Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Vi har grönpåsar från norge, gula påsar från sverige, andra länder har sina lösningar...

http://en.wikipedia.org/wiki/Combat_ration

http://www.mreinfo.com

Frågan är hur komponerar man ihop en bra dygnsportion?

Ska man gå hårt på vikt dvs frystorkat och liknande?

Eller mera mot MRE eller gamla konserverna?

Ska måltiderna behövs tillagas?

Hur mycket andra ätbara saker ska finnas i förutom en "huvudrätt"?

Har vi snöat in oss på att frukosten måste vara i form av havregryn och liknande?

Att den måltiden inte kan vara i samma stil som lunch och middag?

Vad saknar ni mest?

Måste vi utveckla mera själva eller har andra länder redan gjort det så att vi kan köpa deras

varianter på måltids och dygnsransioner?

Australien har tänkt till..

http://www.mreinfo.com/international/austr...b-contents.html

En FRED samt utrustning för att bli av med resultatet av intaget (toapapper)

Hur komplett behöver den vara?

Ryssarna har en multivitamintablett i sin dygnsportion...

-------------lite reflektioner från fält....

Salt är något som försvunnit....eller iaf saknas.

kex med leverpastej,makril,marmelad,kaviar eller liknande ökar varje måltids upplevelse..

Och får man brottom är det enkelt att trycka ner och ta fram under färd att småtugga på.

mindre energikaka skulle kunna ersätta chokladkakorna..De norska chokladkakorna är ingen större höjdare..

Stridsportioner dvs små burkar med ätfärdig mat vore ett komplement.

Eller som kanada som har påsar som är färdiga att äta som dom är, eller så värmer man dom..

Förpackningarna måste tåla stryk, inte bara ytterförpackningen, även de små individuella förpacknignarna..

Eller att det finns någon form av påse som är tåligare som man kan packa de mindre påsarna kaffe, buljong, salt, socker osv i.....

-----

Jaja, då fixar jag väl rubriken då...

Edited by tinhead
Posted

lite reflektioner bara:

frukosten:

coldskills säljer äggröra med lök.

den låter mer lockande för mig än müsli-rörorna som man ätit sig trött på.

förpackning:

i de flesta restaurangkök eller storkök hittar man en vaccum-packare.

inte för att det blir så mycket mer skyddande för maten, men man kan få ner volymen lite för de som skall bära med sig mycket mat.

är kanske inte det bästa för kex och andra ömtåliga varor, men socker, salt och andra pulver kan man få ner volymen på.

även kryddor för att förhöja smaksensationer som royal thai och stenbits-gryta lite.

Posted

Huvudrätten

Jag tycker att huvudrätterna är bra som dom är nu dock så saknar ajg känslan av att bli "uppfylld" jag upplever att när man har varit i fält ett tag och kommer hem så har magsäcken krympt. Angående frukostarna så äter jag bara en av dom då jag tycker att alla är alldeles för söta, Jag bytte alltid bort mina frukostar mot andra måltider med folk som hellre åt frukostar.

Jag tycker att all mat ska tillagas på samma sätt och mina erfarenheter säger att frystork som tillagas genom vatten i påsen är överlägset konserver eller frystork som inte kan lagas direkt i påsen. En annan fördel är att man kan göra "soppa" av maten på vintern vilket är ett sätt att få i sig mer varm vätska än man annars kanske kulle få. Förpackningen väger dessutom mindre än konserver och glasburkar. Dessutom sparar man tid om man inte behöver diska.

"Aptitretare"

Dessa tycker jag mycket om dock så var variationen lite väl liten när jag gjorde lumpen och förpackningarna var inte optimala dessa. Dessa höjer kvalitén och ger en känsla av större variation. Dessa bör även balanseras jämt så det inte är 90% Leverpastej och 10% Ansjovis. Tycker även att dessa kunde förpackas bättre i stil med tonfisken fast även den kan förpackas bättre.

Drycker

Just dryckesutbudet tycker jag är bra men skulle kunna kompletteras ytterligare av en varma koppen eller motsvarande. Energidrycken skulle nog kunna bytas ut mot något bättre/roligare.

