Jump to content

Recommended Posts

Knästående skytte hanteras enligt SkjutR_Ak/Ak5c på 2 sätt (förutsatt att 2handsgrepp används och inget annat påverkar).

Vid snabbskytte lärs det ut att använda samma handgrepp som vid stående skytte (armbågarna in mot kroppen osv), vilken ställning som intas med underkroppen är upp till den enskilde med hänsyn tagen till terräng m m (är det bäst med foten bakom örat så kör på det).

Att betänka är att efter viss träning med det nya systemet kan förflyttning i djup/sida och mellan olika kroppsställningar ske under egen eldgivning, vilket inte direkt premierar byte av handgrepp.

Vid precisionsskytte rekommenderas armbågsstödet, och därmed benställningen, från PEKsystemet (armbågarna fortfarande mot kroppen).

 

@ Charlie Spartan

Systemet sträcker sig längre ut än 15m och hastighet är i första hand prioriterat, du får gärna gå ner i knästående ställning enligt PEK bara du klarar träff/tidkraven.

Angående övning 31 resp. 32:

Menar du på fullt allvar att ni stående skjuter 6-15 skott i följd från axeln med ak4b och träffar 3 separerade mål i en skur?! Respekt.

Eller är det en ändring från ursprungsreglementet där till bruk av tidigare mejningsställning enligt PEK och/eller flera eldskurar?

 

Angående robotställning, automateld mm:

SkjutR_Ak är en del i en ny helhetslösning sannolikt utvecklat med AK5C/D i åtanke (och främre grepp i synnerhet) därav fungerar en del ställningar inte helt smärtfritt med ett vapen som användes i lumpen av dagens soldaters farfar.

 

 

Ovanstående bör läsas mot bakgrund att lokala regler och instruktörs hittepå över landet har en förmåga att få all militär utbildning, inklusive instruktörsutbildning, att skilja sig över tid och rum.

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Robotställningen funkar fint med ak4 som andra redan nämner här. Att lyfta armbågen från knät och skjuta funkar även det vid snabba lägen.

 

Hur lång är beräknad utbildning att gå från PEK till att bli licensierad i nya reglementet?

 

 

Om det fungerar bra med robotställningen för en individ så då ska han skjuta så, men fungerar knästående bra så kör man med det, det viktiga är att man klarar kraven och hanterar sitt vapen på ett kontrollerat och säkert sätt. Tänk Strid!

 

För vår skjutinstruktörs grupps del så har vi genomfört en utbildningshelg redan och nu i början av Juni genomför vi en andra helg. Till det så har vi uppmanats att öva individuellt ensamma på skjutbana.

 

I skjutreglementet så ingår ett antal övningar där man tilllämpar godkända avsteg från SÄKI, därav är vår individuella skicklighet avgörande för att bli certifierade.

 

Svar på din fråga är: till man uppnår rätt nivå i färdighet och kunskap.

Link to comment
Share on other sites

Kompletterande instruktörsutbildning ligger på ca 40h för Ak5c samt enligt charlie spartans uppgifter om 2 helger ett likvärdigt tidsuttag för ak4b.

Det förutsätts å andra sidan att du besitter goda skyttekunskaper redan innan kursen.

 

Charlie spartans svar ovan om hur lång tid det tar att lära sig det nya reglementet som skytt kan förmodligen inte preciseras bättre än vad han gjort. Personligen kommer jag att få nöta många timmar till med att inte säkra innan NUHKK och vid förflyttning/ställningsbyte.

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Knästående skytte hanteras enligt SkjutR_Ak/Ak5c på 2 sätt (förutsatt att 2handsgrepp används och inget annat påverkar).

Vid snabbskytte lärs det ut att använda samma handgrepp som vid stående skytte (armbågarna in mot kroppen osv), vilken ställning som intas med underkroppen är upp till den enskilde med hänsyn tagen till terräng m m (är det bäst med foten bakom örat så kör på det).

Att betänka är att efter viss träning med det nya systemet kan förflyttning i djup/sida och mellan olika kroppsställningar ske under egen eldgivning, vilket inte direkt premierar byte av handgrepp.

Vid precisionsskytte rekommenderas armbågsstödet, och därmed benställningen, från PEKsystemet (armbågarna fortfarande mot kroppen).

 

@ Charlie Spartan

Systemet sträcker sig längre ut än 15m och hastighet är i första hand prioriterat, du får gärna gå ner i knästående ställning enligt PEK bara du klarar träff/tidkraven.

Angående övning 31 resp. 32:

Menar du på fullt allvar att ni stående skjuter 6-15 skott i följd från axeln med ak4b och träffar 3 separerade mål i en skur?! Respekt.

Eller är det en ändring från ursprungsreglementet där till bruk av tidigare mejningsställning enligt PEK och/eller flera eldskurar?

