Jump to content

Recommended Posts

Fick förmånen att testa två övningar från det nya skjutreglementet på vår senaste övningen och tänkte dela med mig av erfarenheterna.
Inlägget är skrivet utifrån vad vi fick testa, inte reglementet. Jag reserverar mig för att mitt guldfiskminne kan ha ställt till med något i texten nedan.

Först och främst det rent praktiska.
RPS:et så långt fram på skenan som möjligt. Detta för att få ett större synfält framåt och underlätta sikte vid snabba skott.
Skjutställning med bröstet rakt mot målet med en lätt framåtlutning och lätt böjda knän. Dels för att visa så mycket som möjligt av skyddsplattan i västen, dels för att bättre kunna ta rekylen.
Armbågarna tight in mot kroppen så att de inte sticker ut och blir bortskjutna.
Knästående som robotställning eller som vanligt fast utan armbågen mot knät.
Liggande rakt bakom vapnet, utan uppdraget knä.
Vapnet laddat under hela skjutpasset, skytten ansvarar själv för att han har tillräckligt med ammo.
Ladda/Patron ur sker i den skjutställningen man befinner sig med vapnet i ofarlig riktning, vilket 99 ggr av 100 är i målterrängen/vallen.
Vid blindavfyring sätts tummen i magasinsföringen för att säkerställa att magasin EJ finns i vapnet.

Efter man skjutit genomförs NUHKK:en. Tack till CP2, 2sharp o 106 för hjälpen med minnet.

Nedkämpad - Målet i skydd. Träffade jag målet?
Utslagen - Är målet utslaget eller behöver jag fortsätta bekämpning?
Hot - Finns det fler hot i målterrängen?
Kontroll - Kontroll av vapen.
Kontroll - Kortoll av flanker och bakåt.

Ställningar
"På bröstet gevär" - Vapnet i remmen runt halsen.
"Gående färdigställning" - Vapnet i händerna med kolven invid axeln.
"Färdigställning" - Vapnet nästan i anläggning, dvs kolven mot axeln och vapnet riktat framåt lätt sänkt. Vapnet osäkrat och observation över siktet. Fingret utanför bygeln.
"Anläggning" - Anläggning med vapnet fortsatt osäkrat och fingret på avtryckaren. Hämta in tryckpunkten på avtryckaren.

Skjutövning 1.
10-15 meter, kommer inte ihåg exakt.
12 sekunder.
3 skott stående på helfigur.
Ner på knä, robotställning, och magasinsbyte. Magasinet skall vara på kroppen efter avslutat moment, får ej läggas på backen.
3 skott på 1/3-figur.
Alla träff för godkänt, har jag för mig om. Övningen skall klaras två ggr innan man går vidare till nästa.

Skjutövning 2.
5 sekunder.
3 skott stående på helfigur med A4-papper på.
Alla träff i A4-pappret för godkänt. Övningen skall klaras två ggr innan man går vidare till nästa.

Min uppfattning
Skjutningen blir roligare med mer "action" och skyttet känns mer tillämpat än tidigare.
Skönt att slippa alla patron ur i tid och otid.
Jag gillar den nya skjutställningen mycket. Kändes naturlig för mig. Vet dock att många hade svårt att få till den. Tilläggas bör att jag har en kortad kolv.
Enda nackdelarna som jag uppfattade var att hylsfångaren är än mer i vägen nu då siktet gör det trångt där framme och att den nya skjutställningen är jobbigare då man inte kan vila med armarna på fickorna i västen, vilket gör att man snabbt blir mör i armarna.
Det sistnämnda går ju dock att träna bort. biggrin.gif

För att få en uppfattning om hur det hela ser ut kan ni kolla på Magpull Dynamics DVD "Art of the Tactical Carbine".

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com
SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.
SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

Disclaimer: THIS CONTENT IS HOSTED BY YOUTUBE, NOT SoldF.com
SoldF.com can not be held responsible for content published on Youtube and linked by our members.
SoldF.com only provides code making it possible to view the links posted by the member in the post.

Edited by henke

NUHKK och att Sara gått och gift sig och numera heter "SARA REKYL" är förutom tummen i magasinsstyrningen ytterligare "nyheter"!

Edit. NUHKK ska det vara och INTE NUKHH somjag först felaktigt skrev. FY på mig!

Edited by CP2

Fick förmånen att testa två övningar från det nya skjutreglementet på vår senaste övningen och tänkte dela med mig av erfarenheterna.