Övrigt

Nånting jag saknade när jag gjorde lumpen var en energibar eller protein bar av något slag. Dom blåa kom först efter att jag muckat dom var ett välkommet tillägg för dom flesta skulle jag tro dock så skulle dom kunna vara lite roligare dom med, själv tycker jag att vanliga proteinbars är lite roligare dessutom så kan dom variera i smak.

Den gröna chokladkakan, russinen och honungskaramellerna går bort i min bok då det bara är socker, visst kan det va bra att kunna få lite snabbt blodsocker ibland men hellre en bar då.

Någon sa till mig att maten innehöll alla vitaminer som behövdes dock så litade jag inte 100% på det och som många andra åt jag egna vitaminer och mineraler. Jag tror det bästa vore om maten innehöll alla vitaminer man behövde eftersom alla antagligen inte kommer äta sina vitamintabletter.

Ett annat komplement till maten skulle kunna vara en ASAP Milkshake

Värt att tänka på är ju även att allt man stoppar i kostar pengar och att mycket av det som stoppas i kan komma att slängas. Jag skulle gissa att på min pluton slängdes 95% av all "energidryck" och mycket av chokladdrycken och saften slängdes på sommaren.

Posted

När jag har varit ute är det energidryckerna som har förbrukats i högervarv... Medans saker som varmekoppen eller motsvarande är det som kastats bort.

Skulle gärna se mer fett och mindre socker i maten. Och mat som inte kräver externt vatten för att tillagas.

Posted (edited)

[språkpolis ON]

Snälla BlåGul, ändra stavningen i titeln till "dygnsportionen". Annars blir det något som vi skogsmatroser med viss motvilja minns från Tarzanbanan..

[språkpolis OFF]

Grönpåsarna är ok, jag gillade speciellt frukostpåsarna och pastan. Gulpåsarna verkar inköpta på Galne Gunnar och saknar kryddning i maten - gudskelov finns oftast egen kryddburk att tillgå.

Jag saknar faktiskt de gamla stridsportionerna, leverpastej med kex samt mat som inte kräver extra vatten, dvs "good to go" som de är.

FM borde kika lite på fransosernas portioner, med såser/tabasco och allt vad det var. En del hade små¨vinflaskor med sig vill jag minnas...men det var i ennan del av världen i en annan tid.

edit: skriva inlägg med en hyperaktiv 1½-åring runt benen är en UBK i sig..

Edited by Apone
Posted

Det värsta med grönpåsen (gulpåsen har jag inte ätit än) är att man måste tillsätt varmt vatten. Jag skulle vilja ha en ytterpåse runt själva matpåsen som värmer matpåsen kemiskt genom att man tillsätter lite kallt vatten till kemikalier redan i ytterpåsen. Jag vet att det finns andra länder som har sådana lösningar.

Att behöva styra en eld när man är ute i fält och strider är inte praktiskt. sen skulle man inte behöva släpa runt på brännare och sprit35 om man hade kemiskt uppvärmda ransoner. Och ja jag vet att man kan äta grönpåsen med kallt vatten men det har jag provat och det är inget för mig.

Sen är det alltid trevligt med sånt som man kan ha i stridsvästen och bara knapra lite på när man får lugnare stunder i striderna och känner sig hungrig. Jag tänker framförallt på havrekakorna,chokladkakorna och powerbaren.

Mina fem ören kring stridsrationer.

Posted

Jag är väldigt nöjd med grönpåsarna, förutom att det kanske är väl mycket socker i dem (honungsgodis! :banghead: ). Det jag inte gillar dock är att man behöver en egen kopp/kåsa för att dricka pulverdryckerna som medföljer. Man måste gräva fram kåsan, hälla över pulver och vatten, och sedan diska. Jag önskar att pulverpåsarna kom i liknande stil som maten, dvs en påse med pulver som man häller vattnet direkt i och kan dricka allt därur direkt, utan att behöva ta tid och krångla. när man behöver energidrycken så behöver man den ofta snabbt.

Energybar är guld dock.

Posted (edited)
Det värsta med grönpåsen (gulpåsen har jag inte ätit än) är att man måste tillsätt varmt vatten.

Räkna upp antal maträtter som fungerar kall och utan vatten som också ska stå emot en lagringsperiod samt kyla och värme så inser du att det inte finns så många.