 

Angående robotställning, automateld mm:

SkjutR_Ak är en del i en ny helhetslösning sannolikt utvecklat med AK5C/D i åtanke (och främre grepp i synnerhet) därav fungerar en del ställningar inte helt smärtfritt med ett vapen som användes i lumpen av dagens soldaters farfar.

 

 

Ovanstående bör läsas mot bakgrund att lokala regler och instruktörs hittepå över landet har en förmåga att få all militär utbildning, inklusive instruktörsutbildning, att skilja sig över tid och rum.

 

Bra skrivet håller med dig i mycket.

 

Övning 31 är från stående färdigställning och syftet är att lära sig kontrollera sin eldgivning i automat, man skjuter på kommando 1, 2, 3 och 4 skott vilket innebär att man måste lära sig släppa avtryckaren snabbt, Avstånd är 10 meter, Målet är 1/1 figur och kravet är alla skott träff i målet.

 

Övning 32 är Mejning mot tre fallmål, på 10 meter, kravet är att 2 av 3 mål ska vara nere/träffade, Ställning är stående, eftersom Ak4 är ett mer kraftfullt vapen så behöver man byta till den gamla mejningsmetoden annars skjuter man bara håll i luften ovan målet. Att byta ställning till mejning går för en van skytt väldigt snabbt.

Eldgivning sker även här på kommando 6, 8 och 10 skott,

 

Angående om att Ak4 an är ett gammalt vapen, faktum är så är alla dagens vapen rätt gamla i tekniken även ak5 an, det som är nytt är vilka tillbehör man har tillfört vapnen. LaserIRpek, rödpunktssikte, ficklampa, kolv mm. Baskonstruktionen är dock densamma. Det är bra att ha vapen av olika prestanda, där det ena inte fungerar bra kan det andra göra ett mycket bättre jobb.

 

Sätt ett rödpunktsikte på en Kpist M45B så ska du se hur potent vapen du har i MOUT och ut till 150 meter, bättre än Min gamla M4 i US Army, smidig lätthanterligt och träffsäkert även i 5 skotts eldskurar. Dock så upphör fördelarna med avståndet, precis som med Ak5C/D.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Är det någon som vet hur det går med skjututb inom hv med det nya reglementet?

 

Kommer det att ske någon utbildning alls eller fortsätter vi att skjuta på som vanligt ute i stugorna?

Livgardesgruppen kommer utbilda sina skjutinstruktörer enl nya reglementet under 2010, för vidare spridning ut i leden.

 

/CQ1

Link to comment
Share on other sites

I Halland har vi folk på förbanden som är under utbildning till instruktör, samt att det finns instruktörer på LV6. Vet dock inte hur långt de våra har kommit i sin utbildning. Ev. så är de t.o.m. klara.

 

I vilket fall så har vi redan börjat med nya PEKen. Körde de första fem övningarna plus två andra under vår KFÖ. De första är på 5-10 meter, kommer inte ihåg, och utan rödpunksiktet igång. Bara att skjuta i pipans förlängning. Sen körde vi en övning med 3 skott stående, magasinsbyte och 3 skott knästående, samt en övning med 5 skott under gång. Jag kan säga att det är fruktansvärt roligt skytte.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Är det någon mer som har fått skjuta det nya sättet??

Man skall ha kolven i bröstet och böja benen och rygg??

någon mer som har erfarenhet av detta sett att skjuta???

Från http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=45204

Är det någon mer som har fått skjuta det nya sättet??

Man skall ha kolven i bröstet och böja benen och rygg??

någon mer som har erfarenhet av detta sett att skjuta???

 

Nån mer än jag som har missat att detta ingår i SkjutR? Varför låstes nämnda tråd med hänvisning hit när "kolven i bröstet" inte har nån koppling alls till ämnet i den här tråden? Och är det någon som vet vart påhittet med axelstödet mot sternum egentligen kommer ifrån? Jag minns en värmländsk hemvärnsofficer som nämnde den här tekniken nån gång ungefär år 2003, men sen dess har jag inte stött på nåt liknande. Förrän häromdan, dvs, då jag läste det här: http://hemvarnet.se/varmlands_ostra/?actio...et;nyhetid=6861

Link to comment
Share on other sites

Jo, frågan "kolven i bröstet" har visst koppling till det nya sättet att skjuta och därmed också utbildningen dvs PEK:en.

Nu är det inte så "nytt" längre dock eftersom metoderna i nya PEK-reglementet är framtagna under flera år och skjutningarna i den har bedrivits ett bra tag.

 

/Krook

Blågul

Link to comment
Share on other sites

@berx:

 

Det handlar om att få så mycket kropp som möjligt bakom bössan för att bättre kunna ta upp rekylen. Kolven skall därför placeras mer mitt i bröstet än ut mot axeln. Böjda ben och rygg handlar om att man skall böja på knäna och lätt luta sig framåt för att stå stadigare och bättre ta upp rekylen. Allt detta för att kunna skjuta snabbare med bra träffbild.

