Jump to content

Chefen och radio

Recommended Posts

Vad ser forumet för för resp. nackdelar med att chefen bär sin radio själv?

För att klargöra, plutonchef och RA145/146.

Jag som signalist kan se en klar nakdel med att chefen har en radio själv. JAG BLIR UTAN JOBB :rockon: . *ler*

Nakdel:

Nädå, men det blir problem för chefen att röra sig så fritt som kanske behövs av en chef - tänker mest när man går in/ut från ordergivningar, förflyttningar, upp-/avsittning på fordon, etc.

Fördel:

Enklare att förmedla information, snabbare orderväg

Edited by Gilthas

Kort svarat:

+ Hastighet i sambandet - ingen mellanhand. (duktiga signalister förstår dock när det är bråttom och trycker handmicken i näven på chefen)

+ Slipper hålla reda på signalisterna, kan fokusera på grupperna/plutonen samt Kompanichef (ett ickeproblem, "koppla" sen ska signalisten sitta som ett frimärke på chefen)

- Information overload. Leder plutonen, gruppchefer rapporterar, Kompanichef beordrar.

- Uthållighet, både fysiskt och mentalt. Signalister kan ta in spaningsrapporter osv, chefen fokuserar på sin uppgift.

- Är samtliga grupper i rörelse, och något går åt fanders, är 2-3 pipor bättre än en (nödläge)

Korta reflektioner innan första kaffet. Jag tycker plutsignalister är en helt ok lösning så länge dom vet vad dom gör (gäller egentligen hela verksamheten)

Edited by Doggydriver

Som gammal grundutbildad IB77-infanterist, som förstås har provat på övning, så säger jag att det inte är lämpligt för plutonchefen att kånka runt på en gammal jätteradio. Chefen har ansvaret i första hand, och det väger tungt nog. Allt annat att släpa runt på riskerar bara att sänka stridsvärdet och uthålligheten mer än det tillför. Så länge signalisten sköter sitt jobb och är 1,25 bakom plutonchefen så fungerar det allra bäst. dessutom blir denne ett andra par ögon vid behov. Är det bråttom sliter chefen bara till sig luren själv ändå. Se då singnalisten som en avancerad handsfree i äkta svenskt fläsk ;)

/P

Edited by Lt P

Är det bråttom sliter chefen bara till sig luren själv ändå. Se då singnalisten som en avancerad handsfree i äkta svenskt fläsk ;)

Eller så gör dom som det blev senaste på den senaste övningen jag var med på... Jag var/är plut.sign. på övningen och när vi blev beskutna så skickade chefen mig bakåt i leden med en enda order - "TA DIG I SÄKERHET. SÄND FÖR I ****** ATT VI ÄR BESKJUTNA PÅ XY. ÅTERVÄND ENBART MED GODA NYHETER.".

[OT]

Undra vad som hänt om jag återkommit med dåliga nyheter... :P

[/OT]

Är det bråttom sliter chefen bara till sig luren själv ändå. Se då singnalisten som en avancerad handsfree i äkta svenskt fläsk ;)

Eller så gör dom som det blev senaste på den senaste övningen jag var med på... Jag var/är plut.sign. på övningen och när vi blev beskutna så skickade chefen mig bakåt i leden med en enda order - "TA DIG I SÄKERHET. SÄND FÖR I ****** ATT VI ÄR BESKJUTNA PÅ XY. ÅTERVÄND ENBART MED GODA NYHETER.".

[OT]

Undra vad som hänt om jag återkommit med dåliga nyheter... :P

[/OT]

Och 10 sekunder senare inser Chefen att han står med tidskritisk information som måste förmedlas omedelbart..

"Vart tog han med radion vägen.."

Min bestämda uppfattning är att chefen ej bär radio, om vi inte pratar avancerade system på avancerade förband. Men det är väl inte heller så lämpligt att skicka iväg signalisten precis när vårt raison d'etre påbörjas.

GMY

Min bestämda uppfattning är att chefen ej bär radio, om vi inte pratar avancerade system på avancerade förband. Men det är väl inte heller så lämpligt att skicka iväg signalisten precis när vårt raison d'etre påbörjas.

GMY

Då hoppas vi min signalist ger f-n i att boka romantiska helger med flickvännen när vi har FUSA hädanefter.........

GMY

Då hoppas vi min signalist ger f-n i att boka romantiska helger med flickvännen när vi har FUSA hädanefter.........

Det är totalt jävla IG!

För att vara mindre OT.

Min uppfattning är att (ursäkta min generalisering, det finns förhoppningsvis undantag) FRO-tomtar är rikskassa som signalister i strid. De tål inte vatten, smuts, skottlossning, högt tempo eller att bära en RA1XX på ryggen. Mera soldater/riktiga signalister så hoppar nog sambandet igång! Signalisten skall vara intimt nära chefen, alla tider på dygnet. Skiter chefen, då håller signalisten i pappret.