Om det finns kan jag tänka mej att det kostar eller att det behöver x-antal tillsatser inbakat för att hålla.

Edited by Yohn
Posted
Det värsta med grönpåsen (gulpåsen har jag inte ätit än) är att man måste tillsätt varmt vatten.

Räkna upp antal maträtter som fungerar kall och utan vatten som också ska stå emot en lagringsperiod samt kyla och värme så inser du att det inte finns så många.

Om det finns kan jag tänka mej att det kostar eller att det behöver x-antal tillsatser inbakat för att hålla.

Guldburk?

Gudlburkarna hade sina fördelar av att de gick att äta båda varma och kalla. Samt mängden vatten som behövdes för tillagning var i det närmaste noll. Fanns några maträtter som det var rekommenderat att man skulle nyttja vatten.

Det är bara att konstatera att alla olika typer av mat, allt från guldburk till gulpåse har sina för och nackdelar. Och det kanske är läge att som med uniformer att tänka på vad som är bäst just nu och till vilket syfte olika maträtter är bra.

Posted

Jag tar sällan, tuggumina, energidrycken (dock gärna soppan!) och russina, jag tycker dom har en laxerande effekt och skita vill jag göra i egen takt. Fast det kanske bara i mig det uppstår. Men om det ÄR laxerande effekt, kanske det finns ett medvetet syfte med att ha med det i dygnsportioner, då många jag mött i uniform håller sig längre än de borde i fält. Att folk hållit sig i dagar på raken är ju inte ohört. Mindre vätska/massa i tarmar och buk gör ju skador i den regionen mindre allvarliga. Kanske man vill att svensk soldat skall skita mer? :banghead:

Posted

Den ultimata dyngportionen tycker jag kommer från en tax, lagomt mycket att ta hand om. Elefanter däremot, har jag lärt mig, lämnar dynga i omfattning som förstör bilars fjädringar.

ahaaaa

dygn!

Det är jag som inte se på ängen, nu igen.

:banghead::lala:

• Forumsledning
Posted

Den ultimata dygnsportionen är ju väldigt beroende på situation, uppgift, väderlek/årstid, klimat samt tillgängligt utrymme och vikt.

Det är ungefär som att fråga vad den ultimata sängen är.

Och det varierar ju från en burrande eldriven massagesäng till granris beroende på vad som kan funka för stunden.

Gäller det ligga helt dold på oplats skulle jag fördra så lite saker som möjligt, så lite behov av tillsatt vatten, värme och risk för nedskräpning, men energi. Gärna i formav något som kan ätas med minimala rörelser som ur en tub.

Gäller det ha som reservransion liggandes i ett fordon i ett fredsbevarande uppdrag ser behovet helt annorlunda ut och får gärna innehålla div godsaker och tillbehör som man kan fördriva tiden med. Antagligen sitter man fast pga haveri eller någon trist övervakningsuppgift när man behöver nyttja den och kan behöva lite motivation när den intages.

Tänker man sig en hemvärnsövning motsv under ett veckoslut är antagligen vikten heller inget problem men troligen vill man i vart fall begränsa tidsåtgången för tillagningen en del.

Är det en helt civil vandring är ju själva matupplevelsen och smaken det centrala och därför får det både vara tungt, tidskrävande, kort hållbarhet men välsmakande.

Är det varmt är ju vätska och salter prio, medan kallt behöver man mer fett och värme.

Ett paket MRE är roligt då det finns välsmakande kryddor såsom tabasco och mjukost och kex. Så mycket varmt att stoppa i sig är det oftast inte, men man slipper diska. Det blir mycket skräp som lätt tappas bort och tar plats även efter uppäten måltid. Varje måltid tar mycket plats oäten. Ingen direkt ryggsäcksmat om man är ute flera dygn.

Norska rätterna är lättlagade, kräver bara varmvatten. Mycket småsaker som kan skräpa ner och lämna spår, men inte så skrymmande. Tar liten plats om man äter upp och måste ta med skräpet.

Hela rätten är varm så den funkar bra i kall väderlek samt bra för flera dygnsstater i en ryggsäck. Slaktar man förpackningarna kan man prioritera huvudrätterna så man inte släpar runt på överflödiga tuggummin, buljonger, ansjovis och våtservetter.