Jag reserverar mig för att mitt guldfiskminne kan ha ställt till med något i texten nedan.

RPS:et så långt fram på skenan som möjligt. Detta för att få ett större synfält framåt och underlätta sikte vid snabba skott.

Skjutställning med bröstet rakt mot målet med en lätt framåtlutning och lätt böjda knän. Dels för att visa så mycket som möjligt av skyddsplattan i västen, dels för att bättre kunna ta rekylen.

Armbågarna tight in mot kroppen så att de inte sticker ut och blir bortskjutna. (skjutställningen blir stabilare för att du får rak handled för att man blir starkare på det viset)

Vapnet laddat under hela skjutpasset, skytten ansvarar själv för att han har tillräckligt med ammo.

Ladda/Patron ur sker i den skjutställningen man befinner sig med vapnet i ofarlig riktning, vilket 99 ggr av 100 är i målterrängen/vallen.

Vid blindavfyring sätts tummen i magasinsföringen för att säkerställa att magasin EJ finns i vapnet.

Ställningar

"Färdigställning" - Vapnet nästan i anläggning, dvs kolven mot axeln och vapnet riktat framåt lätt sänkt. Vapnet osäkrat och observation över siktet. Fingret utanför bygeln.

"Anläggning" - Anläggning med vapnet fortsatt osäkrat och fingret på avtryckaren. Hämta in tryckpunkten på avtryckaren.

Skjutövning 1. (är inte första övningen soldaten gör utan den kommer längre fram i skjutboken)

12 sekunder.

3 skott stående på helfigur.

Ner på knä, robotställning, och magasinsbyte. Magasinet skall vara på kroppen efter avslutat moment, får ej läggas på backen.

3 skott på 1/3-figur.

Alla träff för godkänt, har jag för mig om. Övningen skall klaras två ggr innan man går vidare till nästa.

Skjutövning 2. (samma här utan den kommer längre fram i skjutboken)

5 sekunder.

3 skott stående på helfigur med A4-papper på.

Alla träff i A4-pappret för godkänt. Övningen skall klaras två ggr innan man går vidare till nästa.

Min uppfattning

Skjutningen blir roligare med mer "action" och skyttet känns mer tillämpat än tidigare.

Skönt att slippa alla patron ur i tid och otid. (det har inte med det nya skjutreglementet att göra utan med skjutledaren hur han vill ha det)

Jag gillar den nya skjutställningen mycket. Kändes naturlig för mig. Vet dock att många hade svårt att få till den. Tilläggas bör att jag har en kortad kolv.

Enda nackdelarna som jag uppfattade var att hylsfångaren är än mer i vägen nu då siktet gör det trångt där framme och att den nya skjutställningen är jobbigare då man inte kan vila med armarna på fickorna i västen, vilket gör att man snabbt blir mör i armarna.

Det sistnämnda går ju dock att träna bort. :D

För att få en uppfattning om hur det hela ser ut kan ni kolla på Magpull Dynamics DVD "Art of the Tactical Carbine".

varför skulle det bli trångt där framme vid siktet och älgpungen. hylsfångaren har ju en inbuktning som gör att det blir plats för RP

för er som inte vet det är instinktivskyttet i nya SkjutR en förlängning av närkamputbildningen skjutställningen utgår från samma utgångställning som används där och den är i sin tur en förlängning av hur du hamnar i en naturlig försvarställning när du blir skrämd osv dvs man kryper ihop ,för upp armarna för att skydda kroppen och huvudet, lättböjda ben för att sänka tyngdpunkten för att öka stabiliteten i kroppen

Edited by Blackadder
filmer i quote

Vid blindavfyrning "tummen i magasinssyrningen", dubbelkoll på detta då nuförtiden? Vid "patron ur" skall patronläget undersökas av tummen genom magasinssyrningen, eller har man tagit bort det momentet?

Spontant så är det i mångt och mycket såhär vi har övat de sista 3-5 åren i HV och diverse FBU kurser. Blir intressant att se om jag som vänsterskytt klarar tidsgränsen. Det är bökigt med Ak4 och i tillägg elefantpungen som är i vägen.

Men att vid skytte där Fi är 15m bort lägga tid på att plocka på sig ett magasin låter inte helt bra.. Speciellt då vi saknar tilldelade (bra) magdumpfickor.

