Jump to content

Recommended Posts

Posted
Btw.. 2Sharp, säg det till steven "navy seal chef" segal ;), fast han var ju på en båt...

Hehe, han hade väl främst sina festliga Gil Hibben kastknivar??

Givertvis kan du ställa till det bra med en vass kökskniv, men man klyver ju inte direkt ved med de flesta köksknivar :blink:

Kanske denna då: http://www.primoknives.com/strider164.html

:lol:

Posted (edited)

Btw.. 2Sharp, säg det till steven "navy seal chef" segal ;), fast han var ju på en båt...

Hehe, han hade väl främst sina festliga Gil Hibben kastknivar??

Givertvis kan du ställa till det bra med en vass kökskniv, men man klyver ju inte direkt ved med de flesta köksknivar :lol:

Kanske denna då: http://www.primoknives.com/strider164.html

:)

;) Och jag kan nu, ledsamt nog, konstatera att 2Sharp inte på något sätt i fortsättning kan betraktas som en god människa ty han inledde mig i en frestelse så svår att jag troligtvis bara kan lösa den genom att införskaffa en dylik tingest... Detta trots att en god vän redan på egen hand tillverkat en snarlik kniv till mig..

GMY... not ;)

Edit: Come to think of it.. du kanske frälste mig.....

Edited by Rokare
Posted

Trådar som denna borde vara totalförbjudna!!!

GAAAAHhhhhh...... :lol:

Jag har lyckats hålla mig från att köpa en F1 eftersom jag har en gammal coldsteel srk som har hållit för både det ena och det andra, bland annat gu, som jag köpte (helt lagligt!) för 50:-

Men nu har jag fallit... En fällkniven F1 ska inhandlas.

2Sharp och co, det är ert fel att jag nu kommer att få stryk av fästmön och tvingas sköta hemmet i flera månader som straff för att jag nallar av hushållskassan ;)

Posted

Hur var det nu, köksknivar...

kk4fh.jpg

eller :lol:

Skämt o sidå, jag köpte denna till min syster i studentpresent

BV-18.jpg

Skall ha samma stål som Global fast skönare grepp o lite billigare.

Posted (edited)

Vilka (skriftliga) diskutioner man får se på denna tråd...

Själv har jag redan en Mora 2000 (som jag är nöjd med), men anser att det är en bra täljkniv eller bra till lättare tjänst.

Men när man ska iordningsställa ett läger och man har inte tillgång till yxa eller såg och man ska inskaffa slanor osv. Då vet jag av erfarenhet att en Mora 2000 inte räcker till.

B)

Edited by netsniper
Posted (edited)

Rokare: Du har iaf ingen Globalknivväska :banana för har du det då har du trillat dit hårt... :banana:banana

2sharp: :clap::rockon: Mer att köpa av märket strider då :banana

PIC: Jo men Global ÄR Global..hmm kockar har lite..uhmm ja..man kan ju inte komma med vilka knivar somhelst..

Edited by Span-eliasson
Posted
Men OJ 2Sharp! lugn pollen! Det var inte meningen att göra dig ledsen! Hård dag på jobbet? eller har frugan varit dum kanske?

Som sagt, mitt inlägg skulle tas med en nypa salt.

Frugan har lämnat mig för att jag köpte för många knivar så det kan inte vara problemet.

Att Cold Steel har sämre kvalité rent generellt på sina knivar än vad Fällkniven har är väl ingen tvekan om, val av mtrl. etc. ger ju rätt snabbt att Cold Steel satsar på den billigare marknaden.

Tyvärr är det inte lika uppenbart i Sverige då man allt som oftast betalar sjuka överpriser för en kniv som är betydligt billigare i USA.

Att jämför stålsorterna i ex: den ovan nämnda Cold Steel kniven och Fällknivens knivar är ju en bra början, jag tror att det finns få som vill argumentera vilket stål som har flest bra kvaliteér.

(Givetvis beror det också mycket på hur man har behandlat stålet och vilket ändamål man har, men...)