Link to comment
Share on other sites

@berx:

 

Det handlar om att få så mycket kropp som möjligt bakom bössan för att bättre kunna ta upp rekylen. Kolven skall därför placeras mer mitt i bröstet än ut mot axeln. Böjda ben och rygg handlar om att man skall böja på knäna och lätt luta sig framåt för att stå stadigare och bättre ta upp rekylen. Allt detta för att kunna skjuta snabbare med bra träffbild.

 

Inte helt riktigt beskrivit.

 

Rätt ställning är Kampställning som den som lärs ut i närstridsträning dvs en naturlig ställning som vi tar när vi ska försvara oss mot hot.

 

Var kolven hamnar är individuellt, vi är alla olika kroppsmässigt och därmed saknar det betydelse vart exakt man sätter kolven. Vad som är viktigt är ens stabilitet så man lätt kan ta upp rekylen och kan avlossa sitt nästa skott snabbt.

 

Allt snack om att kolven ska sitta mitt i bröstet är en skröna som smygit sig in i bland oss skjutinstruktörer, Jag tog upp frågan för ett år sedan med personen som var med och skrev reglementet Skjut R AK4B, en officer på HVSS och svaret jag fick var att det saknar betydelse, vad som är intressant är att skytten har en stabil skjutställning och att skytten tar upp rekylen bra och avlossar sitt nästa skott rätt samt träffar sitt mål.

Link to comment
Share on other sites

Är det mig det är fel på eller är det bara jag som tycker det blir fel och inbjuder till missförstånd när man säger "nya PEK'en" om det nya skjutreglementet? Det är ju inte, ännu, PEK, utan egentligen bara "E".

 

"SkjutR Ak/SkjutR Ny" känns mer rätt och riktigt och man slipper/minimerar ihopblandning med ex: det gamla jaktskottsförfarandet.

 

Kanske är det mest jag som bara har för mycket tid över för tillfället?? :navy:

Link to comment
Share on other sites

@berx:

 

Det handlar om att få så mycket kropp som möjligt bakom bössan för att bättre kunna ta upp rekylen. Kolven skall därför placeras mer mitt i bröstet än ut mot axeln. Böjda ben och rygg handlar om att man skall böja på knäna och lätt luta sig framåt för att stå stadigare och bättre ta upp rekylen. Allt detta för att kunna skjuta snabbare med bra träffbild.

 

Inte helt riktigt beskrivit.

 

Rätt ställning är Kampställning som den som lärs ut i närstridsträning dvs en naturlig ställning som vi tar när vi ska försvara oss mot hot.

 

Var kolven hamnar är individuellt, vi är alla olika kroppsmässigt och därmed saknar det betydelse vart exakt man sätter kolven. Vad som är viktigt är ens stabilitet så man lätt kan ta upp rekylen och kan avlossa sitt nästa skott snabbt.

 

Allt snack om att kolven ska sitta mitt i bröstet är en skröna som smygit sig in i bland oss skjutinstruktörer, Jag tog upp frågan för ett år sedan med personen som var med och skrev reglementet Skjut R AK4B, en officer på HVSS och svaret jag fick var att det saknar betydelse, vad som är intressant är att skytten har en stabil skjutställning och att skytten tar upp rekylen bra och avlossar sitt nästa skott rätt samt träffar sitt mål.

 

 

Så vi säger samma sak, fast med olika ord...

 

Det jag menade med att kolven skall därför placeras mer mitt i bröstet än ut mot axeln är inte att kolven skall sitta mitt i bröstbenet, utan att den skall placeras mer mot mitten för att få mer kött bakom kolven.

Link to comment
Share on other sites

Är det mig det är fel på eller är det bara jag som tycker det blir fel och inbjuder till missförstånd när man säger "nya PEK'en" om det nya skjutreglementet? Det är ju inte, ännu, PEK, utan egentligen bara "E".

 

"SkjutR Ak/SkjutR Ny" känns mer rätt och riktigt och man slipper/minimerar ihopblandning med ex: det gamla jaktskottsförfarandet.

 

Kanske är det mest jag som bara har för mycket tid över för tillfället?? B-)

 

 

PEK står för Pansarskott, Eldhandvapen och Kulsprutor så du har helt rätt i att E (eldhandvapen) är det enda som kan användas.

 

Rätta namnet är Skjut R AK4B

 

MEN Pansarskott och Kulsprutor finns kvar så även skjutning på långa avstånd, Det måste vi fortsätta öva.

 

Skjut R AK4B Korta närstridsavstånd snabba MOUT situationer, dueller, mm.

