Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har sett att soldater i utlandstyrkan ofta bär en bajonett i stridsselen. Blir dom tilldelade den eller är det resultatet av nattliga räder mot förrådet?

• Forumsledning
Posted

..Bajonett ? Inte kronans väll ? Vi hade ingen. De "stora" knivar som fanns var folks egna privata.

• Forumsledning
Posted
brukar inte EOD ha en bajonett?

jooo .. stämmer.. fan glömde EOD de har ju dem till att pika med bl.a :huh:

Posted (edited)

Jag har då fått ut ak4-bajonetten, just för att ha att pika med. Och jag har inte tillhört EOD. Antar att utrustningslistan förändras något från mission till mission. Får t.ex. hela bataljonen ut 90P fortfarande?

Edited by APC-mannen
Posted
Jag har då fått ut ak4-bajonetten, just för att ha att pika med. Och jag har inte tillhört EOD. Antar att utrustningslistan förändras något från mission till mission. Får t.ex. hela bataljonen ut 90P fortfarande?

VAd i hlv!!!! en hel mission som fick ut 90P!!!!

Jösses.. Var i hklv hade det brunnit då :)

Skämt och sido...

Vet att på den mission som jag gjorde på vanlig BAT begärde kompch att alla skulle få ut bajonett.

Detta vägrades med följande anledningar av SWEDINT:

1 Brist på bajonettër :lol:

2 Brist på tid att utbilda på pikning

3 Bristen på tid gjorde att man skulle inte ha användning för bajonett då man inte kunde pika utan bara skulle vänta på EOD i skarpt läge.... :P

Sedan kan man ju konstatera att det sista skälet är rätt bra...

VAr väl så att om danskarna på BA 06 som missade 8 strv minor med bilen och träffade 2 trampminor garanterat hade varit änglar om de klivit ur bilen på det sätt som de i en intervju sade de tänkte göra........ Detta då det fanns GOTT om personminor i komb med Strvminor i närheten...

Posted (edited)
VAd i hlv!!!! en hel mission som fick ut 90P!!!!

Jösses.. Var i hklv hade det brunnit då :)

Javisst. På KS01 fick samtliga ut 90P, allt från stabspersonal och gummireparatör till PBV-PERSONALEN!!! :lol:

Sen kan ju det diskuteras om man verkligen skulle vilja pika sig ut ur ett område, EOD finns ju oftast hyfsat nära till hands. Men nöden har ju ingen lag om man skulle hamna i sånt trubbel, särskilt i Bosnien tycker jag att det var ganska vanligt att man ibland inte hade kontakt med signal, eller någon annan heller för den delen, utan högantenn.

Edited by APC-mannen
Guest Fågel Fenix
Posted (edited)

Använd sökfunktionen....

Har sett att soldater i utlandstyrkan ofta bär en bajonett i stridsselen. Blir dom tilldelade den eller är det resultatet av nattliga räder mot förrådet?

Den går ju att köpa från diverse sidor..

Edit: kom på att det är bra att visa till vilket inlägg jag vill svara... ;)

Edited by Fågel Fenix
Posted
Använd sökfunktionen....

Den går ju att köpa från diverse sidor..

Edit: kom på att det är bra att visa till vilket inlägg jag vill svara... ;)

Det är inte heller helt ovanligt med hemvärnsmän/soldater i utlandsstyrkan. De har ju bajonett till Ak4 (vi har iaf).

Posted

Det där med att det skulle vara en bristvara är jag lite så där tveksam till. När man kolla med förrådet på Ing2 så fick man svaret

-"Nej finns inte"

När man sedan fråga en kille på förrådet

-"Det finns ju pall vis med bajonetter, hur många vill ni ha!?"

Så hela kompaniet utrustades med bajonett. Vet inte om det beror på att FMLOG inte har koll på sin grejer eller vad det är men måste tyvärr säga att det bästa sättet att hitta utrustning inom FM är att få tag på någon gammal förråds Nisse som varit med sedan WW1. De brukar kunna få fram både det ena och det andra, personlig erfarenhet...

EOD

Posted

Varför inte?

Om det skulle gå att få folk att vara nöjda och glada med sin stora fina bajonett så skulle det åtminstånne hålla sig likriktitat. Och det i princip gratis. :D

Posted

Vi har fått ut bajonetten, det ända bra med den är ju (förutom att pika) att man kan klyva ved i ytterst små flissor. Resultatet är en rödglödande tältkamin med förhöjt stridsvärde som följd B)

Sen att eländet fastnar i luckor och skit (innan man tejpade fast den på axelbanden) är en annan historia..

Posted
Det där med att det skulle vara en bristvara är jag lite så där tveksam till. När man kolla med förrådet på Ing2 så fick man svaret

-"Nej finns inte"

När man sedan fråga en kille på förrådet

-"Det finns ju pall vis med bajonetter, hur många vill ni ha!?"

Så hela kompaniet utrustades med bajonett. Vet inte om det beror på att FMLOG inte har koll på sin grejer eller vad det är men måste tyvärr säga att det bästa sättet att hitta utrustning inom FM är att få tag på någon gammal förråds Nisse som varit med sedan WW1. De brukar kunna få fram både det ena och det andra, personlig erfarenhet...

EOD

när förrådspersonal säger finns inte är det bara en synonym till jag orkar inte leta/slå upp var den/det ligger.