Som jag tidigare menat finns det ingen anledning att lägga ohemuliska pengar på en kniv (om man inte är überintresserad) dock så var mitt förslag (F1) marginellt dyrare och jag är övertygad om att du kommer att vara mer nöjd med ditt köp i längden, jag är givetvis medveten om att smaken och behoven är olika :banana

Anledningen att jag sågar Cold Steel är att jag har ca: 20 års erfarenheter av deras knivar, min allra första kvalitetskniv var just en Cold Steel (Original Tanto)

Cold Steel har en del knivar av hög kvalité, tyvärr har de på senare år fallit ner i hålet genom att hypa sig själva över alla gränser samt att sälja/marknadsföra billiga knivar som tyvärr håller en betydlgt sämre kvalitetsnivå än de tidigare hade, vilket är synd. (de har även slutat att marknadsföra vissa av de produkter som gjorde dem unika)

Det är absolut inget fel på att rikta sig till en prismedveten publik, (ex: Columbia River Knife and Tool - CRKT) men att sikta på billiga material och hävda att man är super-duper bäst, det håller inte...

Jag använde min Tanto mycket, den överlevde GU samt 2 st utlandsmissioner samt otaliga andra militära aktiviteter, även en Cold Steel SRK har jag spöat på rätt friskt, den såldes senare till en kamrat som inte heller han var direkt försiktig med den.

Det finns flertalet personer som brukat sina Cold Steel knivar massor, men, då jag ju, ev., har ett knivintresse utöver gemene man så pratar och lyssnar och läser jag rätt mycket om knivar.

Jag har dels personligen sett många Cold Steel knivar som gått sönder, dels läst om, dels sett bilder på, min slutledning är att deras kvalitetskontroll inte är riktigt bra, kvalitetskontroll är dyrt, tar tid (är dyrt) och de ev. knivar man tvingas kassera kostar pengar, mao är det dyrt att hålla en hög, jämn kvalité.

Samtidigt har jag sett väldigt många Fällkniven knivar som har varit våldsamt använda, de har dock inte fallerat med samma frekvens som Cold Steel har gjort.

Jag har tagit som vana att kolla in folks knivar när jag stöter på dem, nu har jag haft förmånen att råka på många olika personer med olika sysselsättning och knivvanor inom utlandsstyrkan, Fällknivens knivar och Cold Steels knivar är rätt vanliga där.

Den enda Fällkniven jag kan komma på som har gått sönder var en kompis S1, när han använde den som kastkniv och den studsade i en sten :clap: man kunde räkna ut med röven och en bit krita att det inte var en bra idé... men han ville ändå testa

:rockon:

Jag hatar Mora för att alla lipiga människor, inte nödvändigtvis du, alltid högt och ljudligt omtalar dess enorma potential, skitsnack, den är billig, det är typ det bästa med den.

Jag blir ju inte direkt sårad av din inställning, så lättstött är jag inte, mitt inlägg var menat att tas lite på allvar, lite på skoj samt att främst ge dig ett råd att inte lägga de pengarna på en Cold Steel som kostar skjortan i förhållande till kvalité, utan på något [i mina ögon] mer prisvärt.

Kan du få köpt Cold Steel kniven i USA är det prisvärt, här i Sverige är det absolut inte prisvärt.

Pris i USA (ca:) http://www.knifecenter.com/kc_new/store_de...html?s=CS36LPSS

F.ö ser jag inte riktgt hur Global's köksknivar hamnade i den här debatten? Om någon vill få mig att tro att de använder dem i skogen som brukskniv så åker bajstunnan fram igen....

Nog svamlat... :banana

2Sharp: Det är jävligt uppfattat :banana

• 4 weeks later...
Posted

Jag måste ha de mest underliga händerna som finns.

Jag kan varken med någon av fällknivens standardknivar eller global när det gäller greppet, de fällkniven jag provat klassar jag som direkt dåliga och farliga för min del och global var inte med på top fem listan när jag köpte köksknivar.