PEK Förbereda eldställningar, som vid försvar, eldöverfall, mm.

 

Båda reglementen har sin användning.

Edited by Charlie Spartan
Link to comment
Share on other sites

Rätta namnet är Skjut R AK4B

Jaså? Har hemvärnet någon egen hittepålösning igen?

 

De som getts ut av MSS är:

SkjutR FM Del 1 Grunder

SkjutR Automatkarbin ÖFT

SkjutR Ak Skjutbok

 

Dessa gäller både Ak4B och Ak5, sedan finns ju SoldR Mtrl Vapen och liknande som beror på vapentyp.

Link to comment
Share on other sites

Rätta namnet är Skjut R AK4B

Jaså? Har hemvärnet någon egen hittepålösning igen?

 

De som getts ut av MSS är:

SkjutR FM Del 1 Grunder

SkjutR Automatkarbin ÖFT

SkjutR Ak Skjutbok

 

Dessa gäller både Ak4B och Ak5, sedan finns ju SoldR Mtrl Vapen och liknande som beror på vapentyp.

 

Ja, men reglemtet anger också att vissa anpassade tillämpningar kan behöva göras för respektive vapensystem. (ungefär så står det, kan det inte ordagrant). Så HV (som enda förband med ak4b har troligen anpassat delar av det hela. Så uppgavs på instruktörsutbildningen, men jag kommer inte ihåg vad som rekomenderades av anpassningar.

 

Så svaret är väl att HV har en egen "hittepålösning", eller är jag helt fel ute nu? (igen B-) )

Link to comment
Share on other sites

Samma skjutreglemente ak används mig veterligen vid skytte med Ak4B såväl som Ak5C.

Precis som för Ak5C är reglementet för Ak4B anpassat för de begränsningar och möjligheter respektive vapen besitter.

 

 

Rättar mig själv ovan angående knästående skjutställningar med reservation för vidare ändringar i reglementet (Ak4B).

 

3 knästående standardvarianter vid snabbskytte lärs ut idag.

1. knästående som tidigare, dock med armstöd mot bröst istället för knä.

2. robotställning.

3. sittande på huk (a k a bajsmannen), fötterna brett isär, långt ner med kroppen, bröstet framskjutet.

Link to comment
Share on other sites

MEN Pansarskott och Kulsprutor finns kvar så även skjutning på långa avstånd, Det måste vi fortsätta öva.

Utan tvekan, min uppfattning är att när jag gick intruktörs utb. så fanns där även övningar på längre håll. Det enda som skiljde dem då från gamla PEK relementet var inblandningen av div. rörliga övningar, dvs inte bara ligga på vallen och skjuta utan ex: ställningsväxlingar och magasinsbyten.

 

Om jag inte minns fel nämndes också att det inte var 100% klart hur det skulle se ut, de reglementen vi hade var ju kopierade häften...

 

Kan tyckas det är en småsak men jag tycker att det är viktigt att hela FM har en gemensam grund att utbilda på, det är för ofta samma sak utbildas olika på lite beroende på vilket regemente eller vilken flottilj du hamnar på, gör du inte som man valt att göra där du är gör du fel och måste helt plötsligt lära om = sämre möjlighet att utvecklas i ditt skytte/vapenhanteringsåtgärder/pf.

 

Ett exempel är hur du "skall" hantera magasin, med höger eller vänster hand om du är högerskytt. Jag har fått "skäll" för att jag haft höger hand på pistolgreppet och bytt med vänster hand och "tvingats" byta hela kittet och fippla med att byta med höger hand.

Svammel tycker jag och fokus borde vara,. som det är nu, att det är mynning - finger - säkring som är fokus, skit-sak-samma hur folk byter magasin.

(givetvis bör man vid utb. på totala gröngölingar ha ett initialt standardförfarande)

 

Rätta namnet är Skjut R AK4B

Jaså? Har hemvärnet någon egen hittepålösning igen?

 

De som getts ut av MSS är:

SkjutR FM Del 1 Grunder

SkjutR Automatkarbin ÖFT

SkjutR Ak Skjutbok

 

Dessa gäller både Ak4B och Ak5, sedan finns ju SoldR Mtrl Vapen och liknande som beror på vapentyp.

Har du, eller någon, sett dem i snygga och prydliga reglementen? Jag har bara hört att de är "på gång"... :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Utan tvekan, min uppfattning är att när jag gick intruktörs utb. så fanns där även övningar på längre håll. Det enda som skiljde dem då från gamla PEK relementet var inblandningen av div. rörliga övningar, dvs inte bara ligga på vallen och skjuta utan ex: ställningsväxlingar och magasinsbyten.

