Sir Vival Posted December 5, 2004 Report Posted December 5, 2004 Kanske inte rätt tråd, men... För eller emot: Recon Benplatta eller BHI Strike "Leg Platform". Erfarenheter? http://www.d-gear.se/?page=shop/flypage&pr...f6ceaeb49a58514 http://www.recon.se/Stridsvastfickor/benplatta.htm Quote
Sytare Posted December 5, 2004 Report Posted December 5, 2004 (edited) Kanske inte rätt tråd, men...För eller emot: Recon Benplatta eller BHI Strike "Leg Platform". Erfarenheter? http://www.d-gear.se/?page=shop/flypage&pr...f6ceaeb49a58514 http://www.recon.se/Stridsvastfickor/benplatta.htm Jag har bara erfarenheter av den M-numrerade benplattan, och den lämnar ytterst sällan mitt skåp... Jag har aldrig hittat någon praktiskt användningsområde för benplattan som inte inskränkt på något annat, t.ex. hur man än sätter den så har man blockerat antingen den högra eller den vänstra benfickan på 90-stasen. Möjliga användningsområden man har testat är - flerbruksficka stor: På tok för lätt att packa för tungt - kniv och duellficka: Är ingen större fan av duellfickan men att sätta kniven på låret var glockrent (dock så blockerades benfickan på byxorna) - flerbruksficka liten och kniven: Kniven en höjdare, men 4 magasin eller ett par första förband i fickan gick tokbort. Andra exempel jag sett var några BFA-fänrikar inför J1'an som fick ut Motovråla-apparater (eller är det Motorola det kallas...) som dom satte i duellfickan på benplattan. Värt att nämna är att jag sen aldrig såg dessa fänrikar med benplattor under J1'an. Benplattan kanske funkar bra om du inte har fickor i på benet, men nu så är ju vårt kära M90 begåvat med just benfickor och då så anser inte jag att benplattan behövs (och fan vilket mickel det är med "första förband, håll upp!!!") Möjligtvis så kan benplattan vara användbar om man får ut en pistol, men det har jag aldrig haft nöjet att testa Vad sen den här mannen till vänster tänker med och hur han har tänkt, det förstår inte jag, men då han är i Int.Jplut. och inte jag så håller jag tyst Edited December 5, 2004 by Tollen Quote
Gator Posted December 5, 2004 Report Posted December 5, 2004 Som sagt, att lasta en benplatta för tungt är IG. I det sammanhanget tror jag inte att den M-nummermärkta kommer till korta mot de kommersiella varianterna. Använder min tillsammans med en Flerbruksficka Stor som magdump. Benfickorna är redan tömda (förutom första förband då), en läxa man lärt sig den hårda vägen. Quote
Sir Vival Posted December 5, 2004 Report Posted December 5, 2004 Tack Gator och Tollen! Eftersom jag alltid har två första förband och två elastiska snabbförband i höger benficka så kommer jag i stället att införskaffa en "förlängare" till mitt hölster så att det kommer nedanför jackan - tänkte helt enkelt inte på att plattan kommer att täcka fickans öppning. Quote
Tompa Posted December 5, 2004 Report Posted December 5, 2004 jag tycker att benplatta+glock+magasin till glock = funkis! visst ska man inte lasta den för tungt som många säger för då blir det bara jobbigt och visst täcker den benfickan men jag tycker fortfarande att fördelarna när du bär pistol+magasin till pistolen överväger nackdelarna. // Tompa Quote
Sytare Posted December 5, 2004 Report Posted December 5, 2004 jag tycker att benplatta+glock+magasin till glock = funkis! visst ska man inte lasta den för tungt som många säger för då blir det bara jobbigt och visst täcker den benfickan men jag tycker fortfarande att fördelarna när du bär pistol+magasin till pistolen överväger nackdelarna. // Tompa Oj oj... här väckte du Nicke-Nyfiken! Hur grupperar du fickorna då, sätter du på hölstret och sen magasinet, eller sätter du magasinet bakom hölstret? Någon bra bild på detta? Quote