Svenska frystorkade kräver tillagning i kök som då behöver diskas. Minimalt med accessoarer, men i gengäld väger lite och ger väldigt lite skräp både att ta med och som kan råka tappas.

Kräver en hel del vatten för tillagningen.Tidsåtgågnen är ganska hög då maten skall kokas i flera minuter och att i kallväderlek kan det ta en stund, speciellt med försvarsmaktens gamla jägarkök.

Guldburken kan ätas kall och kräver mycket lite vatten, men efterlämnar jobbigt skräp att ta med i form av en hård kladdig vass burk. Väger relativt mycket men tar inte så mycket plats. Smakar normalt bättre än en frystorkad och mer "matig". Tidsåtgången blir normalt hög då man även måste diska.

Posted

Något jag irriterar mig på när det gäller grönpåsarna, är alla extra saker utöver själva huvudrätten som följer med.

När man sprättar en grönpåse får man ju en mindre livsmedelsbutik med allsköns drycker, bars, tuggummin, reningstabletter etc etc. Jag får känslan av att om jag skulle tillreda och konsumera allt som finns i de tre påsarna som är ransonerade för ett dygn, skulle jag inte ha tid över till någon annan verksamhet än att sova och besöka latrinen.

Då sockriga energidrycker/kladdiga solbärstoddys fastnar på/mellan tänderna, tycker jag inte om att dricka annat än vatten i fält, där tid och möjlighet till tandborstning är begränsade. Särskilt då de desssutom måste tillredas i en kåsa, vilken sedan måste diskas.

Således går den stora merparten av påsens innehåll bort för min del. Det som däremot är kvar, huvudrätten och energibars/chokladkaka/russin, är jag mycket nöjd med. Smakupplevelsen jämförd med guldburk är (nästintill alltid) en klar förbättring.

Även om jag personligen inte gillar merparten småpåsarna som följer med, har jag förstått att andra gör det. Och av tidigare skribenter i denna tråd, påminns man om den ständiga sanningen att smaken är som baken. Att då skicka med varje soldat en massa saker som aldrig kommer till använding, är ju ett resursslöseri.

Därför tycker jag att man borde titta på någon form av modulärt system. Jag skulle gärna byta bort mina energidrycker mot en extra chokladkaka/energibar. Kanske man kunde tänka sig ett system där den enskilda soldaten efter tycke och smak får plocka samman sin dygnsportion. För att säkerställa korrekt näringsintag, skulle man kunna märka samtliga påsar med mängden kalorier, kolhydrater etc. de innehåller och ställa som krav att soldaten plockar på sig varor som tillsammans fyller upp en lämplig kvot. (Tänk Viktväktarnas points!)

En annan sak som jag funderat över, är vattenreningstabletterna. Är det verkligen nödvändigt att trycka in två stycken sådana i varje påse? Hur många av dessa kommer till användning? Kan man inte istället tänka sig ett system där man förvarar dem på grupp/pluton, och delar ut dem i tillräcklig mängd inför övning/insats, för att sedan samla in ej utnyttjade tabletter vid övningens/insatsens slut tilll återanvändning?

• Forumsledning
Posted

"Ett modulärt system"

Det är ju inget annat än att som traditionellt få plocka på sig det man vill inför en övning, dvs de dygnsstater vi i Sverige haft innan. En vanlig 3liter plastpåse, några påsar socker, kaffepuler, några påsar fruktsoppa, en nickel, en guldburk och ett pkt pansarkex.

Utgångspunkten för de norska ransonerna är att man har ETT paket som skall täcka allt och lite till. Under vilka förhållanden man får det varierar kraftigt. Och den är väl tilltagen för hellre lite för mycket än för litet. Alla tycker inte om allt och då kan tillverkaren ta ett högre pris för dem då de flesta gillar den och den är smidig.

Medan man som soldat i fält oftast har mat flera dygn i ryggsäcken så blir det inte nödvändigt med alla accessoarpåsar utan man kan dela en sådan över flera dagar. Efter ett tag har man ju antagligen ett bra sortiment av extra saker i vagnen,på luckan eller i skafferiet hemma som man kan komponera små egna ransioner av som är lämpliga för stridspackningen, fordonet, trossväskan eller stora 100l ryggsäcken. Som jag skrev innan så måste man situationsanpassa om man har möjlighet.