Det längsta avstånd som finns med i övningsförteckningen är 100 meter, vilket enligt mig är för lite. Jag tycker det borde vara några övningar på längre avstånd, helst fallmål på skjutfält. Men det är väl inte helt klart än. Lite löpning, ställningsväxling, magasinsbyten och sådant på 100 meter fanns väl även i PEK:en om jag minns rätt.

 

SkjutR FM Del 1 Grunder

SkjutR Automatkarbin ÖFT

SkjutR Ak Skjutbok

Har du, eller någon, sett dem i snygga och prydliga reglementen? Jag har bara hört att de är "på gång"... :banghead:

SoldR Mtrl Vapen Ak5C/D har kommit som fina tryckta böcker.

 

De andra finns vad jag vet inte som riktiga böcker utan man får antingen skriva ut dem själv eller gå till Repro (motsv) och få dem att göra det i vettigt format (typ A5) och binda ihop det hela på lämpligt sätt.

 

Jag citerar förhandsutgåvan:

Tidsplan för SkjutR FM.

Erfarenheterna från utbildningen 2009 bearbetas i seminarieform under 2010 för att sedan iordningställas i remissform för att slutligen efter sedvanlig remiss fastställas. Förband och skolor kommer att erbjudas platser till detta seminarium.

 

Underlag kommer att levereras tidsförskjutet enligt nedan.

 

SkjutR FM Grunder och SkjutR Automatkarbin Övningsförteckning

SkjutR Automatkarbin Skjutteknik

SkjutR Pistol Övningsförteckning och SkjutR Pistol Skjutteknik

SkjutR FM Kompetensprov 2009 Ak och SkjutR FM Kompetensprov 2009 Pistol

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Ett tips om man överhuvudet taget vill ha chansen att gå igenom hela PEK i HV är att gå skjutinstruktörsutb.

 

Men något som jag har retat mig på angående nya P(E)K är den här historien med golven i bröstet. Vi har haft Yoff på utbildningengruppen som har varit söderut på kurs och lärt sig de nya skjutställningarna. Innan dom for gick det alldeles utmärkt att skjuta på gammalt hederligt vis, men efteråt så var de gamla "lärorna" som bort blåst.

Och det var bara det nya som gällde och allt annat var fel.

 

Jag har själv jobbat med säkerhet utomlands och har av den anledningen fått arbeta med personer med många olika bakgrunder. De nya skjutställningarna påminner mig väldigt mycket om hur amerikanska men främst israeliska soldater (och fd) skjuter. Om jag inte har fel men rätta mig gärna om jag har det så kommer NUHKK direkt från Israel och har sitt ursprung i Krav Maga, funkar det så fine.

 

När man kommer till instinktivt skytte så är det alltid bra att lära ut grundregler för att sedan drilla och åter drilla, enda sättet man kan bli bra. Men jag ser problem med nya skjutställningar för (speciellt för erfarna skyttar och HV personal) och dessa är:

 

1. Jag har alltid och kommer alltid att skjuta i den gamla "baronställningen" med ena foten lite framför den andra, med armbågen inte fullt men nästan 90 grader ut från kroppen och lätt framåtlutad. Varför? Jo för fram till dagens datum vet jag inte hur många tusentals 7.62 och 5.56 jag har skjutit på det viset men det funkar utmärkt och jag är en utmärkt skytt, jag skjuter snabbt och med tajta träffbilder och klarar alltid tidskraven. Är det då smart för mig att börja nöta in en annan skjutställning och en annan kroppshållning då jag har tur och även som skjutinstruktör kanske kan stå på banan och nöta med ak-4:an en par tre gånger per år? Eller ska jag fortsätta att vara bra en skytt?

 

2. Jag bär på ca 10kg övervikt och även om jag gymmar 3-4 ggr i veckan så gör jag nästan aldrig sit-ups (mina svagaste muskler är magen) och att då stå i den nya skjutställning och använda mina icke existerande latterala magmuskler, känns inte som en vidare idé.

 

3. Den nya skjutställningen är fortfarande i mina ögon totalt värdelös på längre avstånd och många har fått för sig att den stående ställning även skall användas på 100+ meter. Såg jag någon stå på det sättet i mitt jaktlag, då skulle vederbördande få tjänstgöra som kaffekokare under jakten.

 

4. Delen med kolven i bröstet mitt nedanför det dominanta ögat får mig att börja tänka på gamla polisers sätt att lära sig skjuta. Tror det var på 1800 talet som man lärde poliser att hålla sin revolver mitt i bröstet - pekande rakt fram. På så sätt om dom rundade ett hörn och såg en bad-guy, kunde som avfyra och vara ganska säkra på att dom träffade "the bad guy" mitt i bröstet.

 

Men nu pratar jag bara om mig. Jag är helt övertygad om att det nya sättet fungerar utmärkt om man lär ut det till nyinryckta som inte redan blivit "förstörda" av det gamla hederliga sättet. Men kanske är jag en dinosaurie, men huvudsaken är väl att man träffar målet med tajta träffar under utsatt tid och inte bara börja med en ny kroppshållning och ställning bara för att, boken säger det, boken har inte alltid rätt.

 

Dock så är det nya skyttet mycket roligare och övningarna är väldigt mycket nödvändigare än den äldre P(E)K. Dock så ligger grunden till ett bra skyttet alltid i precisionen. IPSC skytte4ever!

 

Ett tips: ställ två personer i stridsutr, en i den gamla ställningen och en i den nya, ställ er framför dom så kommer ni att se att silluetten inte skiljer nämnvärt mellan de båda.

 

:banghead:

Link to comment
Share on other sites

bla, bla.. *snip*

 

Håller bara med, 100 m är för kort. Men som en grund dvs för gröna soldater så duger det för att skaffa grundläggande förståelse för hur man bör agera för att få träff inom rimliga tider.

 

Jag tänker all utb. inom skjutreglementet som grunden för att vidareutveckla sitt skytte, mao bli hyfsat bra på aspekterna nära/fort och långt/lite mindre fort. Inte att vara en instruktion för "be all, end all".

I nära lägen är det för det mesta bråttom, mao bör man öva mer på det initialt. Längre bort (100 m +) har du sannolikt fler alt. än att agera mot moståndaren omedelbart ex: rörelse, skydd/skyl.

 

F.ö taget om reglemeten etc. tack!

 

Citerar och kör min respons i fetstil nedan :happy:

 

Ett tips om man överhuvudet taget vill ha chansen att gå igenom hela PEK i HV är att gå skjutinstruktörsutb.

 

Men något som jag har retat mig på angående nya P(E)K är den här historien med golven i bröstet. Vi har haft Yoff på utbildningengruppen som har varit söderut på kurs och lärt sig de nya skjutställningarna. Innan dom for gick det alldeles utmärkt att skjuta på gammalt hederligt vis, men efteråt så var de gamla "lärorna" som bort blåst.

Och det var bara det nya som gällde och allt annat var fel.

Ja det blir ju lite tråkigt när saker som har fungerat tidigare är fel, som jag även kommenterade ovan.

 

Jag har själv jobbat med säkerhet utomlands och har av den anledningen fått arbeta med personer med många olika bakgrunder. De nya skjutställningarna påminner mig väldigt mycket om hur amerikanska men främst israeliska soldater (och fd) skjuter. Om jag inte har fel men rätta mig gärna om jag har det så kommer NUHKK direkt från Israel och har sitt ursprung i Krav Maga, funkar det så fine.

 

När man kommer till instinktivt skytte så är det alltid bra att lära ut grundregler för att sedan drilla och åter drilla, enda sättet man kan bli bra. Men jag ser problem med nya skjutställningar för (speciellt för erfarna skyttar och HV personal) och dessa är:

 

1. Jag har alltid och kommer alltid att skjuta i den gamla "baronställningen" med ena foten lite framför den andra, med armbågen inte fullt men nästan 90 grader ut från kroppen och lätt framåtlutad. Varför? Jo för fram till dagens datum vet jag inte hur många tusentals 7.62 och 5.56 jag har skjutit på det viset men det funkar utmärkt och jag är en utmärkt skytt, jag skjuter snabbt och med tajta träffbilder och klarar alltid tidskraven. Är det då smart för mig att börja nöta in en annan skjutställning och en annan kroppshållning då jag har tur och även som skjutinstruktör kanske kan stå på banan och nöta med ak-4:an en par tre gånger per år? Eller ska jag fortsätta att vara bra en skytt?

Jag tycker utan tvekan att du skall fortsätta att vara en bra skytt snarare än att göra "rätt". Dock tycker jag att du (alla andra) skyttar bör testa hur det fungerar i stress med hänsyn tagen till kroppens "naturliga" reaktion.

2. Jag bär på ca 10kg övervikt och även om jag gymmar 3-4 ggr i veckan så gör jag nästan aldrig sit-ups (mina svagaste muskler är magen) och att då stå i den nya skjutställning och använda mina icke existerande latterala magmuskler, känns inte som en vidare idé.

MMm, kay, känns som en totalt menlös punkt i diskussionen, rent hälso/välmåendemässigt skulle jag uppmuntra dig att träna magen.. ;)

 

3. Den nya skjutställningen är fortfarande i mina ögon totalt värdelös på längre avstånd och många har fått för sig att den stående ställning även skall användas på 100+ meter. Såg jag någon stå på det sättet i mitt jaktlag, då skulle vederbördande få tjänstgöra som kaffekokare under jakten.

Kaffekokare skall aldrig underskattas, men jag håller med dig. Jag tycker den skjutställningen blir mindre optimal på ex: 100 m, jag väler en annorlunda skjutställning och skulle utan tvekan uppmana de jag utbildade att göra detsamma*. Återigen med hänsyn tagen till det jag nämnde tidigare.

 

4. Delen med kolven i bröstet mitt nedanför det dominanta ögat får mig att börja tänka på gamla polisers sätt att lära sig skjuta. Tror det var på 1800 talet som man lärde poliser att hålla sin revolver mitt i bröstet - pekande rakt fram. På så sätt om dom rundade ett hörn och såg en bad-guy, kunde som avfyra och vara ganska säkra på att dom träffade "the bad guy" mitt i bröstet.

 

Men nu pratar jag bara om mig. Jag är helt övertygad om att det nya sättet fungerar utmärkt om man lär ut det till nyinryckta som inte redan blivit "förstörda" av det gamla hederliga sättet. Men kanske är jag en dinosaurie, men huvudsaken är väl att man träffar målet med tajta träffar under utsatt tid och inte bara börja med en ny kroppshållning och ställning bara för att, boken säger det, boken har inte alltid rätt.

Jag tänker ju, som tidigare nämnts, att detta är en grundkurs, kan du redan skjuta så bör du (tycker jag) testa men det skall ju absolut inte ändras för att det skall ändras.

Dock så är det nya skyttet mycket roligare och övningarna är väldigt mycket nödvändigare än den äldre P(E)K. Dock så ligger grunden till ett bra skyttet alltid i precisionen. IPSC skytte4ever!

Ja, och nej... jag tycker att det är extremt viktigt att det sätts i ett helhetssammanhang. Ex: ställningen är vald för att det anses "naturligt" att inta den ställningen vid överraskning och stress, även kallas det också kampställning, mao är det en helhet, hotet kan vaar nära då kan det vara lämpligt att också behärska närkamp, mao även om du är världens bästa precisionsskytt men inte kan nyttja ditt vapen pga av dålig fysisk förmåga att ta dig till platsen för verksamheten alt. du är sänkt för att den elaka fienden nitade dig eller stack ett lämpligt spetsigt föremål i dig medan du var upptagen med att inta din "perfekta" skjutställning. För mig och mitt (utbildningstänk)tänk blir "lagom" bra (träffa en halvfigur i "killzone") lagom fort (så fort som möjligt) under de flesta förhållanden viktigare än en minimal träffbild utan yttre påverkan och med tid för att inta en "optimal" skjutställning.

Lite raljerande ovan men i all välmening :2guns: För att förtydliga det ovan så menar jag inte att detta skall vara inlärt, övat och klart bara för att du har plöjt igenom samtliga övningar i skjut r, men vad all skjut/vapen/närkamp bör leda till [om jag får bestämma...]

Just helhetsammanhanget tycker jag det är på tok för sällan man jobbar mot eller ens finns medvetenhet om.

 

Ett tips: ställ två personer i stridsutr, en i den gamla ställningen och en i den nya, ställ er framför dom så kommer ni att se att silluetten inte skiljer nämnvärt mellan de båda.

Nej, men kanske exponeringen av de delar som inte är täckta av kroppsskyddets platta?

 

:banghead:

 

Ev. har vi hamnat rätt mycket ot nu, men intressant diskussion.

 

*dock skall jag utan tvekan öva mer på stående skytte på 100 m.

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

En sista post från min sida i denna diskussion angående stress och kampställning osv.

 

När det kommer till instinktivt skytte och förmågan att prestera under stress lär man sig att hantera sådana situationer genom att utsätta sig för stressade situationer. I mina ögon så kommer inte syftet med kampställningen fram per automatik bara för att ett hot uppstår. Antingen så fäktar man som en dåre, eller så flyr man eller så går man in i någon form av försvarsställning och den försvarsställningen ser olika ut för olika personer. Människor är inte som ett fiskstim som alla svänger vänster eller höger så fort en haj dyker upp.

 

Någon i FM, troligtvis med inspiration från eller utbildad av/inom Krav Maga har fått förklarat för sig att så här se kampställningen ut och lär därför ut samt skriver i ett dokument att så här ser alla människor ut (kroppställningen) när dom utsätts för ett hot. Och det tror jag blir extremt missvisande.

 

Men, drillar man någonting väldigt länge och mycket 1000+ gånger ett par gånger per år, då hämnar det i ryggmärgen varpå kroppen minns hur den gör när den varit i en liknande (övning) situation och intar därför den så kallade kampställningen.

 

Gällande skyddsplattan så minskar den (vad jag kan se med blotta ögat framför spegeln) ett par cm i bredd i den gamla utlärda ställningen jämfört med den nya. Dock så blir hela jag mindre om jag skjuter mig ned i knästående eller flyttar mig i sida B-)

 

Tror alla sätt är bra men jag är glad över de översyner som görs i FM angående skyttet. Övningarna blir bättre och mer realistiska och om några år kanske detta utvecklas ännu mer och även utvärderas.

