. (ja, jag vet att strix är till 120mm GRK och bonus 155mm haub.) GPS. mkt användbart. men ska vi ha svenska system som är beroende av det? /5526 Quote
Vc_90 Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 Kom på en sak, om man skall ha möjlighet att skjuta under gång måste SKER:en kunna räkna på var man är om 10 sekunder dvs i avfyrningsögonblicket. Får mao installera en liten tidsmaskin i vagnen... Quote
JTS Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 GPS. mkt användbart. men ska vi ha svenska system som är beroende av det? /5526 Det har vi redan som sagt Quote
106 Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 Kom på en sak, om man skall ha möjlighet att skjuta under gång måste SKER:en kunna räkna på var man är om 10 sekunder dvs i avfyrningsögonblicket. Får mao installera en liten tidsmaskin i vagnen... ..eller en snabbare dator. Hur blir det med Galileo, det är väl EUs svar på GPS? Ryssarna har ju GLONASS. Kan våra GPS-mottagare även ta in dessa system? I så fall är man ju inte beroende av enbart amerikanerna. Det verkar ju mindre troligt att EU skulle stänga av/koda sitt system för medlemsländerna. Quote
Vc_90 Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 106>>> Hur skall en snabbare dator kunna förutse vad vagnen skall göra om 10 sekunder?? Quote
Larsson Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 Eftersom den är snabbare (låt oss säga att tid från indata till tid för eldgivning kan miskas till 1 sek, eller varför inte 0,1 sek) så behöver den inte förutse framtiden. På 1 resp. 0,1 sek så talar vi om att vagnen kommer flytta sig max 20 resp. 2 meter. Quote
Vc_90 Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 Dom här 10 sekunderna kommer främst ifrån det att alla inställningar av pjäsen måste godkännas av pjäsgruppchefen (i det här fallet Vc) detta för att kontrollera att inget fel smygit sig in så att man skjuter på ett dagis istället. Själva uträknandet går hyfsat fort redan nu! Quote
106 Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 OK, jag kan ingenting om hur man praktiskt skjuter Grk så jag trodde det var något gammalt slött system som vanligt i försvaret. Hur många värden (och vilka) är det vagnchefen skall kontrollera? Quote
Vc_90 Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 Det han skall kontrollera är granattyp, laddning, samt i AMOS-fallet nedslagskoordinater! Samt givetvis säkerheten, att det är fritt skottfält osv... Quote
106 Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 Om man nu får spekulera borde inte det vara ett hinder mot att skjuta under gång om man har ett stabbat system. Nedslagskoordinaterna blir ju desamma, likaså granattyp och så länge man inte far iväg en längre sträcka blir laddningen också samma. Det vill säga med en snabb dator kan den göra konstanta beräkningar på ballistiken och korrigera precis som på Strf och Strv (nja övergrader istället för flackbana men principen är samma). Sedan borde det bara var att ha två knappar, en för att godkänna de tre punkterna du nämnde och en för att avfyra när det passar (dvs fritt skottfält). Det kanske inte fungerar i verkligheten men för en outbildad verkar det inte så svårt att konstruera. Quote
Vc_90 Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 (edited) Fan det här är ju kul... Om man nu skall spekulera lite fritt, så kan bibehållen laddning med ändrad vinkel innebära "nytt väder", nu tror jag inte att just det nya vädret i sig påverkar särskilt mycket men ihop med faktorerna vi nämnt innan börjar vi hamna en bit ifrån målet nu... Nytt väder är det var 10 meter "uppåt" i luften! Missförstå mig inte nu, det hade varit skitbra o skitfräckt att ha en amos-vagn som kunde skjuta under gång! Dok finns en rackarns massa problem att lösa, och sådant kostar pengar! Men men, problem är till för att lösas!! EDIT: Glömde en halv mening! Edited April 21, 2003 by Vc_90 Quote