Sedan håller jag med om elefantpungens krånglighet när den skall fästas på vapnet. De spelar dock ingen roll då patron ur aldrig görs på tid. Men det är lite småirriterande, måste erkänna det.

Att ha vapnet laddat hela tiden är helt ok, har faktisk gjort så själv flera gånger då säki tillåter det. Men det har berott på vilka som övats.

Men hur styrs omladdning? Fri omladdning under hela tidsperioden från "eld upphör" tills "inta eldställning" kommenderas?

Vid blindavfyrning "tummen i magasinssyrningen", dubbelkoll på detta då nuförtiden? Vid "patron ur" skall patronläget undersökas av tummen genom magasinssyrningen, eller har man tagit bort det momentet?

Ja, det blir dubbelt. Livrem och hängslen såklart...

Spontant så är det i mångt och mycket såhär vi har övat de sista 3-5 åren i HV och diverse FBU kurser. Blir intressant att se om jag som vänsterskytt klarar tidsgränsen. Det är bökigt med Ak4 och i tillägg elefantpungen som är i vägen.

Men att vid skytte där Fi är 15m bort lägga tid på att plocka på sig ett magasin låter inte helt bra.. Speciellt då vi saknar tilldelade (bra) magdumpfickor.

Sedan håller jag med om elefantpungens krånglighet när den skall fästas på vapnet. De spelar dock ingen roll då patron ur aldrig görs på tid. Men det är lite småirriterande, måste erkänna det.

Att ha vapnet laddat hela tiden är helt ok, har faktisk gjort så själv flera gånger då säki tillåter det. Men det har berott på vilka som övats.

Men hur styrs omladdning? Fri omladdning under hela tidsperioden från "eld upphör" tills "inta eldställning" kommenderas?

Under vår skjutning laddade vi gemensamt inför första momentet, sedan var det upp till var och en att vara laddad och ha ammo inför varje moment. Allt avslutades sedan med gemensam patron ur.

Någon som kan hjälpa mig att minnas vad NUKHH:en stod för? Har börjat i förstaposten, men minnet svek...

Livrem och hängslen i detta fall skadar ju inte.

Kom på att vi saknar ännu en pryl utöver magdumpficka som kommer att behövas. Knäskydd! Detta har vi bara sporadiskt fått låna vid övning. Jag har efter sommarkurs på steniga Gotland 2005 skaffat egna men jag är den ende i plutonen som har detta.. Är väl också den ende som har magdumpficka också faktiskt..

Någon som kan hjälpa mig att minnas vad NUKHH:en stod för? Har börjat i förstaposten, men minnet svek...

Fylltratt.. jag editerar mig själv...

Nedkämpad

Utslagen

Hot

Kolla Vapen

Kolla Flanker

Tror jag väl [igen]... ?

Knäskydd is the shit, likaså magdump. Förhoppningsvis blir det ordinarie reglemeterad mtrl. som kommer alla tillgodo inom en snar framtid. Om inte annat är det utan tvekan en bra investering.

Edited by 2Sharp

Livrem och hängslen i detta fall skadar ju inte.

Kom på att vi saknar ännu en pryl utöver magdumpficka som kommer att behövas. Knäskydd! Detta har vi bara sporadiskt fått låna vid övning. Jag har efter sommarkurs på steniga Gotland 2005 skaffat egna men jag är den ende i plutonen som har detta.. Är väl också den ende som har magdumpficka också faktiskt..

Skyddsglasögon krävs också eftersom vissa övningar, tex eldavbrottsövningarna, görs utan hylsfångare (medgivandet för detta innebär minst 1 m lucka mellan skyttarna och skyddsglasögon på)

NUHKK är det faktikst.....Nere? Utslagen? Händer? Kontroll! (Vapen) Kontroll (Flanker)

Edited by CP2

Går mkt tid i telefonkö idag så jag har tid att hänga här :D

Så man inför äntligen eldavbrottsövningar utan hylsfångaren. Då kunde vi väl ha fått skyddsglasögonen när vi fick ak4b så hade det sparats pengar då hylsfångaren inte hade behövts modifieras.. För det tog nått år extra att få ut pungen och i mellantiden sköt vi utan.