Mordred Posted December 5, 2004 Report Posted December 5, 2004 (edited) Benplattan fungerar om man trycker fast: Bianchi hölstret (när man nu HAR en Pistol 88 till sitt förfogande) En pistolmagasinsficka för två pistol 88 magasin "hölstret" för ASP 26" Expanderbatongen. Allt för närstrid och självskydd på samma plats (undantaget ev. kniv/bajonett). Men om man väljer att bära benplattan så kommer den alltid vara ivägen för nån av benfickorna, tyvärr. Men mitt bälte är fullt redan och jag har ingen annan plats att trycka fast hölstret på. Sedan så blir det väldigt fippligt att få tag i pistolen när de sitter inklämd bland en massa andra fickor på bältet. Men det är bra att ha ett par P-byxor så man kan ha nån av benfickorna relativt tömd, sakerna som brukar ligga där kan man ploppa ned i nån av vadfickorna :P Modulärt är härligt, eller hur? Edited December 5, 2004 by Mordred Quote
Sgt1clHansson Posted December 5, 2004 Report Posted December 5, 2004 Måste säga att jag tycker det är opraktiskt att ha Glock och magasin på samma sida av kroppen. När det blir dags för omladdning så måste man då antingen flytta vapnet från ena handen till andra eller plocka efter magasin på fel sida kroppen. "Glocken till höger, magasinen till vänster" Quote
Tompa Posted December 5, 2004 Report Posted December 5, 2004 Måste säga att jag tycker det är opraktiskt att ha Glock och magasin på samma sida av kroppen. När det blir dags för omladdning så måste man då antingen flytta vapnet från ena handen till andra eller plocka efter magasin på fel sida kroppen. "Glocken till höger, magasinen till vänster" Det har du faktiskt rätt i! Har inte tänkt så långt! men som Mordred sa så kan man ju även ha 26" ASP:n på låret och då flytta upp maggen till bältet eller västen beroende på hur man är utrustad! Hur som helst så tycker jag att benplattan är bra och fyller en funktion. OT men vilka är det som tillverkar polisens benhölster med hållare för ASP är det safariland? /OT Quote
Sgt1clHansson Posted December 5, 2004 Report Posted December 5, 2004 Japp ASP:n kan man ha på samma sida som vapnet, och det skadar inte att ha ett "nöd-mag" där också. Är Benplattan frikopplad från västen så innebär ju det att man i alla fall alltid har 1 extra mag med sig ifall västen av olika anledningar skulle vara någon annanstans... Quote
Fu Kjellberg Posted December 5, 2004 Report Posted December 5, 2004 OT men vilka är det som tillverkar polisens benhölster med hållare för ASP är det safariland? /OT Det är Safariland. Du kan fästa lite vad du vill på plattan som hölstret sitter på. Tex batong, kniv. extramag mm. Quote
Tompa Posted December 5, 2004 Report Posted December 5, 2004 OT men vilka är det som tillverkar polisens benhölster med hållare för ASP är det safariland? /OT Det är Safariland. Du kan fästa lite vad du vill på plattan som hölstret sitter på. Tex batong, kniv. extramag mm. Tackar tackar för infon! trodde det hölstret var formgjutet från början med hållare för pickan och tuktpinnen Quote
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted December 5, 2004 Report Posted December 5, 2004 Jag monterade min Pistol 88 på benplattan efter att jag testat hur snabbt det gick att dra den från höften vs benet, viker man dessutom in den lilla svarta plastbiten på bianchin så "flippar" man upp lockat i samma rörelse som man drar pistolen --> Glockrent!! Som sagt innan magen till glocken måste sitta på vänstra sidan (fipplar man för mycket så blir man pucktvåa direkt och fänriken mostv bakom dig börjar utstöta konstiga ljud). Som MP kom jag fram till att alla fickor behövdes för att kunna ha med all utrstning (manchetter, damasker, väst etc). Sen som Signalist behöver man ha plats för alla sina bra att ha prylar ( hela plutonens 180-nycklar för en vecka trycker man upp i den skotsäkra västen). Det blir en hel del kilo prylar att asa i västen, sen när jag hade en ksp90b och en kassetficka extra (plus båda plattorna i) och en radio så vägde man ganska mycket mer än vad man brukar göra (vilket inte är lite) Quote
Nifelhel Posted December 7, 2004 Report Posted December 7, 2004 (edited) Sgt.Ratchak,Dec 5 2004, 20:25 ] Jag monterade min Pistol 88 på benplattan efter att jag testat hur snabbt det gick att dra den från höften vs benet, viker man dessutom in den lilla svarta plastbiten på bianchin så "flippar" man upp lockat i samma rörelse som man drar pistolen --> Glockrent!! Som sagt innan magen till glocken måste sitta på vänstra sidan (fipplar man för mycket så blir man pucktvåa direkt och fänriken mostv bakom dig börjar utstöta konstiga ljud). Måste sitta på vänstra sida?!?!? Det där köper inte jag alls. Visst man ska ta till sig tips å trix ifrån andra som har drittlat runt innan. Men man måste utveckla sig och göra saker själv, inte för att någon annan säger att man skall göra bu eller bä. På det lär man sig inte mycket. Jag föredrar att ha magasinen bak på vänster höft. Men det är ju väldigt individuellt och det funkar i dynamiskt skytte osv. Men rent stridsmässigt så bör man ha minst ett mag på mitten av kroppen som du kan nå med antingen höger eller vänster, utifall du får en hand inkapaciterad. -------------------------------------------------------------------------------------- Safarilands hölster är sköna. Dock inte 0702 med paddel för dolt bärande, det är för krångligt och sitter dåligt. Det äldre 560 med paddel är helt klockrent, har två stycken. Ska satsa på ett 6004 benhölster när plånboken tillåter. Bianchis UM84/92 kan man slänga på tippen där det hör hemma alt göra en brasa och värma sig en stund. Ursäkta OT Edited December 7, 2004 by Nifelhel Quote
bushman Posted December 8, 2004 Report Posted December 8, 2004 (edited) inte för att jag brukar använda pistol m88 så ofta. men är inte detta vapen tänkt som en backup? och ej för strid? förren den andra till 80% plastbiten, har slutat att panga pga fabrikationsfel. jag som iofs endast är signalist hade tyckt att en glock hade vart underbar, istället för AK av skilda siffror och bokstäver. jaja en k-pist eller motsvr funkar också. jag förstår [MPJ]Sgt.Ratchak, och hans problem med den gruglande fänriken. min PC tyckte också att alla på plut. skulle bära SV2K exakt som honom. annars grymtade han på knappt förstålig sydlänska, något om böj-sträck. och jag som in min vildaste fantasi trodde att den blev införd för att enskild soldat skulle få bära fickor alt mag. som han/hon ville. Edited December 8, 2004 by bushman Quote
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted December 8, 2004 Report Posted December 8, 2004 (edited) Håller med Bushman, Pistolen är bara för backup eller MP-tjänst och dom gånger jag använt pistolen har magasinen på vänster sida (vänster bak där röven börjar ska jag väl säga då) varit optimalt. Håller även med om att för signalisttjänst är det skönt med psitol 88 istället för ak5 eler ksp## när man tex reser högantenn eller tattar kabel mm mm. Den diskussionen hade vi på MP01/02 eftersom mek och rep gruppen inte fick ut pistol pga att dom inte behövde ha pistol enligt dom som delat ut materiel åt oss. När mek/rep håller på med att tex bärga ett fordon mm utanför campen lär det ju vara smidigare med en glock på sidan istf en ak5 på ryggen. Jag menar om rep/mek skulle vara ute och rulla genom mindre säkra områden lär dom ju ha ngn form av eskort/understöd. Enligt mitt ringa tycke så ska sverige införskaffa HK7 eller p90 för stabsmänniskor, mek/rep, kockar mm mm Edit: stavning Edited December 8, 2004 by [MPJ]Sgt.Ratchak Quote
Guest Andrew Posted December 8, 2004 Report Posted December 8, 2004 Pistolen är inte alls enbart BUP-vapen , iaf inte i utlandstyrkan där många officerare (spec. stabsfoket) Har Glocken som 1:a hands vapen och väldigt sällan bär med sig Ak:n ut när de lämnar egen camp. Slut OT Min lilla femöring i potten: Fält-lystring är ett ord som klingar gott i mina öron. ;) Dvs. bär västen såsom du finner att den känns rätt för dig själv , inte för att din PC vill att du skall bära den som han gör. Därmed inte sagt att det är värt att pröva sin PlutonChefs sätt plus lite olika varianter för att själv komma underfund med vad som du själv tycker är smidigast. under övningar / fredsmässiga förhållanden finns ju all tid i världen att utprova & testa sig fram. MvH // Andy Quote
Sytare Posted December 8, 2004 Report Posted December 8, 2004 Slut OTMin lilla femöring i potten: Fält-lystring är ett ord som klingar gott i mina öron. ;) Dvs. bär västen såsom du finner att den känns rätt för dig själv , inte för att din PC vill att du skall bära den som han gör. Därmed inte sagt att det är värt att pröva sin PlutonChefs sätt plus lite olika varianter för att själv komma underfund med vad som du själv tycker är smidigast. under övningar / fredsmässiga förhållanden finns ju all tid i världen att utprova & testa sig fram. med anledning av det som sagts och tyckts: Precis som Andrew säger så bör man ju testa att bära västen enligt anvisningar. Förhoppningsvis så kommer ju det förslaget från någon med erfarenhet och kunnande. Själv så måste jag erkänna att sättet som jag bär min väst på är enligt Skv.C.'s anvisningar. Jag har ju testat att slänga om fickorna, men till slut gick man tillbaka till detta sätt att bära västen för att det var det sätt som passade bäst (och antagligen för att det var det som nötts in, mina magasinsfickor och mina stora flerbruksfickor rörde sig aldrig långt...!) Quote
The Swede Posted December 23, 2004 Report Posted December 23, 2004 Istället för att starta en ny tråd så fortsätter jag här. Jag har ett signalpistolhölster m/50 men vet inte riktigt var och hur jag ska fästa det på min väst. Som västen är konfigurerad nu så har jag alla fickor i bältet, inga på västen. Detta gör att det blir lite trångt om jag ska klämma in ett hölster också. Jag har precis beställt en benplatta från Recon, tänkte att det kunde vara ett alternativ, vi får väl se när den dimper ner i brevlådan. Någon som har nåt förslag? The Swede EDIT: För er som inte vet hur ett dylikt hölster ser ut kommer det några bilder här: EDIT 2: Min väst i nuvarande konfiguration: Från vänster: Magasinficka, flerbruksficka stor (används som magdump), flerbruksficka liten (till vapentillbehör, aptertång etc), dricksflaska, bajonett, magasinsficka. Quote
JTS Posted December 23, 2004 Report Posted December 23, 2004 Det är inte snyggt, bra eller bekvämt, men när vi använder hölstret brukar vi fästa hölstret på bandet som går under armhålan som binder hop ryggdelen med bröstdelen. Men vi använder i princip det aldrig. Det går inte att lita på det, det kan falla av osv. Vi har signalpistolen i en av nätfickorna i bröstdelen istället. Quote