För en som inte-var-där-och-såg-det så verkar det vara ganska korkat av en chef att beordra signalisten i skydd/säkerhet, men inte sig själv. Att klippa av sambandet när man hamnar i strid verkar inte heller särskilt smart...

är man duktig plutsign ser man till att sålla i den info chf behöver.

man kan även i i tex sib hjälpa chf att förmedla upptäcka mål till grupperna, om chf är upptagen med annat.

plutchf behöver tex inte veta från batstab, att cessnan som snurrar runt förläggningen är "vårt flyg i luften.

en duktig signalist behöver inte heller order för att sända skaderappoter/CASEVAC/9-LINER vidare i kedjan, det skall sitta i ryggmärgen.

en nackdel med ha signalisten 1,25 bakom chf är väl att den utbildade prickskytten på lede fi's sida, hittar sitt mål snabbare.

jag som signalist ordervägrar hellre än att ha med normal-antenn vid sib.

att ha tre m metspö som tar tid att montera, och man måste ha hjälp med(ta av radio-mes under strid = fail eller sign. med akut levnadsuppehåll) känns i min värld inte helt ok.

en annan nackdel med PC bär radio, har jag som numera är Kompanichef sign upptäckt är att det kan bli svårt att nå PC.

han/hon kan vara upptagen med att ge sin pluton order.

och risken är OM han har satt någon att passa radion, är att denne inte kan ta emot ett SKRIV-meddelande.

vi måste även ta in att om vi talar HV är vi ju ett infanteri, hur vi än ser på det.

och återväxten inom signalister utbildade inom infanteri-strid är tyvärr försvinnande liten.

mycket inom stridssignalering hänger på duktiga signalister, med möjlighet till mycket övn.

tyvärr inget som det bjuds överdrivet mycket inom NSS/HV.

chef och radio är intressant och det är en lösning som enligt mig varierar över tiden. Under vissa delar av lösandet av en uppgift skall chefen hålla i radion själv. Vid andra tillfällen kan chefen ge en signalist vissa mandat. Tex När A gjort uppgift 1och ingenting har inträffat kan A göra uppgift 2. Om Y inträffar för A så skall de göra X etc.

Men ju mer manöverinriktat ett förband är dessto mer bör chefen hålla i radion, och dessto mer stationär en uppgift är dessto mer kan chefen släppa radion. Utifrån detta finns även skilnader i chefen och radio utifrån lågintensiva konflikter kontra högintensiva konflikter. Det är bara att se hur en stab kan förändras utifrån dessa två typer av konflikter.

Så en chef måste vara beredd att agera på båda sätten, och en signalist måste vara beredd på olika situationer och anpassa sig. Signalisten kanske kan få andra uppgifter än att bära radio och prata i radion... Tex att se till att chefen alltid har samband... Reka antennplatser, bygga högantenn, ladda ackar, funktionstesta utrustning hjälpa grupper med samband, etc. I min värld ingår det många fler frågor för en signalist än enbart snacka och bära radio...

Sett ur ett rent Hv-perspektiv så saknas ju (väl?) själva plutonssignalisten. Jag har inte sett någon befattning för detta. Så med nuvarande organisation så försvinner en soldat ur någon grupp om PC vill ha signalist.

FkSatan: Hmmm vad jag kan se i senaste orgen så finns två stycken plutonssignalister.

Sen är det själva befattningen. Det gödslas ju inte direkt med personer som frivilligt är PC's högra hand/adjutant, kan signalering och orkar bära 146:an. Den är ju inte lika spännande som ksp eller grg.

Jag har helt enkelt för roligt just nu som GB, annars har jag funderat på att erbjuda mina tjänster som 146-bärare.

Edited by 709

chef och radio är intressant och det är en lösning som enligt mig varierar över tiden. Under vissa delar av lösandet av en uppgift skall chefen hålla i radion själv. Vid andra tillfällen kan chefen ge en signalist vissa mandat. Tex När A gjort uppgift 1och ingenting har inträffat kan A göra uppgift 2. Om Y inträffar för A så skall de göra X etc.

Men ju mer manöverinriktat ett förband är dessto mer bör chefen hålla i radion, och dessto mer stationär en uppgift är dessto mer kan chefen släppa radion. Utifrån detta finns även skilnader i chefen och radio utifrån lågintensiva konflikter kontra högintensiva konflikter. Det är bara att se hur en stab kan förändras utifrån dessa två typer av konflikter.