Det fanns absolut i 59 skjortor i hela milot när vi ryckte in. 2 timmar senare när granpluton ryckte in fanns det massor. Och i enlighet med att försvaret inta kan ha fel så fick vi aldrig några innan vi hamnade på KB-kompaniet och en förrådsKB tog en hög åt oss

Guest Lt. payne
Posted

Om förrådsfolket säger nej får du lösa det med ett "jägarfix" B)

Posted

Jag har en bajonett som är inköpt civilt men det är många i min HV pluton som har det också utan att vi har blivit tilldelade dom

Posted
Om förrådsfolket säger nej får du lösa det med ett "jägarfix"  B)

Bygga en egen av ståltråd och silvertejp m.a.o. :angry:

Posted

Hela BA10 fick ut AK4-bajonetten för minpikning.

Trist (och jäkla underligt) att inte AK5 har ett riktigt bajonettfäste, när det ändå finns så jäkla många knivar i föråden.

Posted
Sen kan ju det diskuteras om man verkligen skulle vilja pika sig ut ur ett område, EOD finns ju oftast hyfsat nära till hands. Men nöden har ju ingen lag om man skulle hamna i sånt trubbel, särskilt i Bosnien tycker jag att det var ganska vanligt att man ibland inte hade kontakt med signal, eller någon annan heller för den delen, utan högantenn.

Framförallt när pakistanierna på Snapphanen drog ut kablarna till vår relästation.

Vi var där på 04:n och drog ut deras stereokabel och satte tillbaka den till Ra422 samt tog ner deras tvätt från antennkablarna och kopplade i dem igen. Inte undra på att det var bristfälligt samband emellanåt. :huh::D

Posted

Vad ska ni med bajonett till?

Duger inte kungens morakniv med rött plastskaft åt er? :D

Jag tycker personligen att bajonett skulle ingå i utr. för samtliga soldater. Men nu har FM beslutat att dom bara ska delas ut vid mobilisering, så att vi ska få handskas med totalt okänd materiel under ett skarpt läge. Låter väl lite spännande tycker jag. :huh:

Kan ju även förstå att dom är lite nerviga med dom där sakerna, skulle väl inte ta lång tid innan några beväringar får för sig att genomföra lite improviserad bajonettfäktning, med efterföljande svåra skador alt. död.

Posted
Jag tycker personligen att bajonett skulle ingå i utr. för samtliga soldater. Men nu har FM beslutat att dom bara ska delas ut vid mobilisering, så att vi ska få handskas med totalt okänd materiel under ett skarpt läge. Låter väl lite spännande tycker jag.  :huh:

Hallå! - Kalla en kniv med ring för okänd material och se risker i att få ut densamma utan utbildning som en risk...Personligen hoppas jag litet mer från svensk soldat!

Posted
Jag tycker personligen att bajonett skulle ingå i utr. för samtliga soldater. Men nu har FM beslutat att dom bara ska delas ut vid mobilisering, så att vi ska få handskas med totalt okänd materiel under ett skarpt läge. Låter väl lite spännande tycker jag.  :=o

Hallå! - Kalla en kniv med ring för okänd material och se risker i att få ut densamma utan utbildning som en risk...Personligen hoppas jag litet mer från svensk soldat!

Tja, har du någon utb. i strid med bajonett monterat på AK förutom den allomfattande pipstöten?

Det är trots allt lite skillnad mellan att skära korv och använda bajonetten till det den är avsedd för. Varför skulle vi annars få en bajonett? Spånta ved till kaminen och peta naglarna ska göras med andra vassa föremål. Så länge svenska soldater inte får utbildning i anfall med blanka vapen så är det ett riskmoment när en bajonett sitter monterad på vapnet.

Posted
Jag tycker personligen att bajonett skulle ingå i utr. för samtliga soldater. Men nu har FM beslutat att dom bara ska delas ut vid mobilisering, så att vi ska få handskas med totalt okänd materiel under ett skarpt läge. Låter väl lite spännande tycker jag.  :huh:

Fast nu är det ju rätt meningslöst att få ut en bajonett vid mob, när det inte finns nått fäste på FMs vanligaste vapen.

Posted (edited)
Fast nu är det ju rätt meningslöst att få ut en bajonett vid mob, när det inte finns nått fäste på FMs vanligaste vapen.

Det finns ju ett fäste man kan skruva fast på ak5 så att bajonetten passar. Det får man ju ut när man går högvakten.

edit: felstavat

Edited by Joanzon
Posted

Jag tycker personligen att bajonett skulle ingå i utr. för samtliga soldater. Men nu har FM beslutat att dom bara ska delas ut vid mobilisering, så att vi ska få handskas med totalt okänd materiel under ett skarpt läge. Låter väl lite spännande tycker jag.  :sniper:

Jo, när man pratar om AK5 så är det ganska meningslöst, men eftersom jag är HV-man så pratar jag om AK4 och där behövs inget speciellt fäste.

Posted

Det finns ju ett fäste man kan skruva fast på ak5 så att bajonetten passar. Det får man ju ut när man går högvakten.

Men det fästet är bara för att man skall kunna bära bajonett vid högvakt och är inte anpassat för strid.

Posted

Men det fästet är bara för att man skall kunna bära bajonett vid högvakt och är inte anpassat för strid.

Med lite silvertejp och ståltråd löser du lätt det problemet! :blink:

Posted

Bajonetter ja.........jag har en kamrat som med sina egna ögon såg hur de tippade två stora pallar direkt i en smältugn.

Visserligen låg det minst 60% som var kasserade, men ändå.......man gråter inombords! :huh: