Jump to content

Recommended Posts

Posted

Att använda sekatör har aldrig kommit för mig, förbannat bra idé, skall skaffas så fort jag kommer hem.

Tack för tipset!

Lindahl; man kan inte hamna fel med Spyderco :) bra grejor!!

Posted

2Sharp, mer hår på pungen än Amröj kan man ej hava :P så du får ta att köra lite EOD igen.

Glömmer jämnt vilken mission jag hört allt från men några amröjare röjde vid en gammal vapenfabrik när en soldat hitta ett rör med något vitt i. Gruppchef kommer fram och kör ner bajonetten och smakar av

-Det är ju pentyl!! plockar upp den och slänger in den i SISUN. Tydligen bra att ha när man ska tända eld till korvgrillningen.

Vad menar du med att jag skulle maila dig, kunde du fixa en S1 billigt eller vadå?

EOD

Posted

Tappa två?! Då får man ligga i =D

Tappa bort kniven är riktigt dåligt! Har man gjort det så är det bara att omedelbart söka redan på den. Sedan sticka handtaget i mossan och slänga sig på kniven upprepade gånger för att stärka sin självdiciplin! ')

Hur som haver så verkar summan av den här tråden vara:

- S1 är en bra kniv! Köp den!

- Multiverktyg oumbärligt!

- AK4 bajonett är bra att peta i jorden med.

- En sekatör är bra att ha (finns att hämta ut på mammas förråd)

- En såg bör finnas i säcken

- En yxa för att hugga ved och tilldela akuta amputationer med.

- Cold Steels knivar kan man hänga i stridsselen

- Prata inte skit om pansarskytte, för då j-vlar!

Är summeringen korrekt?

Tillägg? Frågor?

Utgå!

Guest Karlén/KJ
Posted

Tja, välj verktyg efter verksamhet. Bedömder du att du behöver en stor, tung kvalitetskniv kan jag rekommendera SOG Ranger, som är snudd på oförstörbar, lätt att slipa och behåller skärpan länge och väl.

För det vanliga "petet" duger Mora-kniven alldeles utmärkt, kan dock vara bra att ha 1-3 st med sig i packningen eftersom de kan brytas av ganska lätt. I övrigt gör man som Da Swede och har fällsåg och fällyxa med sig. Till och från kan det vara utmärkt att ha ett multitool med sig, SOGs är utmärkta, liksom Gerber, mfl.

Mvh, Mattias

Guest Greven
Posted

Jag använder tre knivar:

1. Letherman - för knep och knåp

2. Buck nighthawk för grovgörat

3. Garm G1 för strid

Garmen är underbar .....

Guest Rapp
Posted

Letar efter kniv modell större till lättare klyv- och späntarbete samt till sly- och granrisavverkning. Har kikat lite på fällknivens A2 och är tacksam för kommentarer på denna eller andra alternativ.

Guest Rapp
Posted

själv tänkte jag närmast byta ner mig. hade fars bowiekniv modell JÄTTESTOR som får A2 att likna en tandpetare. kan vara lite jobbigt bara att ha ett svärd med sig, även om folk tittar roligt på en.

Guest Lillan
Posted

Hrmm... ang. knivar så måste jag rekomendera en UC-454 (tror den hette så)

En kastkniv modell mindre till mindre arbeten, har dock ingen parerstånd men likväl bra ändå...

Ligger fint i handen...

Man bör nog vara van vid knivar/kastknivar om man skall inhandla en sådan...

Annars är en vanlig mora2000 att rekomendera, behändig, inte för klumpig och går den sönder...

Då har du inte lagt ut allt för mkt pengar på den...

Posted

Lillan: Det är ju inte så bra om den "vanliga" Mora 2000 går sönder när man är ute i den stora läskiga skogen. Då du antagligen behöver den som mest, och det är långt till närmaste affär.:( Då tycker jag att man kan lägga lite mer pengar, på en kniv som tål mer :)

Guest Lillan
Posted

Det är sant...