I nödfall brukar ju chokladkaka och pansarkex och en slurk vatten funka ypperligt i flera dagar när man inte har möjlighet att få tillfört färdig mat eller tid att tillreda något.

I utlandsstyrkan har man tillgång till buteljerat vatten och att hälla ner en sportdryck eller påse socker med smak i en 0,5 liters flaska kan vara mums i bland. Så värst kladdigt är det inte som att i svenska övningar labba med kåsa, vatten från source-vattenpåsen eller plastflaskan.

Posted

De gånger jag har varit ute i skog och mark med grön påse har vi klippt upp påsarna, tagit ut vad man själv vill ha, sedan lagt överskottet på "bordet" därifrån är det fritt att plocka vad man själv vill ha. Vissa vill inte ha choklad, de som vill ha choklad har då tagit sådant. Själv har jag tagit extra energidrycker eftersom jag brukar köra dessa i fältflaskan. Brukar även ta lite extra makrill.

Dock ska man komma ihåg att det finns någon på högre stab som räknar på energitillgång etc för soldater. De tittar på matens innehåll och beräknat hur mycket som soldaterna beräknas göra av med. Sedan får man mat efter det. Samma sak med näringsvärden osv. Och man bör nog tänka till på dessa punkter. Och ja, jag är medveten om mängden socker i norgepåsar motsvarande...

• Forumsledning
Posted

I grunden tror jag på energiberäkningen och om det gäller topprestation på elitnivå under lång tid, men i stort ohållbart i fält.

Visst kan man beräkna hur mycket energi man gör av med om man noggrant mäter, väger och har stegräknare, protokollför vad man gör och vad som man bör ha med sig i väskan, men det varierar ju rätt kraftigt från individ och situation.

Magnus Samuelssons-look-a-like skidandes med 100kg pulka i Joppasjoppi drar lite mer bränsle per dygn än en 51 kg tjej som sitter i sitter i signal i Afrika. Påsarna är ändock lika stora. De varierar inte över årstiden, klimat, uppgift eller mottagare. Så det är maximerade med så mycket energi och näringsämnen som går på så låg vikt som möjligt till en rimlig kostnad och hygglig smak.

Således måste det vara rent överjävligt att kunna fastsälla någon rimlig energiåtgång som passar den enskilde och kommer i nära verkligheten.

Det är alltför många okända faktorer för att kunna göra ett rimligt överslag.

I det militära gäller ju ät, drick, kissa, bajsa och vila så fort tillfälle ges och givetvis efter att du tillsett att vapnet, fordonet och gruppmaterielen är i sin ordning....

Det är få förunnat att i fält kunna filosofera om att "Ahh nu skulle man kunna smäkta gommen med en 200 kcal makrill på ett fullkorns kex så att man står sig till 11:23 då man kommer tillreda en delikat frystorkad torskgryta om xxx kcal och Y% av det dagliga intaget av Vitamin ABCDE, osv. Men jag måste tyvärr avstå från kaviaren då jag redan intagit min dagliga mängd energi och får inte bli fet."

Det hela blir ju en kompromiss av vad man kan bära, vad man behöver få i sig och vad man kan tyckas tänka är någorlunda gott.

Sen får man trycka i sig bäst man kan när/om tillfälle ges.

Agerar du i vintermiljö med stor fysisk ansträngning krävs mycket energi, vilket kanske inte är detsamma som att sitta på en oplats i en fredsbevarande styrka i ett torn med en kikare i + 40 grader. I ena fallet är varm energirik mat absolut prio och låg vikt, kort tillagningstid med så lite ljud, skräp och bränsleåtgång. I det andra spelar vikten ingen roll, soppåse finns, värme finns i överflöd utan det vätska och saker som får dig att kanske må lite bättre och lätta upp tristessen. Tex: socker, godis och en kopp kaffe/te.

Sen kan man säkert konsultera någon nymodig kostexpert som tycker att gemene soldat skall ha med en egen odlig krasse i ryggan och inget gör livet roligare än en linsgryta.

Posted
"Ett modulärt system"

Det är ju inget annat än att som traditionellt få plocka på sig det man vill inför en övning, dvs de dygnsstater vi i Sverige haft innan. En vanlig 3liter plastpåse, några påsar socker, kaffepuler, några påsar fruktsoppa, en nickel, en guldburk och ett pkt pansarkex.

