Jump to content

Recommended Posts

Posted
Bild på zytelslidan

Riktigt ful om jag får säga det själv.

Någon som vet varför Fällkniven ändrade designen på plastslidorna? Någon praktisk orsak, kostnader eller bara förnyelse? Jag tror att jag kanske får svar snabbare här än hos Fällkniven själva. /Gusten :uuh:

Posted (edited)
Någon som vet varför Fällkniven ändrade designen på plastslidorna? Någon praktisk orsak, kostnader eller bara förnyelse? Jag tror att jag kanske får svar snabbare här än hos Fällkniven själva. /Gusten Rangern.gif.webp

Anledningen till att de slutade med kydexslidorna var att tillverkaren försvann.. Nya slidor hade planerats tidigare både av kostnads och praktiska skäl, och när tillverkaren av kydexslidorna gick upp i rök. Startade Fällkniven igång tillverkningen av de egna slidorna som varit på ritbordet innan. Detta istället för att starta en komplicerad tidskrävande upphandling av dyra kydexslidor.

Edited by BUCK
  • 1 month later...
Posted

Står nu mellan en F1 och en S1 för mig, och jag har verkligen ingen aning om vilken kniv som ska få äran :happy:

någon som kan peka mig i rätt riktning? bra/dåligt med respektive modell? Kommer ersätta mora2000 för allmänt skogsliv :unsure:

tack för hjälpen!

Posted

S1 är kniven om du bara ska ha en kniv.En trevlig allroundkniv mao. Kan du lyxa på dig med 2 knivar så rekommendaras F1 + en större typ A1.

mina 5 öre

Posted
Står nu mellan en F1 och en S1 för mig, och jag har verkligen ingen aning om vilken kniv som ska få äran :happy:

någon som kan peka mig i rätt riktning? bra/dåligt med respektive modell? Kommer ersätta mora2000 för allmänt skogsliv :unsure:

tack för hjälpen!

S1, liite klumpigare att bära än en F1 men gör sig betydligt bättre när du skall hugga och arbeta med kniven, ex: klyva ved och hugga slanor (motsv.)

• 2 weeks later...
Posted

Har en S1, funderar på att även införskaffa en A1 för lite tyngre arbeten faktiskt.

(Knivar kan man väl aldrig få för många ??? :rockon:

Posted
Har en S1, funderar på att även införskaffa en A1 för lite tyngre arbeten faktiskt.

(Knivar kan man väl aldrig få för många ??? :D

Nej precis...

En sådan här fick jag på posten idag, Strider KH:

khip9.jpg

Bild lånad från www.plazacutlery.com

Posted

@2Sharp, pris? Trodde förövrigt att det var knivar och ficklampor man inte kunde få för många av.

@MPMöller, Jag har både en A1 och en F1, väljer efter behov. Har köpt mina på Universal Culery Köpte dock min A1 först, kom sedan på att jag skulle ersätta min Mora 2000 med en F1.

Posted

Såja, då har man en A1 också..... :rockon:

Undrar vad nästa ska bli... ;-)

Kan aldrig bära alla samtidigt, men ändå :D:rolleyes:

Posted
@2Sharp, pris? Trodde förövrigt att det var knivar och ficklampor man inte kunde få för många av.

Köpt av en polare för 2000, nej, du har så rätt.... man kan inte ha för många knivar eller ficklampor!

Posted

Köpt av en polare för 2000, nej, du har så rätt.... man kan inte ha för många knivar eller ficklampor!

Kolla bara i min garderob........ :) Vågar snart inte visa flickvännen..... :blink:

Och nu vill barnen ha F1........ :mellow:

Posted

har en gerber gator fällkniv köpt på px i liberia för humana 32 dollar. är extremt nöjd med den. alltid kul med en lättslipad kniv.

Posted

Bah... jag vet inte vad som hände, plötsligt så har man en hel hög.

Fällkniven F1

Fällkniven WM1

Emerson Super CQQ-7BW BT

Emerson Commander SF

Chris Reeve Large Regular Sebenza

Har man väl börjat köpa kvalitet så finns det ingen återvändo, man kan bara gå framåt.

Posted
Bah... jag vet inte vad som hände, plötsligt så har man en hel hög.

Fällkniven F1

Fällkniven WM1

Emerson Super CQQ-7BW BT

Emerson Commander SF

Chris Reeve Large Regular Sebenza

Har man väl börjat köpa kvalitet så finns det ingen återvändo, man kan bara gå framåt.

Ja... men du har väl ingen Strider ännu... :rolleyes:

+1 ang. kvalitetsknivar. Många av de knivar man ägt har man haft för att kunna testa lite, och ibland så kan det ju bli en samling (haft tre Strider SnG i olika upplagor...), men till slut så hittar man några man gillar och använder.

Kniven är ett verktyg, men när skruvmejslar börjar komma med G10 och eller Ti så lär det väl bli en kult där också :dribble:

(Stolt ägare till Fällkniven S1, WM1 och Tk3BQ, Emerson HD-7 och en Strider SnG, alla för respektive användningsområde)

Posted (edited)

@Sweetare:

Nej, jag vet men just nu så är jag inte så fascinerad av Strider. Men men, det hinner nog ändra sig med tiden. :((

Sebbien är faktiskt så jäkla skön och så är den väldigt Sheepleproof.

