Jump to content

Konflikten mellan Strängnäs kommun och Försvaret


Recommended Posts

Försvarsmakten har påbörjat en utbyggnad av Härads skjutfält utanför Strängnäs. Strängnäs kommun opponerar sig mot utbyggnaden och säger att man bör lösa in marken och avveckla skjutfältet istället.

 

http://www.sr.se/Sormland/nyheter/artikel....artikel=3157076

 

http://svtplay.se/v/1723490/ostnytt/konfli...trangnas_kommun

 

Intressant att se hur kommunen agerar nu när P10 inte längre finns kvar, Jag gissar att man inte hade vågat säga något sånt här för 10 år sedan...

Link to comment
Share on other sites

Kommunen ansåg sig inte vara i behov av P10 eftersom man vid en avveckling skulle kunna nyttja övninsfält för utbyggnad i den nu expanderande pendlingsbygden i sörmland.

 

En liten miss i beräkningen var bristen på skjutfält i mälardalsregionen och som grädde på moset var Härads skjutfält åtminstone förut miljöcertat så nu skjuts det på den tänkta byggmarken och bullergränser mm ställer till det.

 

Så nu blir det en intressenas kamp....

Link to comment
Share on other sites

Vill försvaret fortsätta med verksamheten på Härads tror jag och hoppas jag att man gör det, men kommunen kanske vill stå för saneringskostnaden? Eller hoppsan då kanske det blev för dyrt..

 

Bygga nytt kan man väl göra norr om orten på det gamla(nåja) övningsfältet som löstes in härom året.

Link to comment
Share on other sites

En liten gissning.

FortV säljer skjutfältet för en symbolisk summa till kommunen sedan skickar FortV fakturan för den icke symboliska saneringen till FM?

Är du beredd att slå vad om det?

I så fall sätter jag emot. Härads skjutfält används väldigt mycket nu.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Att Häradsfältet används flitigt stämmer riktigt bra, det är nästan på daglig basis att jag hör smatter och diverse dova explosioner där jag bor. Det man också måste tänka på är Strängnäs kommun med största sannolikhet inte har råd att köpa fältet ändå beroende på bla den lilla felsatsningen på att bygga Campus på gamla P10 som räknades ORDENTLIGT fel i både byggprocessen samt den årliga driften

Link to comment
Share on other sites

Även om Härad läggs ned som militärt skjutfält skulle det förmodligen kosta enorma summor att sanera och göra tillgängligt för utbyggnad av bostäder etc.

Så länge försvaret vill bedriva verksamhet i Mälardalen är Härad ett av de bästa fälten som finns att tillgå, både avseende geografisk placering och storlek. Således är det knappast aktuellt att lämna Härad i dagsläget. Ett skjutfält i Mälardalen är ju dessutom redan avvecklat i närtid.

 

Väntar dock med intresse på resultatet av den stora övnings- och skjutfältsutredning som, vad jag förstår, nu pågår.

Link to comment
Share on other sites

Är du beredd att slå vad om det?

I så fall sätter jag emot. Härads skjutfält används väldigt mycket nu.

/K

Du har garanterat bättre insyn än jag så jag har ingen anledning att inte lita på dig.

Men om nu ett valfritt skjutfält skulle 'säljas' till valfri kommunen vad tror du om min gissning?

 

Kan någon ge en kortfattad beskrivning hur en sanering av ett skjutfält går till?

Är det total återställning till ursprungskick som gäller?

Edited by Tjex
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det finns åtminstone åtta skjut/övningsfält som är mer attraktiva än Härads:

Utö, Myttinge, Väddö, Ravlunda, Rinkaby, Kabusa, Härnösand, Tofta

Får väl kasta in Sisjön, Falsterbo och Ringenäs där också.

 

@ Tjex

En sanering torde påverkas av flera olika saker. Bland annat vad som har skjutits, när samt var. Men skall man bygga saker på ett fält måste förmodligen marken röjas en bra bit ner.

 

Ett tips är att läsa om turerna kring Grytans skjutfält utanför Östersund. Där gick sanering motsv. på pumpen med kraft. Just nu tittar man på olika verksamheter som kan passa att bedriva på fältet. Men all gammal ammunition kommer med största sannolikhet aldrig plockas upp ur jorden. Blir för kostsamt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det finns åtminstone åtta skjut/övningsfält som är mer attraktiva än Härads:

Utö, Myttinge, Väddö, Ravlunda, Rinkaby, Kabusa, Härnösand, Tofta

 

Lite OT, men hur ligger Villingsberg och Horssjön till?

Link to comment
Share on other sites

Lite OT, men hur ligger Villingsberg och Horssjön till?

OT: Min personliga uppfattning är att det förekommit en del offentlig debatt om Villingsbergs vara eller icke vara.