Visst är det så, men medge att det lät "taktiskt" :rolleyes::lol: De gånger jag fått stridsportioner, har de dock antingen varit packade av trosskompaniet alternativt har man fått packa själv, men under strikt kadaverdisciplin endast ta en av varje sak. Så i dessa fall har inte någon modularitet uppnåtts. För att nå en sådan effekt, kanske man skulle kunna köpa in lite mer än en av varje påse/kaka per soldat.

Utgångspunkten för de norska ransonerna är att man har ETT paket som skall täcka allt och lite till. Under vilka förhållanden man får det varierar kraftigt. Och den är väl tilltagen för hellre lite för mycket än för litet. Alla tycker inte om allt och då kan tillverkaren ta ett högre pris för dem då de flesta gillar den och den är smidig.

Men är ETT paket den bästa lösningen? Hur mycket dyrare/svårare/mer tidsödande skulle mitt förslag bli?

Medan man som soldat i fält oftast har mat flera dygn i ryggsäcken så blir det inte nödvändigt med alla accessoarpåsar utan man kan dela en sådan över flera dagar. Efter ett tag har man ju antagligen ett bra sortiment av extra saker i vagnen,på luckan eller i skafferiet hemma som man kan komponera små egna ransioner av som är lämpliga för stridspackningen, fordonet, trossväskan eller stora 100l ryggsäcken. Som jag skrev innan så måste man situationsanpassa om man har möjlighet.

De första gångerna jag blev tilldelat grönpåsar, var det aldrig aktuellt att egenhändigt sprätta påsar och omfördela. ISO-mat jämt var målsättningen, och först när den av en eller annan anledning inte dök upp kunde det bli tal om att, på order, öppna en grönpåse. Detta sades bero på att de var så pass dyra.

Och även om jag numera har lite friare tyglar vad gäller när, var och hur jag får öppna påsarna, saknar jag ofta möjlighet att sprätta upp påsen innan jag skall konsumera huvudrätten. När påsen väl är sprättad, står jag således någonstans mitt i mörka skogen med en mängd småpåsar i glada färger. Tillgången till soptunna motsv. är begränsad och att kasta dem i naturen är knappast särskilt miljövänligt eller taktiskt.

Jag skulle gärna se en påse där huvudrätt och övrigt småplock ligger i separata påsar, så att man kan komma åt huvudrätten utan att få en mängd småpåsar i handen. Det kanske även kunde vara en bra idé om småpåsarna satt ihop i en enda stor påse, samtidigt som innehållet gick att tillgodogöra sig. På så sätt skulle man få två påsar att hantera, en med huvudrätt och en med resten (då tappar man förstås min eftersträvade modularitet).

I utlandsstyrkan har man tillgång till buteljerat vatten och att hälla ner en sportdryck eller påse socker med smak i en 0,5 liters flaska kan vara mums i bland. Så värst kladdigt är det inte som att i svenska övningar labba med kåsa, vatten från source-vattenpåsen eller plastflaskan.

Man kanske även borde fundera på om utlandsstyrkan och t.ex. Hemvärnet skall ha samma påsar?

I grunden tror jag på energiberäkningen och om det gäller topprestation på elitnivå under lång tid, men i stort ohållbart i fält.

Visst kan man beräkna hur mycket energi man gör av med om man noggrant mäter, väger och har stegräknare, protokollför vad man gör och vad som man bör ha med sig i väskan, men det varierar ju rätt kraftigt från individ och situation.

Magnus Samuelssons-look-a-like skidandes med 100kg pulka i Joppasjoppi drar lite mer bränsle per dygn än en 51 kg tjej som sitter i sitter i signal i Afrika. Påsarna är ändock lika stora. De varierar inte över årstiden, klimat, uppgift eller mottagare. Så det är maximerade med så mycket energi och näringsämnen som går på så låg vikt som möjligt till en rimlig kostnad och hygglig smak.

Således måste det vara rent överjävligt att kunna fastsälla någon rimlig energiåtgång som passar den enskilde och kommer i nära verkligheten.