The Swede Posted December 23, 2004 Report Posted December 23, 2004 Jo, det är ju ett alternativ men jag vill helst slippa ha pistolen där, tycker att det är obekvämt samt att jag vill ha annan utrustning i de fickorna. På vilket sätt menar du att det inte går att lita på? Kan spännet gå upp? I värsta fall får jag väl skaffa ett Alice clip och nita fast. The Swede Quote
The Swede Posted December 23, 2004 Report Posted December 23, 2004 Har grunnat lite under kvällen och efter att ha övat lite magasinsbyten kom jag fram till att flerbruksficka stor är direkt olämplig som magdump. Den funkade hyffsat till ak5 men inte till ak4 med magpuls monterade. Min lösning blev därför följande: Flerbruksficka stor fick utgå, ersattes med en sidoficka PLCE. Flerbruksficka liten flyttades åt vänster samtidigt som vattenflaskan flyttades lite åt höger. Helt plötsligt fick hölstret plats mellan flerbruksficka liten och vattenflaskan. Förvisso sitter den på ryggen men det brukar inte vara så himla bråttom att komma åt signalpistolen. Notera att montaget av PLCE-fickan endast är temporärt, den kommer att modifieras med lämpliga spännen, några tips? Även själva fickan kommer att modifieras, troligtvis med någon form av resåröppning i locket. Här är en bild på magdumpen i transportläge: God Jul The Swede Quote
eskil Posted December 24, 2004 Report Posted December 24, 2004 Eftersom The Swede tog upp det här med magdumpfickor i bajonett-tråden så tänkte jag försöka putta tillbaka den diskussionen hit. ;) Jag är utbildad före stridsvästens tid och är alltså van med stridsbältet. Där var det inga konstigheter, man hade fulla mag i vänster ficka och halvtomma/tomma mag i höger ficka. Eftersom jag hade kpist så laddade man om med höger hand. Jag kan inte minnas att det skulle vara speciellt feppligt att få ner de tomma magen i stridbältesfickan. Min tanke är att en stridsbältesficka borde fungera bra som magdump även på en stridsväst. Är det någon som har provat det? Quote
2Sharp Posted December 24, 2004 Report Posted December 24, 2004 Eftersom The Swede tog upp det här med magdumpfickor i bajonett-tråden så tänkte jag försöka putta tillbaka den diskussionen hit. ;) Jag är utbildad före stridsvästens tid och är alltså van med stridsbältet. Där var det inga konstigheter, man hade fulla mag i vänster ficka och halvtomma/tomma mag i höger ficka. Eftersom jag hade kpist så laddade man om med höger hand. Jag kan inte minnas att det skulle vara speciellt feppligt att få ner de tomma magen i stridbältesfickan. Min tanke är att en stridsbältesficka borde fungera bra som magdump även på en stridsväst. Är det någon som har provat det? Trångt med de bredare och större ak magasinen. Framförallt Ak4, de är som skokartonger... Flerbruksficka stor fungerar ok... Quote
Sytare Posted December 24, 2004 Report Posted December 24, 2004 @Eskil Som föregående skarprät... jag menar talare sagt så fungerar flerbruksficka stor alldeles utmärkt till magdumpficka, dock så är man ibland tvungen att slita tag i den och skaka om i den. (så att magasinen faller på plats!) Det är bara att ha dragkedjan lite öppen så är det Gerät. Quote
The Swede Posted December 26, 2004 Report Posted December 26, 2004 Har använt helgen till att fixa och dona och grunna på hur jag vill konfigurera min väst. Det jag gjort nu är att jag bytt plats på den vänstra magasinsfickan och flerbruksficka liten. Flerbruksfickan har jag nu tre magasin i och magasinsfickan har jag vapenvårdsutrustning samt aptertång i. Tre ak4-magasin med magpul passar alldelens ypperligt i flerbruksficka liten. Mitt hölster kommer jag att sätta där vattenflaskan nu sitter, precis bakom bajonetten. Vattenflaskan får hamna på ryggsäcken. Det jag väntar på nu är två bäradaptrar från Recon så att jag kan montera hölstret på ett bra sätt. Jag har även tagit två spännen från gamla stridsselen och monterat på midjebältet så nu är det inga problem med att bältet glider upp. Jag ska även fundera ut något bra sätt att montera min magdump, behöver någon form av spänne till den. The Swede EDIT: Jag flyttade även mina inlägg om hölster från bajonettråden hit. Quote