Jag är inte heller något fan av mora2000 då en kniv från biltema för 30 kr passar min hand mycket bättre (Så slipper jag bli misstänkt för att gilla moraknivar allt för mycket.).

Jag letar alltså fortfarande efter en skogskniv som passar mig och jag misstänker att så länge jag håller mig under 1200-1500 kr kommer jag få leta en bra stund.

Posted (edited)
Jag måste ha de mest underliga händerna som finns.

Jag kan varken med någon av fällknivens standardknivar eller global när det gäller greppet, de fällkniven jag provat klassar jag som direkt dåliga och farliga för min del och global var inte med på top fem listan när jag köpte köksknivar.

Jag är inte heller något fan av mora2000 då en kniv från biltema för 30 kr passar min hand mycket bättre (Så slipper jag bli misstänkt för att gilla moraknivar allt för mycket.).

Jag letar alltså fortfarande efter en skogskniv som passar mig och jag misstänker att så länge jag håller mig under 1200-1500 kr kommer jag få leta en bra stund.

Man får vara redo på att leta överallt för den rätta kniven för en själv.

Som jag gjorde, hittade en lokal knivhandlare i småland som visade mig knivar med prislappar jag inte trodde var möjligt.

Visst Fällkniven Coldsteel osv.... knivar man betalar över tusenlappen som ska användas i fält låter i mina öron orealistiskt när man kan hitta andra tillverkare med lika bra(bättre) stål och komma undan mycket billigare.

Mina 5 ören är att gå in på www.boker.de och kolla lite där

11ak47b.jpg

:rockon: Visst är den vacker men bara i hyllan hör den hemma då den är för dyr och snygg för att användas i terrängen

Edited by 607 skog
Posted
... som jag tex inte trodde jag att en sweisare i småland skulle kunna en bra kniv men ack så fel jag hadde.
Ursäkta, men det där får du nog skriva om på ett sätt så det liknar svensk meningsbyggnad.

Visst Fällkniven Coldsteel osv.... knivar man betalar över tusenlappen som ska användas i fält låter i mina öron orealistiskt när man kan hitta andra tillverkare med lika bra(bättre) stål och komma undan mycket billigare.
Exempel, tack!

Och varför är det orealistiskt att använda en kniv från Fällkniven i fält?

Vad är, utifrån din erfarenhet, ett bättre stål än t ex VG10?

Böker är inte kända för att ha genomgående hög kvalitet...

Men du menar kanske inte deras egenproducerade, utan de häftiga knivarna från Kalashnikov?

Posted
... som jag tex inte trodde jag att en sweisare i småland skulle kunna en bra kniv men ack så fel jag hadde.
Ursäkta, men det där får du nog skriva om på ett sätt så det liknar svensk meningsbyggnad.

Exempel, tack!

Men du menar kanske inte deras egenproducerade, utan de häftiga knivarna från Kalashnikov?

Nr1 ja min svenska är bristfällig men det kan jag leva med

Nr2 att lägga ut över 1000 kr för en kniv är dyrt anser jag. uttrycket "du är inte vassare än din kniv" passar bra in där då jag allt för ofta ser folk med för stora plåböcker köper dyra (fina) knivar och hanterar dom illa. VG10 är ett relativt bra stål men inte tillräckligt bra för att det ska vara värt att lägga ut hutlösa priser på.

440C duger i all bemärkelse.

Nr3 hur menar du med att böker inte har bra kvalitet? kan det bero på att dom inte lägger ner flera miljoner på marknadsföring och berättar för alla om deras knivar?

Mina 5 ören

Posted
:lol:  Visst är den vacker men bara i hyllan hör den hemma då den är för dyr och snygg för att användas i terrängen

Ja i terrängen använder man sin billiga morakniv som man kan slita på utan att det gör någonting när den går sönder.

:rockon:

Ikea må ha prisvärda grejjer.

Men deras spånskiva håller inte så bra som dyra masivträhyllor...

Posted

Exempel, tack!