Så en chef måste vara beredd att agera på båda sätten, och en signalist måste vara beredd på olika situationer och anpassa sig. Signalisten kanske kan få andra uppgifter än att bära radio och prata i radion... Tex att se till att chefen alltid har samband... Reka antennplatser, bygga högantenn, ladda ackar, funktionstesta utrustning hjälpa grupper med samband, etc. I min värld ingår det många fler frågor för en signalist än enbart snacka och bära radio...

med tanke på vilket fruktansvärt intresse den avtalsFörening som haR hand Om sambandet, visar för fältlivet i allmänhet och ren stridssignalering i synnerhet, gör de flesta signalisterna i insatsplutonstaberna redan allt det du beskriver i sista stycket.

det finns en massa civila hjälpmedel att lösa medlyssning för PC på.

fixar man en adappter med 3,5 mm hörlurs uttag och en fm-sändare så kan PC sålla själv vilken info han behöver svara på.

ej avlyssningssäker? vi har RA146....

hörde jag speedknark och thai chi?

.......Alternativt peka med hela handen på den största killen i plutonen.

Genom att du som plutonchef bär radion drar du till dig mer intresse av en kvalificerad motståndare än vad som är hälsosamt. Med halverad ammunitionsinsats slår han ut minst hälften av plutonsledningen och plutonens samband uppåt i hiearkin.

Gissa hur lång tid det tar innan ordningen är återställd och gissa vad motståndaren använder den tiden till.

Och sist men inte minst, Utan signalist vem är plutonchefens livvakt?

Jag tycker att det är givet att signalisten bär radion, av ett gäng anledningar. Först och främst är det tungt att bära, av erfarenhet blir jag trött nog ändå som plutonchef. Nummer två är att jag i strid sällan upplevt att jag som chef haft tid till själva signaleringen, särskilt inte om jag ska ha ett svar. Då är det betydligt mycket mer funkis att bara säga åt signalisten vad som ska framföras, så slipper jag vänta på att ngn trött kompanistabssignalist ska hinna uppfatta vad jag säger. Det frigör tid för att leda striden. Utöver det är jag utbildad med grupp-/plutonsradio utöver ordinarie radiosystem, vilket i kombination riskerar att leda till information overload av svårare art.

Som jag ser det så finns det två lägen. I strid så föredrog jag att bära min egen radio. Jag hade kompstrid i örat hela tiden samt även ibland plutstrid då grupperna hade 135 på samma kanal som 145. Det var jobbigt i början men man lär sig att sålla. Jag hade hela tiden en bra bild av vad som hände runt omkring plutonen samtidigt som jag ledde min egen pluton. Jag kände inte att det var problem med att leda plutonen eller att min ordergivning stördes.

När det inte var strid så fick man ju bära radion ändå pga personalbrist men då hade jag alltid någon gripbar som jag kunde slänga över den på för att den personen skulle kunna ta mindre viktigare saker samt skriva när sådana anrop kom.

Som plutonchef hade jag en riktigt bra signalist som dessutom agerade kalfaktor.

Utrustning förutom sbmtrl:

Redbull, kexchoklad och annat för chefen stridsvärdeshöjande som bara uppenbarades

helt plötsligt.

Fantastiskt bra.

GMY

Det är totalt jävla IG!

För att vara mindre OT.

Min uppfattning är att (ursäkta min generalisering, det finns förhoppningsvis undantag) FRO-tomtar är rikskassa som signalister i strid. De tål inte vatten, smuts, skottlossning, högt tempo eller att bära en RA1XX på ryggen. Mera soldater/riktiga signalister så hoppar nog sambandet igång! Signalisten skall vara intimt nära chefen, alla tider på dygnet. Skiter chefen, då håller signalisten i pappret.

FRO har inte bemanningsansvar för plutonssignalister.

En bra chef har en bra signalist och ett bra samarbete med denne. Ibland behöver chefssamtal genomföras men oftast är via en signalist det bästa sättet att kommunicera med. Då hinner chefen göra allt som denne ska, i stället för att mickla med radion.

I uppsutten pansarstrid med strupmickar så är det en annan femma dock.

/K

I mitt fall blir det att kånka själv även nästa övning; den här gången ska min i övrigt mycket duktige och kompetente signalist (För att vara från Luftwiffe) på en utbildning med jobbet......

Att jag inte pekar på någon annan beror på att vi inte är speciellt många anmälda till övningen. Det har varit en tuff höst.

Skulle aldrig fallit mig in att släpa radion, förvisso brukade jag få programmera varenda ra180 på min pluton eftersom de inte verkade klara av detta i tid till sync. Tyvärr så var bv förarna tillika signalister i chefsgruppen så i vanlig strid (vilket mestadels var att åka mellan troppar och se till att de var på rätt ställe osv) satt man och lyssnade på två stationer samtidigt (en 146a utan squelch i en Bv är otrevligt för hörseln förövrigt)

Vid vanlig markstrid (var inte direkt vanligt för Lv) skulle jag nog sett till att min lvmek tog radion eftersom mina utomordentliga sjukvårdare inte fick haha.