bushman Posted December 26, 2004 Report Posted December 26, 2004 eftersom vissa saker inte gick att dískutera i den förra IP jag var med i, skulle vi dumpa mag innanför vapenrocken. på vänstersida. eftersom killen som ansåg att vi skulle göra så hade läst det i ett reglemente, och inte provat själv, eller var utrustad med en bröstkorg i silikon. ni kan ju tänka er själva hur kul det var att kasta sig i skydd med tre mag innanför jackan, en ra 145 på ryggen och ca 100 kg i kroppsvikt. kroppskydd 90a tar inte upp smällen. jag vet inte vad era arbetsgivare säjer om sjukskrivning pga brutna revben på HV-övn, men eftersom jag jobbar freelance, så var inte tre månaders sjukskrivning att tänka på. hade man kommit med en ide om att ha mag dump på bältet, och dessutom med utr som inte var RU, hade förmodligen man fått krigsrätt för ordervägran. för att denna mag dump skulle funka skulle även 304 K spännas likt en svångrem för regeringen på 70-talet, dvs tokhårt. tjohej vad man blev bra på att strida..... men eftersom det fanns ett reglemente skulle det följas. förmodligen funkar inte detta vid användande av SV2K(tack gode gud) så då skall väl magen dumpas i mtrl-ficka stor som enl RU och reglementen skall sitta på ryggen. regelfanatiker skola hålla sig på golfbanor och ge fan i att ta på grönkläder. Quote
Sytare Posted December 26, 2004 Report Posted December 26, 2004 (edited) men eftersom det fanns ett reglemente skulle det följas.förmodligen funkar inte detta vid användande av SV2K(tack gode gud) så då skall väl magen dumpas i mtrl-ficka stor som enl RU och reglementen skall sitta på ryggen. För i h-vete... Den människan som hävdar nå't sån't måste följa nå'n väldigt lokal förordning! Sitter och stirrar i SoldR mtrl P och konstaterar att detta reglemente uppmuntrar till utprovning och att var och en skall anpassa sin väst tills den passar honom och hans befattning, så du sätter fickorna precis hur fan du vill. Du kan ju även välja bort fickor som du inte känner att du har nytta av heller. (eller så kan nå'n klåpare anse att monteringsinstruktionerna är den av kronan fastställda placeringen av flerbruksficka stor, och då lär folk gå en väldigt plågsam upplevelse till mötes!) En kul liten sak är att vid genomgång av strid och magasinsbyte så finns det vissa traditionalister, även på förband som är vana vid en stridsväst av ett eller annat slag (både 94'an och 2K'n). Vissa indidivider som ingick i en viss KBS-pluton fick lära sig att dra åt tåtarna och dumpa sinna magasin innanför jackan dom också, nå't som jag finner helt sanslöst! Men de som gud skapá utan hjärnor, gav han pinnar, streck och stjärnor! Edited November 30, 2006 by Erik_G Quote
Pego Posted December 26, 2004 Report Posted December 26, 2004 ser inga problem i att magdumpa tillfälligt innanför fältjackan..funkar klockrent när det måste gå fort..sen kan man ju flytta magasinen när man har mer tid på sig... Quote
The Swede Posted December 26, 2004 Report Posted December 26, 2004 ser inga problem i att magdumpa tillfälligt innanför fältjackan..funkar klockrent när det måste gå fort..sen kan man ju flytta magasinen när man har mer tid på sig... Funkar detta även när du har SV2K? Tycker det är nog krångligt med stridsbältet. Nä, jag håller mig nog till min magdump. The Swede Quote
Recommended Posts