Jag skulle faktiskt vilja ha en William Henry i titan, väldigt mycket "Gentlemens folder" över dem.

Edited by Adam Wilhelm
Posted
@Sweetare:

Nej, jag vet men just nu så är jag inte så fascinerad av Strider. Men men, det hinner nog ändra sig med tiden. :baskerHV:

Sebbien är faktiskt så jäkla skön och så är den väldigt Sheepleproof.

Jag skulle faktiskt vilja ha en William Henry i titan, väldigt mycket "Gentlemens folder" över dem.

Jajjemän... snart sitter du där... vi skall alla den vägen vandra :lol:

Strider, Strider, Strider.... ;)

Posted

kanske en dum fråga men vad är de som gör att en strider är värd så mycke. Enligt de priser jag hittat på nätet från usa verkar dom ju kosta en ganska fin slant. Men som sagt är dom verkligen värda de, förklara görna varför

Posted (edited)

Furir Razer

Det handlar om ett antal olika faktorer, men det kan sammanfattas i ordet kvalité:

- Genomtänkt design: Kniven stannar i näven näst intill vad du än gör med den. Bladet är väldigt kraftigt.

- Genomtänkt materialval: Strider använder pulverstålet S30V, ett stål som håller sin skärpa väl och som inte heller är så svårt att återställa när kniven väl slöat till lite. Dessutom så har pulverstålet den fördelen att om man råkar bryta av kniven så får du en brottyta som ligger nära brottstället, och som du då kan vässa till. Du har dock arbetet rätt hårt om du lyckas bryta en kniv i S30V.

- Byggda för krig: Ett rätt så kaxigt påstående, men knivarna håller vad tillverkaren lovar. Sågtandningen på ovansidan är gjord för att en användare skall kunna ta sig igenom t.ex. en flygkropp i aluminium och fortfarande gå att använda efteråt.

I priset så ingår också en mycket schysst garanti som följer kniven så länge den eller företaget existerar. Om du behöver få den skärpt (alla knivar når en punkt när det krävs lite mera maskinella åtgärder på eggen) så skicka in. Har kniven en skavank som inte upptäckts förens efter hårt användande, skicka in den, den åtgärdas utan kostnad. Detta gäller så länge som kniven inte är bruten på längden eller har använts för att hugga i betongblock bara för att hugga i betongblocks skull, då kan det bli lite kinkigt. Men det är också en av de få faktorer som skjuter väck garantin.

Personligen tycker jag bättre om Striders fällknivar än om deras fixed, men det är mina egna preferenser.

Edited by Sytare
Posted (edited)
Furir Razer

Det handlar om ett antal olika faktorer, men det kan sammanfattas i ordet kvalité:

- Genomtänkt design: Kniven stannar i näven näst intill vad du än gör med den. Bladet är väldigt kraftigt.

- Genomtänkt materialval: Strider använder pulverstålet S30V, ett stål som håller sin skärpa väl och som inte heller är så svårt att återställa när kniven väl slöat till lite. Dessutom så har pulverstålet den fördelen att om man råkar bryta av kniven så får du en brottyta som ligger nära brottstället, och som du då kan vässa till. Du har dock arbetet rätt hårt om du lyckas bryta en kniv i S30V.

- Byggda för krig: Ett rätt så kaxigt påstående, men knivarna håller vad tillverkaren lovar. Sågtandningen på ovansidan är gjord för att en användare skall kunna ta sig igenom t.ex. en flygkropp i aluminium och fortfarande gå att använda efteråt.

I priset så ingår också en mycket schysst garanti som följer kniven så länge den eller företaget existerar. Om du behöver få den skärpt (alla knivar når en punkt när det krävs lite mera maskinella åtgärder på eggen) så skicka in. Har kniven en skavank som inte upptäckts förens efter hårt användande, skicka in den, den åtgärdas utan kostnad. Detta gäller så länge som kniven inte är bruten på längden eller har använts för att hugga i betongblock bara för att hugga i betongblocks skull, då kan det bli lite kinkigt. Men det är också en av de få faktorer som skjuter väck garantin.

Personligen tycker jag bättre om Striders fällknivar än om deras fixed, men det är mina egna preferenser.

Dito, samt tillägget: Strider knivarna kan se simpla ut, en bit stål som är fet och sedan slipad lite halvgrova eggar på. Men kikar man på smådetaljer och hur designen är utformad, så inser man snart att de lägger tid och vikt vid användarvänlighet och ergonomi. Dock är de inte så petiga med finliret, dock utmärkta och tåliga verktyg.

Edited by 2Sharp
Posted (edited)

Where do I buy ???

Länk o bilder tack...

/Uffe som haft underbar nytta av sin A1 för att underhålla tältspisen med tändved o stickor under -20 i helgen.

Edited by uffe1
Posted

@ Furis Razor Din fråga är motiverad. Utan att gå in på exakt vilket märke av knivar som bör väljas är det sunt att alltid fråga sig om det är värt att lägga ned de pengar det rör sig om på knivar, ficklampor eller FJS-uniformer. Jag har aldrig ångrat att jag köpt mina knivar för, vara sig det var 150kr för en Mora 2000 eller 1050kr för en Fällkniven A1. A1:an var mer prisvärd för Moran skär jag bara upp ammunitionslimpor med, allt annat blir problem.

Skall man se positivt på det så är snart kostnaden glömd men glädjen kvar.