Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

En Idé vore ju att göra en Insatts dygnspotion.

Visst är det en god idé!

Det är lite av det som är tanken bakom mitt förslag på "stridsportion". En påse som innehåller bars, lite godis, kex mm men också mat i påse som kan ätas kall. Bara att trycka ner i flerbruksficka stor eller ha liggandes i fordonet för att kunna slita upp och riva åt sig något för att höja stridsvärdet snabbt.

Att ha en portion utan mat tror jag dock blir lite för nischat. Tror då som sagt att det är bättre att ha mat som kan ätas kall och tar liten plats.

min tanke är att dra de ett steg längre, en stridspotion där allt inprincip kan ätas även om soldaten är i rörelse. Kanske rent av dela in det i fem eller fler rätter istället för frukost, lunch och middag. inprincip bara öppna och ät. antingen de är kräm, bar eller färdig macka. inget skall vara större än vad man kan få i sig i några tuggor.

Posted

En Idé vore ju att göra en Insatts dygnspotion.

Visst är det en god idé!

Det är lite av det som är tanken bakom mitt förslag på "stridsportion". En påse som innehåller bars, lite godis, kex mm men också mat i påse som kan ätas kall. Bara att trycka ner i flerbruksficka stor eller ha liggandes i fordonet för att kunna slita upp och riva åt sig något för att höja stridsvärdet snabbt.

Att ha en portion utan mat tror jag dock blir lite för nischat. Tror då som sagt att det är bättre att ha mat som kan ätas kall och tar liten plats.

min tanke är att dra de ett steg längre, en stridspotion där allt inprincip kan ätas även om soldaten är i rörelse. Kanske rent av dela in det i fem eller fler rätter istället för frukost, lunch och middag. inprincip bara öppna och ät. antingen de är kräm, bar eller färdig macka. inget skall vara större än vad man kan få i sig i några tuggor.

Under senaste aret fick vi tilldelat Protein shakes (tror det var fran Gatorade). Laskburksstorlek, 52 gram protein drygt 550 calories och fullmatad med vitaminer, salt och mineraler. Lite trogdrucken (tjock i konsistens)men hyffsat valsmakande (fanns vanilj och jordgubbssmak). Tar inte manga sekunder att kranga ner ett par i magen och naringsmassigt borde man vara laddad for ett tag framover.

Posted

Portioner som inte kräver fältflaska vatten som tillskott kommer "krasha" många fler soldater...

I allmänhet dricks det för lite..Och ett sätt att få mera vätska i kroppen på soldater är att fylla på via fast föda..

Det löser kanske inte allt men det get en hjälp på vägen.

Visst är energikakor bra också, men hur många häller i sig ca 0.5L vatten till det?

Energisoppor kanske skulle vara en lösning, eller proteinsoppa?

Vatten i förpackning= tungt

Tillsätta vatten= lätt förpackning...

Jag går hellre lätt och har lite buffer med mig än tungt utan buffer och måste vara nära trossen..

Sedan är det så att petiga soldater måste lära sig att äta mer av "småsakerna". Det mesta skall vara förbrukat innan nästa måltid 4-6timmar senare..

Posted (edited)

Dricker gör man ur vätskesystemet. Nödvändigheten av att ta av sig (eller ens vara i närheten av) sin stridspackning, fippla fram en kåsa (samt ev. termos), hälla upp varmt eller kallt vatten i denna, hälla i energidrycken, röra om, dricka hela portionen på en gång samt helst skölja ur kåsan ordentligt (i värsta fall rentav diska den) ökar inte direkt förutsättningarna för att få i sig vare sig vätska eller energi. Knapra på en bar och dricka ur slang kan man göra under förflyttning eller till och med i eldställning. Så icke inta upplöst energidryck. I rest my case.

Edited by LeadHead
Posted

Så icke inta upplöst energidryck. I rest my case.

Vad är det för fel att tömma energidrycken tex i en extra fältflaska eller liknande under tiden man intar mat?

Posted

[snipp!]...I rest my case.