Skyddsglasögon krävs också eftersom vissa övningar, tex eldavbrottsövningarna, görs utan hylsfångare (medgivandet för detta innebär minst 1 m lucka mellan skyttarna och skyddsglasögon på)

Det som gäller är 5 m mellan skyttarna och att skyttarna har skyddsglasögon detta för AK4B

NUHKK är det faktikst.....Nere? Utslagen? Händer? Kontroll! (Vapen) Kontroll (Flanker)

Det som står i FU SkjutR Ak ubil 7 är:

NUH - Kolla vapen - Kolla flanker

där NUH är

Nere = Skydd

Utslagen = ligger orörlig eller skadad

Hot = händer och vapen inte synliga

Ställningar

De som finns i FU SkjutR Ak ubil 6 är:

Med två händer:

Grundställning

Posts ställning

Mynning upp vänster huvud

Mynning upp höger huvud

Med en hand:

På höften mynning fram

Längs benet

Bakom benet

Tummen i magasinsstyrningen är inget nytt för det här reglementet, utan är flera år gammalt. Bra att man gör likadant med alla vapen, även om det känns lite onödigt i vissa fall.

Finns det övningar anpassade för Ak4B eller kör man samma (med samma krav) som för Ak5C?

Mig veterligen är det samma som för AK5, vi fick som sagt bara prova på och hur mycket som inte gicks igenom vågar jag inte spekulera i.

Jag har bara skrivit vad vi fick göra och testa. Jag har själv inte läst något reglemente.

Körs allt på kort avstånd numera eller blir det fortfarande nötande på 100m's vallen ?

Som jag fattade det är det mest korta avstånd, 10-30 meter, men det finns även med moment på längra avstånd.

Kortfattat så börjar man nära och lär in grundsikte, vapenrörelser samt snabbhet, långt därefter tillkommer precision och 100metersvallen.

I avvaktan på hur MSS/HvSS m fl lyckas misshandla en anpassning till skytte med ak4b så är det rimligt att tänka sig att automateldsövningarna och enhandsövningarna utgår i någon grad.

Edited by Munin

I magpuls filmsnuttar lyser långa tunga 7,62mm vapen lite med sin frånvaro....

Går det att planka det hela rakt av för Ak4 eller behövs det justeringar i skjutställningar mm för att få till det?

Jag ser lite med skräckblandad förtjusning fram mot att prova det nya utbsättet.

Frågan är bara om man från HvSS sida, som Munin påpekar, hinner lägga sig i och förklara att man vill ta fram en egen variant som då riskerar att inte bli lika holistisk.....

Ang skjutning utan hyllsfångare med AK4B så finns det SäkI som reglerar detta...

SäkI Ehv/Pv, kapitel 3 Särskilda bestämmelser för vissa vapen

6. Hylsfångare och hylsbuffert. – Vid skjutning med ak 4 skall hylsfångare och hylsbuffert användas.

Vid skjutning med ak 4 B skall enbart hylsfångare användas.

Vid felfunktion får kontrollskjutning göras utan hylsfångare på order av övningsledaren

SäkI Ehv/Pv, kapitel 4 Särskilda bestämmelser för vakttjänst

2. Automatkarbin 4. – Vid vakttjänst med ak 4 och ak 4B skall vapnet vara försett med säkringsbleck. Hylsfångare skall inte användas.

Så kan nu någon visa ytterligare bestämmelser i säki rörande AK4B och hylsfångare kan ni kontakta mig...

Och från SäkI G Kap1

11. Innehåll. – SäkI innehåller bestämmelser för verksamhet med vapen, ammunition, fordon, drivmedel m m under utbildning och övningar samt för förvaring och transport av brandfarliga och explosiva varor under fältmässiga övningar och transport av farligt gods under utbildning och övning.

När vissa vapen eller viss ammunition anges, innefattar detta alla typutföranden av dessa vapen/denna ammunition, även om det inte angivits särskilt.

12. SäkI och övriga publikationer. – Det exercismässiga handhavandet av materielen framgår av Försvarsmaktens stabspublikationer samt av Försvarets materielverks materielpublikationer. Dessa inkluderar säkerhetsbestämmelser för stridsverksamhet. I SäkI föreskrivs därutöver de åtgärder som skall vidtagas för att förbygga ohälsa och olycksfall vid utbildning och övningar inom Försvarsmakten.

18. Undantag från SäkI. – Chefen för Försvarsmaktens säkerhetsinspektion får besluta undantag från SäkI föreskrifter. Berör sådant beslut svenska lagar, förordningar eller annan svensk myndighets föreskrifter, skall samråd med berörd myndighet inhämtas.

så var i säki regleras detta med 1m eller 5m lucka och skyddsglasögon för Ak4 skyttar?