Nr1 ja min svenska är bristfällig men det kan jag leva med

Nr2 att lägga ut över 1000 kr för en kniv är dyrt anser jag. uttrycket "du är inte vassare än din kniv" passar bra in där då jag allt för ofta ser folk med för stora plåböcker köper dyra (fina) knivar och hanterar dom illa. VG10 är ett relativt bra stål men inte tillräckligt bra för att det ska vara värt att lägga ut hutlösa priser på.

440C duger i all bemärkelse.

Nr3 hur menar du med att böker inte har bra kvalitet? kan det bero på att dom inte lägger ner flera miljoner på marknadsföring och berättar för alla om deras knivar?

Mina 5 ören

Jag bad dig skriva om det för att jag inte kan förstå vad du menar...

VG10 är av många betydligt mer kunniga personer än du och jag, personer som därtill jobbar i branchen, ansett som ett av de bästa knivstålen.

Att "folk" inte har kunskapen att använda en kniv på rätt sätt har väl för jösse namn inget med tillverkarnas materialval att göra? Om du känner att det är för dyrt med en "dyr kniv" och att du nog kommer att sabba den eller slarva bort den, låt då oss andra som finner det meningsfullt att lägga en tusenlapp, eller hur mycket vi nu känner är okej, på en kniv som garanterat håller när man använder på ett riktigt sätt och är kapabla nog att inte springa runt och slarva bort vår utrustning.

Att jämföra 440C med VG10 funkar inte helt eftersom en skicklig härdning kan få VG10 att bli 4-5 HRC hårdare än 440C utan att bli skört - vilket medför en rejält ökad förmåga att behålla eggen.

Som jag skrev: Böker är inte kända för att ha genomgående hög kvalitet. Vad har det med marknadsföring att göra?

En produkt är aldrig så bra som en tillverkare säger - den är så bra som kunderna säger.

Du skriver att du kan tänka dig att ha en kniv för 2000-2500kr med ett dussinstål i bladet liggande i bokhyllan, men inte betala 1500kr för en kniv som troligen håller din livstid i "terrängen"?

Posted
10 miljonerkroners frågan!!!!

Varför måste man ha en dyr kniv?

Vitsen är väl inte att ha DYR kniv, grejen är väl att man vill ha en BRA kniv med sig ut i terränglådan!?

Tyvärr är det ju så att pris och kvalitet oftast hänger ihop (är fullt medveten om att undantag finnes)

Posted (edited)
en kniv som garanterat håller när man använder på ett riktigt sätt

Då får du nog ta och lära mig hur man hanterar en kniv på ett riktigt sätt då

för så hanterar jag inte mina knivar att jag måste köpa special stål hit och dit...

Du skriver att du kan tänka dig att ha en kniv för 2000-2500kr med ett dussinstål i bladet liggande i bokhyllan, men inte betala 1500kr för en kniv som troligen håller din livstid i "terrängen"?

Skulle aldrig använda ett samlarobjekt i terrängen

Edited by 607 skog
Posted
För att den fungerar!

Varför skulle inte en billgare kniv göra det då?

Tänk så tokigt att folk köper dyra knivar från fällkniven, Strider och allt man kan tänka sig, när det finns billigare saker.

Och så fånigt att köpa en mercedes för 800 000 när det finns nya små söta bilar från asien för under 80.

Posted
verkar som SoldF.com har nått en ny lägsta nivå i debatt

Ing kom med bättre argument än hålla på och larva sig

Jag tänkte skriva detsamma ett par inlägg uppåt.

Jag ser det som ganska självklart (för det MESTA) att en kniv blir vettigare om det läggs ner pengar på den. Vettiga material, vettigt tänk bakom kniven, sund design och kvalitetskontroll.. det mesta av det där kostar pengar till slut. Att marknadsföra prylarna är inte tt dugg konstigt, men menar du att t.ex. Fällkniven AB lägger för mycket pengar på marknadsföring?

Sedan att du kan tänka dig att köpa svindyra knivar utan vettigare användningområde än att lägga på hyllan...varför då inte köpa någonting som kan anvädas för samma pengar?