Det är alltför många okända faktorer för att kunna göra ett rimligt överslag.

På samma sätt som man har olika fyskrav för olika tjänster, borde man väl kunna laborera med dygnsportionerna? En stabspåse, en jägarpåse osv. Den stora frågan är givetvis om fördelarna av smidigare hantering och minskad risk för "övergödning" m.m., väger upp nackdelarna av krångligare administration etc.

Posted

Guldburk?

Man kan nog få potatis och köttbullar med gräddsås och hamburgare i konserv. men hur smakar de kalla, hur mycket väger de?

Min cent är någon slags "proteinpulver" pannkaka paketera i grönpåsepapper med tillhörande sylt, funkis?

Pizza nästa kanske? :rolleyes:

Posted

@Essay

När jag låg inne fanns det 'vanliga' ransoner (dygnsintag 3500 kcal) och 'jägarportioner' (dygnsintag 4500 kcal).

Förutom större huvudrätt i jägarportionen ingick också mer småplock (makrill, karameller etc).

• 1 year later...
Posted

Grönpåsen finns i tre varianter, med reservation för nyliga ändringar.

- 3500 kcal "Stridsportion"

- 4500 kcal "Jägarportion"

- 5000 kcal "Tropikportion"

5000 kcal-varianten började bli vanlig runt NBG08 och sedan dess har jag nästan bara sett dessa. Tydligen varierar det mellan förbanden, vilka varianter som köps in. (Det varierar ju även vilket märke som köps in så det är väl inga överraskningar...)

Jag personligen skulle vilja se två varianter, en "stridsportion" och en "dygnsportion".

Stridsportion

En måltid per förpackning, färdig mat i påse som kan ätas kall, mycket tillbehör som piggar upp och är GODA...

Helt enkelt mat för att käka när man är fordonsburen, i stridspaus, på campen etc.

• En måltid
  • Måltidsvärmare
  • Måltidsdryck (häll vatten i påsen och drick)
  • Ordentlig energibar (i olika varianter/smaker...)
  • Elektrolytisk energidryck
  • Hårda kex (som inte smular...)
  • Pålägg (leverpastej, makrill, mjukost mm. Jalapeno & Cheese? :rolleyes: )
  • Efterrätt (någon typ av kaka eller liknande)
  • Godisbit (typ snickers, liten bilpåse etc.)
  • Tillbehörspåse (Innehåller alltid kaffe, socker, salt, peppar, tuggummi, vattenreningstabletter, desinficeringsservett, varma koppen)

Dygnsportion

Tänk grönpåse 5000 kcal...

Avsedd för fotburen tjänst, kallt väder, tropiskt klimat osv.

• Frystorkad huvudrätt (Frukostpåsarna ska vara typ äggröra, osötad gröt och liknande. Ingen sockerbomb!)
  • Ordentlig energibar (i olika varianter/smaker...)
  • Elektrolytisk energidryck
  • Hårda kex (som inte smular...)
  • Pålägg (leverpastej, makrill, mjukost mm. Jalapeno & Cheese? :rolleyes: )
  • Godis (typ fruit drops eller liknande etc.)
  • Tillbehörspåse (Innehåller alltid kaffe, socker, salt, peppar, tuggummi, vattenreningstabletter, desinficeringsservett, varma koppen)

Posted (edited)

Grönpåsen finns i tre varianter, med reservation för nyliga ändringar.

- 3500 kcal "Stridsportion"

- 4500 kcal "Jägarportion"

- 5000 kcal "Tropikportion"

De där siffrorna refererar de till hela dygnsportionen (dvs trepacken frukost-lunch-middag). Längre ner på påsen står energiinehållet på innehållet i varje påse. Det brukar variera beroende på vilken måltid det gäller. Jag har sett värden från 1100 kcal (någon frukost, minns inte vilken) till 1710 kcal (Tropikportion lunch, Chili con Carne).

Edited by eskil
Posted

Ja precis, det är hela dygnsstatens kcal.

Precis som du säger så står det ju på påse 1-3 vad deras respektive kcal är, och samma sak på måltiderna i sig.

Själva måltiderna ligger väl typiskt på 500-650 kcal, säkerligen med några undantag.