Kortfattat så börjar man nära och lär in grundsikte, vapenrörelser samt snabbhet, långt därefter tillkommer precision och 100metersvallen.

I avvaktan på hur MSS/HvSS m fl lyckas misshandla en anpassning till skytte med ak4b så är det rimligt att tänka sig att automateldsövningarna och enhandsövningarna utgår i någon grad.

När jag gick SkjutR Ny utb. så fick jag intrycket att det kan varieras, dvs du måste inte börja med snabbskytte och sedan ta precisionsskyttedelen. Man kan lika gärna göra tvärtom.

Båda delarna har dock med ställningsbyte samt vapenhantering som en naturlig del.

I magpuls filmsnuttar lyser långa tunga 7,62mm vapen lite med sin frånvaro....

Går det att planka det hela rakt av för Ak4 eller behövs det justeringar i skjutställningar mm för att få till det?

Jag ser lite med skräckblandad förtjusning fram mot att prova det nya utbsättet.

Frågan är bara om man från HvSS sida, som Munin påpekar, hinner lägga sig i och förklara att man vill ta fram en egen variant som då riskerar att inte bli lika holistisk.....

Min uppfattning är att det inte är spikat hur det kommer att se ut, en anpassning kan ju utan tvekan vara lämplig.

Min gissning är att det kommer att stötas och blötas innan det är hugget i sten hur man skall nyttja SkjutR Ny fullt ut.

Oavsett så är jag övertygad om att det är en klar förbättring jämfört med PEK'en. Ex: fokus på snabba, korta avstånd, mycket vapenhantering samt att detaljstyrningen släppts.

Hade man bara skrotat kontrolldonet också hade jag varit extra mycket glad.. :happy:

...

Bara några detalj frågor angående ställningarna...

- "Robotställning" är det samma ställning som bl.a. används vid Pskott?? (båda knän på marken, rak rygg, se SoldF kap 2 sid 52) Förstår inte riktigt poängen med denna ställningen när man använder AKX.

- Får man nu "välja" att ha armbågen an mot knät när man är i knästående ställning?? Använder man 7,62mm så har man kanske inte så mycket å välja på, blir lite svårt i längden, AK5 har ju knappt någon rekyl + att det kan bli lättare för vissa i denna ställning och det blir snabbare i "snabba lägen".

- Liggandes rakt bakom vapnet, m.a.o samma ställning som liggandes med psg90??

Den nya SkjutR, är den anpassad för både AK5 & 4, FM som HV??

Kanske OT; Någon mer än bara jag som finner instinktivskytte med AK4B svårt/jobbigt, jämfört med AK5?? Främst p.g.a RPS:en.

Övningen som beskrivs först passar in på Övning 10.

Citat från Skjut R AK4B utgivet av HVSS 2009 02 16

"Övning 10. Omladdning från väst.

Mål: 1/1 fig + 1/3 fig. Varje figur ska ha ett papper i storlek av en A4 påklistrat

Ställning: Stående grundställning - knästående.

Antal skott: 3 ptr stående omladdning 3 ptr knästående.

Tid. 12 sek

Träff: alla skott inom A4an i figuren

Fokus: Ställning och avfyrning

Genomförande.

Tidsskjutning på Kommando

(färdigställning-5 sek-eld-eldupphör sista tre sekunderna)

-Stående 3 skott mot 1/1 figuren.

-Omladdning.

-Knästående 3 skott mot 1/3

-NUHKK"

Det här med magasinen tillbaka på kroppen är inget krav enligt skjutR men det är klart det är synd att omvandla Ak4 an till en enkelskottsbössa efter man lämnat alla sina magasin på marken längre tillbaka. Alltså magasin tillbaka på kroppen innan övningen är genomförd (innebär att man kan stoppa på sig magasinen när man genomför NUHKK)

I övning 31 och 32 genomförs eldgivningen som automat eld, mål är att man ska kunna kontroller sitt vapen och mängden skott man avger, samt att du träffa figuren/figurena.

SARA Rekyl och NUHKK enligt Skjut R AK4B

Ställning (naturlig kampställning), Andning, Riktning, Avfyrning, Rekylupptagning (så att du snabbt kan avge ytterligare eld efter första skotten)

N - är målet nere? skydd?