Jag larvar mig inte i jämförelsen med Mercedes. Vad är det som gör att en del väljer att köpa en Merca för en miljon, istället för en schysst Skoda för 100k jämnt. Antalet hästkrafter som du knappast lär behöva? Fin färg?

Posted
Man får vara redo på att leta överallt för den rätta kniven för en själv.

Som jag gjorde, hittade en lokal knivhandlare i småland som visade mig knivar med prislappar jag inte trodde var möjligt.

Jag är fullt beredd att lägga över tusenlappen på en kniv jag vet jag kommer att använda, varför skulle jag inte vara det? Det är en njutning att använda en välbalanserad kniv med bra skärpa till det den är avseddd för.

Jag har köksknivar som numera ligger runt 1000 kr styck i nypris och ser ingen större anledning att inte lägga lika stor omsorg på en kniv som kan vara livsavgörande till skillnad från köksknivarna som bara är till för matlagning.

Jag är iofs även beredd att köpa en kniv för 500 kr om det är ett känt märke och jag tycker den passar mina händer och mina användningsområden men det brukar bli svårt att kombinera allt det.

Posted
verkar som SoldF.com har nått en ny lägsta nivå i debatt

Ja... Och det har vi dig att tacka för 8-/

Utan vänliga hälsningar

Troels

Posted
10 miljonerkroners frågan!!!!

Varför måste man ha en dyr kniv?

En analogi:

Om jag skall borra ett tiotal hål i betong så knallar jag in på ClasO och köper en billig slagborrmaskin för 398kr.

Vore jag avhängig av en alltid fungerande slagborrmasing för min försörjning som yrkesman skulle jag troligen köpa en Hilti.

Ytterligare en analogi:

Om jag i rent rekreationssyfte vill skjuta lite så kan jag skaffa mig en begagnad .22:a för för någon tusenlapp.

Skall jag däremot på vildsvinsjakt så vill jag troligen ha ett vapen i en kaliber jag vet kommer att fälla grisen och som jag är säker på att det inte kommer att klicka på ett eventuellt andra skott.

I flera år hade jag en Glock FM78 - kniven i fråga kostade runt 300kr.

Till mitt dåvarande friluftsliv (primärt vandring) använde jag en Victorinox och Glock-kniven satt på stridsselen, för militärt bruk.

När jag efterhand konstaterade att Glocken inte helt uppfyllde mina önskemål som en kniv jag kunde använda vid överlevnadsutbildning och mer "primitivt"/rustikt friluftsliv så bestämde jag mig tämligen raskt för att byta och tyvärr fanns det ingen kniv i segmentet mellan 300kr och 1500kr som jag upplevde jag kunde känna mig tillfreds med.

Sedan 1999 har jag nu använt min - i dina ögon onödigt dyra - femtonhundrakronorskniv till i stort alla civila och militära utomhusaktiviteter under goda och under mindre goda metrologiska förhållanden och den används i stort sett ett par, tre gånger i månaden och är fortfarande skrämmande skarp.

Därför!

Posted

ska vi ta det som dom flesta i tråden inkl jag är beredd för att betala för KVALITET medan ett mindre antal tycker att det är ok att stå i mörka skogen i -10grader och snålblåst med en kniv som blir slö då man tittar på den och och går av lättare... :wub:

om ni störs så mkt på att folk gillar lite dyrare knivar så behöver ni väl inte säga det då... :wub:

Jag hade själv en Fällkniven S1 under min GU och den behandlades inte snällt..men den behöll skärpan. Vilket inte dom som hade moror kunde säga. Av nån anledning så var det fler och fler som skaffade knivar från fällkniven... :unsure:

Sen har ofta kvalitetsknivar betydligt bättre skaft en billiga krafsknivar. Bara det är värt en hel del.

I övrigt instämmer jag med Sir Vival och Kronvrak

Posted

Så om vi skiter i att tycka att folk är idioter för att de vill ha en billig eller dyr kniv eller bara tycker att folk är idioter. Var kan man köpa fällknivens prylar billigare än de flesta ställen, någon som vet?