106 Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 (edited) Man får hoppas att FM tänker på möjlighet till skjutning under gång nu för annars blir det dyrt att modifiera senare om man plötsligt kommer på att man behöver det. Därmed inte sagt att man behöver anskaffa det nu, utan bara att den är förberedd för det. Hur håller ni koll på hur vädret är var 10:e meter upp i luften? Edited April 21, 2003 by 106 Quote
Vc_90 Posted April 21, 2003 Report Posted April 21, 2003 Artregementet skickar (under strid) upp en väderballong med ett visst intervall. (Fråga mig inte hur ofta...) Sedan skickas detta ut till en massa skjutande enheter o läggs in i SKER:en Quote
Pjäsen Posted April 22, 2003 Report Posted April 22, 2003 Bettänk nu alla glada stridsvagnskillar att det fina med indirekt eld (GRK och Art) är ju att det som avfyrar granaterna inte ser målet. Detta gör ju att det är lite svårt att bara kommendera "Avbryt, ELDUPPHÖR" sådär på två röda sekunder, även om man slutar skjuta så kan man ha rätt många kilo (minst 4-500 kg) trotyl och stålskrot i luften på väg att landa på samma plats som är helt fel. Därför är det rätt viktigt att det skjuts på rätt plats vid rätt tillfälle hela tiden och att man inte får några "slängskott". Det är det som är den stora skillnaden mellan direkt och indirekt eld. För en indirekt skjutande enhet finns det som jag ser det inget större syfte att kunna leverera granater under gång. Om man hamnar i ett läge så man är tvungen att skjuta direktriktad eld då är man på helt fel plats vid helt fel tillfälle. Även AMOSEN är ju faktiskt en understödsenhet åt de krigande Mekbataljonerna och ingen stridsvagn att gå i täten med. //Pjäsen Quote
Rokare Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Godmiddag Tänkte dra upp denna tråden igen genom att hänvisa till följande länk. GRK på Stridsbåt 90 H, tester på Amf4 GMY Quote
-Archon- Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Galileo är inte EUs svar på GPS och Glonass. GPS och Glonass är rent militära system som kan användas till civila syften. För Galileo är det tvärt om. Galileo är ett kommersiellt projekt avsett för att ge civila användare tillgång till exakta positionsdata. GPS och Glonass är inte helt pålitliga för civila användare då de till och från stängts av utan föregående varningar. Man kommer nog inte att med säkerhet kunna använda Galileo för militära ändamål effektivare än GPS. Även detta system kommer man att kunna kryptera så att inte vem som helst kan använda det i militära syften när som helst. Men det beror ju på vem som är din fiende ;) Fördelar med Galileo före GPS är att satelliterna kommer att ligga i lite andra banor så att man i princip alltid ska kunna ha tillgång till minst 4 satelliter även om man befinner sig på extrema breddgrader. (GPS funkar inte nära polerna t.ex.) Sen kommer man som civilist att kunna få positionsdata som har samma precision som den militära kanalen på GPS. Quote
[Bedlam] Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 asså det kan la inte va värt pengarna att använda ett såpass avancerat system och granater bara för att kunna träffa rätt under gång när strf90 amos inte tar många sekunder att göra sig skjutfärdig eller? är väl bättre att de lägger pengarna på att ha fler strf90 amos med vanliga granater för simpla artilleri salvor. tillförde inget men tycker det låter lite fel att investera mängder av pengar på ett dyrt system som inte tillför något vitalt. Quote
1317 Posted October 13, 2003 Report Posted October 13, 2003 Använder dom samma vanliga SKER i SSG120? Verkar lite väl märkligt iom den något slöa beräkningshastigheten på den där saken. Drar mig till minnes att det tog ca 15-20 sekunder att räkna ut skjutelementen när vi skjöt STRIX. Visserligen är inte riktigt så illa med vanliga granater, men även att sitta och trycka på knappar snabbare än den kan hantera det blir ganska tjatigt. Med tex AMOS där själva pjäshanteringen är väldigt snabb så blir måste ju SKER-en:s begränsningar bli märkbara även om man nöjer sig med att "bara" skjuta stillastående. Quote
Recommended Posts