U - är målet utslaget? ligger orörligt eller skadad?

H - utgör målet ett hot? var är målets händer och vapen? (glöm ej att en sårad fiende kan ha andra vapen så som handgranater)

K - Kontrollera eget vapen, Eldavbrott? Magasinsbyte? Omladdning?

K - Kontrollera Flankerna,Nya mål? var är dina kamrater? Bryt ditt tunnelseende titta runt dig.

Roliga övningar, men krävande. Du bär ditt vapen laddat hela tiden och det är som verkliga livet, din uppgift att se till att du har tillräcklig ammunition på dig.

Tänk säkerhet: Var pekar mitt vapens MYNNING, FINGRET utanför varbygeln fram tills vapnet riktas mot mål, SÄKRINGEN rätt ställd.

bryt skjutbane tänket. Bli van med att bära ammunition i alla magasin, hitta rätt placering av dina fickor på västen, mm.

Mycket att säga men det är bättre att en utbildad/certifierad skjutledare får visa istället. Har man inte blivit certifierad så får man inte utbilda i det nya Reglementet.

En annan nyhet är att skjutledaren måste bära samma utrustning som alla andra, eftersom han/hon ska visa och förevisa hur övningarna ska gå till. Kräver en del träning av oss som ska vara skjutledare för att klara alla krav.

När jag gick SkjutR Ny utb. så fick jag intrycket att det kan varieras, dvs du måste inte börja med snabbskytte och sedan ta precisionsskyttedelen. Man kan lika gärna göra tvärtom.

Eftersom snabbskyttedelen börjar med rödpunktsiktet bortmonterat kan det ju vara logiskt att göra det innan man börjar skjuta precision (och skottställer). Å andra sidan borde det kanske räcka med att man "stänger av" RPS, även om det inte står så i reglementet.

Hade man bara skrotat kontrolldonet också hade jag varit extra mycket glad.. :happy:

Jag också. Satan vad svårt det är att lära sig att inte haka upp mekanismen och använda lillfingret, det sitter ju i ryggmärgen, men eftersom man tydligen ska använda sistaskottsspärren förstår jag varför. Felaktigt användande av sistaskottspärren i kombination med bristande kontroll av patronläge och låda har dessutom lett till ett antal vådaskott, trots tummen i magasinsstyrningen.

Ang skjutning utan hyllsfångare med AK4B så finns det SäkI som reglerar detta...

SäkI Ehv/Pv, kapitel 3 Särskilda bestämmelser för vissa vapen

6. Hylsfångare och hylsbuffert. – Vid skjutning med ak 4 skall hylsfångare och hylsbuffert användas.

Vid skjutning med ak 4 B skall enbart hylsfångare användas.

Vid felfunktion får kontrollskjutning göras utan hylsfångare på order av övningsledaren

SäkI Ehv/Pv, kapitel 4 Särskilda bestämmelser för vakttjänst

2. Automatkarbin 4. – Vid vakttjänst med ak 4 och ak 4B skall vapnet vara försett med säkringsbleck. Hylsfångare skall inte användas.

Så kan nu någon visa ytterligare bestämmelser i säki rörande AK4B och hylsfångare kan ni kontakta mig...

Och från SäkI G Kap1

11. Innehåll. – SäkI innehåller bestämmelser för verksamhet med vapen, ammunition, fordon, drivmedel m m under utbildning och övningar samt för förvaring och transport av brandfarliga och explosiva varor under fältmässiga övningar och transport av farligt gods under utbildning och övning.

När vissa vapen eller viss ammunition anges, innefattar detta alla typutföranden av dessa vapen/denna ammunition, även om det inte angivits särskilt.

12. SäkI och övriga publikationer. – Det exercismässiga handhavandet av materielen framgår av Försvarsmaktens stabspublikationer samt av Försvarets materielverks materielpublikationer. Dessa inkluderar säkerhetsbestämmelser för stridsverksamhet. I SäkI föreskrivs därutöver de åtgärder som skall vidtagas för att förbygga ohälsa och olycksfall vid utbildning och övningar inom Försvarsmakten.

18. Undantag från SäkI. – Chefen för Försvarsmaktens säkerhetsinspektion får besluta undantag från SäkI föreskrifter. Berör sådant beslut svenska lagar, förordningar eller annan svensk myndighets föreskrifter, skall samråd med berörd myndighet inhämtas.

så var i säki regleras detta med 1m eller 5m lucka och skyddsglasögon för Ak4 skyttar?