 

Jag tror att Halvar kommer att ställa mycket på sin spets angående skyttet.

 

Peace Out!

 

Roger Över Rut!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller plattorna, som vi sällan har på oss, så är ju tanken att man skall stå rakt mot hotet för att de skall täcka så mycket som möjligt. Ju mer jag vrider mig från hotet, ju mer oskyddad yta visar jag ju. Även om det bara rör sig om ett par centimeter så kan det vara det som avgör. Att vi sen sällan, eller aldrig, har plattor är ju en annan sak. B-)

Link to comment
Share on other sites

Det är dags att släppa platt ideerna nu, den "nya skjutställningen" bygger på kroppens naturliga instinkt att vända upp mot det man uppfattar som ett hot, krypa ihop, höja händerna mot ansiktet som en boxare...

 

Var platt mten kommer ifrån vet jag inte, förklaringen med naturliga reaktioner kommer från personal från MSS... inte känd dom mytoman utan extremt trovärdig.

 

Det man kan ifrågasätta är om man ska använda denna skjutställning som regel eller om man ska anpassa sig i dom lägen man har chans att välja en mer bekväm ställning ( siutationer där man är på förhand )

Link to comment
Share on other sites

Vi har haft Yoff på utbildningengruppen som har varit söderut på kurs och lärt sig de nya skjutställningarna. Innan dom for gick det alldeles utmärkt att skjuta på gammalt hederligt vis, men efteråt så var de gamla "lärorna" som bort blåst.

Och det var bara det nya som gällde och allt annat var fel.

Det där är ju ett klassiskt problem inom FM, oavsett om det gäller materiel, utbildning, förfaranden eller annat. Man är skeptisk mot allt nytt innan man själv fått prylarna/utbildningen, samtidigt som allt gammalt är totalt värdelöst och det man för tillfället har/gör är världsbäst. Ny utbildning/materiel förskjuter bara det hela lite så att det som strax innan var märkliga nymodigheter är världsbäst och det man gjorde/hade innan (och som då var världsbäst) plötsligt är värdelöst.

 

4. Delen med kolven i bröstet mitt nedanför det dominanta ögat får mig att börja tänka på gamla polisers sätt att lära sig skjuta. Tror det var på 1800 talet som man lärde poliser att hålla sin revolver mitt i bröstet - pekande rakt fram. På så sätt om dom rundade ett hörn och såg en bad-guy, kunde som avfyra och vara ganska säkra på att dom träffade "the bad guy" mitt i bröstet.

Så utbildar man fortfarande på Pistol 88. Ska bli intressant att se vad som kommer stå i SkjutR Pistol när den kommer ut.

 

När det gäller skjutställning är det förövrigt intressant att se hur människor som inte hanterat vapen innan gör, alltså innan någon berättat hur man "ska" göra. De flesta står i något som liknar den gamla skjutställningen just för att det känns mest naturligt.

 

Det är dags att släppa platt ideerna nu, den "nya skjutställningen" bygger på kroppens naturliga instinkt att vända upp mot det man uppfattar som ett hot, krypa ihop, höja händerna mot ansiktet som en boxare...

 

Var platt mten kommer ifrån vet jag inte, förklaringen med naturliga reaktioner kommer från personal från MSS... inte känd dom mytoman utan extremt trovärdig.

Första gången jag kom i kontakt med en variant på den "nya" skjutställningen var nog 8 år sedan (inte särskilt nytt alltså). Vad jag minns hade man då inte börjat brottas på israeliskt vis i någon större utsträckning, utan plattargumentet var den främsta anledningen som framfördes, de andra argumenten hörde jag först för 5 år sedan. Det hela kan ju bero på att instruktörer i syfte att motivera en ny ställning letar argument och tar ett som verkar rimligt utan att tänka igenom det mer noggrannt.

 

När det gäller plattor, vapen och annat undrar jag vilka "vi" är. Ibland verkar det som att alla diskussioner kretsar kring hemvärnet. Jag hoppas verkligen att MSS tar fram nya koncept baserat på verkligheten. På tal om det hade ju frivilliga skytterörelsen tagit fram något helt eget koncept. Är det det som HvSS varit inblandade i?

Link to comment
Share on other sites

Så utbildar man fortfarande på Pistol 88. Ska bli intressant att se vad som kommer stå i SkjutR Pistol när den kommer ut.

 

Något jag sett ett befäl ha istället för hög färdigställning (pistolen mitt i bröstet), är att hålla kampställningen, med pistolen i ett enhandsgrepp och lutandes på sidan, med utkastaröppningen uppåt. Detta ska tydligen vara för att kunna slåss enklare med pistolen, och kunna skjuta någorlunda exakt från den positionen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...