Energitoddyn som ingick i norgepåsarna surplades gladeligen under min vinter i norr, skulle jag åka tillbaka skulle jag tillse att mängden söt, varm dryck (vintersoldatens bästa vän jämte sälvantar och värmetröja) var fullgod. Vintertid är det pissenkelt att sköja ur kåsan (det kallas för snö) och känslan i kroppen efter att ha sluppit värma sin dryck i munnen är en trevlig upplevelse. Vätskesystemet är som vanligt smått värdelöst eftersom munstycket ofelbart kommer frysa igen där där gången du glömde att peta tillbaka slangen innanför tröjan, därför använder du vattenflaskan (som hänger i snöre innanför jackan).

Vintertid ökar behovet av både kalorier och vätska, energidrycker/motsvarande gör att man kan tillgodose sig båda. Energidryck har i min erfarenhet även en maskerande effekt på klorerat vatten, också bra.

Posted (edited)

Det är jäkligt gött med varm energidryck ute i snödrivan, jag vet. Men låt mig parafrasera: Är det nödvändigt att ha med både en energidryck, en chokladdryck och dessutom kaffe i en "måltidsportion" (en tredjedels dygnsportion)? Jämfört med mer mat i huvudrätten (bättre energi än druvsockerdryck) alternativt en större eller en extra bar/chokladkaka som kan åka ner i fickorna för senare konsumtion vid tillfälle/behov?

Kex som går sönder och ska kombineras med pålägg i form av makrill eller skum ost/leverpastej/marmelad ska vi inte tala om. Varför inte en "Wasasandwich" (motsv.)?

Edited by LeadHead
Posted

Det är jäkligt gött med varm energidryck ute i snödrivan, jag vet. Men låt mig parafrasera: Är det nödvändigt att ha med både en energidryck, en chokladdryck och dessutom kaffe i en "måltidsportion" (en tredjedels dygnsportion)? Jämfört med mer mat i huvudrätten (bättre energi än druvsockerdryck) alternativt en större eller en extra bar/chokladkaka som kan åka ner i fickorna för senare konsumtion vid tillfälle/behov?

Kex som går sönder och ska kombineras med pålägg i form av makrill eller skum ost/leverpastej/marmelad ska vi inte tala om. Varför inte en "Wasasandwich" (motsv.)?

Skulle det vara möjligt att ha en dryck som går att drick varm och kall som är full med socker och elektrolyter? En sådan dryck i två eller tre olika smaker borde ju kunna reducera två påsar till en. Är det nån som har provat att blanda Loadex i varmvatten?

Angående Waasandwich. Genialt!

Posted

Skulle det vara möjligt att ha en dryck som går att drick varm och kall som är full med socker och elektrolyter? En sådan dryck i två eller tre olika smaker borde ju kunna reducera två påsar till en. Är det nån som har provat att blanda Loadex i varmvatten?

Angående Waasandwich. Genialt!

Dryck, varm och kall, full i socker och andra nyttigheter?

Låter som blåbärssoppa? Kanske en uppdaterad version med lite mineralsalt i?

Wasasandwich suger....

Har fått ut den ett par gånger och den är värre än "norge kex", iofs kanske den smakar mer, men var beredd att äta det mesta i form av ströbröd.

Pansarkex och leverpastej på burk är ett gammalt och väl beprövat mellanmål..

Jag kan förstå att lättjan gillar "färdiglagat, färdigtuggat och snabbt intaget"....

Men inte ens SAS eller Navy Seals strider 24/7... även dom har tid att ta fram kök eller frystorkad påse,

sitta ner 10min och intaga maten...

Posted

Kvitterar med nypponsoppa som brukar vara rätt sockerrik den med :)

Vet inte hur många liter jag sörplade i mig.

Är ju nöt och chokladallergiker så jag bytte bort en hel del chokladdryck för att itne tal om hur mycket nickel jag bytte till mig mot pansarchokladen

Posted

Jag kan förstå att lättjan gillar "färdiglagat, färdigtuggat och snabbt intaget"....

Men inte ens SAS eller Navy Seals strider 24/7... även dom har tid att ta fram kök eller frystorkad påse,

sitta ner 10min och intaga maten...

ingen lagar något i ett OP eller när man har en hundpatrul efter sig. De kan ändå vara trevligt att få i sig något. De får gärna vara något att tugga på.

Med insatts potion menar jag något att äta när situationen är extremt och man befinner sin i fientliga omgivininar. tror jag inte någon vill vara tvungen att ta fram köket.