Det anges i SÄKINSP 2008-09-18,14990:76146, Beslut om undantag från Säk I 2008.

Du kan få tag i denna genom din utbildningsgrupp.

För att få utbilda i det nya skjutR AK4B så måste man även vara utbildad och certifierad för detta efter utbildning, De skjutledare som inte är det får utbilda enligt PEK. Kraven är högre i det nya.

Vänligen

Charlie Spartan

...

Bara några detalj frågor angående ställningarna...

- "Robotställning" är det samma ställning som bl.a. används vid Pskott?? (båda knän på marken, rak rygg, se SoldF kap 2 sid 52) Förstår inte riktigt poängen med denna ställningen när man använder AKX.

- Får man nu "välja" att ha armbågen an mot knät när man är i knästående ställning?? Använder man 7,62mm så har man kanske inte så mycket å välja på, blir lite svårt i längden, AK5 har ju knappt någon rekyl + att det kan bli lättare för vissa i denna ställning och det blir snabbare i "snabba lägen".

- Liggandes rakt bakom vapnet, m.a.o samma ställning som liggandes med psg90??

Den nya SkjutR, är den anpassad för både AK5 & 4, FM som HV??

Kanske OT; Någon mer än bara jag som finner instinktivskytte med AK4B svårt/jobbigt, jämfört med AK5?? Främst p.g.a RPS:en.

Nej jag kollade upp denna frågan om skjutställningar med Ansvarig på HVSS (namn ska inte anges på nätet) och skjutställningen är inte exakt mer än stående skjutställning (utgångsläge kampställning). Knästående går lika bra med den vanliga som robot ställning, själv så anser jag att robotställningen gör en mer sårbar och instabil, man har svårare att komma upp och förflytta sig snabbt om man skulle behöva detta.

Målsättningen är att du ska vara stabil så du kan ta upp rekyl och kunna skjuta snabbt och träffa bra, att du snabbt kommer in i ställningen och att du snabbt kommer upp ur den när du behöver förflytta dig.

Nej jag kollade upp denna frågan om skjutställningar med Ansvarig på HVSS (namn ska inte anges på nätet) och skjutställningen är inte exakt mer än stående skjutställning (utgångsläge kampställning). Knästående går lika bra med den vanliga som robot ställning, själv så anser jag att robotställningen gör en mer sårbar och instabil, man har svårare att komma upp och förflytta sig snabbt om man skulle behöva detta.

Målsättningen är att du ska vara stabil så du kan ta upp rekyl och kunna skjuta snabbt och träffa bra, att du snabbt kommer in i ställningen och att du snabbt kommer upp ur den när du behöver förflytta dig.

Exakt!! Men nämner dom något av detta i SkjutR tro??

Robotställning med AK4?? väldigt skeptisk, vem kom ens på detta :happy:

Robotställning med AK4?? väldigt skeptisk, vem kom ens på detta :happy:

I det nya skjutreglementet så anger ganska exakt hur stående eldställning ser ut, MEN knästående säger man utan att ange att det är annan ställning än knästående (normal)man menar.

Var man fått robotställning från vet jag inte, och med tanke på att detta nya reglemente tränar oss i strid på korta avstånd 10-15 m så anser jag det ytters dumt att gå ner i en ställning som man har svårt att komma upp ur. Det är strid vi tränar oss för.

Robotställning med AK4?? väldigt skeptisk, vem kom ens på detta :banghead:

Den fördelen som finns med båda knäna i marken är att det går snabbt att komma ner och i anläggning samt att jag blir rörligare i sida. Jag behöver bara sjuka ihop och sätta i knäna så är jag i anläggning igen och det är smidigt att växla mål både åt höger och vänster. För att få en bättre rekylupptagning så får jag luta mig lite framåt precis som i stående. Skall jag ner på ett knä så krävs en lite långsamare förflyttning samt att jag blir lite mer låst vad gäller sidoförflyttningen. Sen håller jag med om att man inte är lika snabb upp igen.

Edited by Fk Lundquist

Robotställningen funkar fint med ak4 som andra redan nämner här. Att lyfta armbågen från knät och skjuta funkar även det vid snabba lägen.

Hur lång är beräknad utbildning att gå från PEK till att bli licensierad i nya reglementet?