Horssjön tror jag ur samhällets synpunkt inte stör så mycket. Det ligger i ett ganska glesbefolkat område trots allt. Däremot kan jag tänka mig att Horssjön är ett fält som skjutfältsutredningen kommer fram till att Försvarsmakten kan avveckla. När nu den utredningen blir klar vill säga. Men bara mina gissningar.

Slut OT.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill minas mig ha läst om ett skjutfält som nu mera tillhör P4, detta skjutfält skulle läggas ner men då kostnaderna för saneringen skulle bli skyhöga så bestämde man sig för att behålla det som skjutfält i P4:s regi.

 

har förträngt namn och plats men det var nog inte så länge sen detta skulle ha pågått.

 

någon som har koll?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det finns åtminstone åtta skjut/övningsfält som är mer attraktiva än Härads:

Utö, Myttinge, Väddö, Ravlunda, Rinkaby, Kabusa, Härnösand, Tofta

 

Vet inte men tror inte Väddö är speciellt attraktivt. Går inte att göra mycket mer än skjuta där och är långt att åka från Berga. Nog mest Hemvärnet som använder det.

 

Men generellt är det ett problem (enligt mig och har varit det länge) att vi har för många och för små skjut/övningsfält. Exempelvis gamla Lv3 hade 3 områden, inget var egentligen möjligt att öva på utan man var till 100% tvingade att be markägare om lov att stå där.

 

De garnisoner vi ska ha i framtiden bör ha sina övningsfält nära och tillräckligt stora. Göra sig av med allt smått långt bort helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte men tror inte Väddö är speciellt attraktivt. Går inte att göra mycket mer än skjuta där och är långt att åka från Berga. Nog mest Hemvärnet som använder det.

Precis. Men med attraktivt så menade jag attraktivt för allmänheten, inte för Försvarsmakten. Det är nog några som skulle kunna tänka sig en stuga på fältet eller driva befälshotellet som vandrarhem?

 

Men generellt är det ett problem (enligt mig och har varit det länge) att vi har för många och för små skjut/övningsfält. Exempelvis gamla Lv3 hade 3 områden, inget var egentligen möjligt att öva på utan man var till 100% tvingade att be markägare om lov att stå där.

 

De garnisoner vi ska ha i framtiden bör ha sina övningsfält nära och tillräckligt stora. Göra sig av med allt smått långt bort helt enkelt.

Jag håller med helt och fullt.

Link to comment
Share on other sites

Rent generellt så övar man väl inte sällan på civila marker, eller bedriver övningen så passa så att man börjar på civil mark för att eventuellt åka in på skjutfälten för att skjuta skarpt/kriga loss motsv.

 

skjutfält som ligger en bit bort ifrån allmänheten är väl att föredra och att man kan skjuta ut över öppet vatten är ju inte fy skam det heller.

 

väddö ligger ju inte speciellt långt borta för det är ju inte bara Amf1 som övar utan även LSS och LG övar en hel del och det är aktivitet på fältet under veckorna, med dagens logistiska möjligheter så är skjutfält 10-15 mil bort inga problem och ibland även en fördel om man ska öva just logisik.

 

det som skulle kunna vara något är väl möjligheten att bedriva övning på skjutfält med flera plutoner kompanier ifrån olika förband samtidigt och ha goda förläggning och servicemöjligheter för dessa.

 

men som sagts tidigare dt finns ju en hel drös med områden där det inte är mera än just skog och ett förråd utan möjlighet till barracker och serviceförråd och verkstäder och dessa används ju därefter.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte men tror inte Väddö är speciellt attraktivt. Går inte att göra mycket mer än skjuta där och är långt att åka från Berga. Nog mest Hemvärnet som använder det.

Precis. Men med attraktivt så menade jag attraktivt för allmänheten, inte för Försvarsmakten. Det är nog några som skulle kunna tänka sig en stuga på fältet eller driva befälshotellet som vandrarhem?

 

Men generellt är det ett problem (enligt mig och har varit det länge) att vi har för många och för små skjut/övningsfält. Exempelvis gamla Lv3 hade 3 områden, inget var egentligen möjligt att öva på utan man var till 100% tvingade att be markägare om lov att stå där.

 

De garnisoner vi ska ha i framtiden bör ha sina övningsfält nära och tillräckligt stora. Göra sig av med allt smått långt bort helt enkelt.

Jag håller med helt och fullt.

 

Ok, jo det stämmer nog att Väddö skjutfält skulle vara attraktivt för fritidsboende. Kan dock tänka mig att Väddö kan vara bra att spara för att ha ett fält att kunna öva landstigning på om vi någon gång skaffar något liknande en LSD och den typen av amfibieförband.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...