Sammanfattningsvis så kan man säga att spårbarheten är god avseende näringsinnehållet, något som jag tycker är ett bra lyft från gamla skolans jägarportion (Blå Band MT..).

Posted

En Idé vore ju att göra en Insatts dygnspotion. Där finns energidryck och bars. givetvis inget någon skall leva på någon längre tid. Men när vikten och engergi behovet är viktigare än smaken och man inte riktigt vet om tid att koka upp vatten finns eller när de finns.

Posted

En Idé vore ju att göra en Insatts dygnspotion. Där finns energidryck och bars. givetvis inget någon skall leva på någon längre tid. Men när vikten och engergi behovet är viktigare än smaken och man inte riktigt vet om tid att koka upp vatten finns eller när de finns.

Visst är det en god idé!

Det är lite av det som är tanken bakom mitt förslag på "stridsportion". En påse som innehåller bars, lite godis, kex mm men också mat i påse som kan ätas kall. Bara att trycka ner i flerbruksficka stor eller ha liggandes i fordonet för att kunna slita upp och riva åt sig något för att höja stridsvärdet snabbt.

Att ha en portion utan mat tror jag dock blir lite för nischat. Tror då som sagt att det är bättre att ha mat som kan ätas kall och tar liten plats.

Posted (edited)

Jag upprepar min tidigare önskan om att ha en större del, i synnerhet av de mer energirika portionerna, i huvudrätten. Samt fler grejer som kan ätas direkt utan att blandas (ut). Dvs. jag dricker hellre vatten ur fältflaskan eller t.o.m. rent varmvatten ur termosen och äter en energibar eller en chokladkaka vid samma eller annat tillfälle, än blandar ihop en energidryck eller chokladdryck. En eller ett par såna påsar per dygnsportion kan väl få vara kvar eftersom varm, söt dryck trots allt är en klassiker för att snabbt "må bra" i ett energi- eller temperaturmässigt krisläge.

Min personliga erfarenhet är iaf. att vid "hård fältverksamhet", dvs. patrulltjänst, klassisk "infanteri-skyttetjänst", säkerligen jägartjänst (or so I have been told) har man sällan tid att få i sig all "pysselmat", varvid man helt enkelt slänger eller kommer hem till kasern (motsv.) med grejerna kvar i packningen.

Enda gången man har tid med "pysselmaten" är vid tjänst i förläggning (återhämtning, stabstjänst, etc) men där är det totala energibehovet väsentligt längre. Jag vill minnas att det har pratats om att folk har "ätit sig feta" på grönpåsar MT i utlandstjänst och under GU-befattningsskedet.

Även alternativet med en inte full så kraftig portion som är färdig att äta låter vettigt, med reservation för vinterjänst. - Har någon testat MRE-värmare i Boden/Arvidsjaur?

Mitt förslag blir följande.

Fält-/stridsportioner: Samma energiinnehåll som de kraftigaste grönpåseportionerna men med mer huvudrätt och mindre pyssel.

MRE med ett "medel" kalorivärde. Tillräckligt för att hålla igång fordornsburna soldater samt även jägare/infanterister tills de får tid att pyssla med det föregående alternativet.

REMF-portioner: Lösa grönpåsar med mindre mat samt fristående tilldelning av kaffe/te och kex/knäckebröd i sansade mängder.

Edited by LeadHead
Posted

Jag ar inkord pa MRE's. Tycker de ar bra och enkla att anvanda. Nackdelen ar val som beskrivits ovan skrapaccumuleringen (forpackningsmateriel till forbannelse).

Da jag sjalv ar ganska energikravande (190 cm och 105 kilo) sa brukar jag packa ner nagot hogvardigt proteinpulver/meal replacement i ryggan. Snabbt och enkelt satt att fylla pa depaerna.

Posted

[språkpolis ON]

Snälla BlåGul, ändra stavningen i titeln till "dygnsportionen". Annars blir det något som vi skogsmatroser med viss motvilja minns från Tarzanbanan..

[språkpolis OFF]

FM borde kika lite på fransosernas portioner, med såser/tabasco och allt vad det var. En del hade små¨vinflaskor med sig vill jag minnas...men det var i ennan del av världen i en annan tid.

Jo jag minns dem ocksa....t.o.m en liten vit bordsduk foljde med om man lyckades fa tag i en "officerarranson".