Men som sagt...moran håller till det mesta, men ändå...

Ska man ta i och det verkligen är ordentligt med stryk kniven kommer få är det bättre med en billig...

Själv kör jag alltid med min UC-454 och en vanlig hederlig mora... inte den fula med plasthandtag utan trä... de äldre och mer bastanta modellerna...den har hållt i både ur och skur...

Bara att slipa den lite...

Hmmm... sedan ett annat problem med Mora2000...spetsen har en tendens att lätt gå av... Mindre bra

Posted
Ska man ta i och det verkligen är ordentligt med stryk kniven kommer få är det bättre med en billig...

Varför då???

Nu blir jag nästan gnällig :)

Om argumentet är att det är billigare att ersätta en kniv som kostar lite om den går sönder så säger jag att köper du en dyr (prisvärd) kniv så går den inte sönder.

Givetvis under premisserna att du använder den som kniv, och inte som kofot...

Posted

Hej allihop!

Har mina funderingar på en Emerson CQC-7A-BT, men jag undrar om det finns en svensk återförsäljare eller om jag måste beställa från USA.

Guest Lillan
Posted

Bahh..han vinner inte...tänk om de använder kniven till eldpostkniv och "pyromanen" använder kniven som juckasticka?

Är det då inte bättre att lätt kunna ersätta kniven ???

Istället för att ha en som kostar 1000 spänn och få den skitig, sotig, rostig osvosv...tillbaka??

Posted

Någon som har ett bra tips på en svensk sida där man kan köpa knivar??.....

Vem tillverkar AK 4 Bajonetten??

Guest Lillan
Posted

Det vore i sådana fall http://www.garderoben.se/

eller...hmm...  :)

Beror juh på vad du ska ha för kniv och till vilket ändamål... knivar för fiske och utomhusbruk är de som brukar vara mest populära...hmmm

Rekomenderas starkt är http://www.militarlagret.cjb.net/

om du nu skulle vilja ha lite dyrare men "bättre" knivar

Tryck på länken knivar och voila...

:D

Posted

Anders L: Tillverkaren av AK4 bajonetten var BAHCO (B.A. Hjorth & co). Tror inte att den tillverkas längre.

Sen har vi ju www.militaryshop.se oxå :)

Posted

Jag kör iaf med en Cold Steel SRK till "grov görat"...typ huga slanor.. och så... En AK4 bacho bajonett till det lite mer vådliga.. Och slutligen en Gerber Ez out fällkniv till fin liret.. typ skära korv skivor eller nåt...

Posted

Hej,

Nä Lillan, det gör mig inget att någon använder min kniv till stål för jukkastickan, blir den rostig/skitig vårdar jag den, blir den slö slipar jag den.

Tycker att lite slit på kniven ger den karaktär :) tycker också att det är charmigt med en välanvänd kniv som man haft ett tag.

Så jag håller mig ifrån Mora och liknande skapelser...

Ing, tackar för det ;)

Rogue, en CQC7A är ett bra val, Emerson är min favorit tillverkare på knivar.

Dock föredrar jag tantomodellen, synd att de är stämjärnsslipade, har fett svårt för att slipa dem, men de blir enormt vassa när man får till det.

Inte hittat någon Svensk åf, men kolla med Fällkniven, de kan ev. hjälpa dig.

Posted

Hmmm, Mr Knivmeister (2Sharp), jag tror att Lillan menade att man juckade ut skit ur kaminen med kniven, inte använda den till att tända eld med jukka-sticka. (f.ö. har ju fällknivens knivar en trevlig skåra längst ner på bladet som passar utmärkt till just det ändamålet)  Jag har sett allt för många som sitter och plojjar med moran i kaminen, och tycker det är asballt att plocka ut ett rödglödande blad. Tvivlar på att ens en riktigt sleten mora mår bättre av att värmas upp till röd färg.